Toon posts:

Oververhitting CPU

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Gisteren heb ik een nieuwe computer gebouwd, maar de processor wordt veel te warm.

Op IDLE gebruik ligt de temperatuur rond de 40 graden celsius, iets waar ik niet van sta te kijken met dit warme weer, maar zodra de CPU ook maar iets zwaarder belast wordt, schiet de temperatuur omhoog.

Ik heb de volgende componenten gebruikt in mijn build:
Intel Core I7-4770 (non-k)
MSI Z87 G45 Gaming moederbord (OC genie 4/click bios 4)
Crucial Ballistix 16GB DDR3 1600Mhz (2 sticks in dimm2 en dimm4)
Corsair TX650M voeding
Samsung 840 pro 128GB SSD
Seagate 2TB 7200RPM

Ik heb in de bios gekeken naar de instellingen en alles stond op de standaardinstellingen, ik heb ook zelf nog een paar keer aangegeven dat de standaardinstellingen hersteld moesten worden. Het mocht echter niet helpen. De 3 PWM ventilatoren in mijn kast, waaronder de stock CPU-koeler draaien wel, maar worden niet herkend door het moederbord. Dit heeft tot gevolg dat de CPU-koeler niet harder gaat draaien als de CPU dit wel nodig heeft.

CPU Phase control staat op [automatisch] dit zou volgens het moederbord betekenen dat de gebruiker in staat zou moeten zijn om de geinstalleerde fans te "besturen". Dit is helaas niet het geval.

Ook is mij opgevallen dat de voltages niet kloppen, in de BIOS krijg ik de volgende waardes te zien onder het tabblad hardware monitor:

CPU Core 2.040V
CPUI/O 2.040V
System/3.3V 4.080V
System/5V 10.2V
System/12V 6.5V
Internal GPU 2.040V
DRAM 4.080

In het OC tabblad verschijnen de volgende opvallende waardes:

Current CPU Ring Voltage 2.040
Current CPU GT Voltage 2.040
Current CPU IO Digital Voltage 2.040
Current DRAM Voltage 4.080
CurrentPCH 1.05 Voltage 2.040

CPUID HWmonitor (in windows) geeft de volgende opvallende waardes:

IA Offset +0.000 V (zowel huidige, minimale als maximale waarde)
GT Offset +0.000V (zowel huidige, minimale als maximale waarde)
LLC/Ring Offset +0.000V (zowel huidige, minimale als maximale waarde)
System Agent Offset +0.000V (zowel huidige, minimale als maximale waarde)

Nogmaals een korte concrete opsomming van de problemen:
CPU wordt te warm bij gebruik
Fans gaan niet harder draaien als CPU zwaarder belast wordt
BIOS geeft geen goede temperatuur aan (126 celsius)
Fans worden niet herkend in de BIOS of het Command Center (beide programmas zeggen dat de fans op 0 RPM draaien, terwijl ze weldegelijk een stuk sneller draaien, alleen niet hard genoeg. (met name de CPU-fan)
Rare voltages in BIOS
CPUID HWmonitor geeft aan dat bepaalde voltages 0 zijn (dit is in windows!)

Zelf heb ik de volgende stappen ondernomen:
Standaardinstellingen teruggezet
BIOS geupdate
Aansluitingen gecontrolleerd op het moederbord (alles zit goed aangesloten)

Wat is de oorzaak van dit probleem?
Is het softwarematig of hardwarematig (CPU, Moederbord, PSU)?

Hopelijk kunnen jullie me helpen, alle tips en trucs zijn van harte welkom!

PS ik heb de videokaart momenteel (tijdelijk) verwijderd uit de kast (Sapphire HD 7970 Vapor X), puur uit voorzorg

Als iemand mij kan en of wil vertellen hoe het beste screenshots kan toevoegen, zou dat ook heel fijn zijn. Ik kon deze optie niet zo snel vinden, maar wilde dit probleem wel zo snel mogelijk aan jullie voorleggen.
(screenshots zijn al gemaakt, moet alleen weten hoe ik ze hier kan plaatsen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bille
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16-08 14:37

bille

Don't call me Buff

Wat noem je té warm? CPU kan best wat hebben. 126 is wel een beetje teveel van het goede, maar 70 a 80 graden moet nog wel kunnen.

