Toon posts:

Telecomprovider die niet aan de bewaarplicht voldoet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Telecomproviders loggen locatiegegevens en metadata van telefoons in Nederland. Dit is wettelijk vastgelegd en heet de bewaarplicht. Stel dat je van de overheid verplicht een apparaatje bij je moet dragen dat 24 uur per dag je locatie logt en doorstuurt naar een server van de overheid. Vrijwel iedereen zou hiertegen in opstand komen en spreken van een grove schending van de privacy. Als je een mobiele telefoon hebt dan gebeurt echter bijna hetzelfde, je positie, met wie je belt en wanneer worden nauwkeurig bijgehouden.

Vandaar mijn vraag, zijn er mobiele aanbieders die deze informatie niet loggen? Dus providers die niet aan de bewaarplicht voldoen. Ik ken een aantal VPN providers die geen informatie kunnen geven over klantactiviteiten omdat ze die simpelweg niet loggen. Misschien bestaat er ook zo een soort mobiele aanbieder? Ik kon er in ieder geval geen vinden, de kleinere providers zijn allemaal resellers van de grotere netwerken, maar misschien hebben andere tips over hoe je privacy kan beschermen en toch een mobiele telefoon gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-10 23:36

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Privacy in de 21e eeuw is overrated. Telecomproviders zijn bij wet verplicht dergelijke data te bewaren, vandaar ook dat het een bewaarplicht heet en niet een bewaaradvies.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danot
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
FooLsKi schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 09:33:
Privacy in de 21e eeuw is overrated.
Privacy is juist een onderschat groot goed. Of bedoel je misschien dat mensen overschatten hoeveel privacy ze hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-10 23:36

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Danot schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 09:41:
[...]

Privacy is juist een onderschat groot goed. Of bedoel je misschien dat mensen overschatten hoeveel privacy ze hebben?
Dat laatste idd. We leven in een informatietijdperk waarin grote bedrijven/overheden zoveel mogelijk informatie willen verzamelen.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Danot schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 09:41:
Denk eerder dat laatste. Komt er even groot bedrijf in het nieuws, is het grote poeha, maar kan je als bedrijf uit het nieuws blijven, niets aan het handje qua privacy (Facebook).

Maar je hebt in Nederland maar 4 netwerken, die 4 loggen allemaal.

(en GPS uitzetten doet al wonderen).

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
FooLsKi schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 09:33:
Privacy in de 21e eeuw is overrated. Telecomproviders zijn bij wet verplicht dergelijke data te bewaren, vandaar ook dat het een bewaarplicht heet en niet een bewaaradvies.
Dat klopt, ik vind alleen dat een dergelijke sleepnet techniek per definitie onwettig is en je er daarom niet aan mee moet werken.

Maar goed, misschien is het mogelijk om een soort onion-achtig netwerk (zoals Tor) op te zetten waarbij je voldoet aan de bewaarplicht maar waarbij een provider niet weet waar je telefoon zicht bevindt. Dus dat er gelogd wordt, alleen dat de logs waardeloos zijn (waarschijnlijk is het onmogelijk wat ik hier schrijf)
Pagina: 1