Verwijderd

Topicstarter
Hallo Allemaal,

Ik was in het bezit van een Canon 600D met een 17-55mm 2,8 lens, maar sinds kort is deze gestolen. Nu ben ik me opnieuw aan het orienteren en wil ik een stap hoger omdat ik de 600D ontgroeit ben. Ik heb jullie advies nodig!

Ik twijfel zwaar tussen de (nieuwere) Nikon D7100 en de (oudere) Pentax K-5. Zijn er mensen die ervaringen kunnen delen over deze 2 camera's?

Belangrijk voor mij is: Lage ruis, beeldkwaliteit, dynamiek, erg goed AF-systeem voor bewegend beeld.
Niet belangrijk: Video

De voordelen van de D7100 voor zover ik heb kunnen zien is de beeldkwaliteit en het AF-systeem, maar de prijs van de pentax k-5 is 350 euro lager wat een erg groot verschil is (qua AF-systeem weet ik niet echt wat het doet). Daarnaast ben ik bij 2 winkels geadviseerd om de SONY A77 te nemen, maar uit tests kwamen helaas slechte ISO/Ruis resultaten naar voren, terwijl de camera verder prima lijkt. Goede kwaliteit/AF en hoge burst rate. Ervaringen?

Daarnaast zijn er weinig lenzen verkrijgbaar voor Pentax, maar heeft Nikon daarentegen ook geen goede zoomlens (tussen 15-80 mm) voor een acceptabele prijs/kwaliteit. Sony daarentegen heeft een mooi aanbod goede lenzen.

Wat raden jullie mij aan?

• AdmiralSnipe
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:05
Voor de D7100 zijn waarschijnlijk het makkelijkst spullen zoals objectieven, accessoires etc. te vinden, terwijl dit vooral voor de Pentax en Sony iets lastiger is (vooral Pentax wss).
2e hands markt is voor Nikon groter dan Pentax en Sony, wat je ook in je overweging mee kan nemen.
Verder zou ik de camera's als het kan proberen beet te houden want een goede grip is ook erg belangrijk als je van plan bent de camera veel te gebruiken.
I.p.v. de K-5 zou je ook de K-5 II kunnen overwegen.
Dit is een geüpdate versie van de K-5 en beschikt over een beter autofocus systeem (vooral bij weinig licht naar het schijnt).
De K-5 met 18-55mm kitlens zit nu rond de 700 in de PW, terwijl de K-5 II rond de 860 zit.
Als je hier de cashback (=80 euro) vanaf trekt die tot 3 augustus loopt kom je op 780 euro uit, wat niet eens zo veel scheelt met de prijs van de K-5.
De A77 is de enigste camera van deze drie die over een Electronische Viewfinder beschikt, wat misschien is het handig om ook eens te kunnen bezichtigen.
De ruisprestaties van de A77 zijn waarschijnlijk iets slechter doordat er een lichtdoorlatende spiegel inzit met als gevolg dat er minder licht de sensor kan bereiken.
Ik heb zelf erg zitten twijfelen tussen de K-5 en de D7000 en ben uiteindelijk voor de D7000 gegaan vanwege betere beschikbaarheid van spullen en door de forse prijsstijgingen van Pentax lensen de afgelopen jaren.
Ik heb zowel de K-5 als de D7000 beet kunnen houden voordat ik tot aanschaf overging en eigenlijk vond ik de K-5 lekkerder vasthouden doordat de body kleiner is en er een grotere grip op zit vergeleken met de D7000.
Als je een compacte set wilt hebben kun je waarschijnlijk beter voor Pentax gaan, de K-5 + een paar Limited Primes is een stuk compacter dan de D7100 met een paar objectieven.

~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe

• gekke-gerrit
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23-01 15:19
Zoals hierboven al vermeld is, als je tweedehands spullen gaat kopen heb je de kosten van de duurdere d7100 er zo uit! Ik heb ook net de d7100 gekocht! Helemaal verlieft op dat ding hihi! Qua ruis is hij kickass en ook de 51-15crosstype af (gelijk aan de D4 van €4000,-+) is echt tof! Werkt goed in low light :)

