• Yaron-l
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09-12-2025
Hallo mede tweekers ,
Ik zit hier met een probleem .

Ongeveer een week geleden heb ik een computer voor mijn vader in elkaar gezet alleen was het ram geheugen nog niet binnen gekomen met de post .
Dus heb ik mijn eigen ram in zijn pc gestopt en hij startte gewoon op en heb ik Windows geïnstalleerd . Een paar dagen later toen eindelijk het ram binnen was is dit in het moederbord gegaan en wou ik hem aan drukken . Helaas deed dit niks en het eerste waar ik aan dacht is dat het ram is stuk is omdat hij hier voor het nog wel deed . Ik heb toen mijn eigen ram er ingemaakt maar de pc ging nog steeds niet aan en na veel testen heb ik deze dingen al uitgesloten.
De voeding getest werkt ook geprobeerd met een andere voeding.
Gpu nieuwe kaart er in gedaan die werkt ook geen resultaat
Ram uit mijn eigen pc gepakt.
Cmos batterij vervangen .
Alle kabels gecontroleerd .
Koelpasta vervangen van de CPU.
Alles op nieuw in de kast geplaatst en gekeken als de kast het moederbord toch ergens aanraakte . Niet het geval .

Eigenlijk blijft alleen het moederbord en de cpu over .
Maar ik vind dit vreemd omdat er niks mee gebeurt is en hij het opeens gewoon niet meer doet.
Heeft een van jullie misschien een oplossing voor dit probleem ?

Alvast bedankt voor het mee denken . _/-\o_

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Je hebt heel wat geprobeerd, maar of dat in dit geval slim was weet ik niet. Het probleem lag natuurlijk overduidelijk bij het verwisselen van de ram. Maar goed.

Probeer eens op te starten met maar 1 reepje geheugen. Eerst in slot 1 dan in slot 2 enz soms gaat die dan wel aan.

misschien heeft je moederbord een mem-ok knop?

• Yaron-l
Dit heb ik inderdaad al geprobeerd maar zonder suc6 en naar de mem ok knop ga ik even opzoeken ?

• Gertjuhjan
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 27-11-2025

Gertjuhjan

Software Engineer

Welke pc is stuk?
Die van jouw of je pa?
Ik heb wel eens DDR ram in een DDR2 slot proberen te doen. Dat paste niet dus ik duwde wat harder, dat sloopte mijn contactjes op mijn ram.
De pc-boer had mij het verkeerde ram verkocht.

Xbox: Gulpener88

• Yaron-l
Gertjuhjan schreef op maandag 22 juli 2013 @ 15:01:
Welke pc is stuk?
Die van jouw of je pa?
Ik heb wel eens DDR ram in een DDR2 slot proberen te doen. Dat paste niet dus ik duwde wat harder, dat sloopte mijn contactjes op mijn ram.
De computer van mijn vader gaat niet aan . Ik heb mijn eigen componenten gebruikt om te kijken als het daar aan lag .

Het is ddr3 geheugen en dat heb ik er ook in geplaast

• LnC
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-01 18:12

LnC

The offending line...

Kirjgt de pc wel stroom (gaan de fans van de CPU koeler aan en eventueel leds op het moederboard)? Heb je ook al geprobeerd om op te starten zonder DvD drive en case fans?
Mocht hij hierna nog steeds niet opstarten, dan denk ik dat het moederboard overleden is.

P.s. post even de specs van de PC in kwestie.

• darkmushy1995
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 03-02 19:31
Kan van alles zijn. Probeer het moedbord eruit te halen en alles testen buiten de behuizing op bijv een kartonnen stukje, verder zo min mogelijk aansluiten. Echter heb ik zo idee dat het moederbord dood is.

Gaan er lapmjes op het moederbord aan als er stroom op staat?

• Reepje
  • Niet online
Wat me ook nog invalt: weet je zeker dat de monitor het doet? En dat deze aan de juiste aansluiting hangt.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-02 21:33
Bios reset misschien.

• Derpotron
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 03-02 17:37
Gertjuhjan schreef op maandag 22 juli 2013 @ 15:01:
Welke pc is stuk?
Die van jouw of je pa?
Ik denk inderdaad dat je gelijkt hebt, zit het Ram er eigenlijk wel goed in?

• Yaron-l
Hallo, Ik heb de geheugen bankjes op de juiste manier er in geplaast.
Een voor een er in gedaan verder zie ik totaal geen activiteit er gaan geen ledjes branden op het moederbord.
Ik heb het getest op 3 verschillende schermen die het gewoon doen op andere computers .

