Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Topicstarter
Mijn vrouw is opgeleid tot psychologe in india (master's counseling psychologie, vnl gericht op kinderen) maar kan hier moeilijk (niet) werk vinden met die kwalificaties. Nu hadden we het idee dat ze misschien Engels zou kunnen onderwijzen aangezien dat haar eerste/moedertaal is (itt hindi), en ze wel al affiniteit heeft met kinderen/jongeren te werken en ook een jaar of twee in india op een school voor kinderen met leerproblemen counselor is geweest.

Twee vragen: is daar uberhaupt werk in te vinden in nederland, en wat moet je daarvoor doen qua opleiding? Ik zie wel veel complete lerarenopleidingen engels, maar dat lijkt me een beetje overkill voor een taal die je al native spreekt. Ze zou bijvoorbeeld nu zonder te leren met gemak slagen voor een cambridge english proficiency (CPE / C2) examen waarvan ik lees dat het internationaal vaak geaccepteerd wordt als voldoende om engels te onderwijzen. Wat is het minimale dat je moet doen om hier les te mogen geven en een kans op een baan te maken? We hoopten eigenlijk op een korte lerarenopleiding van zeg 6-12 maanden.

Haar nederlands is redelijk maar niet goed; ze heeft het staatsexamen NT2 II gehaald -- dat is inderdaad B2 niveau; ik denk dat C2 wel erg lastig zou zijn op het moment.

[ Voor 21% gewijzigd door Zoijar op 22-07-2013 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Laatst online: 10-09 06:36

ATS

Een lerarenopleiding is niet iets wat je "even" doet, ook al spreek je de taal al. Het is toch ook niet zo dat een willekeurige Nederlander docent Nederlands kan worden omdat hij de taal al spreekt? Een taal spreken is niet hetzelfde als een taal (en een cultuur!) te kunnen onderwijzen.

De meest voor de hand liggende route is een HBO opleiding to leraar Engels. Dat levert een 2e graads bevoegdheid op. Die opleiding kan je in deeltijd doen als je wil. Je vriendin vrouw moet daarvoor overigens al wel Nederlands spreken en dat aantonen met een NT2 diploma. De opleiding is in het Nederlands, en wettelijk zijn er eisen dat leraren een bepaald niveau Nederlands moeten beheersen. Dat is uiteindelijk C2 als ik mij niet vergis, terwijl NT2-II iets beter dan B2 is.

Mijn vrouw zit in ongeveer dezelfde situatie, alleen dan op basis van Spaans. Zij heeft zich net ingeschreven voor deze opleiding. Ik denk dat de arbeidsmarktperspectieven met Engels significant beter zijn dan met Spaans.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

Topicstarter
ATS schreef op maandag 22 juli 2013 @ 15:27:
Een lerarenopleiding is niet iets wat je "even" doet, ook al spreek je de taal al. Het is toch ook niet zo dat een willekeurige Nederlander docent Nederlands kan worden omdat hij de taal al spreekt? Een taal spreken is niet hetzelfde als een taal (en een cultuur!) te kunnen onderwijzen.
Ik snap dat je inderdaad een extra opleiding moet volgen, maar ik dacht dat ik vroeger zelf op de universiteit wel eens had gehoord dat je na je master's een 1-jarige extra cursus kon volgen en dan les mocht geven, vandaar.
Mijn vrouw zit in ongeveer dezelfde situatie, alleen dan op basis van Spaans. Zij heeft zich net ingeschreven voor deze opleiding. Ik denk dat de arbeidsmarktperspectieven met Engels significant beter zijn dan met Spaans.
We zijn een beetje aan het brainstormen wat ze kan doen. Ze wil namelijk erg graag werken, wordt gek van het thuis zitten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Laatst online: 23:15

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Je kan als zgn. "Zij instromer" het onderwijs in:
http://www.iclon.leidenun.../zij-instroomtraject.html
http://www.hogeschoolrott...ing-vobve-engels/deeltijd
http://www.werkeninhetond...tel=veelgestelde_vragen#4
http://www.leraar.nl/
Dat je vrouw een native speaker is helpt dan alleen maar, zeker als je het eerste graads gebied wil bedienen.

Wat niet helpt, is dat nederlands niet haar eerste taal is, en docenten die gebrekkig nederlands spreken worden meestal niet serieus genomen door de leerlingen. Daar zal ze ook echt aan moeten werken.

