arnoudwokke schreef op maandag 22 juli 2013 @ 20:30:
[...]
Je hebt gelijk - en ik denk dat het leuke info is voor wie interesse heeft in de Edge. Ik heb het toegevoegd.
[...]
Nee hoor, vaak moet een auteur kiezen wat er wel en niet in een artikel komt. Ik had dit erin gezet, maar het is niet iets wat je nodig hebt om het verhaal te begrijpen of wat het verhaal in een ander daglicht stelt. Het is, zoals we dat wel eens zeggen, nice-to-know, maar geen must-know in dit verhaal.
Hier ben ik het niet mee eens, het is in mijn ogen essentiële informatie over het crowfunding project.
[...]
Mag ik je daarop quoten als lezers vermoeden dat ik iets tégen Microsoft heb? (lees bijvoorbeeld de reacties onder de Lumia 920-review)
Van mij mag je

, maar het zal weinig nut hebben daar waar er een groep tweakers de harde kern van zowel Microsoft en/of Nokia vormen. Die zullen je toch blijven bekritiseren, het enigste wat je daar aan kan doen, is volgens mij, zo objectief en journalistiek mogelijk te blijven.
Dat is ook het punt wat ik wil maken hier, op site's als TheVerge, Engadget en PhoneArena zijn de berichten over dit nieuws een stuk completer, journalistieker en objectiever.
Can the internet raise $32 million to build the Ubuntu Edge smartphone?
Ubuntu Edge smartphone announced with $32 million Indiegogo campaign, aims to hit market in May 2014
Canonical announces Ubuntu Edge smartphone, launches funding campaign
Hierin worden alle details genoemd die bij het project horen, en wordt op een kritische manier de vraag gesteld hoe Canonical 3x het huidige crowdfunding record wil gaan breken in 30 dagen. Dat, en de prijs na de introductie (800 Dollar), worden op een terechte manier aan de kaak gesteld.
Daar waar jullie artikel, door het ontbreken van essentiële details en de manier waarop het geschreven was, aanvoelt als een licht bevooroordeelde anti-reclame.
[...]
Het zou erg makkelijk zijn om nu te zeggen dat ik vermoed dat je Ubuntu en dit project een warm hart toedraagt en daarom dingen erin leest die er niet staan. Ik vermoed wel dat dit deels het geval is, maar ik was het gek genoeg wel met je eens.
Ik denk dat het komt omdat de auteur (noot: dat ben ik niet) een slag om de arm moest houden vanwege het feit dat het slechts nog een concept is (het ding bestaat nog niet) en het onduidelijk is of deze telefoon uit zal komen - hij komt immers niet als er niet genoeg geld wordt opgehaald. Daardoor staan er een hoop werkwoorden in het stuk die moeten aangeven dat het claims van Canonical zijn ('moet volgens Canonical', 'zou blabla' <- dat soort bewoordingen).
Ik heb daarom geprobeerd om er een paar van die bewoordingen uit te halen en te vervangen door andere. Ik hoop dat het daardoor wat beter leest.
Voor de rest: ik geloof niet dat de kantjes ervan af zijn gelopen bij dit artikel. Ik vond het een prima artikel - al vond ik het gebrek aan info vanuit Canonical over de exacte specs ergerlijk (maar dat ligt aan Canonical)
Ik draag dit project en Ubuntu(en Android) een warm hard toe, dat is is ook zeker zo. Ik heb geprobeerd het ontbreken van essentiële details zo objectief mogelijk proberen te melden. Wellicht is dat niet helemaal gelukt.
RoD schreef op maandag 22 juli 2013 @ 21:25:
^is gefikst volgens mij.
Verder heb ik het stukje over 600 dollar voor de eerste 24 uur expres weggelaten om het zo minder 'wervend' over te laten komen. Daarnaast staat dit artikel vrij laat online waardoor veel mensen het pas morgen zullen lezen, waardoor het weer minder relevant wordt. Het had er wel in gekund en ik vind het prima dat het er in staat, maar dit waren dus mijn beweegredenen.
Bedankt dat je jouw beweegredenen even hebt gepost. Maar snappen doe ik ze niet, het is juist anit-wervend om deze essentiële informatie weg te laten. Ik snap niet wat er wervend aan zou zijn om gewoon op een objectieve manier de prijs te vermelden, zoals de drie site's hierboven dat ook hebben gedaan.
Over de relevantie, daar ben ik het ook niet mee eens. Ik denk dat het zelfs nog relevant is als mensen het nieuwsbericht jaren later opzoeken. Om zo precies te zien hoe het project in elkaar zat en waarom het succesvol of niet was.