Compacts filteren op sensor formaat.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Ik zie dat 'spiegelreflex' camera's netjes te filteren zijn op sensor formaat, terwijl bij compacts er alleen een schuifje is voor cropfactor ... alsof iemand dat weet? Natuurlijk zou het overgrote deel van de mensen die een compact koopt het eerst aan megapixels denken, maar zouden wij als tweakers nou niet juist de gebruiker zich er bewust moeten maken dat sensor formaat het echte verschil maakt ? Zeker nu dat het de volgende trend aan het worden is met camera's zoals de RX100, ook wel genoemd 'the savior of compacts', waar dan niet te zien is waarom die nou zo duur zijn. Ik hoor steeds 'mijn oude 7MP compact was veel beter', en het bizarre is, dat is vaak ook zo! Tenzij je dus voor een grotere sensor gaat. Ik zie dat apc sensor compacts er zelfs ook tussen staan, die missen dan toch best een noemenswaardig kenmerk in de specs. :o

Op het moment is het zover ik kan zien gewoon onmogelijk om de compacts eruit te prikken die van het betere caliber zijn, tenzij je zo gek ben als mij en de types allemaal uit je hoofd weet, of sorteert op een ander kenmerk zoals weinig zoom aangezien dat meestal het geval is, maar wie weet dat. Het is nu volledig gericht op megapixels en zoom, waardoor iedereen op het verkeerde been word gezet from the get go. Erg jammer .. of mist ik iets?

Tnx. :)

[ Voor 4% gewijzigd door jesper86 op 22-07-2013 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Teveel tekst ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ch3cker
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 20-09 00:40

Ch3cker

Testlab Teamlead
Als ik je goed begrijp wil je een filter op de (al bestaande) specificatie "Sensortype"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Huh, nee. Sensor formaat is toch niet zo'n onbekend concept ?
Gewoon de afmetingen van de sensor. (diameter in inch)

Afbeeldingslocatie: http://i267.photobucket.com/albums/ii301/moviemonster6/sensorsizes-v5_zps3fd3e82e.png

Zoals dus wèl te vinden is bij 'Spiegelreflexen'.
( tussen quotes omdat het niet allemaal spiegelreflexen zijn, maar dat is een andere discussie :+)

Vroeger waren de meeste compacts misschien 1/2.3" , maar dat loopt nu op tot fullframe!
En ja dat is dus echt 30x het oppervlak. Lijkt me best noemenswaardig. :7

[ Voor 6% gewijzigd door jesper86 op 23-07-2013 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:22

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Het omgekeerde filter bestaat wel: de cropfactor. Bij de spiegelreflexen bestaat inderdaad ook nog een filter op sensorformaat, maar effectief is die dubbel met het filter op cropfactor.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Klopt, en als we dan in plaats van gewicht nou de dichtheid van het product vermelden dan kunnen we de massa gewoon uitrekenen met de formule. Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/math/e/9/3/e9306ec7c31a645b9e301b006f1f5ecd.png zolang de afmetingen maar bekend zijn. :9 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ch3cker

Ch3cker

Testlab Teamlead
Desondanks kan je met het Sensortype filter al een eerste selectie maken, en vervolgens met het cropfactor filter nog eens een rigoureuze scheiding maken tussen de kleinere en grote sensoren. Omdat de daadwerkelijke afmetingen van de sensoren niet of nauwelijks gespecificeerd worden door de fabrikanten zie ik ook niet het nut van een dergelijk filter in, gezien de specificatie dermate weinig ingevuld zal worden dat er slechts een fractie van de camera's overblijven na het selecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Dat is niet waar. Enkel wanneer het standaard 1/2.3" camera's zijn zal je er misschien wat verder voor moeten zoeken, maar welke maat dan ook erboven kan je er zeker van zijn dat ze dat ook laten weten. Het is het duurste onderdeel, en dat vliegt exponentieel omhoog, zie de RX1. Er zal ook niemand zoeken naar 1/2.3", het probleem is juist dat als je een advanced camera zoekt, dan wil je minstens op 1/1.7" kunnen sorteren, of 1 van de maten erboven. Dat is namelijk de maatstaf die gewoonlijk gebruikt word. De cropfactor zal vrijwel niemand bekend mee zijn omdat dat alleen relevant is voor camera's met verwisselbare lens, waar de crop van de lenzen dan uitgerekend moet worden. Compacts met vaste lens worden vooraf omgerekend geadverteerd, want er zal immers toch nooit een andere lens op kunnen, en omrekenen is vele malen lastiger dan de 'spiegelreflex' standaarden van 1x, 1.5x of 2x.

