Toon posts:

Intel Haswell 2e stepping kopen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil een nieuwe PC bouwen en heb besloten om voor een Intel i7 4770K te gaan.

Nu heeft de eerste lichting van deze CPU's een probleem met de slaapstand, zie:
http://nl.hardware.info/nieuws/33715/usb-30-problemen-voor-intel-haswell

De 2e stepping schijnt dit probleem niet de hebben en Alternate zegt het volgende:
De eerste levering Haswell chipset heeft een usb-bug.
De eerste moederborden en laptops die voor en met die processor worden geleverd, zullen met de C1-stepping, dus inclusief usb-bug, van de chipset geleverd worden.
De bug in de usb-controller heeft tot gevolg dat usb 3.0-apparaten niet altijd correct worden gedetecteerd wanneer een laptop of pc uit de S3-slaapstand ontwaakt. De C1- en C2-steppings zijn te onderscheiden door hun verandering in Revision ID van 04h naar 05h. De Haswell-moederborden voor desktops met Series 8-chipset hebben de chipsets Z87, H87, B85, Q87 en Q85 aan boord; laptops met de QM87, HM87 and HM86-chipset en serverborden met chipsets C222, C224 and C226 krijgen in juli de nieuwe stepping. De moederborden met nieuwe stepping krijgen een afwijkende S-spec-identificatie.
De 2e levering wordt (overal) pas na 15 juli verwacht, hiermee zal ook het probleem verholpen zijn.
Hiermee hoop u ik voldoende te hebben geïnformeerd.
Nu heb ik vandaag gevraagd of de 2e stepping al leverbaar is en wanneer ik deze zou kunnen bestellen. Ik kreeg toen dit antwoord:
Hartelijk dank voor uw email.
Wij kunnen echter niet garanderen dat u de door u gewenste stepping krijgt.
Ik denk er nu over om toch maar de CPU gewoon bij de lokale computerboer te kopen, maar hoe kan ik daar op de verpakking zien of het inderdaad om de 2e stepping gaat?

Ik heb toch echt wel een nieuwe PC nodig en heb geen zin om nu ook nog eens te wachten tot alle CPU's van de eerste stepping uitverkocht zijn zodat ik zeker weet dat ik er een van de 2e stepping koop.

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Bij mijn weten gaat het om een 2e stepping van de chipset, niet de CPU.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Verwijderd

Juup schreef op maandag 22 juli 2013 @ 17:05:
Bij mijn weten gaat het om een 2e stepping van de chipset, niet de CPU.
Inderdaad gaat het om de chipset en niet de CPU.
Ik heb trouwens de 1e stepping en nog geen probleem ondervonden.

• TheDeeGee
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
USB 3.0 Sleepmode Bug is gefixed met een Windows Update.

C2 Stepping komt pas in September op de markt.

Verwijderd

Topicstarter
Dus het ligt aan het moederbord i.p.v. de CPU?
Dan heb ik het verkeerd begrepen ben ik bang.

Ik kan dus gewoon een Haswell CPU aanschaffen?

@RampageNL Ik meende ergens te lezen dat deze bug niet met een update verholpen kon worden?

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Ja, met de CPU's zelf is niets mis. Op tweakers heb ik niets gelezen over een fix met een software-update, is daar een bron van?

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 31-12-2025
heb pas ook een haswell systeem samengesteld.
het eerste wat ik in windows uitzet zijn de slaapstanden, heb dus niet zoveel last van de bug.

Verwijderd

Topicstarter
In dit artikel wordt vermeld dat er nieuwe hardware voor nodig is:
http://nl.hardware.info/n...-vereisen-nieuwe-hardware

Verwijderd

Topicstarter
Ok dan even afwachten wanneer ik een goed moederbord kan kopen.
Zit zelf te denken aan een AsRock Extreme 4 of 6.

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:24
Lekker dan :(

Kan ik weer proberen mijn mobo geswapped te krijgen met een bugloos exemplaar.

