HDMI-output als vaste resolutie forceren?Dirt2 luistert niet

Pagina: 1
Acties:

• Terrestraeon
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-01 13:34
Hallo allemaal :)

Ik zit dus met de volgende vraag/probleem.
Mijn computer is dus verbonden via HDMI naar een AV receiver die vervolgens met een LCD tv verbonden is. Het doel is voornamelijk om te gamen. Uiteraard wil ik 1920x1080@50hz outputten om native overeen te komen met het tv-toestel en de AV-receiver. De AV-receiver is immers ook ingesteld op een resolutie van 1920x1080 met een refreshrate van 50hz (24hz is ook een optie maar te laag om te gamen via de pc.).

In Windows staat de output ingesteld op 1920x1080@50hz en in CCC heb ik de underscan/overscan instelling reeds op 0% gezet zodat het beeld gevuld wordt. Het beeld op de TV ziet er perfect uit. MAAR... als ik games fullscreen speel neemt de ingestelde game-resolutie het boeltje over, kan ik er niet voor zorgen dat ongeacht de game-resolutie de output naar de AV-receiver altijd 1920x1080@50hz is? Als een soort van override? Als de resolutie van de game dus lager ligt, deze 1:1 weergegeven wordt en het signaal 1920x1080@50hz blijft?

Deze vraag volgt uit een probleem dat ik met Dirt2 ervaar: Bij andere games kan ik de refreshrate zelf instellen en MOET deze 50hz zijn, als dat niet is wordt het beeld met zwarte randen weergegeven (ondanks overscan/underscan op 0% staat). Alle games kan ik dusdanig instellen en krijg ik het beeld op tv perfect. Bij Dirt 2 echter BLIJFT het beeld met zwarte randen ondanks ik ingame 1920x1080@50hz instel (Windows staat ook op 1920x1080@50hz en werkt wél perfect zonder randen). Dirt 3 heb ik ook en de config-file (hardware_settings_config.xml voor de kenners) is identiek maar werkt wél perfect zonder randen op 1920x1080@50hz. Heel bizar... De conclusie die ik trek is dat Dirt2 ondanks de instelling NIET 50hz output (wat de randen verklaart die bij niet-50hz ook optreden).

Mijn probleem is dus op 2 manieren opgelost:
  1. kan iemand licht werpen op het Dirt2-probleem om te garanderen dat de game fullscreen daadwerkelijk 1920x1080@50hz output zoals alle andere games die ik heb?
  2. kan iemand me zeggen hoe ik de output kan vastzetten op 1920x1080@50hz ongeacht wat de games fullscreen willen doorgeven (en deze game, al dan niet, dus gescaled wordt).