Raid 1 setup, advies (eventueel problemen met TLER)

Pagina: 1
Acties:

• theodeboer
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 02-04-2021
Goedendag,

Ik ben op zoek naar 2 hdd's voor gebruik als RAID 1 setup.

SITUATIE:

Het is o.a. bedoeld voor opslag van grote audio sample bibliotheken (NI Kontakt).
Dus wenselijk als de HDD's een goede leessnelheid hebben, zodat zo'n sample bibliotheek snel geladen kan worden.

Deze RAID 1 setup is puur bedoeld voor extra storage, en zal ook enkel daarvoor gebruikt gaan worden.
(geen systeem schijf).

Ze gaan aangesloten worden op de RAID Controller (ICH9R) van mijn Moederbord (gigabyte p35-ds3r).

RESEARCH:

Mijn voorkeur gaat uit naar (2x) Western Digital Black "WD1002FAEX" van 1TB.
pricewatch: Western Digital Black WD1002FAEX, 1TB

Ik kom echter tegenstrijdige reacties tegen over gebruik van WD Caviar Blue/Green/Black in een RAID setup. Dat deze niet goed zouden functioneren in een RAID setup vanwege ontbreken van TLER functie.

Terwijl ik ook genoeg mensen zie die de WD Caviar Blue/Green/Black in een RAID opstelling gebruiken.
Nemen die dan een risico hiermee..???

Onderstaande Quote kom ik ook tegen, weet echter niet of dit ook voor de huidige reeks geldt van de Caviar Black.
Desktop / Consumer RAID environments – WD Caviar Black Hard Drives are tested and recommended for use in consumer-type RAID applications. (RAID-0 / RAID-1)
Een eventuele optie zou een WD Caviar Red zijn, deze zijn (beter) voor RAID en NAS oplossingen,
de Red hebben wel die TLER funcionaliteit, maar deze zijn volgens mij minder krachtig dan een Caviar Black....

Een SSD schijf is voor mij overigens geen optie vanwege de hogere kosten.

VRAGEN:

- Is het inderdaad een risico om Caviar Black te gebruiken in RAID 1..??
- Of is het alleen een probleem in een RAID setup met Parity, zoals bijvoorbeeld RAID 5..??
- Welke HDD zou anders eventueel een goed alternatief zijn om te gebruiken met een goede performance..??

Alvast bedankt!!!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:04
Even voor de duidelijkheid, je weet dat bij RAID 1 oftewel mirror de helft van je storage "verloren" gaat, aangezien alles dubbel wordt weggeschreven? Dit omdat je aangeeft dat deze setup "puur voor storage" is.

*Disclaimer: ben geen guru op opslag gebied, so correct me if I'm wrong :P *
Van jouw verhaal uitgaande neem ik aan dat je een RAID setup wilt maken in Windows?? via de chipset van het moederbord, oftewel software-RAID. Het gedoe betreffende TLER is daar niet van toepassing. Dit is zover ik weet alleen van toepassing bij het gebruik van een hardwarematige RAID-card. De TLER functie zorgt ervoor dat, wanneer er problemen zijn met bitjes, de RAID-controller deze problemen oplost, en niet de harddisk zelf.
Zover ik weet speelt dit scenario zich helemaal niet af bij software-RAID (de harddisk moet zelf aan error-control doen) en kan je dus ook net zo goed iets als een WD Blue/Green/Black drive gebruiken.

Ik heb in mijn eigen pc 2 Seagate Barracuda 3TB disks in RAID 0 draaien, ook via software-RAID. Dit loopt nu al anderhalf jaar zonder enige problemen.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• theodeboer
Dank voor je reactie!

Ik weet idd dat bij RAID 1 ik maar de helft over heb van de ruimte en de zaken gespiegeld worden.
Voor die opstelling kies ik bewust. Goed dat je het nog noemt en mij er op wijst, dat waardeer ik!

Ik probeerde alleen aan te geven dat het geen systeem schijf gaat worden.
:)

Weet ook dat dit geen (veilige) backup methode is, maar bij hardwarematige problemen is het prettig dat ik niet zaken opnieuw hoef te installeren. Extra (nieuwe) schijf er in en weer laten dupliceren.
Dat is eenvoudiger/sneller dan opnieuw software installeren.

Jouw verhaal over verschil in software/hardware controllers heb ik ook eerder gelezen.
Maar twijfelde over of het waar was en betrekking heeft op mijn situatie.

Kunnen er mensen dit verhaal bevestigen, zodat ik weet dat ik geen problemen zal hebben aangezien ik dus de RAID (1) controller gebruik van het moederbord (ICH9R).

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:01

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Welk OS gebruik je? En wat voor lees/schrijf snelheden wil je bereiken?

Ik gebruik zelf 4 WD Greens in mijn HP Microserver i.c.m. Windows Server 2012. De schijven zijn in het BIOS als losse schijven geconfigureerd, Windows zorgt voor de software RAID 1 voor 2 van deze schijven voor storage.