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 13:48
Deze bugg is trouwens zeer verwaarloosbaar en snap dus ook de ophef niet echt. Deze bug treed alleen op met een beperkt aantal USB3 USB sticks/HD's. Deze worden dan na slaap stand niet meer direct gezien.

Heb het zelf ook getest na mijn aanschaf van Haswell (vlak na release) en van al mijn USB apparaten heeft zoals verwacht bijna geen enkel apparaat last van de bug, enkel een van mijn USB sticks uit mijn verzameling doet lastig na standby en moet even uit en ingeplugd worden. Als je dus weinig of niets doet met USB3 sticks dan zou ik me totaal geen zorgen maken over deze bug. Lees trouwens net dat uit en inpluggen niet eens nodig zou zijn, echter bij de test die ik deed net na ontvangst was dit wel nodig met mijn kingston USB 3 stick. Mogelijk dat hier de software update voor is, zodat enkel een paar seconden wachten voldoende is.

@gadgeteer swappen is volgens mij niet aan de orde daar Intel ruim voor release heeft aangekondigd dat de eerste generatie borden deze bug zou hebben. Het is geen bug zoals destijds bij de Sandy chipsets met de sata 2 poorten die pas later aan het licht kwam.

[ Voor 58% gewijzigd door Dennism op 23-07-2013 17:29 ]

• TheDeeGee
  • Niet online
bwerg schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 12:50:
Ja, met de CPU's zelf is niets mis. Op tweakers heb ik niets gelezen over een fix met een software-update, is daar een bron van?
Windows RT, Windows 8, and Windows Server 2012 update rollup: June 2013

• Dennism
Das voor zover ik weer een update die niet dit probleem verhelpt (wel een aantal algemene USB problemen icm met W8/2012 systemen). bij deze bug crashed het systeem namelijk niet, maar moet een select aantral USB3 storage devices na standby geherinitialiseerd worden.

Ook Connected USB device is not detected in Windows 8 or Windows Server 2012 is hier niet van toepassing, want het gebeurt ook zonder USB hub, en ook op andere OSén dan gemeld in het KB document.

• TheDeeGee
  • Niet online
Ach ja, heb er zelf geen last van want ik gebruik geen Slaapstand. PC start zo snel op met een SSD... max 15 seconden.

Als je perse een bug vrij moederbord wil moet je maar wachten tot September. Daarbij moet je ook nog eens geluk hebben want ze gaan het in de benaming van de dozen niet vermelden zoals met dat B3 gebeuren. Dus het kan zo maar zijn dat je tot begin 2014 een bordje koopt met C1 Stepping.

• Gadgeteer
Dennism schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 17:21:
Deze bugg is trouwens zeer verwaarloosbaar en snap dus ook de ophef niet echt. Deze bug treed alleen op met een beperkt aantal USB3 USB sticks/HD's. Deze worden dan na slaap stand niet meer direct gezien.

Heb het zelf ook getest na mijn aanschaf van Haswell (vlak na release) en van al mijn USB apparaten heeft zoals verwacht bijna geen enkel apparaat last van de bug, enkel een van mijn USB sticks uit mijn verzameling doet lastig na standby en moet even uit en ingeplugd worden. Als je dus weinig of niets doet met USB3 sticks dan zou ik me totaal geen zorgen maken over deze bug. Lees trouwens net dat uit en inpluggen niet eens nodig zou zijn, echter bij de test die ik deed net na ontvangst was dit wel nodig met mijn kingston USB 3 stick. Mogelijk dat hier de software update voor is, zodat enkel een paar seconden wachten voldoende is.

