Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptop studie/gamen + modeleren ~€1600

Pagina: 1
Acties:

• Pexil
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22-07-2023
De laptop is bedoeld voor dagelijks gebruik. Voor simpele dingen zoals internetten en intensievere dingen zoals gamen en 3d modelleren (Maya, rhinoceros + grasshopper etc).

De laptop zal vaak moeten reizen. Maar gewicht is niet een belangrijke factor. Wel hoop ik dat de bouwkwaliteit gemiddeld tot boven gemiddeld is.

- Een full-hd scherm is een must zou ik zeggen.
- Ik kan best zonder een ssd leven.
- Liever een 4e generatie i7
- Liever een geforce kaart
- Het liefst een laptop dat makkelijk open te maken is. Zodat ik het zelf schoon kan maken.

Wat kandidaten die ik zelf heb gevonden:

MSI gt70 2oc - Prijs = €1599,-

- CPU: i7-4700MQ
- GPU: Nvidia geforce gtx 770m
- RAM: 12gb

Officiele webpagina: http://www.msi.com/product/nb/GT70-2OC.html#overview

Alienware m14x - Prijs = €1598,99 (zonder kortingen)

- GPU: Nvidia geforce gtx 765m
- RAM: 8gb

Medion ERAZER x7825/x7827 - Prijs: x7825 = €1499,- / x7827 = €1699

- CPU: i7-4700MQ (x7825 en x7827)
- GPU: x7825 = Nvidia geforce gtx 770m / x7827 = Nvidia geforce gtx 780m
- RAM: 16gb

Geen idee wat de bouwkwaliteit is van Medion laptops. Ik ga ervan uit dat het niet het beste is. Toch zet ik het even in het lijst.

Heb een aantal vergelijkbare topics gezien. En het lijkt erop dat een Alienware één van de betere laptops maakt.

Hier de m17 variant.

Alienware m17 r5 - Prijs = €2099,- (korting van €100,- all toegepast door Dell, geen shopkorting of epp toegepast) Met shopkorting en de epp truc komt het volgens mij iets onder de €1900,-.

- GPU: Nvidia geforce gtx 770m
- RAM: 16gb

Ik neig zelf momenteel naar de MSI of de M17.
Is het het waard om €300,- boven mijn budget te leggen en voor de alienware m17 te gaan?
Tips?

• Karakartal
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21-11-2023
pricewatch: Asus G750JX-T4039H lijkt mij het beste

Verwijderd

Die 780M is wel een heel stuk vlotter dan de rest van de kaarten

• Pexil
Interessant, bij mijn eerste klik had het een prijs van ~€1750. Na letterlijk een minuut of twee is de prijs nu naar €1899,-. Bij de winkel Megekko was het beschikbaar voor 1750, die heeft een minuut na mijn bezoek de laptop niet meer op voorraad. Of het was een fout.
Als de prijs rond €1899 blijft ga ik liever voor de Alienware M17.
Verwijderd schreef op maandag 22 juli 2013 @ 22:02:
Die 780M is wel een heel stuk vlotter dan de rest van de kaarten
Klopt. Maar geen laptop (met een goede bouwkwaliteit) die nog onder de €2000 zit met een 780m, tenminste niet dat ik er één heb gezien. En bij €2000 zit ik mijn budget te pushen (nog wel mogelijk).
Van de Medion ERAZER weet ik dus niet of het een goede bouwkwaliteit heeft.

[ Voor 3% gewijzigd door Pexil op 22-07-2013 23:56 ]

• Krilo_89
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:49
Pexil schreef op maandag 22 juli 2013 @ 23:03:
[...]

Interessant, bij mijn eerste klik had het een prijs van ~€1750. Na letterlijk een minuut of twee is de prijs nu naar €1899,-. Bij de winkel Megekko was het beschikbaar voor 1750, die heeft een minuut na mijn bezoek de laptop niet meer op voorraad. Of het was een fout.
Als de prijs rond €1899 blijft ga ik liever voor de Alienware M17.

[...]

Klopt. Maar geen laptop (met een goede bouwkwaliteit) die nog onder de €2000 zit met een 780m, tenminste niet dat ik er één heb gezien. En bij €2000 zit ik mijn budget te pushen (nog wel mogelijk).
Van de Medion ERAZER weet ik dus niet of het een goede bouwkwaliteit heeft.
Heb zelf een Medion Erazer en ik heb geen last van toetsenborden die te ver doordrukken of een touchpad dat klikt etc. Ik heb de X6812 (16 inch), maar het is een behoorlijke muiter.

