Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 29-09 11:15
Mijn voorganger was iemand die zijn zelf verworven kennis niet wilde delen. Een moeilijke man.
Toen hij weg was en ik zijn plaats innam, heb ik me altijd voorgehouden mijn ervaring zoveel mogelijk te delen met de rest van het team.

Het duurde alleen even voordat ik daar de juiste vorm in gevonden had.

Het leek me ook een goed idee om TopDesk aan te gaan schaffen, maar dat heeft een stagiaire van mij afgeraden. Volgens hem was TopDesk er op zijn eigen school verantwoordelijk voor dat mensen voor elke scheet die hen dwars zat, een incident meldden bij de TopDesk software. De todo lijst (dat is TopDesk in feite) werd zo enorm lang, onoverzichtelijk en onbeheersbaar.

Tegenwoordig documenteer ik in Powerpoint de how to's (hoe doe je het), dan kan ik namelijk tekst en screenshots makkelijk door elkaar schuiven en de dia's later exporteren naar bijvoorbeeld PNG of PDF op een tablet, die dan als naslagwerk kan dienen. Desnoods hangen we er eentje speciaal voor op in ons serverhok.

Ik heb een hardware inventaris in Excel en Access in elkaar getimmerd die ik gebruik als basis gebruik voor controle lijsten (printjes).

Vaardigheden die ik een stagiaire aanleer heb ik verzameld en gecategoriseerd in een Excel bestand. Daarvan maak ik dan ook weer print afdrukken die ik in een stage map stop. Zo kan een stagiaire na een tijdje precies aangeven wat hij nog niet weet, maar wel graag bij wil leren.

Ik geef mijn stagiaire en een jongere collega van mij eigenlijk het soort kennis-ondersteuning die mijn dwarse voorganger me niet gaf en die ik wel heel graag wilde hebben.

Mijn voorganger was er zo dwars in, omdat hij vond dat als hij zijn best deed om dingen uit te zoeken, een ander dat ook maar moest doen. Dat zie je hier ook wel tweakers.net, eerst zoeken en dan pas vragen stellen. Het is hier duidelijk geen vertroetel paradijs.

Ik ben daar zelf een stuk makkelijker in, merk ik. Ik ben ook niet zo bang dat het tegen me gebruikt wordt, al die kennis die ik onder mijn collega's uitdeel, maar goed... wat vinden jullie daar eigenlijk van?

Ik maak me namelijk wel zorgen over de kwakkelende economie. Ik ben een beetje bang dat dat het effect kan gaan hebben dat mijn collega's de kennis die ik uit collegialiteit heb uitgedeeld, tegen me kunnen gaan gebruiken, uit een soort hoge nood van "ik vind je heel aardig, maar ik vind mijn baantje belangrijker".
Die angst had mijn voorganger volgens mij ook, maar veel sterker. Hij liet zich er echt door leiden.

Dus wat vinden jullie ervan, wat is in deze onzekere tijd verstandig? Ben ik al die jaren slim of dom bezig geweest? Ik wil daar weleens van over horen van vakgenoten. Hoe doen jullie het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-06 15:21
Uruk-Hai schreef op zondag 21 juli 2013 @ 12:38:
Dus wat vinden jullie ervan, wat is in deze onzekere tijd verstandig? Ben ik al die jaren slim of dom bezig geweest? Ik wil daar weleens van over horen van vakgenoten. Hoe doen jullie het?
Ik vind het niet meer dan normaal dat je kennis deelt met collega's, zeker wanneer die kennis echt van belang is voor de continuïteit van de dienstverlening. Sterker nog, ik verwacht dat ook van andere collega's, als ik ze iets vraag dat ze me uitleggen hoe het zit. Desnoods maak ik dan zelf wel de documentatie.