@gadgeteer swappen is volgens mij niet aan de orde daar Intel ruim voor release heeft aangekondigd dat de eerste generatie borden deze bug zou hebben. Het is geen bug zoals destijds bij de Sandy chipsets met de sata 2 poorten die pas later aan het licht kwam.
Ik wist het niet van die bug en ben bij mijn aankoop niet gewaarschuwd. Niet iedereen leest dagelijks het chipset nieuws vrees ik. Ik vind het gewoon niet kloppen dat ik ondanks een bekende bug toch gewoon bet volle pond moest betalen. Ik weet dat sommigen het niet als probleem ervaren maar ik weet nu nog niet wat ik op termijn aan usb3 apparatuur heb en wil dan niet opeens een nieuw bord moeten kopen.

• Dennism
Gelukkig werkt alle USB3 apparatuur wel gewoon. Het enige wat deze bug veroorzaakt is dat bepaalde USB3 storage apparaten opnieuw geinitialiseerd worden tijdens het starten na standby (je hoort dan even het geluidje wat je ook hoord als je een USB stick inplugd wanneer windows draait), daarnaast heb ik een stick die ik in en uit moet pluggen, echter dit kan ook aan de stick liggen daar ik het vandaag ook had na een gewone reboot. Alle hardware werkt verder gewoon, dus een nieuw board moeten kopen zal sowieso niet aan de orde moeten zijn.

Andere USB2/3 apparatuur dan de genoemde storage apparatuur is voor zover bekend tot nu toe niet gevoelig voor de bug.

Het niet voorgelicht zijn bied je misschien enige kans tot omruil, echter heb je als consument ook een onderzoeks plicht voor je aankoop (welke regulier wel iets minder zwaar weegt dan de voorlichtings plicht van de verkoper).

De verkoper zou het daar mogelijk op kunnen gooien daar Intel de bug ruim voor release geclassifiseerd heeft, en dit ook op tijd heeft gecommuniceerd naar de verschillende kanalen. Ook op iedere hardware/tech site is die ik ken is het vaak meerdere malen aan bod gekomen in zowel reviews als aparte nieuws artikelen. Als de winkelier niet mee wil werken uit coulance zal het geen appeltje, eitje omruil worden omdat je dit van te voren vrij makkelijk had kunnen vinden.

• Gadgeteer
Ik ga ervanuit dat het ruilen geen probleem zal worden. Ik denk dat een bug als deze buiten die zgn. onderzoeksplicht valt. Als je als consument iets koopt wat blijkt en fabrikage/ontwerpfout te hebben dan heb je gewoon garantie.

• Dennism
Ik ben daar erg benieuwd naar, daar in dit geval van te voren is aangekondigd dat de release borden deze bug allemaal zouden hebben, en daar het tevens niet als defect is geclassifiseerd (anders was het product namelijk niet gereleased). RMA's e.d. op basis van deze bug zijn daarom ook niet mogelijk bij de verschillende mobo fabrikanten, jouw winkel kan dus nergens heen met het bord omdat het volgens Intel/de mobo fabrikanten conform release spec is.

Ik hoop dat jouw leverancier zo makkelijk is, de meeste die ik ken zullen dat niet zijn, omdat zij daarna geen kant meer op kunnen met jouw board. Tenzij je uiteraard nog binnen je 14 dagen Wet koop of afstand zit (als deze van toepassing is) dan gewoon snel terugsturen.

Ik ben daarom ook benieuwd ook benieuwd wat de rechtspositie van de consument in deze is, hier kan ik echter geen antwoord op geven daar ik geen jurist ben. Als het product namelijk volgens het nederlandse recht conform is (vanwege de vooraankondiging e.d.) zal iets afdwingen ook lastig worden en ben je volledig afhankelijk van de coulance van de winkelier. Is het product echter wel niet conform volgens de nederlandsr wet dat kun je misschien nog wat afdwingen via een rechtsdbijstand verzekering oid, al vvraagg ik me in zo'n geval af of de investeringen in tijd e.d. dan opwegen tegen de uitkomst.

• Gadgeteer
Lijkt mij dat je mensen hoort te informeren bij de aankoop dat een bepaalde functionaliteit kuren kan vertonen. Bij huizen en auto's ook zo geregeld toch?