De bios heb ik ook gereset wat tevens ook gebeurt is door het vervangen van de cmos batterij .
En de jumper heb ik er even uit gehaald en weer op de goede manier er op geplaatst.

Ik kwam er gister achter dat het ram verkeerd was en dit van een server was wel gewoon ddr 3 maar ECC-geheugen . Kan dit misschien kwaad doen op het moederbord ?

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

ECC geheugen past wel maar werkt gewoon niet, maar nog nooit meegemaakt dat de PC er kapot van ging. Maar tja, dat was wel meer dan een jaar geleden. Misschien kunnen de huidige Intels er minder goed mee om gaan.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• G3mbl0r
  • Laatst online: 30-11-2025
bouw het mobo maar uit, zet er een videokaart op en werkgeheugen, dan nog een speakertje om te horen of er een foutkode uitkomt, voeding aansluiten en kom je dan in het opstartscherm?

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09:59
Het zal het mobo geen kwaad gedaan hebben, ik ben eerder bang voor de CPU. Dit ervanuitgaande dat de CPU een nieuwe generatie Intel is, met geheugencontroller op de chip ipv op het mobo.

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Verwijderd

ECC-Ram werkt niet lekker in normale mobo's (helemaal niet) en ik zelf gok dat je er met een Mem-ok knop zo uit zou moeten zijn. Ik weet alleen niet of het moederbord (want ik gok dat het een ouder model is) zoeen knop heeft.
Maar je moederbord kapot maken door het verkeerde type geheugen heb ik nog niet gehoord, of je moet echt je slots kapot gedrukt hebben.
Maar ook dat zie ik niet snel gebeuren (je hebt hier namelijk heel veel kracht voor nodig).
Als ik de PC voor me had zou ik er waarschijnlijk een stuk meer mee kunnen -.-' (Werk op een technische dienst voor een hardware zaak). ik zou zeggen kijk even bij je lokale hardware reseller/Technische dienst en kijk of hun je verder kunnen helpen.

Groeten Tripskun.

• C-dude
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20-01 13:43
Afgelopen weekend nog meegemaakt. Pc startte niet meer op, bleek een slecht contact te zijn met de aan/uit schakelaar.

probeer eens alles aan te sluiten, behalve de aan/uit schakelaar.
De pc krijg je wel opgestart door ofwel de knop op het moederbord te gebruiken of even een schroevendraaier tegen de aansluitingen te houden.

Verwijderd

Met een schroevendraaier tegen de aansluitingen houden bedoelt hij de aansluitingen van het frontpanel op je moederbord, de 2 pinnetjes waar het MB SW(itch) stekkertje overheen schuift. gewoon even met een schroeven draaier contact maken tussen deze 2 metalen pennetjes. Sorry C-dude, maar ik ben te gewend aan dat niet iedereen begrijpt wat je daar mee bedoelt :)

• Yaron-l
Ik heb het probleem nog steeds niet kunnen vinden . Ik heb alles er afgehaald wat er afkon ook de behuizing met de usb en audio kabels er af zonder resultaat .

De atx-sw stekker ( zo heet hij van de kast ) na gekeken en gestest zonder resultaat en de kabel is nog intact . Ook heb ik een andere kast gepakt en de stekker daar van afgehaald en op het moederbord geplaast en getest zonder resultaat .

Hoe waarschijnlijk is het dat de cpu zomaar kapot gaat ? ik zelf schat de kans klein aangezien hij niet ouder is als 2/ 3 jaar en toen ik hem nog had er altijd zeer voor zichtig mee omging om de levens duur te verlengen ( temp in de gaten houden niet overclocken netjes om de 3 maanden nieuwe koelpasta er op )

• BeefHazard
Misschien is het nou handig als je begint met het posten van de specs. Ik weet bijvoorbeeld nog steeds niet over wat voor CPU, Mobo (chipset) of RAM we praten.

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

• Yaron-l
BeefHazard schreef op vrijdag 26 juli 2013 @ 00:29:
Misschien is het nou handig als je begint met het posten van de specs. Ik weet bijvoorbeeld nog steeds niet over wat voor CPU, Mobo (chipset) of RAM we praten.
Ik zal dit morgen vroeg gelijk voor je doen .
Alleen zoals je weet gaat hij niet aan dus zal ik alles even op moeten zoeken .
Geheugen , cpu , gpu ,psu is niet zo moeilijk maar het moederbord is er 1 van medion pc ( Complete desktop pc en het mobo is daar uitgehaald + cpu ) en daar heb ik al vaker naar gezocht maar kon het type nummer niet vinden .
Met programma's zoals pc wizard heb je het zo maar die optie is op dit moment niet mogelijk 8)

[ Voor 5% gewijzigd door Yaron-l op 26-07-2013 00:40 ]

• BeefHazard
Medion heeft custom mobo's, gebaseerd op commercieel verkrijgbare. Maar dat het een medion PC is zegt al genoeg. Als je dan zelf gaat rommelen met geheugen (al helemaal ECC :X) vraag je om problemen.