Lezen gaat met 105 MB en schrijven met 85 MB per seconde, dit over het netwerk. Of ze ook over langere termijn betrouwbaar zijn weet ik nog niet, maar daar heb ik back-up's en een hot spare disk voor ;)

Specs

• theodeboer
Ik gebruik nu Windows 7 (64-bit), zal daar voorlopig ook bij blijven.

Heb geen doelsnelheid die ik wil behalen.
Zag dat de Caviar Black de snelste was van de reeks, dus vandaar dat die Black de voorkeur heeft.

Ik heb al ervaring met RAID-5 en RAID-1 setups.
Deze stelde ik altijd in de BIOS al in als Raid schijven.

Gebruikte daar dus de RAID functionaliteit van het moederbord voor (ICH9R).
Dit was ik nu weer van plan zo te doen, maar dan dus nu voor een RAID-1 setup.

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 26-01 15:34
theodeboer schreef op maandag 22 juli 2013 @ 17:18:
Weet ook dat dit geen (veilige) backup methode is, maar bij hardwarematige problemen is het prettig dat ik niet zaken opnieuw hoef te installeren. Extra (nieuwe) schijf er in en weer laten dupliceren.
Dat is eenvoudiger/sneller dan opnieuw software installeren.
Ik begrijp hieruit dat je op je raid 1 setup óók je OS en andere programma's wilt laten draaien? Daarnaast geef je aan dat snelheid in het opvragen van je audio samples belangrijk is.

De vergelijking gaat wel op met mijn huidige setup denk ik, voornamelijk gebruikt voor fotografie. Veel bestanden van middelmatige grote met metadata.
1x 128GB intel 520 ssd
1x 1tb Caviar black
3x 1tb Caviar green
De ssd wordt uiteraard gebruikt voor het os en de programma's. De Caviar black als primaire data schijf met een Green als mirror en de 2e set Greens is als archief in gebruik. Overigens mirror ik ze met een backup programma syncback.
In mijn ervaring is het snelheidsverschil in het opvragen van foto's vanaf de Black t.o.v de Green verwaarloosbaar, soms moeten de Greens weer even opspinnen maar dat zou je uit kunnen zetten. Evengoed vermoed ik dat bij jou de ervaring in het snelheids verschil tussen Black en Red verwaarloosbaar zal zijn.

Máár sinds ik mijn Caviar black puur als data schijf ben gaan gebruiken icm de SSD is de ervaring in snelheid bij het opvragen van foto's enorm verhoogd. Dit omdat de Caviar Black niet meer bezig was met OS en Programma zaken maar zich puur kan richten op het ophalen van de foto's en bijbehorende metadata. Daarom raad ik je aan om geen programma's op je raid setup te installeren, maar hem gewoon als data schijf te gebruiken.

m.b.t. tot TLER.. geen idee, het schijnt belangrijk te zijn.. dus better safe then sorry en voor de reds gaan?

• theodeboer
analogworm schreef op maandag 22 juli 2013 @ 22:36:

Ik begrijp hieruit dat je op je raid 1 setup óók je OS en andere programma's wilt laten draaien? Daarnaast geef je aan dat snelheid in het opvragen van je audio samples belangrijk is.
Dank voor je reactie!

Nee dat niet, ik geef steeds aan dat het geen systeemschijf wordt.
De nieuwe RAID-1 opstelling komt NAAST mijn huidige systeemschijf, waar dus windows 7 (64-bit) op staat en andere software programma's.

Die audio bibliotheken (audio sample data) dienen ook geinstalleerd te worden....
Die komen op deze nieuwe te bouwen RAID-1 setup. :)

Dus ik hou hiermee ook juist bewust systeem schijf en data schijf gescheiden.

De RAID-1 "mirroring" is om te voorkomen dat ik bij hardware falen van een disk,
die audio bibliotheken opnieuw moet installeren. Een nieuwe schijf bijsteken en laten dupliceren is dan sneller/eenvoudiger.

En het is toch ook zo dat data lezen van een RAID-1 setup, sneller is dan van 1 enkele schijf.
Omdat de data tegelijk van 2 schijven geladen/verwerkt kan worden, en daarmee sneller is.
Ook daarom de keuze voor RAID-1.
.
m.b.t. tot TLER.. geen idee, het schijnt belangrijk te zijn.. dus better safe then sorry en voor de reds gaan?
Ik ga ook liever op safe, vandaar mijn vraag hier.
Ben wel bang dat dus die RED serie een stuk trager is dan de Caviar Black reeks.
Wat jammer zou zijn voor de mindere/tragere prestaties.

Ik heb wel al inmiddels 2x Caviar Black "WD1002FAEX" van 1TB gereserveerd.
Die liggen vanaf morgen klaar in de winkel, dit vanwege voorraad die beperkt was en anders weer lang zou duren (eind augustus). Deze reservering kan ik, indien nodig, altijd weer cancellen. O-)

Raid Controller
Ben er inmiddels wel achter dat gebruik van de RAID controller van het moederbord (ICH9R) inderdaad gezien kan worden als een software RAID. Dus wellicht betekend dat dan dat het voor mijn situatie het ontbreken van die TLER functionaliteit niet uitmaakt.