Ik zal binnenkort de winkel een mail sturen waar ik mijn moederbord vandaan heb (of ik loop even binnen als ik in de buurt ben).

• TheDeeGee
  • Niet online
Gadgeteer schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 07:08:
Ik ga ervanuit dat het ruilen geen probleem zal worden. Ik denk dat een bug als deze buiten die zgn. onderzoeksplicht valt. Als je als consument iets koopt wat blijkt en fabrikage/ontwerpfout te hebben dan heb je gewoon garantie.
Ruilen gaan ze niet doen omdat het al bekend is gemaakt ruim voor de release.

Je weet dat die Bug er is, wil je dat niet wacht je tot begin 2014 totdat alle C1 Stepping moederborden verkocht zijn.
Gadgeteer schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 13:35:
Lijkt mij dat je mensen hoort te informeren bij de aankoop dat een bepaalde functionaliteit kuren kan vertonen. Bij huizen en auto's ook zo geregeld toch?

Ik zal binnenkort de winkel een mail sturen waar ik mijn moederbord vandaan heb (of ik loop even binnen als ik in de buurt ben).
Het lijkt mij dat als je een product koopt je research doet...

[ Voor 30% gewijzigd door TheDeeGee op 25-07-2013 18:02 ]

• Gadgeteer
RampageNL schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 18:01:
[...]

Ruilen gaan ze niet doen omdat het al bekend is gemaakt ruim voor de release.

Je weet dat die Bug er is, wil je dat niet wacht je tot begin 2014 totdat alle C1 Stepping moederborden verkocht zijn.

[...]

Het lijkt mij dat als je een product koopt je research doet...
Winkelier zeker?
Fabrikanten en winkiers die zich verschuilen achter een bekendmaking van een bug via een website ergens om geen verantwoordelijkheid te nemen, mogen van mij failliet.

• TheDeeGee
  • Niet online
Het is niet een Bug zoals de SATA Bug met Sandy Bridge dat pas laat na de release aan het licht kwam. En daarbij zou er ook echt een SATA poort kapot kunnen gaan.

En het was niet "een" website, het stond op elke hardware site die je maar kon vinden. En Intel heeft het zelf naar buiten gebracht. Het was zeker 4-5 maanden voor de release bekend gemaakt.

Deze USB 3.0 bug hebben ze laaaaaang van te voren bekend gemaakt en brengt geen schade aan het systeem of andere apparaten. Daarbij komt deze bug niet voor bij elk apparaat.

Maar ik zie je heel je probleem niet. Als dit nou zo'n obstakel voor je is wacht je toch gewoon lekker tot er geen C1 moederborden meer op de markt zijn.

• Gadgeteer
Ik zie het andersom, ik zie jouw probleem niet dat ik graag mijn mogelijkheden bekijk om mijn moederbord op termijn te laten swappen voor een zonder deze bug. Voor sommige mensen is een PC iets wat elk jaar of elke 2 jaar wordt vervangen, voor mij ligt dat net even wat anders.

Daarnaast zie ik op de website van MSI nergens staan dat mijn moederbord last heeft van deze USB3 bug dus ik denk dat ik daarmee voldoende onderzoek heb verricht. Ik ga niet op een site van een leverancier van de fabrikant kijken of hij wellicht iets heeft geleverd wat niet 100% bugvrij is. Dat wordt ook niet van mij verwacht durf ik wel te stellen.

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Gadgeteer schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 13:35:
Want als je software koopt (besturingssysteem, games) zit er nooit een bug in of zo. ;) Zou wat zijn als ik na een BSOD meteen mijn windows-licentie mag 'terugbrengen'. En ook bij huizen zal er wel eens een hoekje 'fout' zijn of zo.

De vraag is meer of de bug echt zo significant is dat je de computer er niet meer goed door werkt. Bij de bug van het sandy-bridge platform konden de SATA-poorten langzaamaan kapot gaan, als ik het me goed herinner. Dan kun je je pc niet meer normaal gebruiken. Als ik de reacties hierboven lees over de USB-bug valt dat kennelijk wel mee en kan je de computer nog prima normaal gebruiken.