Kijk anders even deze review!
http://froknowsphoto.com/nikon-d7100-review/

Laden doe je met je zonnepanelen

• Minneyar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-12-2025
Als mensen mij vragen wat voor instap dslr men moet kopen als beginnende hobbyisten, raad ik ze vaak Nikon of Canon aan, vooral vanwege de beschikbaarheid van 2e hands (moderne) lenzen.
Echter als ik het goed begrijp ben jij geen beginner meer.
Wat betreft nieuwe lenzen heeft Pentax wat mij betreft een voldoende aanbod, en de meeste third party lenzen zijn ook wel met Pentax mount beschikbaar.
Qua 2e hands lenzen heb je een probleem, tenminste als je moderne autofocus lenzen wil, de beschikbaarheid is een stuk minder, daar in tegen kan je vaker een mooie deal maken aangezien de vraag ook een stuk minder is.
Echter de Pentax K-mount is al sinds 1975 op de markt en elke lens die sindsdien gemaakt is kan je op de K-5 (II) zetten, mits je manuele focus geen probleem vindt. Deze lenzen kan je vaak voor een paar tientjes opscharrelen, en vooral de prime's zijn erg goed. En omdat Pentax inbody stabilisatie heeft, werkt dat ook met oude lenzen.
Ik zelf heb al een aantal jaar een Pentax, eerst een K100D en sinds kort een K-5 II. Mijn zus heeft een Canon en mijn zwager een Nikon D7000
Persoonlijk vind ik de Pentax ergonomisch verreweg het best, ook de menu indeling enz. Dat komt onder andere door de compacte body en het feit dat ik nogal kleine handjes heb. De Nikon van mijn zwager kom ik wel uit, met de Canon ben ik altijd een tijd aan het zoeken waar alles zit. Maar dat zal vooral een kwestie van wennen zijn.
De autofocus wint de Nikon, al is de K-5 II wel een stuk beter geworden ten opzichte van de K-5.
Als je de reviews op bijv DPreview leest ligt de beeld kwaliteit niet heel veel uit elkaar en kan de Pentax K-5 II prima meekomen met de D7100 ondanks een sensor uit de vorige generatie, helemaal op het gebied van ruis/ hoge ISO waardes.

Lang verhaal kort:
Probeer beide uit en bepaal welke je het fijnst vindt, en dan of je kan leven met een beperkter 2e hands lenzen aanbod van de Pentax of met de meer prijs van de Nikon.

Probleem kan wel zijn dat erg weinig winkels Pentax hebben liggen, dus vast houden kan lastig worden. Mocht je in de buurt van Groningen wonen mag je wel langs komen en even met mijn K-5 II spelen.

• HeyJIJdaar
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-01 09:47
Ik denk dat de Pentax de beste prijs kwaliteitverhouding heeft. De ingebouwde stabilisatie is erg handig. Vooral als je lowbudget wat wilt expirimenteren met oudere lenzen.

De Sony is momenteel erg gunstig geprijst. 880 euro en een casback. Heeft ingebouwde stabilisatie.

De Nikon D7100 is het nieuwste model. Elke winkel verkoop Nikon en Canon apparatuur, Sony in toenemende mate, Pentax steeds minder lijkt het.

Ik zou zelf gaan voor de D7100, maar de Sony heeft de beste prijs kwaliteit verhouding in mijn ogen.

Verwijderd

Het ligt er ook een beetje aan wat voor een objectieven je denkt nodig te hebben in de toekomst. Daar kan soms ook best een behoorlijk prijsverschil in zitten. Nikon heeft denk ik het meest uitgebreide assortiment, maar niemand heeft alle objectieven nodig. Als Sony en/of Pentax voorziet in alles wat jij nodig hebt of denkt nodig te hebben is dat ook prima ondanks het mindere aanbod.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties!

Ik moet inderdaad gewoon eens gaan testen wat beter werkt voor mij. Qua lenzen wil ik een zoom van hoge kwaliteit. Ik zit nu te denken aan de Tamron 17-50 2,8 lens (mocht ik voor Nikon of Pentax kiezen). Hebben jullie hier ervaring mee?

Daarnaast een 35mm prime en een teleobjectief.

Minneyar vind je het verschil ik AF Accuracy tussen de Nikon en Pentax groot of is het te verwaarlozen?

Verwijderd

Wat mij bij die Tamron tegen valt is de AF. Deze is niet echt snel en maakt een behoorlijke herrie is mijn ervaring en omdat je een erg goede AF wilt in je Body weet ik niet of dit wel een goede keus is als lens.

