Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-09 14:42
Ik wil eens de ervaringen van mensen horen over International Superstar Soccer, en opvolgend Pro Evolution Soccer.
Zelf ben ik opgegroeid met ISS op de SNES en N64 en dat vond ik fantastische voetbal games, zeker op de N64 (heb ze alle 3 gespeeld: 64/'98/'00). Veel plezier aan gehad! ISS op de Gamecube was echter een flinke tegenvaller en op de Playstation's heb ik ze (zowel ISS als PES) nooit echt intensief gespeeld.

Als ik tijd heb zal ik wat meer uittypen over wat ik zelf nou allemaal positief/niet-positief vond.
Sowieso ben ik benieuwd naar ervaringen van anderen. Welke spel vonden jullie goed/de beste, en waarom? Zeker nu er zo ontzettend veel PES delen zijn, vraag ik me af welke ik bijv. het beste op de PS1 en PS2 kan spelen.

Wat bronnen:
Wikipedia: International Superstar Soccer
Wikipedia: International Superstar Soccer Pro
Wikipedia: Pro Evolution Soccer
http://home.alphalink.com.au/~warrior/ISSrealm.htm
http://charlespwilson.tripod.com/iss64.html
tweakers.net/reviews/2776/last/pes-2013.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:46
Ik heb zelf ISS64 helemaal kapot gespeeld. Meteen met de launch gehaald en vond het altijd een erg tof spel. Maar om nu te zeggen waarom het zo'n tof spel is, geen idee eigenlijk. Het zal vooral een deel jeugdsentiment zijn, maar mijn broertje en ik hebben er wel veel te veel uur in gestopt. Ik zie overigens dat IGN het destijds een 9 gegeven heeft, dus misschien was het toch wel meer dan sentiment. :)

Daarna kwamen de next-gens en ik moest het een hele tijd alleen met een GameCube doen. De enige versie van PES die daarvoor uitkwam was Winning Eleven 6 Final Evolution (= geoptimaliseerde PES2). Deze was te importeren en enkel vanuit Japan te krijgen. Erg jammer want het was wel één van de betere voetbalspellen van die generatie. Groot pluspunt van WE6:FE vond ik de hoge speelsnelheid in het spel. Het nadeel was dat je nog niet zo heel veel richtingen op kon lopen (max 8 kanten). Het verfijnde loopmechanisme (dat je dus meer richting de 360 graden bewegingsvrijheid gaat) kwam later pas.

Toen heb ik nog PES4 en PES5 gehaald voor de Xbox. PES5 eigenlijk blind gehaald, maar is vrij snel stof gaan happen. Toen toch maar weer PES4 verder gespeeld. Bij PES4 (en dat was bij PES3 ook al zo volgens mij) lag het tempo een stuk lager waardoor het wat strategischer werd. Wat ik als een nadeel ervaar was het schieten vanaf de 16 ~ 20 meter. Brazilië werd vaak gekozen en die hadden goede schutters. Als die begonnen te schieten van net buiten de 16 meter, dan vloog de bal er net te vaak in. Of de keepers waren te slecht, dat kan natuurlijk ook nog zo zijn. :P

Vanaf deel 5 is het eigenlijk redelijk naar beneden gegaan. Ik heb daarna nog twee PES delen gekocht, maar beide hadden niet de verslavingsfactor t.o.v. de eerste delen van de PS2/Xbox generatie. Ik denk dat de beste versies PES2, 3 en 4 zijn. Ik gok dat de meeste mensen deel 3 het beste vonden, maar deze heb ik simpelweg nooit gespeeld dus ik verkies PES2 daarom als beste mede dankzij de hoge snelheid en vanwege het feit dat dit de enige versie is die ooit naar de GameCube kwam. PES4 is een goede tweede. Ik gok dat de meeste mensen het hier niet mee eens zijn mede doordat PES3 volgens mij beter was dan deel 4. Dat staat mij nog bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op de Playstation heb ik vele uren in ISS gestoken. Ik vond het een game met aangename speelmogelijkheden, maar ik begon me na tig games wel te ergeren aan de houterige animaties. Ik heb daarna een tijdje de switch gemaakt naar die andere serie om de draad weer op te pakken bij met name PES 3 en 5. Deel 5 had ik zelfs twee keer (PS2 en PSP), omdat ik die graag versus mijn broer speelde. Samen hebben we dan ook vele uren in deze games gestoken. Ik vond PES 5 dan ook het beste deel dat ik heb gespeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdj84nl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-03 09:03
ISS PRO op de PSX !