[ Voor 3% gewijzigd door bwerg op 27-07-2013 20:07 ]

• Gadgeteer
Eh.. we hadden het hier niet over software hoor. *appels/peren iemand?*

de computer wel maar de USB3 aansluitingen niet, nadat de computer uit de slaapstand komt. Dat is niet een bug (die worden met updates verholpen) dit betreft een ontwerpfout dan hebben we het wel over iets anders lijkt mij.

Daarnaast gaat het mij erom dat de communicatie hierover echt wel beter had mogen lopen. Als ik iets koop in een fysieke winkel nog wel, dan verwacht ik van dit soort dingen op de hoogte gesteld te worden.

Wat jullie zeggen is: er zit een fout in? nou en, lekker laten wezen.
Wat nou als het een bug betrof die ervoor zou zorgen dat je USB3 apparaat stuk zou gaan nadat de PC uit de slaapstand kwam? en dan met dezelfde communicatie als nu.. 100% zeker weten dat jullie dan anders zouden piepen.

Ja kan zeggen wat je wilt maar als dit soort dingen bekend zijn voordat het op de markt komt dan mag er wel wat meer/betere communicatie komen zodat je als fabrikant kan aangeven dat je al het mogelijke hebt gedaan om de kopers te waarschuwen en DAT is niet gebeurt.

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:15
Kan je niet gewoon een z77 bord gebruiken om deze bug te voorkomen ipv een z87 of zit het in alle chipsets tot nu en is er echt een nieuwe chipset update voor nodig ?

Als het alleen in de z87 zit is het vrij simpel neem gewoon een z77 chipset zit het daar ook in moet je idd wachten of een goedkoper 3770 op de kop tikken :)

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Gadgeteer schreef op zondag 28 juli 2013 @ 11:59:
Eh.. we hadden het hier niet over software hoor. *appels/peren iemand?*
Zegt degene die begint te vergelijken met huizen en auto's. :+
de computer wel maar de USB3 aansluitingen niet, nadat de computer uit de slaapstand komt. Dat is niet een bug (die worden met updates verholpen) dit betreft een ontwerpfout dan hebben we het wel over iets anders lijkt mij.
Een ontwerpfout kan ook een bug zijn. Een bug is niet altijd met updates te verhelpen.
Daarnaast gaat het mij erom dat de communicatie hierover echt wel beter had mogen lopen. Als ik iets koop in een fysieke winkel nog wel, dan verwacht ik van dit soort dingen op de hoogte gesteld te worden.
Tsjah, dat ligt eraan hoe belangrijk de bug voor jou is. Mocht je een hobby hebben waarvoor je de hele dag met USB-aansluitingen en slaapstand bezig bent dan kun je dat misschien inderdaad als argument gebruiken waarom je je geld terug wil krijgen.
Wat jullie zeggen is: er zit een fout in? nou en, lekker laten wezen.
Wat nou als het een bug betrof die ervoor zou zorgen dat je USB3 apparaat stuk zou gaan nadat de PC uit de slaapstand kwam? en dan met dezelfde communicatie als nu.. 100% zeker weten dat jullie dan anders zouden piepen.
Ja, maar dat is niet zo, dus wat wil je daarmee zeggen?
Ja kan zeggen wat je wilt maar als dit soort dingen bekend zijn voordat het op de markt komt dan mag er wel wat meer/betere communicatie komen zodat je als fabrikant kan aangeven dat je al het mogelijke hebt gedaan om de kopers te waarschuwen en DAT is niet gebeurt.
Zoals ik in de vergelijking al had gezegd: als ik software koop heb ik nog nooit een lijst van bug-reports van de verkoper gekregen, sommige bugs worden zelfs niet vermeld op websites e.d. Zelfde met hardware zoals het kastje voor digitale TV die soms blijft hangen waardoor ik hem moet herstarten, pc's die soms BSOD's geven, mijn oude telefoon die bleef hangen, de knop van de magnetron die het soms niet goed doet waardoor mijn eten veel te lang verwarmd werd, en zo kan ik nog wel even doorgaan. Het komt er bij allemaal op neer: is het zo erg dat je er echt niet mee kan doen wat je er mee verwacht had te doen?