Zie hier: http://www.bjorn3d.com/2013/06/intel-haswell-z87/
Afbeeldingslocatie: http://www.bjorn3d.com/wp-content/uploads/2013/05/thermals.jpg
Jouw cpu wordt ook vrij warm. En zeker met een hoge kamertemperatuur is idle 40 graden echt niet gek.

Heb je de computer zelf in elkaar gezet? Het kan zijn dat jij (of degene die wel de computer in elkaar heeft gezet) de cpu koeler niet goed hebt/heeft gemonteerd waardoor de koeler niet volledig contact heeft met de CPU. En natuurlijk moet er ook wel wat koelpasta tussen de cpu en de koeler zitten.

screenshots kan je het best even uploaden naar bijv. imgur en dan linken in je post.

[ Voor 19% gewijzigd door bille op 21-07-2013 22:24 ]

Ultra Pilammo 6666Mhz AMD, 4251Mbit/s RAM, Gefors V6666 MegaTurbo, 43" TFS, Ultra 80Gig Firewire netwerkkaart en 5D geluid met 66 speakers in 5 dimensies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bille bedankt voor je reactie, ik heb de computer zelf in elkaar gezet. Ik heb een stresstest gedaan maar bij 95 graden heb ik deze afgebroken. De CPU-koeler zit volgensmij prima geinstalleerd, er zit geen beweging op het moederbord en aan de achterkant is duidelijk te zien dat alle vier de pinnetjes van de stock-koeler door het moederbord heen zitten (zoals het hoort).

Hier een filmpje van iemand anders met hetzelfde moederbord en juiste waardes qua voltage en temperatuur!
(let op: temperatuur linksboven, voltages in OC tabblad en fan-settings in Hardware monitor tabblad)

YouTube: MSI Z87-G45 Gaming Click BIOS 4 Walkthrough

Hier een link naar enkele screenshots van mijn waardes:
http://imgur.com/a/K9GxB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Eventjes om duidelijkheid te scheppen...

De IDLE temperatuur van 40 graden weet ik dat dat normaail is.
Maar onder LOAD gaat de temperatuur veel te veel en veel te snel ophoog ookal is de kamertemperatuur hoog.

Dus, Bille, bedankt nogmaals voor je hulp, maar je uitleg verklaart niet waarom de fans niet herkend worden en niet harder gaan lopen naarmate de CPU meer belast wordt. Ook de voltages worden hierdoor niet verklaard. (zie mijn vorige post)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-04 17:33
Trek voor de gein dat koelblok er eens af... Als ie geen goed contact maakt zal je dat duidelijk zien aan de koelpasta die op de heatspreader van de processor zit.

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
FiXeL schreef op zondag 21 juli 2013 @ 22:50:
Trek voor de gein dat koelblok er eens af... Als ie geen goed contact maakt zal je dat duidelijk zien aan de koelpasta die op de heatspreader van de processor zit.
Kan dat zomaar?
Als ik de koeler vervolgens weer terug wil plaatsen, moet ik dan niet eerst de processor schoonmaken en nieuwe koelpasta aanbrengen?

Zojuist heb ik ook gemerkt dat de ventilator van mijn voeding helemaal niet draait. Ik weet dat dit normaal is bij deTX650M onder lage of middelmatige load, maar zou hier niet toch een deel van het probleem kunnen liggen aangezien de voltages ook niet kloppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ja je moet nieuwe koelpasta aanbrengen.

Heb je soms een multimeter? Dan zou je je spanningen op de molex stekkers eens kunnen meten.

Al je spanningen zijn trouwens veel te hoog :|

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Damic schreef op zondag 21 juli 2013 @ 22:57:
Ja je moet nieuwe koelpasta aanbrengen.

Heb je soms een multimeter? Dan zou je je spanningen op de molex stekkers eens kunnen meten.

