Hulp gezocht: UPC router + Sitecom 300N

Pagina: 1
Acties:

• Hukkel80
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-09 21:33

Hukkel80

Dutch Lion Customising

Topicstarter
Ik heb hulp nodig met mijn thuisnetwerk.

Ik heb altijd KPN internet + bellen gehad. Draaide altijd, super stabiel. Mijn vrouw wilde echter andere televisie en upc was goedkoper en sneller etc etc.

Dus ik heb nu upc.

Toen ik hem net had leek alles prima te gaan. LAN internet stabiel, snel, niks aan mankerend. Wifi werkt. Echter wat blijkt, de wifi is zo instabiel als maar zijn kan. Telkens knalt hij er een ipad of een iphone of PS3 of whatever uit. Dus ik balen als een stekker. Alle kanelen wel een keer geprobeerd. Niks helpt. Veel mensen blijken hier last van te hebben.

Dus ik denk: als die router van upc het zelf niet goed doet, laat ik het een andere doen. Dus ik heb een sitecom 300n aangeschaft met het idee deze puur als access point te gebruiken. Kortom: LAN kabel van de modem naar de 300n, instellen als access point en de wifi op de upc router uit zetten.
Wat is nu het geval? Ik heb stabiel wifi, loopt als een gek, maar nu heb ik geen internet toegang via de lan kabel :'(

Ik ben geen netwerk expert. Dus ik heb vast iets over het hoofd gezien of iets doms gedaan. Of van iets doms uitgegaan. Wil iemand me met wat advies helpen hoe ik beiden aan de praat kan krijgen?

Ik heb de upc router niet op bridgen gezet, gewoon als router.

Wat Windows zelf aan geeft is dat hij geen DNS server kan vinden of dat deze er niet is.

Help...iemand? }:O

https://www.facebook.com/DutchLionCustomising

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-08 15:56

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Hukkel80 schreef op zondag 21 juli 2013 @ 20:26:
Kortom: LAN kabel van de modem naar de 300n, instellen als access point en de wifi op de upc router uit zetten.
Wat is nu het geval? Ik heb stabiel wifi, loopt als een gek, maar nu heb ik geen internet toegang via de lan kabel :'(
Vanuit welke port van de UPC router heb je in welke port een kabel gedaan in de Sitecom 300N? Deze moet in de Sitecom op een LAN (niet WAN) port komen.

[ Voor 33% gewijzigd door webfreakz.nl op 21-07-2013 21:06 ]

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

• Hukkel80

Hukkel80

Dutch Lion Customising

Topicstarter
Ik heb de 300N range extender. Niet een hele 300N modem.
Er zit maar een LAN aansluiting op de de 300N. Dus daar heb ik een LAN kabel ingeplugd en een random LAN poort van de UPC router/modem gebruikt.

Ik heb nog even geprobeerd om de DHCP server van de 300N uit te zetten. Toen had ik helemaal geen internet meer. Toen was ik er even klaar mee en ik heb de 300N weer uit gezet en de router van UPC even ut gehad. Ik zit nu dus weer achter de pc met een prima LAN verbinding maar geen idee hoe ik die 300N nu aan hoor te sluiten. :-(

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:58

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Je hebt de sitecom als AP only ingesteld en vind het dan gek dat je geen internet op je lan hebt? Lijkt me niet gek; als ie alleen AP hoeft te spelen hoeft ie ook niet over LAN te routeren he? ;)

Wat je doet: UPC bellen dat ze je modem in bridged modus zejtten, wifi uitlaten, en je sitecom gewoon weer lekker router laten spelen. Oh ja, en zorgen dat het kabeltje van je moem in het WAN poortje van de sitecom gaat.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Hukkel80

Hukkel80

Dutch Lion Customising

Topicstarter
Maar ik heb niet een Sitecom router. Alleen een range extender:

http://www.sitecom.com/nl...xtender-n300/wl-330/p/217

Dus die wil ik niet als router gebruiken. Ik wil de UPC router als router gebruiken en een aanvullend stuk hardware als wifi transmitter gebruiken omdat de UPC router een onwijs instabiele wifi heeft.

Ik heb dus alle LAN kabels naar de PC, mediaplayer, PS3 op de UPC router aangesloten. En wilde de Sitecom alleen als AP gebruiken voor de wifi.

