Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adesign
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16-09 19:06
hoi,

ik ben op dit moment al 4 jaar in loondienst in de IT. Ik wil naast mijn huidige baan op mijn vrije dagen, avonden en weekenden beginnen met freelance. Vervolgens wil ik stap voor stap meer gaan freelance en minder gaan werken voor mijn baas. Nu heb ik onlangs al 4 dagen gewerkt als freelancer voor via een tussenpersoon. Nu probeer ik mijn eerste uitbetaling voor elkaar te krijgen, maar wil nog niet helemaal goed werken. Ik heb mijn gegevens gestuurd zoals: getekende urenstaat, kopie paspoort, VAR-ROW verklaring, kvk uitreksel en factuur. Nu kreeg ik een telefoontje van de dame van de administratie dat ik de verkeerde VAR verklaring heb aangevraagt. Daar had ik op geantwoord dat dit wel de goede is. Of ik er blij mee ben: Nee, want ik had liever een VAR-wuo ivm de belasting voordelen. Maargoed, de belastingdienst heeft het voor het zeggen en om eerlijk te zijn hoor ik volgens mij ook thuis in de VAR-ROW omdat ik gewoon in loondienst ben voor bedrijf X en daarnaast bijverdien voor andere bedrijven. Maargoed, de dame van de administratie heb ik toen dus aangegeven dat ik gewoon in loondienst ben en af en toe bijverdien. Daarnaast gaf ze aan dat we nu even moeten kijken hoe we dat gaan doen met de loonheffing. Ik ben zelf geen econoom/administratief medewerker/ boekhouder dus ik weet het niet. Die dame had er ook niet zo veel ervaring mee (vind ik heel slecht, want zo'n iemand hoort dat wel te weten vind ik). Ik heb haar verteld dat het wel gewoon mogelijk is, maar dat zei mij gewoon moeten uitkeren waarbij de loonheffing ingehouden is. Ze had het ook over een of andere G rekening. Ik heb haar verteld dat ik die term niet ken en dat ik geen g rekening heb. Nu hoop ik hier op dit forum wat meer duidelijkheid te krijgen over hoe het financieel en belastingtechnisch in zijn werk gaat als iemand in loondienst is en daarnaast als VAR-ROW freelancer bijverdient bij andere bedrijven in zijn eigen tijd?

Verder vraag ik mij af of het mogelijk was geweest om in loondienst te zijn en toch te beschikken over een VAR-wuo had kunnen beschikken als ik de vragen van een VAR aanvraag wat anders had ingevuld? En of dat wel gewoon mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creator1988
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09:39
Uw opdrachtgever moet bij een VAR-row altijd toetsen of er een (fictieve) dienstbetrekking is. Alleen als hij vindt dat daar geen sprake van is, zal hij geen loonheffingen inhouden en betalen. Bij twijfel of er een dienstbetrekking is, kan de opdrachtgever zijn belastingkantoor om een uitspraak vragen. Als opdrachtnemer kunt u UWV om een uitspraak vragen.
Zolang jij bij de opdrachtgever waar je freelance voor kluste geen fictieve dienstbetrekking hebt, en dat lijkt me niet, met 4 dagen / jaar; is er geen probleem.

Een G-rekening is een geblokkeerde rekening waar de opdrachtgever de loonbelasting/premies werknemersverzekeringen kan storten, zodat ze er zeker van zijn dat zij niet worden aangeslagen voor jouw loonbelasting. In principe niet zo'n heel groot probleem, je moet immers zelf sowieso de IB belasting in gaan houden, dit geeft de opdrachtgever wat meer zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adesign
maar hoe kan ik er voor zorgen dat ik uitbetaald krijg? Wat moet die tussenpersoon of ik nou doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:05
Bij mij staat in mijn contracten dat ik zelf verantwoordelijk ben voor afdracht en dat ik de kosten mag betalen als de BD anders besluit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adesign
Paultje3181 schreef op maandag 22 juli 2013 @ 17:05:
Bij mij staat in mijn contracten dat ik zelf verantwoordelijk ben voor afdracht en dat ik de kosten mag betalen als de BD anders besluit...
Maar hoe ziet jou factuur er dan uit in mijn situatie? Bereken jij alleen de standaard btw percentage? Of bereken jij ook andere zaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Paultje3181 schreef op maandag 22 juli 2013 @ 17:05:
En toen ging jij persoonlijk failliet (hopelijk niet, maar voor dit voorbeeld even wel), betaalde jij je belastingen niet en mag je opdrachtgever alsnog betalen.
De Belastingdienst heeft weinig boodschap aan zo'n bepaling in een contract.
Pagina: 1