Er zijn zoveel cheapo compacts dat alles erboven er relatief maar weinig lijken te zijn, maar die camera's daar gaat het nou juist om als je iets beters zoekt, en die moet je toch juist makkelijk kunnen vinden dan. Gewone compactjes die vliegen erin en eruit voordat je het door heb, maar de betere die zijn memorable en blijven een stuk langer. Het is toch vreemd dat die niet normaal te vinden zijn op hetgeen wat ze uberhaupt die positie geeft .. de sensor.

Sensor type kijkt niemand naar zover ik weet, gebruik jij het ? Ik geloof niet dat het een noemenswaardig effect heeft, wat met de volgende camera niet weer totaal anders kan zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door jesper86 op 23-07-2013 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ch3cker

Ch3cker

Testlab Teamlead
jesper86 schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 14:56:
Dat is niet waar. Enkel wanneer het standaard 1/2.3" camera's zijn zal je er misschien wat verder voor moeten zoeken, maar welke maat dan ook erboven kan je er zeker van zijn dat ze dat ook laten weten.
Na onderzoek kom ik erachter dat dit inderdaad redelijk goed te vinden is.
Het is het duurste onderdeel, en dat vliegt exponentieel omhoog, zie de RX1. Er zal ook niemand zoeken naar 1/2.3", het probleem is juist dat als je een advanced camera zoekt, dan wil je minstens op 1/1.7" kunnen sorteren, of 1 van de maten erboven. Dat is namelijk de maatstaf die gewoonlijk gebruikt word. De cropfactor zal vrijwel niemand bekend mee zijn omdat dat alleen relevant is voor camera's met verwisselbare lens, waar de crop van de lenzen dan uitgerekend moet worden. Compacts met vaste lens worden vooraf omgerekend geadverteerd, want er zal immers toch nooit een andere lens op kunnen, en omrekenen is vele malen lastiger dan de 'spiegelreflex' standaarden van 1x, 1.5x of 2x.

Er zijn zoveel cheapo compacts dat alles erboven er relatief maar weinig lijken te zijn, maar die camera's daar gaat het nou juist om als je iets beters zoekt, en die moet je toch juist makkelijk kunnen vinden dan. Gewone compactjes die vliegen erin en eruit voordat je het door heb, maar de betere die zijn memorable en blijven een stuk langer. Het is toch vreemd dat die niet normaal te vinden zijn op hetgeen wat ze uberhaupt die positie geeft .. de sensor.
En juist daarvoor hebben we dus het filter "Sensortype". Met twee kliks filter je alle 'cheapo' camera's eruit. Filter op "CMOS" en "Back-illuminated CMOS".
Sensor type kijkt niemand naar zover ik weet, gebruik jij het ? Ik geloof niet dat het een noemenswaardig effect heeft, wat met de volgende camera niet weer totaal anders kan zijn.
Dit lijkt me juist één van de belangrijkste specificaties als je een camera wilt hebben die een beetje normale foto's kan maken, juist omdat de CMOS en Back-illuminated CMOS sensors een (veel) groter oppervlakte hebben dan een CCD.

Ik kan je wel tegemoet komen door de specificatie aan te maken in de categorie "Compactcamera's", maar je kan er dan helaas nog niet op filteren. Daarvoor moeten er eerst voldoende camera's voorzien worden van een specificatiewaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Ch3cker schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 16:07:
Ik kan je wel tegemoet komen door de specificatie aan te maken in de categorie "Compactcamera's", maar je kan er dan helaas nog niet op filteren. Daarvoor moeten er eerst voldoende camera's voorzien worden van een specificatiewaarde.
Het is niet voor mij hoor. Het is voor de site, de community. Heb nog niet echt het idee dat je helemaal door heb hoe belangrijke factor het is bij de keuze van een camera, en daarmee een groot gat in een verder goed functionerende pricewatch, maar het is een stap in de goede richting. ;) Daar gaat het toch uiteindelijk om, dat mensen vinden wat ze zoeken, zonder dat je als een detective indirecte zoekacties bijmekaar moet gaan puzzelen.

ps. De RX100 II is alweer de eerste 1"-sensor camera met back-illuminated CMOS sensor. Dus dat gaat ook niet op. :+

[ Voor 36% gewijzigd door jesper86 op 23-07-2013 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ch3cker

Ch3cker

Testlab Teamlead
jesper86 schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 16:23:
[...]