Briljant, de controle waar je heen wilde pasen, hoe hoog en hoe hard je de bal wilde schieten op doel. De snelheid (stuk sneller dan tegenwoordig)

Niet perse realistische snelheid, maar speelde zo vlot en vloeiend dat fifa gewoon dikke stront leek.
Daarna altijd fan van PES geweest, vooral 3 4 en 5. Daarna werd het allemaal wat meer FIFA en dat wilde je als PES fan juist niet.

Waarom PES het voor mij was;
- snelheid!
- Controle over je schot of pass
- Controle over volledige akties, mooie aanvallen, ruimte moest gecreeerd worden, zomaar voorgeven en erin koppen werkte niet.
Kon je daarentegen zien dan je ruimte had om te schieten, dan kon je hem echt zooooo mooi inschieten.

Daar moest je het spel wel voor kunnen, en dat maakte het NOG gaver, ik speel tegenwoordig FIFA omdat al mijn vrienden het spelen (heb zelf geen voetbalspellen meer) en mensen die het nooit spelen winnen ook gewoon. Dat is kut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
Zo, even wat uittikken na in de geschiedenis van ISS en PES te zijn gedoken. Zeker die ISS Realm is een erg leuke site om doorheen te spitten!

History: http://home.alphalink.com.au/~warrior/ISShist.htm (“But it's the Nintendo 64 that wows the world”)
Table: https://home.alphalink.com.au/%7Ewarrior/ISShist1.htm
Reviews: http://home.alphalink.com.au/~warrior/ISSreviews.htm

Ik ben er nu ook achter hoe het rijtje ISS voetbal games uit de Tokyo studio er uit ziet (staat ook op wiki):
1996 – Goal Storm
1997 – ISS Pro
1998 – ISS Pro ‘98
1999 – ISS Pro Evolution
2001 – ISS Pro Evolution 2

Hierna werd het rebranded naar Pro Evolution Soccer. Eerste deel uit eind 2001. Laatste voor de PS1 was PES 2 zo te zien.
Wat ik nog niet wist van ISS, is dat er ook nog een International Superstar Soccer op de PS1 en PS2 was uitgebracht gebaseerd op ISS 2000 van de N64! In mijn enthousiasme heb ik deze beide nu besteld via Nedgame en Amazon UK :P Daarnaast heb ik ook ISS Pro 2 (de laatste van de klassieke ISS Pro reeks dus) besteld bij Nedgame.

Nog interessante info van wiki:
After PES6, the gameplay engine was scrapped and started again beginning with PES2008
En nog een leuke quote van ISS Realm waar ik me helemaal in kan vinden (hoewel ik niet helemaal objectief ben wellicht ;) ):
The ISS Realm has always favoured the ISS series, primarily because that's what we grew up with, but also the games have been more fun.
ISS Realm kraakt PES trouwens wel af van PES3: http://home.alphalink.com.au/~warrior/issrevpes3.htm
Opvallend dat sommigen dan weer PES3 als favoriete deeltje hebben ;)
PES4 en PES2 worden als de toppers genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
Nog wat verschilletjes tussen ISS2000 en ISS '98 die ik heb verzameld:
ISS2000
http://home.alphalink.com.au/~warrior/ISSrevISS00f.htm
http://home.alphalink.com.au/~warrior/ISSrevISS00.htm
Better tackling (possessor stumbles)
Bit slower
Better AI goalkeepers
Better team AI
More sensitive shooting
No extensive tourney options like PSX ISS Evolution
Trap doesn’t stick to foot anymore
More ball deflections
Tighter control and new moves, ie. one-two move that is passed in air, and headed back..... kick an run (z + c(bottom))... and jump in air (double z)... and in particular the new types of kicks... ie. the new forward lean kick (if you know what i mean... usually happens when kicking low for the corner of goal)...
Improved defense system
New celebrations
Control keeper (c-up + c-right)
B + A protect long ball receive
Better ball sounds
Better stadium graphics
Jump in the air/step over – 2x Z
Kick and run/skip ahead - z + c-down (run)
Trying a physically impossible kick will often result in a mis-kick
AI has been tweaked towards the area of defence. The long through-balls from ISS 64 are gone forever, and instead, the game asks you to get close to the penalty box before unleashing a devastating short one, or a one-two, for a one-on-one with the GK.
Fly one-two – tapping through-ball 2x
Potency of the long-range shot has been diminished markedly.
Note that the silly flying horizontal kick that pervaded ISS 98 when trying to win long balls is gone. You will get a header instead, and if you are no where near the ball, you simply will miss it rather than launching yourself kung-fu style through the air.
Varied weather that changes during the game (only rains part of the time) and there is often lightning preceding any rain showers.
A new multi-player mini-league.
Minor quibble is that the random team selector only operates within the group and not across all the countries.
Can only save 1 tourny of each type on a mem card.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin33
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 27-09 21:56

kevin33

Welkom in Utopia.