Wellicht kan iemand (met die kennis/ervaring) daar nog op reageren..??

Verwijderd

Ben er inmiddels wel achter dat gebruik van de RAID controller van het moederbord (ICH9R) inderdaad gezien kan worden als een software RAID. Dus wellicht betekend dat dan dat het voor mijn situatie het ontbreken van die TLER functionaliteit niet uitmaakt.
Software RAID of Hardware RAID heeft geen invloed op de noodzaak voor TLER; het gaat erom of de RAID engine goed genoeg is om intelligent met disk timeouts te gaan. Bij de meeste Hardware RAID en vrijwel alle Windows-based software RAID is dat helaas niet zo. Alleen Linux/BSD software RAID kan goed met disk timeouts omgaan en dan heb je dus geen TLER nodig.

Voor Windows onboard RAID (Intel ICHxR) met proprietary vendor RAID drivers (DriverRAID) heb je dus gewoon TLER disks nodig. Zo niet, dan zal je RAID engine de disks uit de array knikkeren als deze bad sectors hebben. Dit maakt je RAID array veel minder robuust.

Dat gezegd, dit is slechts één van de problemen van legacy RAID. Alleen 3e generatie filesystems (ZFS, Btrfs en ReFS) zijn inherent veilig. Alle andere opslagsystemen zijn inherent onveilig. Silent corruption ligt daarbij op de loer, en bovendien geen enkele bescherming tegen bad sectors anders dan redundancy. Dus een disk met één bad sector geldt dan gelijk als een gefaalde disk. Dat is niet erg robuust.

Wil je echt betrouwbare opslag, dan kun je ZFS overwegen. Kies je voor Windows-based RAID of Hardware RAID, dan zul je grotendeels moeten vertrouwen op een volledige 1:1 backup voor het beschermen van je data, omdat de RAID implementatie en filesystem zelf niet voldoende veiligheid biedt in de praktijk, ook voor minder belangrijke data IMO.

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 26-01 15:34
theodeboer schreef op maandag 22 juli 2013 @ 23:55:
Die audio bibliotheken (audio sample data) dienen ook geinstalleerd te worden....
Die komen op deze nieuwe te bouwen RAID-1 setup. :)
Dat is een net iets andere installatie dan dat ik in gedachte had inderdaad.

Verwijderd

[img]http:///Users/ginokroon/Desktop/MTB wedstrijd kijkduin/mtb wedstrijd kijkduin8.jpg[/img]

• theodeboer
Dank voor je uitgebreide reactie!!

Ik blijf liever bij een bestandssysteem waar ik bekend mee ben, en van het ZFS filesystem heb ik totaal geen kennis, dus dat is teveel van het goede, hou het graag onder windows.
Wel bedankt voor de tip!!

Hmmmm, mischien moet ik de "automatische" redundancy met RAID-1 dan maar achterwege laten,
en een reserve kopie op een andere manier regelen.

Ik denk er nu sterk over om dan 1x Caviar Black te nemen (WD1002FAEX, 1TB) voor de performance en degelijkheid. En dan nog even te denken over een oplossing waarop ik (handmatig) een reserve kopie maak.

Wellicht een Caviar Green erbij (dan uiteraard als losse schijf, geen raid, handmatig kopie maken).
Omdat deze dan als een reserve kopie dient, is hoge performance geen vereiste.

- Als iemand mij nog kan overtuigen van goede prestaties van een Caviar Red (1 TB), en deze in de buurt komen van een Caviar Black. Dan hoor ik dat graag!!!

- Als iemand nog een goede tip (merk+type) heeft voor (betaalbare) schijven van 1 TB die goed functioneren in een RAID (1) opstelling, en zeer goede/hoge performance hebben, dan hoor ik dat graag!!!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Verwijderd schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 00:11:
[...]
Voor Windows onboard RAID (Intel ICHxR) met proprietary vendor RAID drivers (DriverRAID) heb je dus gewoon TLER disks nodig. Zo niet, dan zal je RAID engine de disks uit de array knikkeren als deze bad sectors hebben. Dit maakt je RAID array veel minder robuust.
Alleen jammer dat ik bij ICH7 en hoger altijd gemerkt heb dat de disks met bad sectors zonder LTER bij RAID 1 gewoon blijven functioneren. Alleen moet je je afvragen of deze disks in je RAID set moeten blijven zitten. Ik vervang ze dan meestal ook preventief. Niks disk uit RAID geknikkerd, op 3 systemen meegemaakt, 2 x met een WD Green (1,5TB en 2TB) en met een Hitachi 2TB RAID 1 setup.

Dus ik waag te betwijfelen of deze uitspraak wel zo hard gesteld kan worden. Daarnaast merk ik dat Harddisks bij normaal gebruik met gemak de 10 jaar halen.

[ Voor 12% gewijzigd door Wim-Bart op 23-07-2013 22:47 ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Pagina: 1