Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.
Toon posts:

Computer loopt vast zonder error.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Raymau2e weer, de computer die ik heb samengesteld overspoelt mij met problemen.

Eerst kon ik hem niet opstarten, dit is inmiddels opgelost door het vervangen van de nieuwe PSU (die nu een RMA krijgt) voor een oude PSU.
Alles verliep verder prima, tot gister ochtend.

Zonder enige waarschuwing liep de computer vast terwijl ik op Firefox aan het browsen was met Steam aan op de achtergrond.
Ik kreeg geen error, geen BSOD, helemaal niets. Het beeld was bevroren en kon niets doen met de muis of toetsenbord.
Op het moment dacht ik er niet veel aan, kan gebeuren af en toe, de rest van de dag verliep het allemaal fijn. (Stabiel voor 10 uren lang zonder problemen.)

Helaas gebeurde hetzelfde drie keer achter elkaar, deze ochtend en was bij alle drie met steam op de achtergrond en windows update op de achtergrond aan het downloaden terwijl ik wat aan het browsen was. Elke keer moet ik de stroom van het systeem afhalen of de aan knop ingedrukt houden om de computer uit te krijgen en opnieuw op te starten.

Wat ik zelf al heb gedaan is een schrijfcontrole, hier is niets uit gekomen.

Momenteel download ik niets, nu lijkt het systeem niet te bevriezen.
Kan iemand mij aanwijzen wat het probleem is? Verder zit ik op een schone instalatie van Windows 7 64bit.
(Wil graag het product dat schuldig is opsturen voor RMA, maar gezien het random is krijg ik straks wellicht te horen dat het product prima werkt en mag ik opdraaien voor de kosten.)

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-11 11:58
Geen problemen met de temperatuur van de verschillende onderdelen? Wat je zegt doet denken aan een probleem met software (driver wellicht?). In beide gevallen had je Steam aan staan zeg je en zolang je die niet aan het lijkt alles goed te gaan? Dan zou je eens kunnen beginnen met het kijken naar dat programma (misschien een herinstallatie daarvan?).

Desktop | Server | Laptop

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:24
ik zou hwmonitor op de achtergrond draaien en dan de temps in de gaten houden.

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Verwijderd

Topicstarter
Rupie schreef op maandag 22 juli 2013 @ 13:58:
Geen problemen met de temperatuur van de verschillende onderdelen? Wat je zegt doet denken aan een probleem met software (driver wellicht?). In beide gevallen had je Steam aan staan zeg je en zolang je die niet aan het lijkt alles goed te gaan? Dan zou je eens kunnen beginnen met het kijken naar dat programma (misschien een herinstallatie daarvan?).
Ja ik dacht dat het daar aan lag, maar voor nu is hij weer stabiel, ook al staat steam aan.
Rainesh schreef op maandag 22 juli 2013 @ 14:02:
ik zou hwmonitor op de achtergrond draaien en dan de temps in de gaten houden.
Oke, ik zal dat installeren en de temperaturen in de gaten houden. Weet niet of het hier aan licht echter, tijdens gamen is hij tot nu toe nooit gecrasht.

EDIT: Ik heb het geheugen en de HDD getest met de software daarvoor bedoeld. (Ik geloof dat het SeaTools voor de HDD was en MemTest voor het geheugen.)
Hier bleek niets uit, de rest van de dag verliep het systeem soepel tot zonet.
Ik liep even weg en toen ik terug kwam en iets wou doen kreeg ik een BSOD.

Had helaas geen moment om op te schrijven wat de BSOD precies zei, zou het kunnen liggen aan een te zwakke PSU of is het iets anders?

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2013 22:29 ]

• TunefulDJ_Mike
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-10 12:04
Als je idle draait zal het niet aan je PSU liggen, kan toevallig de volledige specs van je pc posten.
Met het programma who crashed http://www.resplendence.com/whocrashed kan je de output van je BSOD uitlezen, kan deze door middel van een http://pastebin.com/ file even hier posten?

[ Voor 52% gewijzigd door TunefulDJ_Mike op 23-07-2013 00:27 ]

Today me will live in the moment unless it's unpleasant in which case me will eat a cookie

Verwijderd

Topicstarter
Had gisteravond de HDD geformat en opnieuw Windows 7 erop geinstallleerd. Het viel mij op dat ik service pack 1 niet kon installeren door een error.
Na de format kon het wel, dacht wellicht het probleem te hebben gevonden.

