Hallo mede-tweakers,
Inleiding
Mijn huidige systeem is nu 7 jaar oud. Hij heeft tussentijds wel enkele upgrades gehad:meer RAM, opslagruimte en een SSD. Nu wordt mijn geduld enigzins op de proef gesteld, met name als ik in Lightroom foto's inlees, beoordeel etc.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
MS Office (Word en Excel)
Foto's bewerken (Lightroom en in mindere mate Photoshop)
Internetten
Fileserver (voor muziek, films, fotos en documenten)
Rippen van mijn DVD collectie (naar mkv)
In de toekomst mijn homevideo's bewerken
Wat mag het systeem gaan kosten?
Tussen € 600 en € 700. Maar eigenlijk niet meer dan nodig is voor mijn doeleinden.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Monitor: Dell Ultrasharp U2711
SSD: Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB
2 recent aangeschafte Hard Disks: Hitachi Deskstar 5K3000, 2TB
2 oude Hard Disks: Samsung SpinPoint P120 SP2504C, 250GB
Windows 7 Home
Tevens heb ik 1 WD USB 2.0 schijf van 500 MB en 1 Seatage 2 TB schijf ingebouwd in een USB 3.0 enclosure. Deze schijven gebruik ik voor maken van backups van mijn belangrijke data.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Ik heb een voorkeur voor een Intel systeem. Dat was mijn vorige systeem ook. Mijn huidige Mobo (ASUS P5B) heeft het perfect gedaan. Ik kan nog steeds drivers downloaden. Support van ASUS is perfect.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Eisen (deal breakers)
Het systeem moet de resolutie van mijn monitor ondersteunen: 2560x1440
Het systeem moet stabiel zijn: ik werk bij voorkeur met onderdelen die op de compatibility list staan, of een bewezen configuratie
USB 3.0 resume bug moet opgelost zijn. Daarom ga ik dit systeem na de zomervakantie in elkaar zetten.
Wensen (niet verplicht, maar wel mooi als het kan)
- Stil: hij staat in een werkkamer, maar toch fijn als hij stil is.
- Zuinig: aangezien ik hem als server gebruik om mijn films te streamen. Ik weet dat Gigabyte op dit onderdeel een goede naam heeft. Bijvoorbeeld de GA-Z87MX-D3H is vergelijkbaar, maar wel een stuk duurder. Verder heb ik geen ervaringen met dit merk.
- WOL: het zou mooi zijn als ik hem met mijn android telefoon wakker kan maken.
- Het zou mooi zijn als dit systeem ook 7 jaar meegaat, maar dit blijft lastig inschatten.
Vragen:
1. De H87-PRO heeft een realtek NIC. Ik krijg de indruk dat er een voorkeur is voor Intel NIC (dacht ik combi met Windows 8 ). Hoe zien jullie dit?
2. Asus is enige fabrikant die vermeld dat het een refreshrate heeft van 60 Hz bij HDMI en Displayport. Ik heb niet kunnen ontdekken of dit relevant is. Gigabyte GA-Z87MX-D3H ondersteunt de resolutie van mijn scherm, maar ik zie verder geen info over de refresh rate.
3. Ik ga de 2 hitachi schijfen in een RAID 0 config zetten en de 2 Samsung schijven ook. Kan je 2x RAID 0 doen? Wat zijn de ervaringen?
4. De Samsung schijven zijn 7 jaar oud. Advies is om schijven max 5 jaar te gebruiken. Geld dit ook voor prive gebruik waarbij gebruik veel minder is?
Inleiding
Mijn huidige systeem is nu 7 jaar oud. Hij heeft tussentijds wel enkele upgrades gehad:meer RAM, opslagruimte en een SSD. Nu wordt mijn geduld enigzins op de proef gesteld, met name als ik in Lightroom foto's inlees, beoordeel etc.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
MS Office (Word en Excel)
Foto's bewerken (Lightroom en in mindere mate Photoshop)
Internetten
Fileserver (voor muziek, films, fotos en documenten)
Rippen van mijn DVD collectie (naar mkv)
In de toekomst mijn homevideo's bewerken
Wat mag het systeem gaan kosten?