Het is niet voor mij hoor. Het is voor de site, de community. Heb nog niet echt het idee dat je helemaal door heb hoe belangrijke factor het is bij de keuze van een camera, en daarmee een groot gat in een verder goed functionerende pricewatch, maar het is een stap in de goede richting. ;) Daar gaat het toch uiteindelijk om, dat mensen vinden wat ze zoeken, zonder dat je als een detective indirecte zoekacties bijmekaar moet gaan puzzelen.
En ik denk dat als mensen weten wat een 1" sensor inhoud, ze ook weten wat een cropfactor van 2.7 is. ;)

Feit is dat je op dit moment gewoon al kan filteren op de camera's met een goede sensor, en de specificatie 'sensorformaat' daar wellicht een toevoeging, maar geen vereiste voor is. Desondanks is de specificatie aangemaakt, en kan deze vanaf nu ingevuld worden bij camera's in de Compactcamera categorie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Fijn, dan kunnen we de volgende generatie hopelijk genieten van eenvoud en logica met het filteren. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Ik heb net even cropfactor geprobeerd, maar nu zie ik weer waarom ik dat niet gebruikte want je kan er weinig mee. Hij schiet van 5,5 meteen naar 2,7 en dan blijft er niks van over. Want het 1/1.7" (4.6x crop) formaat is nou juist het gebruikelijke onder de geavanceerde camera's, daar zijn er verreweg de meeste van, daarboven is inderdaad nog vrij nieuw en zeldzaam. Bovendien zal het bij weinig camera's überhaupt ingevuld zijn, want crop is niet iets dat je in de specificaties kan vinden bij compacts - of uit je hoofd weet.

Aaah, daarom zei je natuurlijk dat er toch niet veel zijn ... niet zo gek als ze niet te vinden zijn. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
dpreview geeft 55 compacts aan met 1/1.7" en groter:
http://www.dpreview.com/p...ensorSize=PremiumCompacts

met four thirds en groter blijven er 15 over:
http://www.dpreview.com/p...pecsSensorSize=FourThirds

*Exclusief discontinued camera's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ch3cker

Ch3cker

Testlab Teamlead
jesper86 schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 17:35:
Ik heb net even cropfactor geprobeerd, maar nu zie ik weer waarom ik dat niet gebruikte want je kan er weinig mee.
Dus je gaat commentaar leveren op iets terwijl je niet eens geprobeerd hebt of het werkt?
Hij schiet van 5,5 meteen naar 2,7 en dan blijft er niks van over. Want het 1/1.7" (4.6x crop) formaat is nou juist het gebruikelijke onder de geavanceerde camera's, daar zijn er verreweg de meeste van, daarboven is inderdaad nog vrij nieuw en zeldzaam. Bovendien zal het bij weinig camera's überhaupt ingevuld zijn, want crop is niet iets dat je in de specificaties kan vinden bij compacts - of uit je hoofd weet.

Aaah, daarom zei je natuurlijk dat er toch niet veel zijn ... niet zo gek als ze niet te vinden zijn. :+
Elke user kan zelf productgegevens verbeteren. Als de specificatie nog niet is ingevuld bij modellen waar jij de cropfactor/sensorformaat wel van weet, nodig ik je van harte uit om dit aan ons te laten weten via het betreffende formulier. Je kan dit vinden bij iedere uitvoering onderaan de tab "Specificaties".

Voor de 55 camera's die op dpreview te vinden waren heb ik dit inmiddels al ingevuld, zodat je het filter beter kunt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Ch3cker schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 17:25:
Dus je gaat commentaar leveren op iets terwijl je niet eens geprobeerd hebt of het werkt?
Nee ...
Pagina: 1