[ Voor 17% gewijzigd door Hukkel80 op 21-07-2013 21:21 ]

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Als je de UPC als router blijft gebruiken (inclusief de standaard DHCP server), dan moet de DHCP server van de range extender in elk geval uit.

Wat ik gok als oorzaak: de Sitecom heeft een default vast IP adres als ik de handleiding zo lees. (pagina 28: 192.168.0.234). En nou gok ik dat de UPC in een ander adresbereik zit.

Als je de Sitecom er uit laat en je laptop/computer verbinding heeft met de UPC: welk IP adres heeft de laptop of computer dan? (Command prompt openen en met 'ipconfig' kijken wat er bij IPv4 adres staat.)

En wat is het IP adres van je default gateway (lees: IP adres van de UPC)?

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:51
De lan poort op je range extender is bedoeld om hem in te stellen en niet om internet te ontvangen. Een range extender doet niet meer als een Wifi signaal te ontvangen en dat weer opnieuw (sterker) uit te zenden. Ik denk dat je dus het verkeerde product hebt gekocht voor wat jij wilt. Wat je nodig zult hebben is een acces point, hier kan dan de internet kabel in en deze zend dan het draadloze uit zonder dat je daarvoor de UPC router/Wifi voor nodig hebt.

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
@chickpoint: Ouch... scherp. Je zou gelijk kunnen hebben, de WL-330 zou inderdaad een range-extender zijn (wireless in, wireless out) en de WL-331 een wireless access point (wired in, wireless out).

Bizar dat Sitecom voor twee totaal verschillende produkten 1 handleiding maakt (zie m'n vorige post)...

• Hukkel80

Hukkel80

Dutch Lion Customising

Topicstarter
vanaalten schreef op zondag 21 juli 2013 @ 22:30:
Als je de UPC als router blijft gebruiken (inclusief de standaard DHCP server), dan moet de DHCP server van de range extender in elk geval uit.

Wat ik gok als oorzaak: de Sitecom heeft een default vast IP adres als ik de handleiding zo lees. (pagina 28: 192.168.0.234). En nou gok ik dat de UPC in een ander adresbereik zit.

Als je de Sitecom er uit laat en je laptop/computer verbinding heeft met de UPC: welk IP adres heeft de laptop of computer dan? (Command prompt openen en met 'ipconfig' kijken wat er bij IPv4 adres staat.)

En wat is het IP adres van je default gateway (lees: IP adres van de UPC)?
Even uit mijn hoofd; om de router te benaderen heb ik 192.168.0.1 nodig en mijn PC is volgens mij automatisch gezet op 192.168.0.10.
chickpoint schreef op maandag 22 juli 2013 @ 01:08:
De lan poort op je range extender is bedoeld om hem in te stellen en niet om internet te ontvangen. Een range extender doet niet meer als een Wifi signaal te ontvangen en dat weer opnieuw (sterker) uit te zenden. Ik denk dat je dus het verkeerde product hebt gekocht voor wat jij wilt. Wat je nodig zult hebben is een acces point, hier kan dan de internet kabel in en deze zend dan het draadloze uit zonder dat je daarvoor de UPC router/Wifi voor nodig hebt.
Wat ik dan niet begrijp is waarom ik in de opties de keus kan maken om hem te gebruiken als range extender, maar ook als accesspoint en nog een aantal andere bridge opties om meerdere 300Ns met elkaar te laten communiceren.

Hoe komt het dat ik de keus heb om hem als accesspoint te gebruiken als het eigenlijk geen accesspoint is? En dat is echt een vraag, niet een rotopmerking van mij.
vanaalten schreef op maandag 22 juli 2013 @ 07:22:
@chickpoint: Ouch... scherp. Je zou gelijk kunnen hebben, de WL-330 zou inderdaad een range-extender zijn (wireless in, wireless out) en de WL-331 een wireless access point (wired in, wireless out).

Bizar dat Sitecom voor twee totaal verschillende produkten 1 handleiding maakt (zie m'n vorige post)...
Maar de WL-330 geeft toch zelf de optie om als AP gebruikt te worden? Dat geeft de website van Sitecom zelf ook aan.

Echt ingewikkeld netwerken aanleggen :/

edit; net even zitten kijken en wat vaag joh. Ik denk dat ik de WL-330 heb inderdaad en niet de WL-331. Waarom geeft dat ding dan de optie om er een AP van te maken ipv een range extender (wat ook een optie is)? Hij staat bij Alternate namelijk ook onder de APs. Dus ik ging er vanauit dat het dit was.