Ik kan hem dan ook niet rustig in een hoekje pakken om hem op te tillen. Ik doe dit met 2 handen of anders precies in het midden, ik ben er dus wel voorzichtig mee. Volgens mij heeft Medion ook dezelfde behuizingen als MSI, althans ze zien er hetzelfde uit.

Mijn laptop is 2 jaar dagelijks met de fiets, trein, metro en te voet vervoerd en dat zie ik er niet vanaf. Alles zit nog goed vast en weinig slijtage. Alleen bij mijn polsen zie ik iets donkerdere plekken.

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Als je vaak gaat reizen zou ik persoonlijk toch echt niet zo'n bakbeest nemen als de Alienware of iets dergelijks. Heb je al ervaring met het reizen met zo'n zware/dikke laptop of denk je dat het wel mee zal vallen?
Uit eigen ervaring kan ik je zeggen dat 3,5 kilo na een half uurtje op je schouder als lood begint te voelen...

• Goudstalen
  • Laatst online: 20:16
EddoH schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 10:58:
Als je vaak gaat reizen zou ik persoonlijk toch echt niet zo'n bakbeest nemen als de Alienware of iets dergelijks. Heb je al ervaring met het reizen met zo'n zware/dikke laptop of denk je dat het wel mee zal vallen?
Uit eigen ervaring kan ik je zeggen dat 3,5 kilo na een half uurtje op je schouder als lood begint te voelen...
+1,
Ook ik dacht dat gewicht niet veel uit zo maken, maar na 1 jaar een Inpsiron 17R SE te hebben meegezeuld naar school (3.3 KG) gaat hij er toch uit. Je voelt het echt behoorlijk snel.

Het ligt misschien aan je bouw en hoe gewend je het bent, maar zo'n laptop van 4+ KG is toch echt best wel zwaar.
Moet je op school echt die zware programma's gebruiken?
Kun je niet beter een wat lichtere laptop nemen naar school en voor 600 euro thuis een PC neerzetten, die toch alles beter kan doen?

Verwijderd

Misschien nog even handig om te melden: Bij Medion krijg je nu 150 euro korting, of het op alle laptops is weet ik niet, maar in elk geval wel op de x7827, dit duurt nog tot de 27e van deze maand, nog 4 dagen dus.
Bovendien scoort de 7825 90% (zeer goed) op notebookcheck, dus ik denk niet dat het echt een ramp van een ding is.

Ik ben zelf ook opzoek naar een laptop in deze prijsklasse, maar aangezien Medion dezelfde behuizing heeft als een MSI en de specs denk ik dat ik die GTX780 meepak voor 1550,-

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2013 13:22 ]

• Krilo_89
DGonlag2 schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 11:45:
[...]

+1,
Ook ik dacht dat gewicht niet veel uit zo maken, maar na 1 jaar een Inpsiron 17R SE te hebben meegezeuld naar school (3.3 KG) gaat hij er toch uit. Je voelt het echt behoorlijk snel.

Het ligt misschien aan je bouw en hoe gewend je het bent, maar zo'n laptop van 4+ KG is toch echt best wel zwaar.
Moet je op school echt die zware programma's gebruiken?
Kun je niet beter een wat lichtere laptop nemen naar school en voor 600 euro thuis een PC neerzetten, die toch alles beter kan doen?
Als je ervan uit gaat dat een gemiddelde schooltas van een 'brugger' die ongeveer 1 meter 20 is, boven de 20 kilo uit komt, dan valt een laptop van 4 kilo nog wel mee. Helemaal wanneer je deze in een rugtas draagt en niet in een tas met 1 band over je schouder (dat is inderdaad irritant).
En van de totale tijd dat je reist, kan hij meer dan de helft van de tijd op de grond staan.

Om te switchen van laptop naar desktop, elke keer als je thuiskomt van school, dan ben je dit snel zat. Je bent verplicht om altijd via een externe schijf te werken, omdat je altijd de files bij je moet hebben. Modeleer files kunnen behoorlijk groot zijn, dus in de cloud is geen optie. Beter is om thuis een extern scherm te kopen en daarop te werken. Zo heb ik dit altijd gedaan en heb geen moment spijt van mijn Medion.

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Een gemiddelde boekentas weegt geen 20 kilo. Ga maar eens uitrekenen hoeveel boeken je daarvoor nodig zou hebben.

Het was maar een tip voor de TS, maar elke dag met een rugtas lopen omdat je laptop ruim 4 kilo weegt en daarnaast nog heel dik is lijkt me geen pretje.

• Pexil
Klopt. Ik heb liever alles in één pakket. En switch liever niet constant tussen een desktop en een laptop.