Verwijderd

Yaron-l schreef op vrijdag 26 juli 2013 @ 00:21:
Ik heb het probleem nog steeds niet kunnen vinden . Ik heb alles er afgehaald wat er afkon ook de behuizing met de usb en audio kabels er af zonder resultaat .

De atx-sw stekker ( zo heet hij van de kast ) na gekeken en gestest zonder resultaat en de kabel is nog intact . Ook heb ik een andere kast gepakt en de stekker daar van afgehaald en op het moederbord geplaast en getest zonder resultaat .

Hoe waarschijnlijk is het dat de cpu zomaar kapot gaat ? ik zelf schat de kans klein aangezien hij niet ouder is als 2/ 3 jaar en toen ik hem nog had er altijd zeer voor zichtig mee omging om de levens duur te verlengen ( temp in de gaten houden niet overclocken netjes om de 3 maanden nieuwe koelpasta er op )
- Probeer je moederbord eens op te starten met alleen de voeding, de RAM, de CPU (met koeler uiteraard) & beeldscherm aangesloten.
- Lukt dit niet verwijder de CMOS batterij even en probeer nogmaals (2 keer proberen)
- Lukt dit nog niet, zou je eens zonder ram & scherm kunnen proberen, sluit dan wel de speaker aan om de piepjes te horen. zijn die er niet dan is vast je moederbord defect. (CPU is wel heel zeldzaam)

Bij het samenstellen van mijn computer had ik ook geen BIOS.
Met bovenstaande methode kreeg ik plots toch het BIOS scherm te zien.
Hierna kon ik de DVD & de hardeschijf een voor een koppelen (tezamen lukte oorspronkelijk niet)

• Reepje
  • Niet online
Wat beefhazard zegt, medion pc's kun je beter afblijven. Dat heb je al een beetje door omdat het slecht werkt. Zoek je naar bios updates en dergelijke, moet je dat via de medion site doen.

Ik zou er niet teveel moeite insteken en een gewoon moederbord aanschaffen.

Verwijderd

Reepje schreef op vrijdag 26 juli 2013 @ 08:44:
Wat beefhazard zegt, medion pc's kun je beter afblijven. Dat heb je al een beetje door omdat het slecht werkt. Zoek je naar bios updates en dergelijke, moet je dat via de medion site doen.

Ik zou er niet teveel moeite insteken en een gewoon moederbord aanschaffen.
Heb je wel gelijk in.
Ik heb ooit hetzelfde geprobeerd met Dell, na 6 maand werkte het uiteinde lijk wel maar een jaar later sloeg hij alweer vast. :+

Asus heeft deftige moederborden voor een klein budget.
Met wat geluk heb je voor 50 € een nieuw moederbord...

• Yaron-l
Hallo ,
sorry voor het late terug reageren.
Ik heb inmiddels een nieuw moederbord gekocht.
Maar hij gaat natuurlijk nog niet aan :)
Wel kan ik zien dat het mobo het doet doordat de lampjes branden .
De cpu heb ik ook getest en werkt gewoon.
Met de schroeven draaier tegen de switch aan zitten geprobeerd zonder resultaat.
Ik heb eigenlijk geen ideeën meer en wil hem om kosten te besparen ook niet naar een computer winkel brengen .

• Yaron-l
De powersw stekker heb ik ook doorgemeten en die werkt gewoon .

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:24
Het nieuwe moederbord getest met welk geheugen?
Je geeft ook aan dat de CPU gewoon werkt, dat betekent dat je die hebt getest op ander mobo?, test daarvan dan de CPU op deze..

• rutger465
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07-01 22:07
test anders alles eens zonder behuizing, kijken of het zo draait.
Misschien wel ergens sluiting in je behuizing wat ontstaan is bij het wisselen van je geheugen..

• Yaron-l
Gadgeteer schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 16:57:
Het nieuwe moederbord getest met welk geheugen?
Je geeft ook aan dat de CPU gewoon werkt, dat betekent dat je die hebt getest op ander mobo?, test daarvan dan de CPU op deze..
Kan het zijn dat de behuizing niet goed is ?
Want dat is het laaste wat overblijft wat niet getest is .
Voor de rest werkt alles en is getest.

• rutger465
ja nu je eigelijk alles gehad hebt blijft alleen de behuizing over, of dat je toch ergens iets over het hoofd hebt gezien/verkeerd aangesloten.