Ik snap niet hoe deze bug anders is dan alle andere bugs(/ontwerpfouten). Het veroorzaakt geen schade, het maakt je pc niet onbruikbaar.

[ Voor 6% gewijzigd door bwerg op 28-07-2013 14:05 ]

• Gadgeteer
Ik laat deze discussie voor wat het is.
De meningen zijn te verschillend en ik hou vast aan mijn standpunt.

• TheDeeGee
  • Niet online
Misschien Intel en de winkeliers een boos mailtje sturen, wij kunnen er namelijk niks aan doen dat jij niet geïnformeerd word.

Ik werd geïnformeerd door de vele Hardware sites waaronder Tweakers.

• Gadgeteer
RampageNL schreef op zondag 28 juli 2013 @ 17:00:
Misschien Intel en de winkeliers een boos mailtje sturen, wij kunnen er namelijk niks aan doen dat jij niet geïnformeerd word.

Ik werd geïnformeerd door de vele Hardware sites waaronder Tweakers.
Zou je me kunnen laten zien waar ik aangeef dat jij/jullie er iets aan kunnen doen dat ik niet geïnformeerd ben? [vertel eens over je jeugd mode] Ben echt benieuwd waarom je je aangesproken voelt hierin. [/vertel eens over je jeugd mode]

Ik heb een mening gegeven, als je hem niet deelt mag je je rustig stil houden in plaats van te proberen mijn mening te veranderen (dat krijg je toch niet voor elkaar). Nu krijgen we discussies waar we geen van allen beter van worden.

• TheDeeGee
  • Niet online
Wat heeft mijn jeugd hier nou weer mee te maken?

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Gadgeteer schreef op zondag 28 juli 2013 @ 17:16:
Ik heb een mening gegeven, als je hem niet deelt mag je je rustig stil houden in plaats van te proberen mijn mening te veranderen (dat krijg je toch niet voor elkaar). Nu krijgen we discussies waar we geen van allen beter van worden.
Waarom begin je dan een discussie? Eerst in discussie gaan en dan zeggen dat de ander zich stil moet houden vind ik een beetje een rare houding. Dan had dat van twee kanten moeten komen oftewel dan had je niet aan een discussie moeten beginnen (maar een discussie is helemaal niet slecht dus waarom niet).

Meer on topic: Daarnaast heb ik nog geen goede argumenten gehoord waarom bij een intel-chipset een speciale vermelding moet worden gemaakt door verkopers voor elke bug, terwijl bugs in veel producten heel normaal zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door bwerg op 28-07-2013 22:48 ]

• TheDeeGee
  • Niet online
Tegenwoordig heb je google.

Je hoeft alleen maar "Z87 Bugs" in te typen en je hebt het al. En dit kun je voor elk product doen dat je wilt gaan kopen.

En net wat je zegt, als ik Software koop krijg ik ook geen lijst met Bugs of een waarschuwing "Meneer, dit spel heeft wel een aantal bugs"

Tegenwoordig gaan ze je niks meer voorkauwen, je staat er alleen voor.

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-12-2025
bwerg schreef op zaterdag 27 juli 2013 @ 17:02:
[...]

Want als je software koopt (besturingssysteem, games) zit er nooit een bug in of zo. ;) Zou wat zijn als ik na een BSOD meteen mijn windows-licentie mag 'terugbrengen'. En ook bij huizen zal er wel eens een hoekje 'fout' zijn of zo.