Helaas gebeurde hetzelfde een paar minuten geleden, alweer een freeze. Beeld bleef hangen op wat als laatste werd weergeven, capslock verandered niet, input van toetsenbord en muis doet het niet.
Dit gebeurde terwijl ik aan het lunchen was, kreeg geen BSOD of reboot.

De systeem waar ik een BSOD kreeg heb ik dus niet meer, werkt dat programma ook wanneer je geen BSOD krijgt maar als het systeem gewoon vast loopt?

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-8350 Black Edition€ 172,90€ 172,90
1ASRock 970 Pro3 R2.0€ 58,-€ 58,-
1Palit GeForce GTX 760 2GB€ 222,80€ 222,80
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 53,85€ 53,85
1Antec Three Hundred Two€ 61,40€ 61,40
1TP-Link TL-WN822N€ 13,95€ 13,95
1Cooler Master Hyper TX3 Evo€ 17,90€ 17,90
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 58,90€ 58,90
1XFX Pro 550W€ 51,70€ 51,70
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 711,40

Dit is het systeem, exclusief de voeding die momenteel in RMA is.
Zou dit probleem graag snel willen oplossen, heb nog maar een paar dagen mogelijkheid tot RMA als de freeze wordt veroorzaakt door een onderdeel.

Programma's dat ik had geinstalleerd:
OS Windows 7 Ultimate 64bit
Service Pack 1 (verder geen updates)
nVidea Drivers
Wireless Drivers
Steam
Flash Plugin voor Firefox

EDIT:
Kan een freeze trouwens worden veroorzaakt door een moederbord of een CPU defect?

Een ander punt van informatie is, het systeem is nog nooit gecrasht tijdens het spelen van een zware spel. (Wel na afsluiten van spel.)

Verwijderd

Topicstarter
Maak een nieuwe post in plaats van edit vanwege een grote hoeveelheid nieuwe informatie:
TunefulDJ_Mike schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 00:24:
Als je idle draait zal het niet aan je PSU liggen, kan toevallig de volledige specs van je pc posten.
Met het programma who crashed http://www.resplendence.com/whocrashed kan je de output van je BSOD uitlezen, kan deze door middel van een http://pastebin.com/ file even hier posten?
Ik had een oude HDD geinstalleerd en dezelfde software hierop gezet.
Na een tijdje idle kwam ik terug en zag ik een BSOD.
Heb je instructies gevolgd, dit is wat whocrashes geeft als informatie:

http://pastebin.com/i8L82CVF

Daarnaast heb ik genoteerd wat ik zag:

*** STOP: 0x0000003B (0x00000000C0000005, 0xFFFFF880064B4DD7, 0xFFFFF8800A29E540, 0x0000000000000000

*** Athurx.sys - adress FFFFF880064B4DD7 base at FFFFF88006400000, Datestamp 4c501c23

Dit is echter de HDD van 2008 met 4 jaar service achter de kiezen en niet de HDD waarbij ik de random freezes had. Niet de nieuwe HDD waarbij ik eerder freezes mee ervaarde.

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Heb je wel eens in je logboeken gekeken, of daar errors in staan, drivers/apps die niet meer werken ;)

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• Stef42
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-11 20:50
Tien seconden zoeken op althurx.sys geeft mij al een aardig idee wat het mogelijk kan zijn geweest:
http://www.buildcube.com/...lue-screen-of-death-bsod/

Ik zou eens die driver verwijderen :)

Verwijderd

Topicstarter
keur0000 schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 15:09:
Heb je wel eens in je logboeken gekeken, of daar errors in staan, drivers/apps die niet meer werken ;)
Logboeken?
Stef42 schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 15:15:
Tien seconden zoeken op althurx.sys geeft mij al een aardig idee wat het mogelijk kan zijn geweest:
http://www.buildcube.com/...lue-screen-of-death-bsod/

Ik zou eens die driver verwijderen :)
Ben naar hun website gegaan en ze hebben daar V1, V2 en V3 drivers.
V3 detecteerd mijn product niet maar V2 wel, ik zal contact met hun opnemen hierover.
Weet helaas niet welke versie op de CD stond die met het product mee kwam, bij programma's staat nu namelijk na het installeren van V2 1.0.0 en voorheen met de cd stond daar 1.2.1.