Al je spanningen zijn trouwens veel te hoog :|
Zelf ben ik niet in het bezit van een multimeter, maar ik ken wel iemand die dat wel is. Zal morgen eens kijken aangezien het nu al 11 uur s avonds is.

Wat ik wel graag zou willen weten, is een mogelijke oorzaak van de te hoge spanningen. Komt dit door de processor, het moederbord of de voeding? (ik realiseer me dat het wellicht moeilijk is om antwoord te geven op deze vraag, vanwege de weinige informatie, maar veel meer informatie heb ik zelf op het moment ook niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Dat "HULP GEZOCHT!" in je topictitel was nergens voor nodig. Iedereen hier zoekt hulp, waarom zou jij speciaal zijn? ;)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17:52

Bolletje

Moderator Harde Waren
Dit is meer iets voor cooling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Je moederbord regeld de meeste lage spanningen bij, de voeding levert maar. Volgens mij is er iets mis met je mobo want op 6V op de 12V lijn start je mobo niet echt op en je ddr word op 4V gefrituurd.

Probeer straks eens te meten en als die waarden echt zo slecht zijn dan is je voeding aan vervanging toe en anders doe je bord maar terug naar de winkel, met de melding: Voltages te hoog/laag, temperaturen te hoog,fans reageren niet.

Ik vermoed dat je trouwens dit bord hebt: http://www.msi.com/product/mb/H87-G43.html want een g45 bestaat niet.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-10 16:40
Instaleer eens het programma:
HWMonitor.

Start het op, belast de cpu, eerst met iets als een game.
Maak hiervan een screenshot en post dat hier.

Ik heb sinds kort een 4770K en heb een beetje met voltages zitten kijken en denk dat ik wel een klein beetje een inzicht heb in de temperatuur / voltage relatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Heb je zijn screenshot gezien? > Verwijderd in "Oververhitting CPU"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
..... Stupid me.... Dat ik er overheen keek...
Maar de temperaturen lijken mij redelijk normaal. Die van mij zijn zelfs iets hoger :/ (onder AVX LinX, met waterkoeling).
Maar wat mij opvalt is dat de powerdraw aan de lage kant is :/ mijn K versie trekt 4.3 graag 106 W gemiddeld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Damic schreef op maandag 22 juli 2013 @ 01:45:
Je moederbord regeld de meeste lage spanningen bij, de voeding levert maar. Volgens mij is er iets mis met je mobo want op 6V op de 12V lijn start je mobo niet echt op en je ddr word op 4V gefrituurd.

Probeer straks eens te meten en als die waarden echt zo slecht zijn dan is je voeding aan vervanging toe en anders doe je bord maar terug naar de winkel, met de melding: Voltages te hoog/laag, temperaturen te hoog,fans reageren niet.

Ik vermoed dat je trouwens dit bord hebt: http://www.msi.com/product/mb/H87-G43.html want een g45 bestaat niet.
Bedankt voor je reactie maar ik heb toch echt een G45 moederbord (zie de screenschots) linksboven staat Z87 G45 Gaming. Ik ga contact opnemen met de firma waar ik alles gekocht heb... kijken wat mijn mogelijkheden zijn. Het moge duidelijk zijn dat er iets niet klopt. Nu maar hopen dat ze met een goede oplossing kunnen en willen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pong
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-08-2024
Paar zaken om verder in de gaten te houden:
  • Koelpasta moet echt een héél dun laagje zijn en geen dikke kwak. Primair zorgt de koelpasta voor het opvullen van de oneffenheden en maximalisatie van het contactoppervlak. Hier op GoT staan voldoende richtlijnen hoe de koelpasta goed aan te brengen.
  • Airflow is het andere magische antwoord. Zorg dat je voldoende fans hebt die zorgen dat de langsstromende lucht de warmte van het koeloppervlak kunnen opnemen.
  • Zet alle overclock opties in je BIOS uit