In het kort: solliciteren. Inschrijven bij een opleiding als zij instromer. Beginnen :Y
Enneh.. De meeste scholen die nu nog vacatures open hebben staan zijn tevreden als er "iemand" is die wil.
http://meesterbaan.nl/ond...ie=26&id_sector=2&filter=

Als je tijd, moeite en energie in die kinderen steekt, krijg je er heel veel voor terug. Ik heb echt een mooi beroep :)

[ Voor 5% gewijzigd door teacher op 22-07-2013 15:50 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

teacher schreef op maandag 22 juli 2013 @ 15:49:
Wat niet helpt, is dat nederlands niet haar eerste taal is, en docenten die gebrekkig nederlands spreken worden meestal niet serieus genomen door de leerlingen. Daar zal ze ook echt aan moeten werken.
Een mogelijke oplossing daarvoor is een school opzoeken die tweetalig onderwijs biedt. Je komt dan als leraar vrij makkelijk weg met de hele les Engels spreken. Daarbij: daar kom je met het vak Engels sowieso makkelijk mee weg. :+

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:37

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Je snapt dat je eigenlijk op een lastig tijdstip komt met deze vraag? Als in: het is overal vakantie enzo en de scholen zijn dicht of werken met een skeleton-crew.

Maar wat tips:
- Je vrouw zal denk ik hoe dan ook een aantekening moeten halen dat ze onderwijs mag geven. Nederland is een land van papiertjes, zonder erkende vooropleiding voor de klas mag alleen onder voorwaarden.
- Wellicht is er een internationale school in de buurt die nog mensen zoekt?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:47
The Eagle schreef op maandag 22 juli 2013 @ 16:10:
Je snapt dat je eigenlijk op een lastig tijdstip komt met deze vraag? Als in: het is overal vakantie enzo en de scholen zijn dicht of werken met een skeleton-crew.

Maar wat tips:
- Je vrouw zal denk ik hoe dan ook een aantekening moeten halen dat ze onderwijs mag geven. Nederland is een land van papiertjes, zonder erkende vooropleiding voor de klas mag alleen onder voorwaarden.
- Wellicht is er een internationale school in de buurt die nog mensen zoekt?
juist een hele goede tijd. Want alle opleidingen beginnen 1 september weer. En als ze dan niet is begonnen moet ze waarschijnlijk nog een jaar wachten.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Zonder research te hebben gedaan vermoed ik dat er nauwelijks vacatures zijn voor leraren Engels in Nederland in verhouding tot het aantal werkloze docenten. Er is veel meer vraag naar leraren in de exacte en technische vakken.

edit:
In dit artikel wordt Engels noch genoemd in de groep met grote tekorten, noch in de groep met een overschot, dus iets ertussenin:
http://www.volkskrant.nl/...erlands-en-wiskunde.dhtml

[ Voor 37% gewijzigd door Henk007 op 22-07-2013 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 10110001
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online

10110001

Denk om de buren!

Lesgeven is meer dan alleen vakinhoudelijke kennis. Tijdens de opleiding wordt er ook aandacht besteed aan vakdidactiek (hoe je lesgeeft), ontwikkelingspsychologie (wat kan ik van van leerlingen in een bepaalde leeftijd verwachten) en hoe je om moet gaan met verschillende soorten leerlingen met en zonder stoornissen.

Als ik kijk naar mijn 'eigen vak' (geschiedenis) heb ik vrij weinig aan de vakinhoudelijke kennis die ik opdoe tijdens mijn opleiding. Als je het overzicht hebt in de klas, je een goede band hebt met je leerlingen (dat is dus geen vriendjes worden, maar dat iedereen weet wat hij/zij van je kan verwachten tijdens de les) dan komt het overbrengen van kennis over het algemeen wel goed.

Als het bij de universiteit mogelijk is zou ze een master kunnen doen waarmee ze haar onderwijsbevoegdheid haalt, maar deze duurt geloof ik minimaal 1-1,5 jaar. Een belangrijk onderdeel van de opleiding is nu eenmaal de stage (deze zit ook in de universitaire opleiding) en dan haal je het niet met een half jaartje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Ik heb een vriendin die zonder kwalificaties gewoon bij een internationale school is begonnen met lesgeven van Engels, ze komt zelf uit Australië en had toen ze begon nog geen NT2.

Dus gewoon proberen bij internationale scholen, het papierwerk valt volgens mij wel mee hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17:58

Bolletje

Moderator Harde Waren
10110001 schreef op maandag 22 juli 2013 @ 18:40:
Lesgeven is meer dan alleen vakinhoudelijke kennis.
Volgens mij moet het je ook wel liggen. Als iemand die andere vakken haalt, zelfs de stage, wil niet zeggen dat het een goede leraar is.