[ Voor 5% gewijzigd door Hukkel80 op 22-07-2013 09:36 ]

• webfreakz.nl

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

AP is prima, maar DHCP moet uit.

[ Voor 3% gewijzigd door webfreakz.nl op 22-07-2013 09:49 ]

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

• Hukkel80

Hukkel80

Dutch Lion Customising

Topicstarter
Ok. Dus zo i zo zou ik hem moeten gebruiken als AP met DHPC uit op de AP.
Zijn er nog andere opties waar ik op moet letten?

Ik had net Sitecom zelf aan de lijn en het zijn volgens hun twee verschillende producten....maar de Wl-330 moet hetzelfde kunnen. Dus een WL-331 gaan kopen als de WL-330 niet goed werkt heeft dus geen nut.

*zucht*

Ik heb geen zin om een router aan te gaan schaffen van 150 euro om wifi mogelijk te maken. Ik wil gewoon iets aansluiten op mijn huidige router van een paar tientjes waardoor ik goede wifi heb en niet gaat zitten ruzie maken met mijn UPC router.

Het wifi signaal was perfect, maar vervolgens moet niet de LAN op de UPC router ermee gaan kappen.

edit: net nog uit een guide geplukt:
WL-330 "Range Extender" is bijna identiek aan de WL-331 "Access Point", met als grootste verschil dat de laatste een WPS (ODS) knop heeft op de behuizing. Het enige ander verschil is een instelling op de pagina "Basic Settings" waar de Mode ingesteld staat op Universal Repeater of op Access Point. Beide apparaten zijn dus te configureren als Universal Repeater of als Access Point!

[ Voor 24% gewijzigd door Hukkel80 op 22-07-2013 10:27 ]

• Hukkel80

Hukkel80

Dutch Lion Customising

Topicstarter
Voor de volledigheid: de UPC router is een Technicolor TC7200

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
De sitecom moet uiteindelijk zonder draadjes en zonder DHCP werken. Dat is het idee van het apparaat.

• Hukkel80

Hukkel80

Dutch Lion Customising

Topicstarter
Waarom zonder draadjes? Dan is het toch geen AP meer?

• johnkeates
Hukkel80 schreef op maandag 22 juli 2013 @ 11:27:
Waarom zonder draadjes? Dan is het toch geen AP meer?
Het is ook geen AP, het is een repeater.

Er zit namelijk een bug in de sitecom firmware die nog steeds niet opgelost is als je hem in AP mode probeert te krijgen. Als je je SSID en WPA-PSK invoert en hem dan een beetje belast (±50mbit over een uurtje ofzo) reset ie. Daarnaar heeft ie de standaard SSID en PSK weer (zoals op de sticker staat).

Ik weet niet of het een temperatuur probleem of een nvram probleem is, of misschien iets wat in de firmware op te lossen is, maar dat maakt het apparaat ongeschikt om als AP te functioneren.

Als repeater werkt het wel, waarschijnlijk om dat de problemen met de netwerkswitch te maken hebben.

Zoals hierboven vaak gezegd is, DHCP uit, NAT uit. Als je hem configureert als op pagina 17 van de handleiding moet het lukken. DHCP kan je bij system/toolbox vinden.

Al met al zou ik het apparaat gewoon z.s.m. terugbrengen, er zit een RT2820 SoC in, niet echt een model waar je blij van wordt. Daarnaast is de firmware gewoon ruk, en bevat het ding zo weinig RAM (16MB) dat je als je een beetje pech hebt met en P2P client het hele apparaat onderuit haalt. Ga voor een Atheros SoC of een Broadcom. Broadcom heeft de voorkeur, om dat de standaard firmware beter is, en in de meeste gevallen betere alternatieve firmware te krijgen is.

[ Voor 75% gewijzigd door johnkeates op 22-07-2013 11:41 ]

• Hukkel80

Hukkel80

Dutch Lion Customising

Topicstarter
John, zit je het topic wel te lezen?
Ik stel het zeer op prijs dat je me wilt helpen, maar ik heb het idee dat je maar wat roept.