De vraag is meer of de bug echt zo significant is dat je de computer er niet meer goed door werkt. Bij de bug van het sandy-bridge platform konden de SATA-poorten langzaamaan kapot gaan, als ik het me goed herinner. Dan kun je je pc niet meer normaal gebruiken. Als ik de reacties hierboven lees over de USB-bug valt dat kennelijk wel mee en kan je de computer nog prima normaal gebruiken.
misschien ben je er te jong voor (ik heb niet naar je leeftijd gezocht in je profiel), maar vroeger kwamen alle games en software met een boekje en/of readme op de diskette/cdrom
in dat document was bijna altijd een sectie aanwezig "gekende problemen"
blijkbaar vindt men het tegenwoordig normaal dat dat niet meer hoeft, het probleem is in dit geval misschien niet erg belangrijk, maar het zou toch netjes zijn om een waarschuwing te voorzien, eventueel met bijhorende handeling als oplossing (zelf al is die "herstart de pc")

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Een boekje heb je weinig aan, want dan heb je het product kennelijk al gekocht. Dan kun je het beter op internet zetten zodat je het van tevoren al kan lezen. En als ik een "boekje" met alle bugs van een moderne pc krijg, dan mag ik wel een nieuwe boekenkast kopen. En dan zitten daar nog niet eens de bugs in die ten tijde van publicatie niet bekend waren, want in de CD-ROM-tijd waren er nog niet zoveel updates die ook weer nieuwe bugs kunnen introduceren.

Ja, ik vind het tegenwoordig normaal (niet minder vervelend natuurlijk) aangezien moderne techniek veel te complex is om bug-vrij op de markt te brengen. Voor de consument zou het allemaal heel fijn zijn als alles wat mis kon gaan duidelijk was, maar dat is gewoon niet realistisch.

[ Voor 9% gewijzigd door bwerg op 29-07-2013 19:51 ]

• Gadgeteer
Blijkbaar verschillen de meningen op dit gebied nogal.

Ik blijf bij mijn standpunt dat een issue als dit, wanneer het voor het op de markt brengen al bekend is, gewoon genoemd moet/kan worden bij aanschaf (al dan niet vermeld op de doos).

Ik krijg echter wel begrip voor de fabrikanten. Waarom bijvoorbeeld benoemen op de doos, als iedereen het toch normaal vindt dat er hardware met bugs op de markt gezet wordt? Waarom eigenlijk extra investeren om iets bugvrij te leveren?

Het is ook andersom te bekijken, dat is wel waar. -> Laten we het noemen als bug dan kan het niet in garantie geclaimed worden. Maar dan wordt wel de consument goed gewaarschuwd en kan dan afwegen om wel of niet tot aanschaf over te gaan.

Ik begrijp niet dat consumenten tegenwoordig zo laconiek reageren maar dat zal wel aan mij liggen, ik zal wel ouderwets zijn.

• TheDeeGee
  • Niet online
Gadgeteer schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 15:07:
Waarom eigenlijk extra investeren om iets bugvrij te leveren?
Er waren al duizenden chips gemaakt voordat ze erachter kwamen. Als ze Haswell bugvrij op de markt hadden moeten brengen hadden ze al die chips moeten vernietigen. Dat zou ze een schadepost opleveren die ze nooit meer terug hadden kunnen verdienen.

En aangezien deze bug geen schade brengt aan de PC hebben ze Haswell gewoon volgens plan gereleased, en alsnog ruim voor de release alle informatie naar buiten gebracht.

Verwijderd

Sowieso is die desktop haswell niet echt grotere verbetering vergeleken met Ivy bridge, wat betere video chip en beetje sneller.
Uiteindelijk is een goed clockende Sandy Bridge in veel gevallen qua CPU power gewoon gelijkwaardig.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2013 17:16 ]

• TheDeeGee
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 17:15:
Sowieso is die desktop haswell niet echt grotere verbetering vergeleken met Ivy bridge, wat betere video chip en beetje sneller.
Uiteindelijk is een goed clockende Sandy Bridge in veel gevallen qua CPU power gewoon gelijkwaardig.
Is niet helemaal waar.