Iemand die vloeiend Engels is gewoon heel erg fijn. Een goede uitspraak zorgt er zeker wel voor dat je aangenaam naar iemand luistert of dat je je er aan gaat ergeren. Dat had ik op de middelbare school en ook op de universiteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:25

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Iemand kan wel zonder bevoegdheid (en eventueel met belangrijke ervaring uit andere gebieden) beginnen met lesgeven, maar de school zal je toch na enkele jaren moeten ontslaan bij gebrek aan geldige lesbevoegdheid.

Mijn advies is om een intakegesprek te doen op enkele opleidingen en zo te kijken waar er vrijstellingen te verkrijgen zijn. Vaak vallen de 'buitenlandstages' sowieso al af i.v.m. de voorsprong vanuit het native spreken.

Andere onderdelen, zoals vakdidactiek en literatuur zal ze alsnog moeten doen. Ook daar kan ze voordeel hebben, als ze vanuit zichzelf al belezen is in de noemenswaardige Engelstalige literatuur.

Indien je vrouw al snel een baan vindt, kan ze deze wellicht ook gebruiken als stage. Dat sla je wederom twee vliegen in één klap.

Het is wel belangrijk dit soort dingen duidelijk af te spreken met de lerarenopleiding. Laat de vrijstellingen en gemaakte afspraken op papier zetten, zodat je niet in de afstudeerfase geconfronteerd wordt met "oh ja, je stroomt in....tjah dan moet je onderdeel x1, x2 en x3 eigenlijk toch wel doen"... dat is een veelgehoorde klacht.

Vacatures voor het vak Engels zie ik met enige regelmaat verschijnen. Ook op de school waar ik lesgeef, is er om het jaar wel een vacature. Ook door het jaar heen kan een vervangende/tijdelijke aanstelling al een mooie (makkelijk toegankelijke, er is nood) kans zijn voor haar om snel te beginnen en de eerste ervaringen voor de klas op te doen.

Veel succes!!
Henk007 schreef op maandag 22 juli 2013 @ 16:20:
Zonder research te hebben gedaan vermoed ik dat er nauwelijks vacatures zijn voor leraren Engels in Nederland in verhouding tot het aantal werkloze docenten. Er is veel meer vraag naar leraren in de exacte en technische vakken.

edit:
In dit artikel wordt Engels noch genoemd in de groep met grote tekorten, noch in de groep met een overschot, dus iets ertussenin:
http://www.volkskrant.nl/...erlands-en-wiskunde.dhtml
Geloof niet alles uit het nieuws. Toen ik in 2003 aan de lerarenopleiding ging studeren, beloofde men ook tig vacatures i.v.m. leegloop (veel 60+ ging met pensioen) en later op de master wederom. Ik kan je vauit de praktijk vertellen, dat er bar weinig volledige banen te vinden zijn (in een hele regio op één hand te tellen) en vooral versnipperde vacatures van 0.2 tot 0.6 fulltime.

[ Voor 25% gewijzigd door Michael Knight op 22-07-2013 19:13 ]

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is het niet mogelijk een toefl certificaat te halen, dit is genoeg om voor particuliere instanties Engels te geven. Zo heb ik dit zelf in Mexico ook gedaan.
Berlitz is een van de grootste en bekendste in de wereld, waar ze altijd mensen zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

