Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Game/Multimedia laptop 600-800 euro voor mijn zus

Pagina: 1
Acties:

• hugoy
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 28-10 11:32
De huidige laptop van mijn zus begint kuren te vertonen, en is na 4 jaar ook wel weer aan vervanging toe, dus ben ik er op uit gegaan om uit te zoeken wat nu een goeie keus is. De aanschaf van de laptop zal over ongeveer een maand plaatsvinden (i.v.m. vakantie).

Wat ga je met je laptop doen (welke programma's wil je gebruiken)?
De laptop is primair bedoeld als desktopvervanger waarmee games zoals Civilization 5, Mass effect 3 (en 4 moet in de toekomst ook goed speelbaar zijn) Witcher 2, Dragon Age 2, Skyrim etc. Ook wordt de laptop erg veel gebruikt om series mee te kijken (maximaal 720p), verder worden er dagelijks vele uren mee op internet besteed.
Wat mag je laptop gaan kosten?
Zoals in de titel is aangegeven is het budget ergens tussen de 600 en 800, met bij hoge uitzondering (bijvoorbeeld als hierdoor een Haswell processor gekozen kan worden, of een SSD, of erg goeie videokaart) 850. Goedkoper is altijd leuker, maar de laptop moet weer even mee gaan, dus ook op bouwkwaliteit willen we niet bezuinigen.
Ben je van plan je laptop veel met je mee te slepen? (gewicht, accuduur, grootte etc)
De laptop zal zo nu en dan verplaatst worden, maar dit is niet het primaire doel. Lager gewicht is fijn (er staat nu een 3kg 17" laptop) maar is niet vereist. Aangezien het min of meer een desktop vervanger is, is groter beter. 15,6" is de onderste grens, 17,3" heeft de voorkeur. Accuduur is van ondergeschikt belang, maar omdat ze vaak games speelt krijgen haar laptops vaak hitteproblemen, dus efficiënte onderdelen zijn een pré.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Ze heeft een zeer negatieve ervaring met Medion gehad, dus die wil ze per definitie niet. Verder heeft ze ook liever geen Acer, maar die is niet geheel uitgesloten.

Dus opgesomd:
- 15,6-17,3" met resolutie eigenlijk het liefst géén 1080p, want de laptop moet voor games lang meegaan.

- Minimaal een i5 3xxx processor, een eventuele 3xxxU processor is ook een mogelijkheid, mits dit niet teveel gameperformance kost (wat in benchmarks niet het geval lijkt).

- Videokaart is erg belangrijk, minimaal een GT740M of AMD equivalent.

- Het liefst een stevig gebouwde laptop die zijn warmte goed kwijtkan.

- Minimaal 4GB geheugen, 6 of 8 heeft de voorkeur.

- Minimaal 320GB opslag, maar elke GB meer is wel een pluspunt

- SSD en/of Haswell processor zouden grote pluspunten zijn, maar dit lijkt in het budget niet te passen.

Zo veel mogelijk naar deze eisen kijkend heb ik zelf 3 laptops gevonden die allemaal hun voor- en nadelen hebben:

pricewatch: HP ProBook 470 G0 (H0V08EA)

+ 17.3" 1600x900, dat is wat ze nu ook heeft
+ 8 GB geheugen en 750GB opslag
+ Keuze voor Windows 7 of 8
+ HP Probook lijkt een stevige serie te zijn
+ 4 USB poorten waarvan 2 3.0
+ Prima i5 3230M processor

- Erg zwaar (2.87 kilo, nauwelijks lichter dan wat ze nu heeft)
- Lichtjes boven het budget
- Videokaart lijkt iets langzamer dan 740M

pricewatch: Asus N56VB-S4060H

+ Ook de 3230M processor
+ 6GB geheugen
+ 4x USB3.0
+ Goed merk voor een goede prijs

+/- Full-HD beeldscherm
+/- 15.6"

- Zwakke videokaart (740M) voor de resolutie?
- voor 15.6" nog wel erg zwaar (2.7kg)

pricewatch: Asus R505CB-XX072H

+ i7 3517U processor, die volgens mij in games nagenoeg gelijke performance levert als de i5, tegen minder warmte ontwikkeling?
+ zeer scherp geprijsd
+ stuk lichter dan de andere 2 (2.3kg)
+ sterke videokaart voor de resolutie

+/- 1366x768 resolutie op 15.6", aan de lage kant, maar zo kunnen games wel weer op high worden gespeeld
+/- 3 USB poorten waarvan 1 usb 3.0 is wat karig
+/- wel 6 GB geheugen, maar slechts uitbreidbaar tot 8

- mogelijk toch een zwakkere processor?
- Scherm misschien niet van goede kwaliteit?