Nu zijn er meerdere varianten van die 17-50mm maar volgens mij gebruiken ze zelfde soort AF.

• wouter3
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 22 juli 2013 @ 13:30:
Ik zit nu te denken aan de Tamron 17-50 2,8 lens (mocht ik voor Nikon of Pentax kiezen). Hebben jullie hier ervaring mee?
Ik heb beiden (gehad). Wat scherpte betreft vond ik de Tamron en Sigma 17-50 vergelijkbaar. Wat AF betreft vond ik de Sigma fijner (met name stiller en sneller).

Het mooiste is als je ze beide een keer naast elkaar hoort (misschien op youtube) dan wordt dat het meest duidelijk.

ps: Ik heb je ook een DM gestuurd.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 22 juli 2013 @ 13:45:
Wat mij bij die Tamron tegen valt is de AF. Deze is niet echt snel en maakt een behoorlijke herrie is mijn ervaring en omdat je een erg goede AF wilt in je Body weet ik niet of dit wel een goede keus is als lens.

Nu zijn er meerdere varianten van die 17-50mm maar volgens mij gebruiken ze zelfde soort AF.
Volgens mij maakt het inderdaad veel verschil of je de VR variant hebt of niet. Welke hebben jullie? De non VR is volgens de reviews beter qua beeldkwaliteit en AF. En met VR qua stabilisatie.

Hebben jullie ook ervaring met de body's?

• HeyJIJdaar
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-01 09:47
Of de Tamron snel is hangt helemaal af van het model, met of zonder VC en het gekozen merk camera.

Ik heb de Tamron 17-50/2.8 voor Sony. Ik heb niets te klagen wat betreft scherpstellen, dit gebeurt met de camera's scherpstelmotor. Volgens mij gebruikt de Tamron versie voor de Nikon een slome ingebouwde motor, dit i.v.m. met Nikon camera's zonder eigen scherpstelmotor (D50?).

De 'oudere' lenzen van Tamron hebben dit wel vaker, dat zijn de lenzen zonder PZD of USD. Bijvoorbeeld de Tamron 70-200/2.8 voor de Nikon en volgens mij Canon worden als sloom omschreven. Op een Sony werkt het prima, net zo snel als elke andere schroef-aangedreven lens. Niet snel, zeker niet zo snel als de Sony 70-200/2.8, maar zeker niet sloom.

HSM, SSM, USD is stiller en mogelijk sneller. Dus wat dat betreft, is een schroefaangedreven lens wat lawaaig.

Zelf raad ik de Tamron lens aan iedereen aan, zeker voor de Sony mount. Ik heb zelf dus de oudere versie, voor Sony volgens mij de meest recente versie. Tamron levert geen lenzen met VC aan voor Sony camera's (dit zit ingebouwd in de body), maar berekent wel dezelfde prijs.

[ Voor 32% gewijzigd door HeyJIJdaar op 22-07-2013 17:03 ]

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-10-2025
Misschien de nieuwe Sigma 17-70 2.8/4 ook eens in overweging nemen. Zelf ben ik daar ook heel tevreden over. Heb echter wel weinig fotografie ervaring dus mijn mening is maar relatief :)

Verwijderd

Die nieuwe Sigma 1.8 zooms schijnen erg goed te zijn. En beschikbaar voor Pentax, Sony en Nikon.

Verwijderd

Topicstarter
Thorgem, welke bedoel je? ik zie geen sigma 1,8 zooms staan alleen groothoek zoom

• Minneyar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-12-2025
Verwijderd schreef op maandag 22 juli 2013 @ 13:30:
.....

Minneyar vind je het verschil ik AF Accuracy tussen de Nikon en Pentax groot of is het te verwaarlozen?
Vind ik lastig te vergelijken, aangezien ik die alleen heb kunnen vergelijken toen ik de K100D nog had, en die is toch een paar generaties ouder en een klasse of 2 lager. Wat mij vooral opvalt is de snelheid waarmee de Nikon focust, alleen is dat verschil een stuk kleiner geworden sinds ik de K-5 II heb, echter is dat puur gevoelsmatig omdat ik ze nog niet naast elkaar heb kunnen gebruiken.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 22 juli 2013 @ 20:38:
Thorgem, welke bedoel je? ik zie geen sigma 1,8 zooms staan alleen groothoek zoom
http://www.dpreview.com/n...dated-with-lens-test-data
Pagina: 1