Geen Ping, wel Pong

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Pong schreef op maandag 22 juli 2013 @ 11:43:
Paar zaken om verder in de gaten te houden:
  • Koelpasta moet echt een héél dun laagje zijn en geen dikke kwak. Primair zorgt de koelpasta voor het opvullen van de oneffenheden en maximalisatie van het contactoppervlak. Hier op GoT staan voldoende richtlijnen hoe de koelpasta goed aan te brengen.
  • Airflow is het andere magische antwoord. Zorg dat je voldoende fans hebt die zorgen dat de langsstromende lucht van het koeloppervlak kunnen opnemen.
  • Zet alle overclock opties in je BIOS uit
Ik heb de stock-koeler gebruikt die bij de cpu zat, hier zat koelpasta op. Ik heb deze volgens het boekje geinstalleerd. (socket open, processor in socket, beschermkapje weg, socket dicht, koeler erop, klaar)
Airflow zou ook geen probleem moeten zijn. Ik heb een intake fan aan de voorkant, een exhaust fan aan de achterkant en nog een extra intake fan aan de zijkant in de deur van de kast.
Alle overclock opties in de BIOS staan uit, hier ben ik geeneens aangeweest aangezien ik een non-k processor heb. Ook heb ik geprobeerd om de standaardwaardes te herstellen, zonder succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Dat je Fans in HWMonitor of andere monitoring tools niet te zien zijn (en dat de voltages niet kloppen) ligt waarschijnlijk gewoon aan een slecht geprogrammeerde BIOS.

Kan je je BIOS nog updaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
johnkeates schreef op maandag 22 juli 2013 @ 11:48:
Dat je Fans in HWMonitor of andere monitoring tools niet te zien zijn (en dat de voltages niet kloppen) ligt waarschijnlijk gewoon aan een slecht geprogrammeerde BIOS.

Kan je je BIOS nog updaten?
Ook dit heb ik geprobeerd. Standaard stond er versie 1.0 van OC genie 4/click bios 4 op, dit heb ik geupdate naar versie 1.3. Helaas ook zonder succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Maar wat heb je gebruikt om de cpu te stressen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pong
Wordt het koelblok zelf warm?

Geen Ping, wel Pong

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
DCG909 schreef op maandag 22 juli 2013 @ 11:51:
Maar wat heb je gebruikt om de cpu te stressen?
Een programma van MSI en Intel (stond op de driver-DVD). Bij simpele opdrachten wordt de processor echter al snel te warm. Daar is geen stresstest voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Pong schreef op maandag 22 juli 2013 @ 11:52:
Wordt het koelblok zelf warm?
Ik kan mijn vinger er tegenaanhouden (aan het uiteinde) zonder mezelf op welke manier dan ook pijn te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Aan het voltage te zien zou ik zeggen dat het een vorm van IBT is (intel burnin tool, aka linx).
Wat dat betreft zijn de temperaturen zelfs op stock met de stock koeler imo niet gek...

Heb je hiervoor toevallig een AMD cpu gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:38
Verwijderd schreef op zondag 21 juli 2013 @ 22:11:
Gisteren heb ik een nieuwe computer gebouwd, maar de processor wordt veel te warm.

Nogmaals een korte concrete opsomming van de problemen:
CPU wordt te warm bij gebruik
Fans gaan niet harder draaien als CPU zwaarder belast wordt
BIOS geeft geen goede temperatuur aan (126 celsius)
Fans worden niet herkend in de BIOS of het Command Center (beide programmas zeggen dat de fans op 0 RPM draaien, terwijl ze weldegelijk een stuk sneller draaien, alleen niet hard genoeg. (met name de CPU-fan)
Rare voltages in BIOS
CPUID HWmonitor geeft aan dat bepaalde voltages 0 zijn (dit is in windows!)
Nieuw moederbord? -> contact met leverancier

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pong
Ook onder stress???? Dat blok moet juist warm worden, zodat de hitte afgevoerd kan worden. Tip van de dag: Aceton halen bij de apotheek (of je moet een vriend(in) met nagellak remover hebben), blok en processor schoonmaken en nieuwe koelpasta aanbrengen.