Tussen € 600 en € 700. Maar eigenlijk niet meer dan nodig is voor mijn doeleinden.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Monitor: Dell Ultrasharp U2711
SSD: Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB
2 recent aangeschafte Hard Disks: Hitachi Deskstar 5K3000, 2TB
2 oude Hard Disks: Samsung SpinPoint P120 SP2504C, 250GB
Windows 7 Home
Tevens heb ik 1 WD USB 2.0 schijf van 500 MB en 1 Seatage 2 TB schijf ingebouwd in een USB 3.0 enclosure. Deze schijven gebruik ik voor maken van backups van mijn belangrijke data.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i5 4670 Boxed | € 195,90 | € 195,90 |
| 1 | Asus H87-PRO | € 89,90 | € 89,90 |
| 1 | Fractal Design Define R4 Pearl Black | € 86,04 | € 86,04 |
| 1 | Scythe Mugen 3 PC Games Hardware Edition | € 36,99 | € 36,99 |
| 1 | Corsair Vengeance CMZ16GX3M4X1600C9 | € 126,40 | € 126,40 |
| 1 | Samsung SH-224BB Zwart | € 14,76 | € 14,76 |
| 1 | be quiet! Pure Power L8 430W CM | € 55,10 | € 55,10 |
| 1 | Transcend All-in-1 USB 3.0 | € 12,45 | € 12,45 |
| 1 | Arctic Silver Silver 5 - 3.5 Gram | € 5,59 | € 5,59 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 623,13 | |
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Ik heb een voorkeur voor een Intel systeem. Dat was mijn vorige systeem ook. Mijn huidige Mobo (ASUS P5B) heeft het perfect gedaan. Ik kan nog steeds drivers downloaden. Support van ASUS is perfect.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Eisen (deal breakers)
Het systeem moet de resolutie van mijn monitor ondersteunen: 2560x1440
Het systeem moet stabiel zijn: ik werk bij voorkeur met onderdelen die op de compatibility list staan, of een bewezen configuratie
USB 3.0 resume bug moet opgelost zijn. Daarom ga ik dit systeem na de zomervakantie in elkaar zetten.
Wensen (niet verplicht, maar wel mooi als het kan)
- Stil: hij staat in een werkkamer, maar toch fijn als hij stil is.
- Zuinig: aangezien ik hem als server gebruik om mijn films te streamen. Ik weet dat Gigabyte op dit onderdeel een goede naam heeft. Bijvoorbeeld de GA-Z87MX-D3H is vergelijkbaar, maar wel een stuk duurder. Verder heb ik geen ervaringen met dit merk.
- WOL: het zou mooi zijn als ik hem met mijn android telefoon wakker kan maken.
- Het zou mooi zijn als dit systeem ook 7 jaar meegaat, maar dit blijft lastig inschatten.
Vragen:
1. De H87-PRO heeft een realtek NIC. Ik krijg de indruk dat er een voorkeur is voor Intel NIC (dacht ik combi met Windows 8 ). Hoe zien jullie dit?
2. Asus is enige fabrikant die vermeld dat het een refreshrate heeft van 60 Hz bij HDMI en Displayport. Ik heb niet kunnen ontdekken of dit relevant is. Gigabyte GA-Z87MX-D3H ondersteunt de resolutie van mijn scherm, maar ik zie verder geen info over de refresh rate.
3. Ik ga de 2 hitachi schijfen in een RAID 0 config zetten en de 2 Samsung schijven ook. Kan je 2x RAID 0 doen? Wat zijn de ervaringen?
4. De Samsung schijven zijn 7 jaar oud. Advies is om schijven max 5 jaar te gebruiken. Geld dit ook voor prive gebruik waarbij gebruik veel minder is?