• johnkeates
Hukkel80 schreef op maandag 22 juli 2013 @ 11:40:
John, zit je het topic wel te lezen?
Ik stel het zeer op prijs dat je me wilt helpen, maar ik heb het idee dat je maar wat roept.
Zie mijn edit. Als je AP wil proberen kan je hem zo instellen als op pagina 14 van de handleiding, maar ik denk dat je NAT en DHCP dan niet meer uit kan zetten om dat in de nvram bij de meeste sitecom modellen de switch standaard niet in hetzelfde vlan zit als de radio module. Dat betekent dat verkeer hoe dan ook via de CPU loopt (op z'n best gewoon forwarding, maar als je pech hebt via NAT, zonder dat je dat uit kan zetten).

[ Voor 44% gewijzigd door johnkeates op 22-07-2013 11:44 ]

• Hukkel80

Hukkel80

Dutch Lion Customising

Topicstarter
Hoi John,

dank je voor je reactie.

Welke modellen specifiek zou je me aanraden die niet meteen 75 euro kosten?

Ik heb echt alleen een wifi AP nodig.

gr. Tim

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:40
Ik heb altijd begrepen dat die twee Sitecom modellen exact hetzelfde waren....en dat de keuze RE of AP puur een keuze in de software was

Zie ook deze tweakblog:
Lord Snow's Journal: Installatie van een Sitecom 300N Range Extender (WL-330)
2. WL-330 "Range Extender" is bijna identiek aan de WL-331 "Access Point", met als grootste verschil dat de laatste een WPS (ODS) knop heeft op de behuizing. Het enige ander verschil is een instelling op de pagina "Basic Settings" waar de Mode ingesteld staat op Universal Repeater of op Access Point. Beide apparaten zijn dus te configureren als Universal Repeater of als Access Point!
Maar wat ik begrijp "sloopt" hij in AP mode de bedrade aansluitingen van de router? Zo'n apparaat hoort toch helemaal geen NAT en DHCP te hebben?

• webfreakz.nl

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

nooberke schreef op maandag 22 juli 2013 @ 11:58:
Maar wat ik begrijp "sloopt" hij in AP mode de bedrade aansluitingen van de router? Zo'n apparaat hoort toch helemaal geen NAT en DHCP te hebben?
Ik gok dat dit komt omdat de AP ook DHCP doet. Dus als Hukkel80 (de TS) zijn PC een IP adres laat verkrijgen, dan reageer de Sitecom blijkbaar sneller en geeft zichzelf op als de default gateway. Maar dat kan niet, want die Sitecom heeft geen internet aansluiting.

• Hukkel80

Hukkel80

Dutch Lion Customising

Topicstarter
Ik kan in de software wel de DHCP functie uitzetten.

Echter toen ik dat gisteren deed had ik helemaal geen internet meer. Misschien omdat hij al een tijdje met HDCP aan werkte?

• chickpoint
Heb het laatste stukje niet helemaal meegelezen maar als het goed is en die WL-330 een AP setting heeft zou hij het daarop moeten doen. Maar inderdaad wel de DHCP enzo uitzetten aangezien dit afgehandeld word door je UPC router (anders krijgen die 2 ruzie en kun je geen LAN verbinding meer opzetten). Dit zal waarschijnlijk de reden zijn dat je UPC router ook geen internet meer door gaf

Een AP hoeft niet duur te zijn (hangt er een beetje vanaf wat voor een snelheid je draadloos wilt halen). Zo zijn de AP's van TP-link kwalitatief goed voor een lage prijs pricewatch: TP-Link TL-WA801ND. En ook voor een router hoef je niet persee in de categorie van de honderd euro te zitten om iets fatsoenlijks te hebben. Ik heb zelf thuis deze staan pricewatch: Netgear RangeMax WNR3500L en die kost maar €50 met een goede netwerk performance.

EDIT: btw persoonlijk probeer ik sitecom meestal wel te mijden ivm kwalitatief slecht materiaal en firm/software. Hoort bij mij thuis in de categorie Sweex/Trust etc. Liever dan een paar euro meer voor iets wat goed werkt :)

[ Voor 14% gewijzigd door chickpoint op 22-07-2013 12:08 ]

• Hukkel80

Hukkel80

Dutch Lion Customising

Topicstarter
Dank jullie wel voor de reacties.