Ik zou alles er uit halen (incl voeding) , en alleen moederbord, cpu en geheugen los aansluiten en zo testen ( als er een onboard videokaart op zit)

• waldorano
  • Laatst online: 19-06-2024
vraagie, misschien lees ik er overheen maar heb je al een andere voeding geprobeerd?

het komt vaak zat voor dat je een voeding door meet, goede waardes krijgt, en uiteindelijk toch de voeding defect is.

spreek uit ervaring!

• Ultrapc
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-02 10:12

Ultrapc

Anyone steak?

waldorano schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 17:01:
vraagie, misschien lees ik er overheen maar heb je al een andere voeding geprobeerd?

het komt vaak zat voor dat je een voeding door meet, goede waardes krijgt, en uiteindelijk toch de voeding defect is.

spreek uit ervaring!
Ja, hij heeft een andere voeding geprobeerd; maar welke?
En het kan zijn dat ik eroverheen heb gelezen; maar post de systeemspecs eens!

Allround.

• Yaron-l
waldorano schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 17:01:

spreek uit ervaring!
Voeding aangesloten op een andere pc en die startte gewoon op .

en heb net voor de 2de keer alles opnieuw aangesloten zonder resultaat .

• Xyphoid
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 30-01 23:34
Heb je die nieuwe RAM ook in je eigen pc getest?
En wat gebeurt er als je jouw RAM weer in de pc van je vader zet?

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

• rutger465
ik zeg uit de kast trekken die handel ! :)

• Yaron-l
Moederbord = asus m5a78lle
Voeding =huntkey vp-power lw-6450hgp
ram = 2gb x2 samsung m378b5673fho-ch9
cpu= amd phenom x4 990
gpu = onbekent

• Ultrapc

Ultrapc

Anyone steak?

Yaron-l schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 17:03:
[...]

Voeding aangesloten op een andere pc en die startte gewoon op . --> dit zegt niks, misschien verbruikt die pc veel minder en trekt de voeding het daardoor wel

en heb net voor de 2de keer alles opnieuw aangesloten zonder resultaat . In de kast of buiten de kast? Gewoon opbouwen op een stuk karton of hout (of iets anders dat niet geleid, GEEN ANTISTATISCHE ZAK!

Allround.

• Yaron-l
Dat zal je zeggen jah maar ik heb mijn eigen voeding een 650 watt er ook in gehangen en daar ging hij ook niet bij aan .

Ook in de kast vanavond haal ik alles weer uit de behuizing en doe ik het zonder kast .
( wat ik dan wel gek vind want hij deed het eerst in deze kast.)

• Ultrapc

Ultrapc

Anyone steak?

Oké, 650watt zegt niks over kwaliteit, maar zelfs een slechte 650w voeding zou dit moeten kunnen.
En dat hij het eerst deed in die kast: is gek, maar het kan.

Allround.

• Yaron-l
Ik heb een fotootje gemaakt van de inhoud misschien hebben jullie er wat aan.
Afbeeldingslocatie: http://img27.imageshack.us/img27/7518/lbyk.jpg

http://img27.imageshack.us/img27/7518/lbyk.jpg foto linkje

[ Voor 17% gewijzigd door Yaron-l op 31-07-2013 17:19 ]

• waldorano
check eens even of je de koperen busjes die tussen het systeembord en de kast horen te zitten wel hebt gebruikt?

stomme fout maar kan als je ze niet gebruikt hebt aardige sluiting opleveren.

• waldorano
tevens, betreft je geheugen, je zou nog even kunnen kijken welke voltage je systeembord eist, ik weet dat er op bepaalde moderne systeemborden bij amd andere voltages gebruikt worden dan bij Intel borden. ik neem aan dat je voor het kopen van het geheugen gekeken hebt op de website van asus welke modules er ondersteund worden?

• Yaron-l
Het probleem is opgelost .

Mede dankzij jullie en met elke reactie heb ik de problemen opgelost mijn dank hier voor !!! _/-\o_ .

Het probleem,
Mijn oude mobo was inderdaad stuk hoe dat gebeurt is geen idee.

Toen ik het nieuwe moederbord heb gekocht bleek dat mijn voeding te weinig stroom kon leveren namelijk maar 400 watt .

Ik heb mijn eigen voeding gebruikt ( 600 watt ) en hij ging gelijk aan .

Afbeeldingslocatie: http://img593.imageshack.us/img593/7224/bkej.jpg

case closed !
Dank u wel :)
PS. gelijk mijn eigen pc maar even de kabels beter weg gewerkt ziet er niet uit xd
Pagina: 1