Ook een manager zou het moeten 'opvallen' dat altijd jij diegene bent die zaken netjes op orde hebt, administreert en deelt. Dat is volgens mij juist een pluspunt en een goed argument om niet jou op de overtolliglijst te zetten in plaats van die dwarse collega die alles wanhopig voor zichzelf probeert te houden. Want laten we wel wezen: iedereen is vervangbaar. Je hoeft echt niet te denken dat als je maar genoeg voor jezelf houdt, je op een bepaald zo belangrijk wordt dat men je niet meer durft te ontslaan.

Wel, maar dat merk ik meer aan mezelf, kun je er ook iets in doorslaan. Goed documenteren en administreren kost gewoon een hoop tijd, en kan dus beslag leggen op andere taken die je ook moet doen. Ik kan soms een behoorlijke perfectionist zijn, en dus daar teveel tijd aan besteden. Dan moet je af en toe ook accepteren dat je iets mindere docu oplevert, want op zekere hoogte moeten je collega's ook zelf wat (basis)kennis in huis hebben om bepaalde zaken aan te pakken... (Net zoals men dat hier verwacht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:57
Volgens mij haal je administratie (hardware inventaris bijvoorbeeld) en kennisdeling (howto's) door elkaar. Ik gok dat je werkt als systeembeheerder?

Over hoe jij/jullie de administratie w.b. systemen, servers en weet ik wat meer bijhouden kan ik geen advies geven, maar het lijkt me een must dat dit allemaal geregistreerd wordt en toegankelijk is voor alle collega's? Anders zou ik niet weten hoe je als team werk uit moet voeren.

Wat betreft kennisdeling: wij documenteren alles in een interne Wiki (ben zelf softwareontwikkelaar). Standaard afspraken en regels (guidelines, sourcecontrol, issuetracking etc) maar per project ook specifieke kennis. Als je dit goed opzet en geordend houd werkt het perfect, en is het voor nieuwe werknemers/stagaires ook een stuk makkelijker "inwerken".

Ik zie niet hoe je als team kunt functioneren zonder het delen van kennis.

[ Voor 4% gewijzigd door IceM op 21-07-2013 13:04 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik snap het ergens wel hoor.

Ik zit nu in een rol als Teamleader en onderdeel daarvan is dat ik de Junior consultants bij ons train en ondersteun in hun 3e lijns onsite werk.

Allemaal heel leuk, maar ergens ondermijn je wel je eigen positive natuurlijk. De positie die je hebt gekregen doordat je de meeste kennis en ervaring hebt.

Daarbij speelt er nog iets in de IT: De ervaring en kennis van meer dan 5 jaar geleden kan bijna volledig in de vuilnisbak vanwege de altijd snelle ontwikkelingen. Binnen een paar jaar komen de minder betaalde juniors behoorlijk richting jouw eigen kennisniveau en ben je ineens niet meer zo onmisbaar als dat je altijd (onterecht) dacht.

Ik ben me meer op management aan het richten nu, want ik voel de bui over een paar jaar wel al hangen met de ontwikkelingen in de "cloud". De dure Teamleads en Seniors gaan er het eerste uit als het onsite IT werk alleen nog maar neerkomt op pc-tjes schuiven. ;w

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2013 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
Verwijderd schreef op zondag 21 juli 2013 @ 13:10:
Allemaal heel leuk, maar ergens ondermijn je wel je eigen positive natuurlijk. De positie die je hebt gekregen doordat je de meeste kennis en ervaring hebt.
Is dat zo? Spelen kwaliteiten van leiderschap daar dan geen rol bij? Een goede manager is imho meer dan alleen iemand die goed weet waar hij het over heeft.