Ik heb momenteel een 16 inch laptop van 3.3 kilo en een adapter van ~0.5 kilo. Ik ben het dragen wel gewend. Vandaar dat ik zei dat het gewicht niet een belangrijk factor is.
Verwijderd schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 13:18:
Misschien nog even handig om te melden: Bij Medion krijg je nu 150 euro korting, of het op alle laptops is weet ik niet, maar in elk geval wel op de x7827, dit duurt nog tot de 27e van deze maand, nog 4 dagen dus.
Bovendien scoort de 7825 90% (zeer goed) op notebookcheck, dus ik denk niet dat het echt een ramp van een ding is.

Ik ben zelf ook opzoek naar een laptop in deze prijsklasse, maar aangezien Medion dezelfde behuizing heeft als een MSI en de specs denk ik dat ik die GTX780 meepak voor 1550,-
Hoe kom je precies aan die korting?

------------------------------------------------------------

Misschien nog een belangrijk punt. De laptop die ik nu heb is een Acer 6920g. Ik heb het hier 5 jaar mee gedaan. Scherm moest vervangen worden. De Power jack zit momenteel los omdat deze aan de ROTERENDE scherm vast zit qua design. Ik weet niet of Acer ooit van metaalmoeheid heeft gehoord, maar na 3,5 jaar een laptop dagelijks gebruiken, en wat kabeltjes gaan het dan begeven.

Ik heb het ding 4 keer zelf moeten solderen. Na de 2 keer heb ik dus besloten de powerjack niet meer aan de body (scherm dus) vast te maken om het constante rotatie te voorkomen.

Dit soort dingen wil ik dus nu vermijden.

De Medion is echt heel aantrekkelijk ja (specs/prijs). Ik probeer momenteel nog steeds videos en forum posts hier op tweakers te vinden over de Erazers.

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:15
wat vind je van de 14 inch alienware met thuis een extern scherm?

zo zijn er eventueel ook nog wel andere laptops die daarvoor in aanmerking komen. Ik zou zelf geen 17 inch mee willen slepen van-naar school. Een 15 inch is zelfs al aan de zware kant. Zeker als je van collegezaal naar collegezaal moet lopen. 14 inch laptop maakt je een stuk mobieler.

Daarnaast is er nog de vraag heb je een zware (lees specs) nodig om alle werkzaamheden uit te voeren op school of zal je het meeste werk vanuit huis doen. Dan is de optie om een desktop thuis neer te zetten veel relevanter. Ook die is gemakkelijker te upgraden dan je laptop.

...

Verwijderd

Pexil schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 16:15:
Klopt. Ik heb liever alles in één pakket. En switch liever niet constant tussen een desktop en een laptop.

Ik heb momenteel een 16 inch laptop van 3.3 kilo en een adapter van ~0.5 kilo. Ik ben het dragen wel gewend. Vandaar dat ik zei dat het gewicht niet een belangrijk factor is.

[...]

Hoe kom je precies aan die korting?

------------------------------------------------------------
De Duitse Medion site, je hebt dan wel een Qwertz toetsenbord. Het is maar net of je die 150 euro over hebt voor alleen een Qwerty toetsenbord

• Krilo_89
EddoH schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 15:26:
Een gemiddelde boekentas weegt geen 20 kilo. Ga maar eens uitrekenen hoeveel boeken je daarvoor nodig zou hebben.

Het was maar een tip voor de TS, maar elke dag met een rugtas lopen omdat je laptop ruim 4 kilo weegt en daarnaast nog heel dik is lijkt me geen pretje.
Ik snap dat het maar een tip was, wilde je er niet mee aanvallen of iets dergelijks.

Gemiddeld aantal kg weet ik niet, maar ik weet wel dat ik elke dag naar school moest met een tas die zwaarder was dan 20 kilo. VWO Middelbare school. Ik was ook die persoon van 1,20 meter, dus een klein zetje en ik lag omver ;).

Als je een goede rugtas hebt, met gewoon 2 beugels over je schouders, dan is 4kg echt niets. Het is ook zo dat ik niets anders gewend ben en misschien wel niet meer terugwil als ik een laptop heb die 2 keer zo licht is.

Mijn Erazer vervoerde ik wel met een sleeve erom heen, als extra bescherming. Met al het neerzetten, botsen tegen vaste objecten etc., is er nog geen scheur in de behuizing gekomen.

Waar je wel op moet letten, is dat de connector van de voeding aan de achterkant zit en wanneer je laptop in een standaard staat, dan hangt dit omlaag. Na 2 jaar was de connector in de laptop lichtelijk gebogen, wat opladen lastiger maakte (moest er druk op zetten). Dit is wel kosteloos binnen 2 weken vervangen.