Geen Ping, wel Pong

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firedragon
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 25-07 23:13
Verwijderd schreef op maandag 22 juli 2013 @ 11:47:
Ik heb de stock-koeler gebruikt die bij de cpu zat, hier zat koelpasta op. Ik heb deze volgens het boekje geinstalleerd.
Weet je zeker dat er koelpasta op die stock koeler zat?
Ik heb eigenlijk nog nooit gehad dat de koelpasta er al op zat of dit moet iets nieuws zijn voor haswell.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 03-10 21:16
Verwijderd schreef op zondag 21 juli 2013 @ 22:30:
Bille bedankt voor je reactie, ik heb de computer zelf in elkaar gezet. Ik heb een stresstest gedaan maar bij 95 graden heb ik deze afgebroken. De CPU-koeler zit volgensmij prima geinstalleerd, er zit geen beweging op het moederbord en aan de achterkant is duidelijk te zien dat alle vier de pinnetjes van de stock-koeler door het moederbord heen zitten (zoals het hoort).
Mijn 4770K met stock koeler werd binnen zeer korte tijd tijdens stress (LinX of Prime95) ook 90'C+.
Deze heb ik dus ook vrij snel afgebroken.
Gezien de rest van de reacties op internet is dit 'vrij normaal' voor Haswell..
*Bedenk dat er maar weinig software is die vergelijkbaar is qua load als deze stress testen. en het dus in de praktijk deze temperaturen vrijwel nooit zal bereiken.

Ik zal vanavond ook even naar mijn weergegeven voltages kijken, maar voor zover ik mij kan herinneren klopt iig het 12V voltage in Windows ook niet.. (is echt extreem anders) Ligt gewoon aan de uitleessoftware en is niet iets waar ik mij zorgen om maak..)
bille schreef op zondag 21 juli 2013 @ 22:19:
Wat noem je té warm? CPU kan best wat hebben. 126 is wel een beetje teveel van het goede, maar 70 a 80 graden moet nog wel kunnen.

Zie hier: http://www.bjorn3d.com/2013/06/intel-haswell-z87/
[afbeelding]
Jouw cpu wordt ook vrij warm. En zeker met een hoge kamertemperatuur is idle 40 graden echt niet gek.
Niet echt een eerlijke vergelijking gezien hier een AIO waterkoelingsset word gebruikt i.c.m. een 240mm radiator :P De core snelheid is daarentegen ook hoger dan stock dus dat compenseert weer enigszins. :)
Firedragon schreef op maandag 22 juli 2013 @ 12:14:
Weet je zeker dat er koelpasta op die stock koeler zat?
Ik heb eigenlijk nog nooit gehad dat de koelpasta er al op zat of dit moet iets nieuws zijn voor haswell.
Ja deze zit er standaard gewoon op ;)

[ Voor 34% gewijzigd door SmiGueL op 22-07-2013 13:16 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
SmiGueL schreef op maandag 22 juli 2013 @ 12:16:
[...]

Mijn 4770K met stock koeler werd binnen zeer korte tijd tijdens stress (LinX of Prime95) ook 90'C+.
Deze heb ik dus ook vrij snel afgebroken.
Gezien de rest van de reacties op internet is dit 'vrij normaal' voor Haswell..
*Bedenk dat er maar weinig software is die vergelijkbaar is qua load als deze stress testen. en het dus in de praktijk deze temperaturen vrijwel nooit zal bereiken.

Ik zal vanavond ook even naar mijn weergegeven voltages kijken, maar voor zover ik mij kan herinneren klopt iig het 12V voltage in Windows ook niet.. (is echt extreem anders) Ligt gewoon aan de uitleessoftware en is niet iets waar ik mij zorgen om maak..)

[...]

Ja deze zit er standaard gewoon op ;)
Wat mij opvalt aan de voltages is dat deze heel erg verschillen met het filmpje dat ik gisteren gepost heb. Als je mijn screenshots en dat filmpje naast elkaar legt, zit er onder ieder kopje een significant verschil. Iets dat ik niet kan verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Hij gebruikt ook geen stock koeler :/
Wordt in de review aangegeven...