In de praktijk zie je dat helaas vaak genoeg, en dan blijkt dat iemand wel heel goed in z'n (technische) werk was, in het goed managen faalt hij of zij dan hopeloos vanwege een kennis gebrek (aan management) en geen matchende persoonlijke eigenschappen (leiderschap).
Daarbij speelt er nog iets in de IT: De ervaring en kennis van meer dan 5 jaar geleden kan bijna volledig in de vuilnisbak vanwege de altijd snelle ontwikkelingen. Binnen een paar jaar komen de minder betaalde juniors behoorlijk richting jouw eigen kennisniveau en ben je ineens niet meer zo onmisbaar als dat je altijd (onterecht) dacht.
Ligt ook aan je eigen werkgever (en ook weer aan het IT management). Vaak genoeg zie je inderdaad dat men met een bepaalde techniek werkt die op een gegeven moment achterhaald is. Een goede manager signaleert dat op tijd, oriënteert zich op de veranderende markt en de te nemen stappen. Een nieuw product/techniek wordt gekozen, (eigen) mensen worden daarvoor op cursus verstuurd, en wat externe handjes komen er slechts tijdelijk bij om de implementatie te ondersteunen if any.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 02-10 23:31
Niemand is onmisbaar en als grotere bedrijven willen reorganiseren dan zijn ze meer bezig met geld besparen dan kennis in huis houden. Naar je collega's toe is het wel zo sociaal om kennis te delen, want die zitten anders met de gebakken peren, omdat vertrekkende personen kennis niet goed hebbe overgedragen.

Het komt vast geregeld voor dat een junior uiteindelijk de senior vervangt en dat sommige seniors dan veel kennis achterhouden. Ik denk dat zo'n senior meer waarde heeft als hij makkelijk kennis deelt en mensen coached (en tegelijkertijd ook zichzelf blijft verdiepen in nieuwe technieken), dan dat hij zich laat vastroesten, kennis voor zich houdt en alles blijft doen zoals hij het altijd deed en collega's voor dom houdt uit angst voorbijgestreefd te worden.

Star Citizen Referral Code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Het leek me ook een goed idee om TopDesk aan te gaan schaffen, maar dat heeft een stagiaire van mij afgeraden. Volgens hem was TopDesk er op zijn eigen school verantwoordelijk voor dat mensen voor elke scheet die hen dwars zat, een incident meldden bij de TopDesk software. De todo lijst (dat is TopDesk in feite) werd zo enorm lang, onoverzichtelijk en onbeheersbaar.
Dat is een kwestie van leren hoe je met zo'n tool om gaat. Leer eerst eens een proces als ITIL kennen en ga daarna kijken hoe een pakket als TopDesk het gebruik van dat proces kan faciliteren.
Eerlijk gezegd kan ik me niet eens voorstellen dat je in een professionele omgeving zonder zo'n pakket zou kunnen maar ik heb dan ook nooit op een andere manier gewerkt aangezien elk bedrijf waar ik ooit gewerkt heb een IT-afdeling van minimaal enkele tientallen medewerkers had. En dan kun je niet meer zonder.

Verder zie ik kennisdeling juist als een deel van mijn taak. Mijn manager heeft niks aan mijn kennis en ervaring als ik die angstvallig voor mezelf houd uit angst mezelf overbodig te maken. En ik voorkom dat ik overbodig wordt door continu bij te leren en niet stil te staan en zo blijf ik m'n minder ervaren collega's altijd een stap voor. Pas als je niks aan zelfontwikkeling doet en stil staat, ontstaat het risico dat jongere collega's je qua kennis en ervaring inhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Testert
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-09-2024
Als je bedrijf genoeg heeft aan iemand die werkinstructies uItvoert en jij ze liever schrijft wordt je talent niet juist ingezet. Dan werk je onder je niveau en kun je beter elders aan de slag waar je meer gewaardeerd zult worden.

Sjoch dizze stêd; sjoch wat der rûnom bart - It âlde spegelet him yn wat de takomst hat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
downtime schreef op zondag 21 juli 2013 @ 13:53:
[...]