Hoe dan ook, ik zal kijken of dit mijn freezes heeft veroorzaakt, zo niet dan kom ik nog terug voor meer hulp. :)

Verwijderd

Topicstarter
Helaas liep mijn systeem zonet weer vast, ondanks dat ik de nieuwste drivers voor de wireless module had geinstalleerd.

Vraag nogmaals om hulp om deze situatie op te lossen aangezien ik niet lang meer mogelijkheid heb tot RMA.

Krijg geen BSOD, gewoon een crash waarbij het systeem vastloopt. Kan nog zien wat het systeem als laatste deed.
Het gebeurd altijd wanneer ik niet aan het gamen ben. Heb uren lang op dit systeem gegamed zonder problemen, maar als ik niet game dan crasht het.

• Stef42
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-11 20:50
Vinden de BSOD's nog wel af en toe plaats? Ik zou eens gaan testen zonder WIFI kaart, heb je de optie om tijdelijk bekabeld aan te sluiten?

[ Voor 5% gewijzigd door Stef42 op 24-07-2013 21:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
Stef42 schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 21:33:
Vinden de BSOD's nog wel af en toe plaats? Ik zou eens gaan testen zonder WIFI kaart, heb je de optie om tijdelijk bekabeld aan te sluiten?
Ik kreeg 1x een BSOD op de andere HDD (samsung), op deze heb ik geen freezes gekregen.
Op de nieuwe HDD (seagate) heb ik nog geen BSOD gekregen maar krijg ik freezes.

Heb niet echt mogelijkheid tot het gebruiken van een kabel. (En hier heeft mijn moederbord ook drivers voor nodig.)
Heb nog een oude wifi hier liggen, zal kijken of deze werkt en daarmij kijken.
(Scrap dat, de drivers voor de oude wifi kaart gaan maximaal tot 32bit Vista.)

Probleem is dat het soms wel 12 uur fijn lijkt en dan plots crasht, niet echt handig gezien de deadline van de RMA.

EDIT: Nog andere suggesties waar het aan kan liggen? Zal ondertussen door de nacht een Memtest houden, kijken of het aan het geheugen ligt.
Kan het ook liggen aan het moederbord?

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2013 21:47 ]

• lazybones
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-11 23:17
Probeer eens een tijd te werken zonder de wireless adapter, deinstalleer de drivers ook. Dan kun je in ieder geval zeker zijn of dat de oorzaak was of niet. In het geval je RMA periode al erg snel afloopt, dan de WLAN adapter direct aanmelden en liefst laten omruilen voor ander merk/type.

Verwijderd

Topicstarter
lazybones schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 21:53:
Probeer eens een tijd te werken zonder de wireless adapter, deinstalleer de drivers ook. Dan kun je in ieder geval zeker zijn of dat de oorzaak was of niet. In het geval je RMA periode al erg snel afloopt, dan de WLAN adapter direct aanmelden en liefst laten omruilen voor ander merk/type.
Oke, ik zal de computer tot vrijdag avond zonder wireless adapter en drivers gebruiken om te zien of het nog steeds crasht.
Zal vannacht ook een langdurige MEMtest doen om dat ook meteen te testen.

Ik zal bericht geven als ik weer crash/niet crash. Hopelijk de laatste. :)

RMA is 8 dagen, en bestelde alles vorige week vrijdag. Dus tot Zaterdag is de mogelijkheid, al zijn ze dan gesloten. Zal vragen of de RMA mogelijkheid verlengd kan worden morgen.

EDIT:
Dat was snel, hij liep alsnog vast. Ditmaal liep het systeem vast op dezelfde manier als altijd, wireless was niet verbonden en de drivers waren verwijderd.
Hij was op het moment bezig met het uitpakken van bestanden met 7zip, de eerdere crash was ook tijdens het uitpakken van bestanden.

Wijst dit naar een defect bij de HDD? Had deze eerder met Seagate tools gecontrolleerd en deze kwam zonder problemen uit de test.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2013 22:10 ]

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:44

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Of defecte controller, steek je sata kabel is in een andere poort.

Probeer eens een benchmark te draaien (furmark,linq,...) om te zien aan wat het ligt.