Ik zal zo eens even AVX LinX aanzetten op 4.3 Ghz. Dan kun je zien dat die temps bij die voltages iig niet onmogelijk zijn.

Edit.
Hier is de foto.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/SVQpUXlqb2tibX0clzGNakwR/medium.png

[ Voor 31% gewijzigd door DCG909 op 22-07-2013 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onok
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-09 10:25
Verwijderd schreef op maandag 22 juli 2013 @ 11:54:
[...]

Ik kan mijn vinger er tegenaanhouden (aan het uiteinde) zonder mezelf op welke manier dan ook pijn te doen.
Als je koelblok zelf niet heel warm wordt, dan kunnen er volgens mij maar 2 dingen aan de hand zijn:

1: overbrengen van warmte van CPU -> koelblok gaat niet goed, dit betekend dat het koelblok niet goed gemonteerd is (koelpasta niet goed/teveel/teweinig/etc)

2: Gerapporteerde temperaturen kloppen niet, oftwel de cpu wordt in werkelijkheid niet te heet. Misschien bios upgrade, of anders moederbord defect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
DCG909 schreef op maandag 22 juli 2013 @ 12:39:
Hij gebruikt ook geen stock koeler :/
Wordt in de review aangegeven...

Ik zal zo eens even AVX LinX aanzetten op 4.3 Ghz. Dan kun je zien dat die temps bij die voltages iig niet onmogelijk zijn.

Edit.
Hier is de foto.
[afbeelding]
Ik zie wat je bedoelt, maar wat ik ook zie is dat jij bij de +5 en +12V goed zit in de benchmark, iets wat bij niet het geval is (zie screenshots). Daarnaast ligt mijn CPU VCORE bijna 2 keer zo hoog qua waarde en mijn DRAM Voltage zelf nog hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Die sensoren van de +5 en +12 vertrouw ik toch nooit... bij mijn oude Crosshair IV Formula (AMD), was die sensor ook zo scheef als het maar zijn kan...

Reset eerst je CMOS eens, waarschijnlijk een lichtgevende knop bij je I/O paneel als de pc uitstaat. Als je iets verkeerds hebt ingesteld is het dan iig weg.

Zoek voor je RAM voltage eerst even op wat je sticks graag willen (vermoed iets van 1.5 of 1.65)
Kijk ook nog eens in de bios wat o.a. dat PCH voltage doet, of het nu "goed" staat. Ik hoop/vermoed eigenlijk dat dit gewoon een quirk van de sensor was :s

Blijf het verschil tussen die bios waardes en de HWmonitor vreemd vinden...
Wat HWmonitor aangeeft had ik ook ongeveer op stock (net iets andere Vcore en iets hogere temps)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
DCG909 schreef op maandag 22 juli 2013 @ 13:14:
Die sensoren van de +5 en +12 vertrouw ik toch nooit... bij mijn oude Crosshair IV Formula (AMD), was die sensor ook zo scheef als het maar zijn kan...

Reset eerst je CMOS eens, waarschijnlijk een lichtgevende knop bij je I/O paneel als de pc uitstaat. Als je iets verkeerds hebt ingesteld is het dan iig weg.

Zoek voor je RAM voltage eerst even op wat je sticks graag willen (vermoed iets van 1.5 of 1.65)
Kijk ook nog eens in de bios wat o.a. dat PCH voltage doet, of het nu "goed" staat. Ik hoop/vermoed eigenlijk dat dit gewoon een quirk van de sensor was :s

Blijf het verschil tussen die bios waardes en de HWmonitor vreemd vinden...
Wat HWmonitor aangeeft had ik ook ongeveer op stock (net iets andere Vcore en iets hogere temps)
Nogmaals bedankt voor je reactie, ik heb de computer inmiddels naar een speciaalzaak gebracht, zijn gaan hem helemaal nakijken. Wat mij opvalt aan de screenshots van mij en die van jou DCG909 is dat in CPUID HWmonitor bij jou wel moederbord voltages te zien zijn en bij mij niet, terwijl ik wel alle menu's opengeklapt heb.