Dat is een kwestie van leren hoe je met zo'n tool om gaat. Leer eerst eens een proces als ITIL kennen en ga daarna kijken hoe een pakket als TopDesk het gebruik van dat proces kan faciliteren.
Eerlijk gezegd kan ik me niet eens voorstellen dat je in een professionele omgeving zonder zo'n pakket zou kunnen maar ik heb dan ook nooit op een andere manier gewerkt aangezien elk bedrijf waar ik ooit gewerkt heb een IT-afdeling van minimaal enkele tientallen medewerkers had. En dan kun je niet meer zonder.
Klopt. Als men inderdaad voor elke poep en scheet een ticket inschiet is dat op zich geen probleem. Het overladen worden door verzoeken is alleen maar goed, want dun kun je erop sturen en gebruiken als input voor managementprocessen.

Als het niveau van de vragen bijvoorbeeld echt heel laag is: kun je je afvragen of je je niet-zo-slimme-gebruikers wel op een goede manier bedient. Denk aan het maken van instructies op jip en janneke niveau.

Als er gewoon structureel teveel load is om netjes op tijd weg te werken in de daarvoor gestelde tijd: misschien is het tijd om een medewerker erbij te krijgen. Met deze gegevens kun je dan daar goed voor pleiten, want nooit eerder was dat zo inzichtelijk.

Je kunt ook mogelijk terugzien hoe het eigen IT personeel omgaat met de tickets: wie weet signaleer je daar wel een probleem, van bijvoorbeeld een medewerker die ook niet helemaal snapt waarmee hij bezig is, en die je dan vervolgens beter zou moeten sturen.

Etc, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Mijn voorganger was er zo dwars in, omdat hij vond dat als hij zijn best deed om dingen uit te zoeken, een ander dat ook maar moest doen. Dat zie je hier ook wel tweakers.net, eerst zoeken en dan pas vragen stellen. Het is hier duidelijk geen vertroetel paradijs.
Kennis delen op zich lijkt me vanzelfsprekend als je samen ergens werkt. Alles meteen vragen zonder eventjes zelf te zoeken of moeite te doen lijkt me dan weer ongewenst. Een ander hoeft niet je werk voor je te doen. Hier op tweakers zie ik dat ook vaak inderdaad; dan denk ik heb je nog nooit van google gehoord? Zoals met veel dingen is er ook hier een balans die gevonden moet worden.

Dus als jij je voorganger een keer wat vraagt en hij weigert antwoord te geven vind ik dat raar. Als jij tien keer per dag bij hem aanklopt met weer een probleempje dat je zelf ook in 15 minuten had kunnen vinden dan snap ik dat hij zegt dat je volgende keer het ook wel even zelf uit kan zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Bekijk het van een aantal kanten:

Als jij de dwarse collega bent die alle kennis voor zichzelf wil houden dan zul je heel moeilijk een goede referentie vinden in je oude werkgever. Is dat wat je wilt?

Als jij de kennis voor jezelf houdt werk je eigenlijk in het nadeel van het bedrijf. Op het moment dat jij het bedrijf verlaat moeten je collega's of opvolgers alles zelf weer opnieuw uitvinden. Dit kost bakken met tijd, energie en dus geld.

Als jij de kennis deelt en de boel netjes documenteert kan iemand anders er zo mee verder. Je zult een veel betere referentie hebben aan je oude werkgever. Het documenteren is onderdeel van je werk. Het lijkt mij dat je als systeembeheerder niet alleen maar bent om de stekkers in de juiste gaatjes te prikken en de boel aan te zetten/houden.

Daarbij: als je de zaken goed op orde hebt en gedocumenteerd hebt kun je ook sneller een fout oplossen. Ook dit kost dan minder tijd, energie en dus geld. Hier zal je werkgever blij van worden.

En documenteren is een kwestie van duidelijk, bij voorkeur digitaal, vastleggen van allerlei zaken. Dit ga je lekker delen met je collega's, van wie je ook verwacht dat zij de documentatie op peil houden. It's part of your job.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:25

Onbekend

...

Off-topic: Kennis delen: Wie weet daar een beter term voor, want nu lijkt het alsof je daarna een deel van die kennis kwijt bent?