Als je laptop altijd vlak staat, loop je al niet tegen dit probleem aan.

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Krilo_89 schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 16:37:
[...]

Ik snap dat het maar een tip was, wilde je er niet mee aanvallen of iets dergelijks.

Gemiddeld aantal kg weet ik niet, maar ik weet wel dat ik elke dag naar school moest met een tas die zwaarder was dan 20 kilo. VWO Middelbare school. Ik was ook die persoon van 1,20 meter, dus een klein zetje en ik lag omver ;).

Als je een goede rugtas hebt, met gewoon 2 beugels over je schouders, dan is 4kg echt niets. Het is ook zo dat ik niets anders gewend ben en misschien wel niet meer terugwil als ik een laptop heb die 2 keer zo licht is.
Zag het ook neit als aanval hoor :) Maar ik geloof niet dat je elke dag 20 kilo meezeulde. Ik ben ook brugpieper geweest ;)

• Goudstalen
  • Laatst online: 20:16
Of 4KG nu wel of niet veel is is natuurlijk erg persoonlijk. Ik zelf heb een laptop van 3.3KG (+ 0.5KG power adapter) en zelf met een '2 banden' rugzak vond ik het toch redelijk aan de zware kant...
Maar zoals ik al zei is dat erg persoonlijk. Ik moest dan ook nog ongeveer 10 minuten van het station lopen naar de school en vanaf het andere station weer 10 minuten naar huis fietsen (in principe geen probleem dat fietsen, maar met een windje en je zweet je kapot ;)).

Die 3.7KG (totaal) is inderdaad niet zo heel veel, ervan uitgaand dat dat alles is wat je mee hoeft te nemen. Ik moest nog wat pennen en schriften meenemen en meestal 1 studieboek(je). I.c.m. een muis(+mat) en wat voedsel tikt dat toch behoorlijk aan.

Maar als je het erg gewend bent en er geen probleem mee hebt dan heb je natuurlijk wel de keuze uit een aantal gamemonsters van MSI, Medion, Alienware en misschien BTO/XNotebooks (heb je die al bekeken?).

• Pexil
DGonlag2 schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 23:33:

Maar als je het erg gewend bent en er geen probleem mee hebt dan heb je natuurlijk wel de keuze uit een aantal gamemonsters van MSI, Medion, Alienware en misschien BTO/XNotebooks (heb je die al bekeken?).
Yep, ik heb de BTOs en Xnotebooks gezien. Maar daar had ik wat dingen over gelezen en ik ga liever voor een ander merk.

Waar staan Medion en MSI ten opzichte van bto/xnotebooks? qua kwaliteit?

• Zephrex
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 02-10-2024
Even tussendoor: De prijs van de AW m17x kan omlaag door ram op standaard te houden en dat zelf los te kopen.. Dat schijnt een bult te schelen.

Verwijderd

Pexil schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 14:35:
[...]

Yep, ik heb de BTOs en Xnotebooks gezien. Maar daar had ik wat dingen over gelezen en ik ga liever voor een ander merk.

Waar staan Medion en MSI ten opzichte van bto/xnotebooks? qua kwaliteit?
Veel betere toetsenborden en touchpads, vergelijkbare bouwkwaliteit. Althans volgens anandtech. De MSI heeft wel koelings issues volgens diverse sites, maar om te zeggen dat het slechter is dan bto vind ik te veel eer: het koelsysteem in de AW 17 is werkelijk drastisch veel beter.

De asus G serie en de AW reeks zijn ongeveer vergelijkbaar in kwaliteit. Alleen is (of was) alienware veel goedkoper. Op moment van spreken betaal je € 1,447 voor de AW 17 met GTX 765m en € 1,754
met GTX 770m (met 1080p scherm en 8GB RAM). Het genoemde asus model is €150 duurder, maar komt met 256GB SSD en 12GB RAM. De hoeveelheid RAM die er in zit kun je beter negeren bij je keuze, dat is immers makkelijk uit te breiden (voor ongeveer €50 per 8GB, tot een maximum van 32GB als je een laptop met 4 DIMM slots kiest).

Als je ermee wilt gaan slepen zou ik persoonlijk de 17" beesten meteen afslepen. Ik heb een laptop van 3kg, en dat is acceptabel, omdat de adapter thuis kan blijven. De genoemde laptops met uitzondering van de AW 17 en asus G maken idle ook best wat fan noise.

Je zou ook nog kunnen wachten tot de HD 8970 beschikbaar komt. Het high-end aanbod van AMD is bij launch meestal vergelijkbaar in prestaties, maar €500 goedkoper dan het nvidia aanbod. Geen overdrijving.
Pagina: 1