Ik wacht af wat de uitkomst is van de speciaalzaak, en zal dan nog een post doen waarin ik uitleg wat het probleem is en hoe dit opgelost kan worden. Hier heb niet alleen ik iets aan, maar jullie hopelijk ook ter verrijking van kennis bijvoorbeeld. Ook hoop ik hiermee andere mensen die misschien hetzelfde probleem hebben of in de toekomst nog krijgen te kunnen helpen. Nogmaals, allemaal, hartelijk bedankt voor jullie reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Ik moet trouwens wel nog even melden dat ik weer aan de settings ben gaan sleutelen na een aantal crashes in Borderlands2.....

De settings die 10 uur Prime95 (met AVX) gewoon goed draaiden vonden Borderlands blijkbaar toch niet leuk -.-" temps zijn ook ineens 3 graden hoger dan tijdens die test :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@smokinggun: ha ok het is een Z87 en geen H87 dan is je start post verkeerd.

In ieder geval ben ik benieuwd wat de pc winkel gaat zeggen. Hou ons op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Damic schreef op maandag 22 juli 2013 @ 18:08:
@smokinggun: ha ok het is een Z87 en geen H87 dan is je start post verkeerd.

In ieder geval ben ik benieuwd wat de pc winkel gaat zeggen. Hou ons op de hoogte.
Sorry voor de fout in mijn beginpost, deze is verbeterd. Ik zal jullie zeker op de hoogte houden, zodra ik meer weet post ik weer! Ben zelf ook heel erg benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
Nadat ik vanmiddag al had aangegeven dat de temp van 90'C+ met de stock koeler vrij 'normaal' was voor Haswell hier een screenshot van mijn voltages: [Edit: dus niet op de temps letten, die zijn niet te vergelijken met jouw setup ;)]

De uitgelezen voltage waarden kloppen gewoon niet. Ik maak me er iig niet zo druk om :)
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/AvZpsOlrxiz8iyRqCjgWlnOJ/full.png

Maargoed ondanks dat het met je temperatuur waarschijnlijk 'wel goed' zit en de voltages mogelijk ook wel, zou de CPU fan iig harder moeten gaan draaien bij een hogere load. Het kan dus goed zijn dat er, mits de BIOS uiteraard goed ingesteld staat (geen silent profiel oid), dat er hardwarematig iets defect is.

[ Voor 49% gewijzigd door SmiGueL op 23-07-2013 10:45 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
SmiGueL schreef op maandag 22 juli 2013 @ 20:19:
Nadat ik vanmiddag al had aangegeven dat de temp van 90'C+ met de stock koeler vrij 'normaal' was voor Haswell hier een screenshot van mijn voltages:

De uitgelezen voltage waarden kloppen gewoon niet. Ik maak me er iig niet zo druk om :)
[afbeelding]

Maargoed ondanks dat het met de temp wss 'wel goed' zit en de voltages mogelijk ook wel, zou de CPU fan iig harder moeten gaan draaien bij een hogere load. Het kan dus goed zijn dat er, mits de BIOS uiteraard goed ingesteld staat (geen silent profiel oid), dat er hardwarematig iets defect is.
Bedankt voor je reactie maar je ziet een ding over het hoofd denk ik. Jij hebt een 4770k overclockt naar 4.7 Ghz op een stock koeler (dat maak ik tenminste op uit je posts), logisch dat jouw temperaturen daardoor hoger liggen. Ik heb een 4770 (ZONDER K) op 3.4 Ghz. Geen overclock dus en volgens de chart op pagina 1 zou mijn max temp dan rond de 61 graden uit moeten komen. (ervanuitgaande dat het verschil tussen k en non-k processoren op stock snelheid te verwaarlozen is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
De temps uit mijn screenshot zijn irrelevant (vanwege meerdere redenen: redelijke overclock, hogere voltages, TIM-change)
Het ging mij om de weergegeven voltages :)
12V wordt bij mij weergegeven als 7+ volt..
5V wordt bij mij weergegeven als 6+ volt..