Topicstarter
Bedankt voor de suggesties en links allemaal! Ik ga haar aan het (lees)werk zetten haha ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:35
Ik heb even de studiegids (=348 pagina's aan informatie over de opleiding) van de deeltijd lerarenopleiding Engels, 2e graad, van de Hogeschool Utrecht erbij gepakt. Enkele interessante passages:
Waarom informatie over taalvaardigheid Nederlands?
Taal speelt een zeer belangrijke rol in het beroep van leraar, zowel in als buiten de klas. Iedere student aan de
lerarenopleiding ontwikkelt zich daarom tijdens de opleiding tot een taalvaardige leraar.
Wat zijn de eisen aan taalvaardigheid Nederlands bij de start van de studie?
Formeel stelt de Wet op het Hoger Onderwijs ( 2011) het volgende: “Van de student wordt verwacht dat hij/zij de
opleiding start met voldoende beheersing van de Nederlandse taal voor het met vrucht kunnen volgen van dat
onderwijs.” (artikel 7.28, lid 2). Voor studenten met een andere moedertaal dan het Nederlands stelt de
inschrijvingsregeling van de HU en dus van Instituut Archimedes, dat zij het Staatsexamen Nederlands als
tweede taal – Programma-II behaald moeten hebben. Studenten die geen MBO4-, havo- of vwo-diploma kunnen
overleggen, hebben een bewijs van hun taalvaardigheid in het Nederlands aangetoond via het
Toelatingsonderzoek.
Welke eisen stelt Instituut Archimedes aan de taalvaardigheid Nederlands van studenten?
Voor schriftelijke taalvaardigheid Nederlands:
Aan het einde van de propedeuse: Beheersing van niveau 3F.
Aan het einde van de opleiding, vóór het opgaan van het assessment startbekwaam: Beheersing van niveau 4F
(voor meer informatie over de niveaus zie Hoofdrapport van de Expertgroep Doorlopende leerlijnen Taal en
rekenen 2008, pagina 25-47).
Hoe ontwikkel je je taalvaardigheid Nederlands binnen de opleiding?
Instituut Archimedes besteedt aandacht aan de ontwikkeling en verbetering van je taalvaardigheid
Nederlands. Vanaf dag één tot het einde van de studie, werk je aan je taalontwikkeling van niveau 3F naar 4F.
Op een aantal momenten in de opleiding wordt het niveau van je taalvaardigheid Nederlands vastgelegd.
Dit gebeurt met verschillende instrumenten:
A. Diagnostische taaltoets
Aan het begin van jaar 1 wordt bij alle eerstejaars studenten van Instituut Archimedes een
diagnostische taaltoets afgenomen.
 Deelname aan deze taaltoets is voorwaardelijk voor het aftekenen van de studiepunten voor Studie en
Werk 1A.
 Bij een onvoldoende is deelname aan de herkansing verplicht.
B. Medebeoordeling van taalvaardigheid bij twee cursussen per jaar
In iedere opleiding worden per studiejaar 2 cursussen mede beoordeeld op taalvaardigheid Nederlands. Welke
cursussen dat zijn, staat bij de cursusbeschrijvingen in de studiegids.
C. Ontwikkelingsportfolio
Het ontwikkelingsportfolio bij Studie en Werk wordt op taalvaardigheid Nederlands beoordeeld. Dit gebeurt op
drie momenten in de opleiding:
 Eind propedeuse – niveau 3F
 Eind jaar 3 op weg naar niveau 4F
 Aan het eind van de opleiding en voor het Assessment startbekwaam – niveau 4F
Wat daarbij nog interessant is:
Studenten Spaans en Engels (in het bijzonder de studenten voor wie het Nederlands niet de eerste taal is)
kunnen cursussen ‘Nederlands voor studie en beroep’ volgen. Deze cursussen maken deel uit van het
curriculum
Alle vormen van vrijstellingen worden per persoon beoordeeld, en daarvoor is momenteel helaas geen mogelijkheid voor te vinden.

Je zou ook eens kunnen kijken ofdat ze toegelaten kan worden tot een zogeheten "kopopleiding".

Zie meer info: https://www.dropbox.com/sh/n28z6pu8n8e23er/Kuit4AxZvG

Mijn persoonlijke aanbeveling is inschrijven voor de voltijd variant. Dan vervolgens voor de vakken specifiek over de Engelse taal proberen vrij te stellen. De vakken die dan overblijven (cultuur en didactiek) proberen naar voren te halen. (Ik had zelf een vrij rustige periode, dus een vak uit het tweede jaar uit dezelfde periode in het eerste jaar gedaan)
Dan zou het moeten kunnen dat er toch wel een soort van versneld traject ontstaat.

[ Voor 7% gewijzigd door ShitHappens op 26-07-2013 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De huidige situatie in het voortgezet onderwijs en op de ROC's is in het voordeel van je vriendin: de lerarentekorten zijn zo groot dat er niet meer naar die papiertjes gekeken wordt. Officieel wel, in de praktijk niet. Ruim een kwart van alle lessen in het voortgezet onderwijs wordt gegeven door iemand die niet het vereiste papiertje heeft. Op het MBO gaat het zelfs om zo'n veertig procent.

De tekorten zijn het grootst bij de betavakken, economie en klassieke talen, maar ook bij de moderne vreemde talen zijn de tekorten aanzienlijk, vooral in de randstad. Het loont dus zeker de moeite om je diensten aan te bieden bij scholen in de regio. Sowieso is niet geschoten altijd mis. Lukt het niet via deze weg dan kan ze altijd nog een opleiding gaan volgen, maar het is altijd gunstiger als je die opleiding deels in de tijd/op kosten van de baas kunt doen.
Pagina: 1