Goedendag,
Ik ben op zoek naar 2 hdd's voor gebruik als RAID 1 setup.
SITUATIE:
Het is o.a. bedoeld voor opslag van grote audio sample bibliotheken (NI Kontakt).
Dus wenselijk als de HDD's een goede leessnelheid hebben, zodat zo'n sample bibliotheek snel geladen kan worden.
Deze RAID 1 setup is puur bedoeld voor extra storage, en zal ook enkel daarvoor gebruikt gaan worden.
(geen systeem schijf).
Ze gaan aangesloten worden op de RAID Controller (ICH9R) van mijn Moederbord (gigabyte p35-ds3r).
RESEARCH:
Mijn voorkeur gaat uit naar (2x) Western Digital Black "WD1002FAEX" van 1TB.
pricewatch: Western Digital Black WD1002FAEX, 1TB
Ik kom echter tegenstrijdige reacties tegen over gebruik van WD Caviar Blue/Green/Black in een RAID setup. Dat deze niet goed zouden functioneren in een RAID setup vanwege ontbreken van TLER functie.
Terwijl ik ook genoeg mensen zie die de WD Caviar Blue/Green/Black in een RAID opstelling gebruiken.
Nemen die dan een risico hiermee..???
Onderstaande Quote kom ik ook tegen, weet echter niet of dit ook voor de huidige reeks geldt van de Caviar Black.
de Red hebben wel die TLER funcionaliteit, maar deze zijn volgens mij minder krachtig dan een Caviar Black....
Een SSD schijf is voor mij overigens geen optie vanwege de hogere kosten.
VRAGEN:
- Is het inderdaad een risico om Caviar Black te gebruiken in RAID 1..??
- Of is het alleen een probleem in een RAID setup met Parity, zoals bijvoorbeeld RAID 5..??
- Welke HDD zou anders eventueel een goed alternatief zijn om te gebruiken met een goede performance..??
Alvast bedankt!!!
Ik ben op zoek naar 2 hdd's voor gebruik als RAID 1 setup.
SITUATIE:
Het is o.a. bedoeld voor opslag van grote audio sample bibliotheken (NI Kontakt).
Dus wenselijk als de HDD's een goede leessnelheid hebben, zodat zo'n sample bibliotheek snel geladen kan worden.
Deze RAID 1 setup is puur bedoeld voor extra storage, en zal ook enkel daarvoor gebruikt gaan worden.
(geen systeem schijf).
Ze gaan aangesloten worden op de RAID Controller (ICH9R) van mijn Moederbord (gigabyte p35-ds3r).
RESEARCH:
Mijn voorkeur gaat uit naar (2x) Western Digital Black "WD1002FAEX" van 1TB.
pricewatch: Western Digital Black WD1002FAEX, 1TB
Ik kom echter tegenstrijdige reacties tegen over gebruik van WD Caviar Blue/Green/Black in een RAID setup. Dat deze niet goed zouden functioneren in een RAID setup vanwege ontbreken van TLER functie.
Terwijl ik ook genoeg mensen zie die de WD Caviar Blue/Green/Black in een RAID opstelling gebruiken.
Nemen die dan een risico hiermee..???
Onderstaande Quote kom ik ook tegen, weet echter niet of dit ook voor de huidige reeks geldt van de Caviar Black.
Een eventuele optie zou een WD Caviar Red zijn, deze zijn (beter) voor RAID en NAS oplossingen,Desktop / Consumer RAID environments – WD Caviar Black Hard Drives are tested and recommended for use in consumer-type RAID applications. (RAID-0 / RAID-1)
de Red hebben wel die TLER funcionaliteit, maar deze zijn volgens mij minder krachtig dan een Caviar Black....
Een SSD schijf is voor mij overigens geen optie vanwege de hogere kosten.
VRAGEN:
- Is het inderdaad een risico om Caviar Black te gebruiken in RAID 1..??
- Of is het alleen een probleem in een RAID setup met Parity, zoals bijvoorbeeld RAID 5..??
- Welke HDD zou anders eventueel een goed alternatief zijn om te gebruiken met een goede performance..??
Alvast bedankt!!!