Zoals daarboven vermeldt heb ik mijn 4770K echter wel op stock snelheden getest (dit was ca. 2 weken terug) met de stock koeler en voltages, en hier kwam hij makkelijk boven de 90'C.

[ Voor 16% gewijzigd door SmiGueL op 23-07-2013 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Ehhh, wtf gebruik jij voor je koeling.....
Ik heb vandaag mijn cpu stabiel gekregen op 4.3 ghz, met 1.105V, maar het genereert wel 72 graden C :s
(maximale piek, is maar 3 keer voorgekomen vandaag, gemiddeld was de hoogste temperatuur maar 69)
Was vandaag wel 28 graden in mijn kamer, maar toch..... Mooie OC (als ie stabiel is)

@SmokingGun28.

Haswell is gewoon een rare eend met koeling... Als je je echt zorgen maakt om de temperatuur, zet er dan een redelijke koeler op en zet het voltage vast... Dat scheelt echt al iets van 20 graden vermoed ik in jouw geval... Je raakt dan wel een deel van je energiebesparing kwijt, maar je temps blijven laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
DCG909 schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 19:52:
Ehhh, wtf gebruik jij voor je koeling.....
De Swiftech H220 (zie m'n sig) :)
Ik zag dat jij ook in het OC topic actief was, maar mocht je hem gemist hebben dan hier foto's van m'n gedelidde 4770K. Dit was ook met een kamertemp van minstens 25'C (denk nog wel hoger :X)
Ik heb nog enkele NF-F12 fans klaarliggen om erop te zetten, (zie review), maar moet daar nog even tijd voor vinden. :)

Daarom nogmaals, mijn temps zijn niet echt representatief in die screenshots. Het ging mij er om dat bij mij de voltages ook niet klopten, maar dat dus 'vrij normaal' is. :)

Ik wou gewoon weer een insane build hebben, dus ook met m'n schijven een mijlpaaltje gehaald deze week :P

Ben wel benieuwd wat de PC zaak er van zegt :) Ik gok dat er nieuw mobo in komt gezien de kurende waardes in het BIOS en de niet temp-gestuurde fans..

[ Voor 25% gewijzigd door SmiGueL op 23-07-2013 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilaurensnl
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 03-10 20:13
Bios update misschien een optie, heb je het wel aangesloten met een 4 pin connector? zit er voldoende koelpasta op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Inmiddels werkt mijn systeem prima, de foute voltages en te hoge temperatuur van de CPU hingen samen met een kapot moederbord, inmiddels heb ik een nieuw moederbord en werkt alles prima. Wel moet ik erbij vermelden dat ik nu ook een andere CPU koeler heb, een betere, een BE QUIET Top Flow. Dit heb ik gedaan omdat Haswell warmer wordt dan IVY en ik toch graag een lekkere koele CPU wil.

Ik besef me dat deze reactie vrij laat komt, dit komt omdat ik naast de problemen met mn moederbord ook nog problemen had met mijn voeding. Ik had een TX650M maar deze deed rare dingen. Het systeem liep soms wel en soms ook helemaal niet. Als ik de knop indrukte gebeurde er soms gewoon helemaal niks, of hij startte gewoon goed en volledig op. Waar dit precies aan ligt weet ik niet. Ik heb nu in iedergeval een CX600M voeding (iets minder vermogen, maar nog steeds genoeg) en dit werkt prima. Met name mijn videokaart is er een stuk blijer mee. Deze loopt nu koeler en dus ook stiller. Dit heeft denk ik te maken met het feit dat de ventilator van de TX niet loopt tot 50% load. Dit is dus wel iets wat ik mensen graag wil meegeven, als je overweegt een TX voeding te kopen voor een PC waarmee je gaat gamen en waarbij de voeding onderin de kast gemonteerd dient te worden, koop GEEN voeding waar de ventilator niet standaard van draait. (geen zero RPM voeding dus!) Het kan best zijn dat het bij andere mensen wel goed werkt, dit is echter mijn ervaring. Plus een CX voeding is een paar tientjes goedkoper en doet het werk net zo goed, ofja zelfs beter naar mijn ervaring haha ;)
Pagina: 1