[ Voor 40% gewijzigd door Damic op 24-07-2013 23:25 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-10 03:36

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Ik denk aan de kabel zelf. Vervang die ook eens (en verplaats van poort). Dit zou de freezes kunnen veroorzaken, Windows freest als de responsetijd van je HDD te lang is..

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Verwijderd

Topicstarter
Damic schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 23:23:
Of defecte controller, steek je sata kabel is in een andere poort.

Probeer eens een benchmark te draaien (furmark,linq,...) om te zien aan wat het ligt.
Zal de sata kabel in een andere poort steken, nadat Memtest klaar is. Deze mag van mij even minstens 8 uur draaien. Heb volgens mij wel 1x de poort veranderd.

Zal ook FurMark een keer proberen, dat is een GPU test zo te zien? Weet niet of het daar aan ligt aangezien ik geen crashes krijg tijdens gamen, maar het is een poging waard.
Vind trouwens niet wat linq is, verder nog aanbevelingen voor een HDD test? Had voorheen al de seagate software gebruikt voor HDD testen en na 2 uur gaf die aan van niets.
F.West98 schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 23:30:
Ik denk aan de kabel zelf. Vervang die ook eens (en verplaats van poort). Dit zou de freezes kunnen veroorzaken, Windows freest als de responsetijd van je HDD te lang is..
Heb de kabel al een keer vervangen voor een andere kabel, bij beiden had ik de crash.
Zal de poort veranderen voor eentje die op een andere locatie van mijn moederbord zit.

Beiden bedankt voor de troubleshoot tips. Als de MEMtest niets oplevert dan zal ik hier naar kijken.

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:24
Wat zeggen je temps in hwmonitor? Wordt ie niet te warm?

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Was weer goed bezig, het is linx (LinX Stable Club) maar je kunt evengoed prime95 ofzo gebruiken.

Hdtune kun je ook nog gebruiken om je hd te testen.

Als al die testen niets veroorzaken dan word het moeilijk en zou ik gewoon je mobo rma sturen.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Verwijderd

Topicstarter
De MEMtest86+ van 8 uur en 35min lang gaf 4x een Pass en geen errors. Denk dus dat het niet aan het geheugen ligt.

Heb de SATA kabel in een andere poort gedaan, even zien of dit wat uit maakt.

Heb ook gekeken naar de Event Viewer van windows. Deze had 3 critical errors, Kernal-Power event ID 41 op de momenten dat mijn computer naar mijn observatie bevroor.
Weet alleen niet of de event komt door de crash of omdat ik de computer uit doe omdat het niet langer reageerd.
Rainesh schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 01:11:
Wat zeggen je temps in hwmonitor? Wordt ie niet te warm?
In idle zit alles onder 40C behalve een waarde met de naam AUXTIN, deze zit net boven de 60C.
Geen idee waar deze sensor zich bevindt.
Laat HWmonitor aan en in beeld, dan kan ik de laatst waargenomen temperatuur zien als hij crasht.
Damic schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 01:56:
Was weer goed bezig, het is linx (LinX Stable Club) maar je kunt evengoed prime95 ofzo gebruiken.

Hdtune kun je ook nog gebruiken om je hd te testen.

Als al die testen niets veroorzaken dan word het moeilijk en zou ik gewoon je mobo rma sturen.
Ben nu de LinX test aan het doen en zal alle andere tests ook doen.
Als de testen niets opleveren dan is er dus een defect met mijn mobo?
Bij Afuture krijg je alleen een nieuwe als het opgestuurde onderdeel een defect heeft onder hun observatie, weet niet echt of ze een random ding wat soms een crash 1x in een periode van 24 uur kunnen vinden.

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Heb hier ook een bord liggen met kuren, crasht af en toe :) maar daar is de power suply van geraakt. Nieuw mobo+cpu en opgelost (1ste gen core i5 vv door een FX-6300).

Er moet ergens iets uitkomen.

[ Voor 8% gewijzigd door Damic op 25-07-2013 11:51 ]

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-11 22:36
-Op je moederbord zoeken,
naam moederbord+acpi
naam moederbord+problem
naam moederbord+freeze

Misschien bios update voor je moederbord?

of,
-In windows alles met stroom besparen uitzetten, harde schijven uitzetten, screen savers, misschien software die je pc langzamer/variable snelheid laat lopen uitzetten.

of
-In bios variabele instellingen, vastzetten, dus bijv cpu altijd snel laten draaien, stroom regelingen ook vastzetten indien mogelijk.

of,
-In de bios s1 s3 uitzetten zodat dit nooit kan werken, misschien acpi uitzetten.