Kortom;

om nogmaals te proberen de Sitecom aan het werk te krijgen dien ik hem als AP in te stellen en de DHCP uit te zetten via de software en dan zou mijn LAN via de router gewoon goed moeten werken?
Ik hoeft geen statische IPs of wat dan ook toe te wijzen of binnen een bepaalde range te blijven?

Ik hoef geen peilsnel draadloos internet. Mijn draadloos is puur voor de telefoons en tablets. Alles waar ik snelheid voor nodig heb doe ik gedraad (1080p Mediaspeler, PC zelf ivm downloaden, PS3).

Ik wil gewoon iets dat goed werkt en niet straks 4 apparaten hebben gekocht om er vervolgens nog steeds niks aan te hebben.

@Sitecom; noted. Wist ik niet. Ik heb er ook een 5 poorts switch van en die werkt prima. Dus ik dacht; dat spul werkt goed, nog maar eentje halen. |:(

[ Voor 10% gewijzigd door Hukkel80 op 22-07-2013 12:09 ]

• chickpoint
Jep sluit de sitecom aan je pc om hem eventjes in te stellen, inderdaad DHCP enz. uit want je IP krijg je van je UPC router. Inderdaad op AP modus zetten en dan zou het kabeltje gewoon in de LAN poort van het kastje moeten kunnen naar de UPC router. Mocht hij het dan nog niet doen kun je hem nog altijd terug brengen.

EDIT: Aan een switch kan niet zo heel veel mis gaan daarom doet hij het ook zo goed ;) Een switch is vergleken met een AP maar een dom apparaat

[ Voor 18% gewijzigd door chickpoint op 22-07-2013 12:12 ]

• Hukkel80

Hukkel80

Dutch Lion Customising

Topicstarter
Dank je.
Ik heb hem via Marktplaats gekocht dus dat wordt hem niet.
Wilde het eerst proberen voor ik 40 of 50 uit zou geven.
Nu kan ik me maximaal voor 20 euro een bult vallen.

Helaas is er niemand die hetzelfde heeft gedaan en me een type kan adviseren omdat hij weet dat die werkt met die UPC modem.

edit: Als de Sitecom me niet gaat brengen wat ik wil, is dan de eerder genoemde pricewatch: TP-Link TL-WA801ND een goed alternatief?

[ Voor 26% gewijzigd door Hukkel80 op 22-07-2013 12:19 ]

• nooberke
Als je op het AP zelf een statisch adres toewijst in de juiste range (maar wel buiten de DHCP van je router) en netjes de DHCP van het AP uitzet lijkt mij dat het gewoon goed zou moeten zijn?

• Hukkel80

Hukkel80

Dutch Lion Customising

Topicstarter
Ja de AP heeft een standaard statische IP die eindigt op 234 geloof ik of 235.

maar ik kan niet zien of dit binnen de range van de modem is.

• nooberke
Hukkel80 schreef op maandag 22 juli 2013 @ 12:17:
Ja de AP heeft een standaard statische IP die eindigt op 234 geloof ik of 235.

maar ik kan niet zien of dit binnen de range van de modem is.
Je kan dat IP aanpassen als ik de handleiding mag geloven, als je dat IP in de zelfde range stopt als de router, kan je straks nog steeds de configuratiepagina benaderen

• Hukkel80

Hukkel80

Dutch Lion Customising

Topicstarter
Dus dan moet ik de handleiding van de router erbij pakken om te zien wat de range van de router is en wat de range van de DHCP is?

• webfreakz.nl

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Koppel je AP af van je netwerk, en kijk op je PC naar de outupt van:

Start -> Uitvoeren -> cmd -> "ipconfig /all" . Hierin moet iets staan als "gateway". Het IP adres van de AP mag niet hetzelfde zijn als dit gateway adrs.

• chickpoint
Hukkel80 schreef op maandag 22 juli 2013 @ 12:13:

edit: Als de Sitecom me niet gaat brengen wat ik wil, is dan de eerder genoemde pricewatch: TP-Link TL-WA801ND een goed alternatief?
Ja is zeker een prima alternatief, zeker als je er alleen mobieltjes tablets en dat soort spul erop wilt gebruiken. Ik heb er een jaar geleden hier een op het werk opgehangen en ik ben er nog steeds dik tevreden over!

• Hukkel80

Hukkel80

Dutch Lion Customising

Topicstarter
Top, dank je wel. Hopelijk vindt die Technicolor dat ook een goed idee.

Pagina: 1