Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippensok
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10-07 09:55
Hallo iedereen.
ik heb net een nieuwe HP Spectre XT gekocht
Alleen nu blaast hij eigenlijk heel hard het begint al als ik hem opstart
en word alleen maar erger klopt dit?
Ik vind het best raar omdat er een i5 in zit en ik heb nog geen rare dingen gedaan.
Toen ik de garantie test van hp deed ging hij alleen maar harder blazen

Weet iemand wat het kan zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:38

Saven

Administrator

volgens mij stijgen alle hp's bijna op als ze iets doen behalve idle staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippensok
Oke naja ik vind dat raar aangezien het een ultrabook is. en ik heb een andere hp gehad die een stuk minder was en daar had ik geen probleem mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Geeft een programma zoals speedfan ook hele hoge temperaturen aan of valt dat wel mee?

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12:47

RnB

En kijk even of er processen draaien die veel cpu vereisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karakartal
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21-11-2023
Check je taakbeheer eens. Kijk of je onnodige processen en/- of services hebt open staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan ook wel aan een (oude) Adobe Flash plugin liggen. Had ik ook problemen mee op de HP.
Let ook een beetje op de temperatuur en waar je de laptop op legt, de onderkant niet afsluiten als er roosters zitten.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2013 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippensok
hij geeft maar 4% bij proccesor aan en 40% bij geheugen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:31

Fiber

Beaches are for storming.

Terugbrengen naar de winkel en je geld terugvragen...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippensok
Ja ik heb een mail naar mycom gestuurd en kijken hoe ze daar op reageren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrfu
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online

mrfu

Quis custodiet ipsos custodes?

Daar kunnen meerdere dingen oorzaak van zijn.

(1) Het is zomer. Het is lekker warm in Nederland en desktop en laptop computers kunnen hun warmte maar moeilijk kwijt.
(2) Je hebt toch een aardige laptop. Daarmee bedoel ik, een i5 produceert natuurlijk wat warmte. Nee, niet zoveel als een i7, maar toch genoeg om te voelen. Daarnaast kunnen ultrabooks die warmte minder goed kwijt omdat op (bijna) alle onderdelen een compromis is gemaakt tbv. de gebruikte ruimte/inhoud van de computer. Zo kunnen er geen 'stille' 120mm ventilatoren in gebouwd worden zoals een desktop deze normaliter heeft, maar zullen er kleinere en luidere formaten gebruikt worden zoals 50mm, 70mm en 90mm ventilatoren. Deze zullen bij hogere RPM's (meer rotaties per minuut) luider worden om maar de gewenste hoeveelheid lucht te verplaatsen in hun poging de warmte af te voeren.
(3) Controleer of de laptop voldoende ruimte heeft aan de onderkant, zodat deze genoeg lucht kan aanzuigen en warme lucht aan de zijkanten weg kan blazen.

Als de winkel deze laptop terug wil nemen, zou leuk zijn, dan kun je gaan zoeken naar een ander model laptop. Hetzelfde model laptop zal namelijk dezelfde hoeveelheid geluid gaan produceren aangezien dat nou eenmaal is wat ze doen. Probeer anders een 'normaal' formaat laptop met dezelfde specificaties, dan zul je zelf zien dat de geluidsproductie en de ontstane hitte minder zijn, gezien een laptop met een groter formaat vaak meer ruimte heeft om de warmte te spreiden.

Ik heb zelf ook een HP laptop welke nu in de zomer klinkt als een vliegtuig en zelfs vast loopt omdat de videokaart te warm wordt. In de winter geen probleem. Dat zal bij jou met een ultrabook nog erger zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thorgal21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10-09 12:05

thorgal21

Forum Noob

Ik heb zelf ook een HP laptop (Pavilion g6-2005sd, i7 3612QM (dus zware processor), en ik had het zelfde probleem. Ik heb hem RMA gestuurd naar HP (had hem gekocht bij Redcoon) en die kwamen hem netjes ophalen, hebben de fan vervangen en had hem binnen een week weer terug binnen. Dus als Mycom er niks aan kan doen gewoon terug naar HP, zo heb ik het ook gedaan en echt een top service!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Bij het opstarten is normaal. Op dat moment weet je bios simpelweg nog niet hoe warm het is en dus blaast dat ding voluit ter bescherming. Dat het daarna alleen maar erger wordt zal ergens anders aan moeten liggen.

Heb je ook al eens bekeken of er processen bezig zijn die de boel flink belasten? (Op een Mac weet ik dat bijvoorbeeld de schijf wordt geïndexeerd voor Spotlight, de zoekfunctie voor alles binnen het systeem.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrfu
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online

mrfu

Quis custodiet ipsos custodes?

@sypie. De BIOS weet na 1 seconde al exact hoe warm alle onderdelen zijn doordat daar op vrijwel alle moederborden een zogenaamde 'dedicated' Super IO chip voor wordt gebruikt. Het is namelijk cruciaal om te kunnen zien of de onderdelen niet oververhit zijn. De meeste laptops (maar sommige desktop moederborden ook) draaien de ventilatoren op 100% bij het opstarten om (1) ervoor te zorgen dat de ventilatoren niet geblokkeerd (of kapot) zijn en (2) nog veel belangrijker, om de ventilatoren te starten! Want het kan nog weleens voorkomen dat een fan niet genoeg spanning krijgt om zichzelf in beweging te krijgen.

PWM (Pulse Width Modulation) gebruikt een korte pulse van de volle 12 volt die een ventilator nodig heeft, om een ventilator te laten draaien. Maar als die pulse zodanig kort is (om een ventilator langzamer te laten draaien), krijgt de ventilator net niet (lang) genoeg spanning om te starten/vooruit te komen, Vandaar dat ieder modern moederbord op 100% PWM start en pas daarna OF temperatuur gestuurd gaat werken OF de instelling van de gebruiker volgt (je kan namelijk instellen om de ventilatoren ten alle tijden op 50% snelheid te draaien).
Pagina: 1