Verwijderd

Topicstarter
Damic schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 11:49:
Heb hier ook een bord liggen met kuren, crasht af en toe :) maar daar is de power suply van geraakt. Nieuw mobo+cpu en opgelost (1ste gen core i5 vv door een FX-6300).

Er moet ergens iets uitkomen.
Dus als de testen geen resultaat bieden ook de CPU opsturen voor RMA of is daar wrs geen probleem mee?
jan99999 schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 11:59:
-Op je moederbord zoeken,
naam moederbord+acpi
naam moederbord+problem
naam moederbord+freeze

Misschien bios update voor je moederbord?

of,
-In windows alles met stroom besparen uitzetten, harde schijven uitzetten, screen savers, misschien software die je pc langzamer/variable snelheid laat lopen uitzetten.

of
-In bios variabele instellingen, vastzetten, dus bijv cpu altijd snel laten draaien, stroom regelingen ook vastzetten indien mogelijk.

of,
-In de bios s1 s3 uitzetten zodat dit nooit kan werken, misschien acpi uitzetten.
Heb even gezocht, kan met een snelle kijk op google niets vinden over crashes met de mobo die ik heb.

Heb verder niet veel gedaan in de BIOS behalve boot-order veranderen om Windows vanaf een USB te installeren.
Nog nooit een BIOS geupdate, zal kijken welke versie ik heb en een update doen indien mogelijk.

Verder weet ik niet genoeg over een BIOS, weet niet of het verstandig is voor mij om met andere waarden te gaan spelen.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-11 22:36
Van het internet,
ik vroeg me af of jouw probleem al verholpen was. Een vriend van mij heeft exact hetzelfde moederbord en ervoer dezelfde problemen. Toen hij in de bios zijn onboard geluidskaart uitzette waren de problemen voorbij. Probeer dat eens anders?

Met google zoeken met
ASRock 970 Pro3+freeze
Dan vind je heel veel.

http://www.overclock.net/...be-asrock-970-extreme3/10

http://4uloads.com/2013/0...-pro3-motherboard-review/
Voltage verhogen? vraag hier eerst even hoeveel je mag verhogen, zonder dat er iets defect gaat.

[ Voor 27% gewijzigd door jan99999 op 25-07-2013 12:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
jan99999 schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 12:12:
Van het internet,
ik vroeg me af of jouw probleem al verholpen was. Een vriend van mij heeft exact hetzelfde moederbord en ervoer dezelfde problemen. Toen hij in de bios zijn onboard geluidskaart uitzette waren de problemen voorbij. Probeer dat eens anders?

Met google zoeken met
ASRock 970 Pro3+freeze
Dan vind je heel veel.

http://www.overclock.net/...be-asrock-970-extreme3/10

http://4uloads.com/2013/0...-pro3-motherboard-review/
Voltage verhogen? vraag hier eerst even hoeveel je mag verhogen, zonder dat er iets defect gaat.
Zal dat proberen als wat ik nu op papier heb staan niets doet. Niet een echte fix trouwens, neem aan dat ik dan geen geluid meer heb. :P
Het vervelende aan mijn probleem is dat de freezes te zeldzaam zijn voor fatsoenlijke troubleshooting maar te frequent om te negeren. :|

Volgens mij gebruik in LinX ook verkeerd, krijg niets te zien onder de laadbalk.
(Wat ik wel zie bij screenshots.)

EDIT: Heb de nieuwste BIOS geinstalleerd en controleer nu de HDD om te zien of deze defecten heeft of niet. Zal later LinX proberen als iemand uitlegt hoe dat programmatje werkt.

EDIT: HDTune gedaan, de error scan geeft aan dat alle sectoren prima zijn. De health tab geeft deze informatie:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/6Y59b4Y.png

Alles is oke zo te zien, al snap ik niet waarom sommige nummers zo hoog staan.

EDIT: Heb Prime95 voor 2 uur laten draaien, na 72 tests geen enkele warning of error.

Denk toch echt dat er iets is met de mobo dan.
Zal zien of hij binnenkort nog crasht, zo niet dan lag het wellicht aan de BIOS drivers of aan de sata connectie.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2013 17:45 ]

Pagina: 1