Momenteel neig ik het meeste naar de laatste laptop, voornamelijk vanwege de prijs in combinatie met de processor.

Zijn er nog tips van jullie kant? Heeft het voor dit budget zin om naar BTO of andere barebone laptops te kijken? Andere laptops die misschien geschikt zijn? Goede/slechte reveiws over de laptops?

Eventueel bestaat de mogelijkheid tot desktop ook nog, maar hierbij moet dan ook nog een netbook komen, als dit bij elkaar voor minder dan 900 euro gunstig uitpakt (inclusief ALLE randapparatuur) dan is dit ook nog te overwegen.

• Jorick
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:35
Een alternatief dat ik zo nog zie is de pricewatch: Lenovo IdeaPad Y500 (MBG2AMH). Voordelen zijn de GeForce GTX650M (5% sneller dan de 740M) en 8GB geheugen. Nadeel is het gewicht (2.7kg), weinig winkels die deze laptop nog leveren en je zit ook gelijk op het randje van je budget. De 1080p resolutie zou ik niet direct als een nadeel beschouwen want naast het gamen is een hoge resolutie juist prettig voor zaken zoals surfen op internet. Daarnaast kun je ook met een 1080p scherm spellen nog prima op 1366x768 spelen zonder dat de beeldkwaliteit er heel erg op achteruit gaat.

Wat misschien ook nog een optie is: sparen of budget oprekken voor de pricewatch: MSI Gaming Series GE60 0ND-488NL. De GTX660M is gemiddeld 11% sneller dan de GTX650M en is beter geschikt om op 1080p te spelen. De rest van de laptop voldoet, op de prijs na, aan haar wensen en lijkt mij een goede balans qua prijs en prestaties.

• Ambianz
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:21
Inspiron 17R SE

+punten

i5-3230M
(17.3") witte led Full HD-breedbeeldscherm
6GB1 DDR3 SDRAM at 1600MHz
1 TB (5.400 rpm) Seriële ATA-harde schijf
2 GB nVidia GeForce GT 650M 90W

-punt

3.28 kg

Maar wel met een prijskaartje van 680-700 euro, wellicht het overwegen waard

• peakrever
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-05 15:00
Waarom is in godsnaam een FullHD beeldscherm een minpunt? Voor 600-850,- zou ik toch altijd wel een Fullhd scherm kopen, anders is het echt zonde van je geld.

• Goudstalen
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20:16
Maar een 1080p beeldscherm trekt wel meer kracht uit je GPU, dat is weer een nadeel.
En je kunt wel je resolutie verlagen in het spel, maar dan gaat het er toch een stuk minder mooi uitzien (zeker op 17'', dat is hier duidelijk waar te nemen).

Ik zou sowieso niet onder 1600x900 gaan. 1080 is wel beter voor alles behalve gamen.

• hugoy
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 28-10 11:32
Jorick schreef op maandag 22 juli 2013 @ 01:17:
Een alternatief dat ik zo nog zie is de pricewatch: Lenovo IdeaPad Y500 (MBG2AMH).

Wat misschien ook nog een optie is: sparen of budget oprekken voor de pricewatch: MSI Gaming Series GE60 0ND-488NL.
De y500 was inderdaad ook een overweging, maar omdat er geen winkels meer bijstonden in de pricewatch die hem leverden viel die helaas toch af.

De MSI zit inderdaad boven budget, maar zullen we wel als optie openhouden, want die GTX660M lijkt wel voldoende snel om op 1080p vergelijkbare performance neer te zetten als de 740m op 1366x768, bedankt voor die tip :)
Ambianz schreef op maandag 22 juli 2013 @ 03:01:
Inspiron 17R SE

Maar wel met een prijskaartje van 680-700 euro, wellicht het overwegen waard
Ik heb gekeken in de pricewatch en op de Dell site, maar ik kan bij beiden niet de uitvoering vinden zoals je hem hier noemt. Tevens is 3.3kg toch wel een flink minpunt aangezien ze het graag "als het kan iets lichter" had, en dit is wel echt merkbaar zwaarder. Als je een link naar dit specifieke model kunt geven dan overwegen we deze ook nog even :)

En inderdaad zoals hierboven aangegeven, Full-HD is erg zwaar voor een videokaart, en games zijn het voornaamste doel toch wel (samen met series kijken die toch niet in hoger dan 720p gekeken worden)

Zijn er misschien nog mensen met ervaring met één van de modellen?
Pagina: 1