PES voor de PSX helemaal stukgespeeld, wat een geweldig spel, daarna tot PES 5 redelijk fanatiek gespeeld, Tussendoor een keer ISS op de XBox gedaan, maar dat was niet echt mijn ding.

Ik sta op de grens. Van vroeger en later. Voor mij een ruimte. Die ik nog niet ken. Achter mij alles. Wat ik achter moet laten Ik sta hier met niets meer. Dan alleen wie ik ben.

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:35
ISS Pro 98 was mijn eerste kennismaking met de serie en wat een fantastisch spel was het. Letterlijk de schijf grijs gespeeld.

ISS Pro Evolution en Evo 2 waren waardige opvolgers, met goede verfijningen in het spel en de verschrikkelijk verslavende MasterLeague.

De eerste PES op de PS2 was een drama, maar vanaf PES2 ging de lijn weer omhoog en ik moet zeggen dat PES3/4/5/6 sublieme games waren. PES6 is voor mij nog steeds het summum van voetbalspellen, PES6 wordt nog steeds ondersteund met b.v. de Shollym 2013 patch en blijft een heerlijk spelend voetbalspel. Ik moet eerlijk zeggen dat ik de next gen spellen minder goed vond, ik heb 2010 en 2011 wel gespeeld maar nu speel ik alleen de nieuwe demo's een uurtje, maar het boeit me niet meer. Ik keer nog wel regelmatig terug naar PES6 + Shollym patch, vooral de classics patch is eindeloos leuk.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• Sluuz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:12
Verhaal van ISS is eigenlijk dat er twee verschillende studio's aan werkten.

Je had KCET (Konami Computer Entertainment Tokyo) die verantwoordelijk waren voor de deeltjes vanaf ISS '98 op de PS1. Dit waren echt pareltjes en heb ik veel tijd ingestoken.

Je had ook de ISS games die begonnen op de NES, SNES en N64. Deze speelden echt totaal anders. Ook veel tijd ingestoken, maar bij deze versies was het altijd een nadeel dat je maar op een bepaald aantal manieren kon scoren.

PSN: Sluuz

Verwijderd

Shadow_Zero schreef op maandag 22 juli 2013 @ 16:33:
Ik wil eens de ervaringen van mensen horen over International Superstar Soccer, en opvolgend Pro Evolution Soccer.
Zelf ben ik opgegroeid met ISS op de SNES en N64 en dat vond ik fantastische voetbal games, zeker op de N64 (heb ze alle 3 gespeeld: 64/'98/'00). Veel plezier aan gehad! ISS op de Gamecube was echter een flinke tegenvaller en op de Playstation's heb ik ze (zowel ISS als PES) nooit echt intensief gespeeld.

Als ik tijd heb zal ik wat meer uittypen over wat ik zelf nou allemaal positief/niet-positief vond.
Sowieso ben ik benieuwd naar ervaringen van anderen. Welke spel vonden jullie goed/de beste, en waarom? Zeker nu er zo ontzettend veel PES delen zijn, vraag ik me af welke ik bijv. het beste op de PS1 en PS2 kan spelen.

Wat bronnen:
Wikipedia: International Superstar Soccer
Wikipedia: International Superstar Soccer Pro
Wikipedia: Pro Evolution Soccer
http://home.alphalink.com.au/~warrior/ISSrealm.htm
http://charlespwilson.tripod.com/iss64.html
tweakers.net/reviews/2776/last/pes-2013.html
Leuk al die liefhebbers!
De Japanse versie van 'Winning Eleven 6' voor de Gamecube schijnt wel heel goed te zijn.
Heb ik uiteraard aangeschaft maar nooit aan toe gekomen om te spelen.

Ik heb overigens met regelmaat de Japanse versies geimporteerd via Lik-Sang en Play Asia.
Het was allemaal zo verslavend, moest het allemaal hebben.
Pagina: 1