4770K @ Stock is sneller dan 3770K @ 4,4.

Verwijderd

En een 2600K op 4.8 GHz?

Intel heeft geen enkele reden om hun desktop chips veel sneller te maken omdat AMD gewoon ver achter ligt..
Die hebben nog wat betere onboard graphics maar dat wordt nu ingelopen.
Uiteraard weten ze bij Intel precies voor welke prijs ze het in de markt kunnen zetten en AMD gaat daar dan onder zitten om ook nog wat te verkopen.

[ Voor 88% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2013 19:19 ]

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:42
Voor iedereen die graag bugvrije processors koopt:
Hier kan je de specification update van de laatste generatie 'Core' processors van Intel vinden. Inclusief een lijstje van 58 bugs, daadwerkelijk design errors.

Bug #6 bijvoorbeeld: "An Uncorrectable Error Logged in IA32_CR_MC2_STATUS May also Result in a System Hang"... scary stuff, toch?

Over het algemeen zijn de consequenties bij dit soort dingen dat de software aangepast moet worden: compilers worden aangepast, besturingssystemen zullen een update krijgen... het is natuurlijk ook zonde om miljoenen uit te geven voor een nieuwe stepping als het makkelijk en pijnloos in software verholpen kan worden. Normaal gesproken heeft de eindklant hier ook geen last van.

Geen idee hoe het foutje waar het in dit topic mee begon omgegaan gaat worden. Het klinkt voor mij als iets wat in het OS opgelost moet worden, indien mogelijk - en ik kan mij zo voorstellen dat het aantal apparaten wat er last van heeft dusdanig klein is dat Microsoft hier geen prioriteit aan geeft (immers, je riskeert dat je juist problemen voor andere gebruikers creert als je het niet 100% correct oplost).

Anyway, hardware & software verschillen gewoon niet meer zoveel van elkaar wat bugs betreft. Digitale chips worden vaak ook in een soort programmeertaal ontworpen, logisch dat daar dezelfde regels voor gelden als voor normale programmacode (1 fout per duizend regels?). En met meer controle gaat dat aantal fouten omlaag, maar 0 gaat het nooit worden.

• TheDeeGee
  • Niet online
vanaalten schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 20:50:
Voor iedereen die graag bugvrije processors koopt:
Hier kan je de specification update van de laatste generatie 'Core' processors van Intel vinden. Inclusief een lijstje van 58 bugs, daadwerkelijk design errors.

Bug #6 bijvoorbeeld: "An Uncorrectable Error Logged in IA32_CR_MC2_STATUS May also Result in a System Hang"... scary stuff, toch?

Over het algemeen zijn de consequenties bij dit soort dingen dat de software aangepast moet worden: compilers worden aangepast, besturingssystemen zullen een update krijgen... het is natuurlijk ook zonde om miljoenen uit te geven voor een nieuwe stepping als het makkelijk en pijnloos in software verholpen kan worden. Normaal gesproken heeft de eindklant hier ook geen last van.

Geen idee hoe het foutje waar het in dit topic mee begon omgegaan gaat worden. Het klinkt voor mij als iets wat in het OS opgelost moet worden, indien mogelijk - en ik kan mij zo voorstellen dat het aantal apparaten wat er last van heeft dusdanig klein is dat Microsoft hier geen prioriteit aan geeft (immers, je riskeert dat je juist problemen voor andere gebruikers creert als je het niet 100% correct oplost).

Anyway, hardware & software verschillen gewoon niet meer zoveel van elkaar wat bugs betreft. Digitale chips worden vaak ook in een soort programmeertaal ontworpen, logisch dat daar dezelfde regels voor gelden als voor normale programmacode (1 fout per duizend regels?). En met meer controle gaat dat aantal fouten omlaag, maar 0 gaat het nooit worden.
Als je zo paranoid bezig bent kun je beter weer in een grot gaan wonen denk ik ^^
Pagina: 1