Kennis op de werkvloer delen vind ik wel slim. Als je met vakantie gaat of tijdelijk niet bereikbaar bent, kan een ander ook die kennis gebruiken.
Als ze jouw uit het bedrijf willen zetten, hoe dan ook, doen ze dat toch, ook al missen ze ineens belangrijke kennis. Natuurlijk moet je jezelf niet overbodig maken in het bedrijf, maar als het goed is doet niemand dat.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

offtopic:
kennis beschikbaarstellen

Documenteren hoort juist bij bepaalde beroepen en organisaties, het is pas "fout" wanneer als er excessief gedocumenteerd wordt voor elk klein dingetje (b.v. hoe sluit ik een keyboard aan)

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Ik begrijp je punt niet helemaal.

Op een gegeven moment moeten collega's wel weten wat ze ongeveer uitvoeren binnen een organisatie. Als dat niet zo is dan is er iets mis met het personeelsbeleid. En van een bepaald niveau moet er sprake zijn van een bepaalde zelfredzaamheid.
Dat die iets niet weet is niet erg, maar hij moet wel energie hebben gestoken om het op te lossen.

Als werknemers structureel iets niet weten, dan moet je dat anders oplossen. Een how-to kan een oplossing zijn om een aantal zaken te stroomlijnen, maar het mag niet zo zijn dat het gebrek aan kennis bij collega's gaat verhullen. Op lange termijn snij je in je eigen vingers en dan heb ik het niet alleen over je eigen positie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Zelf documenteer ik als systeembeheerder voornamelijk belangrijke zaken, zoals logins en paswoorden, bepaalde trucjes en oplossingen waar we of ik langer dan een paar minuten naar hebben moeten zoeken. En omdat we ook non-ICT collega's moeten helpen, documenteer ik met screenshots bepaalde handelingen.

Maar het heeft in mijn ogen weinig nut een "handleiding" te schrijven, tenzij dat je taak is. Toen ik in opleiding was, had ik daar de tijd voor en ik vond het interessant om te doen. Vooral ook de infrastructuur uitgewerkt op meerdere manieren (logisch, fysisch), het heeft me bij het solliciteren wel goed geholpen.

Maar zaken als een switchrackje documenteren met labels en consequent zijn in het labelen van toestellen vind ik bv. wél een belangrijk punt als netwerk- en systeembeheerder. Want jij als medewerker gaat sowieso eens op verlof of misschien langdurig ziek en dan wil je niet bekend staan als "diegene niet gedocumenteerd heeft", want zo'n mensen vervangen ze maar al te graag heb ik de indruk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Phuncz schreef op zondag 21 juli 2013 @ 16:53:Vooral ook de infrastructuur uitgewerkt op meerdere manieren (logisch, fysisch), het heeft me bij het solliciteren wel goed geholpen.
Fascinerend. Zo wil ik mijn documentatie ook nog eens gaan gebruiken. Hoe heb je je documentatie voor je vorige werkgever dan gepresenteerd tijdens je sollicitatie gesprekken zonder de indruk te wekken dat je niet discreet kunt blijven?

Ik heb namelijk een aantal foto's waarmee ik een voor/na portfolio kan maken.

Is dat een slim idee of kan ik zo'n fotoshoot beter achterwege laten als je bij een nieuwe werkgever gaat solliciteren? Als ik jouw verhaal lees, dan lijkt het een slim idee, maar ik maak me dus zorgen over de wijze van hoe ik zoiets tactvol moet gaan inbrengen.

[ Voor 4% gewijzigd door Uruk-Hai op 21-07-2013 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Phuncz schreef op zondag 21 juli 2013 @ 16:53:
Want jij als medewerker gaat sowieso eens op verlof of misschien langdurig ziek en dan wil je niet bekend staan als "diegene niet gedocumenteerd heeft", want zo'n mensen vervangen ze maar al te graag heb ik de indruk.
Dat hangt van het type management af. Sommige managers koesteren de mensen die veel kennis tussen de oren hebben zitten, maar niks delen/documenteren, uit angst er niet zonder te kunnen. Andere managers gooien dat soort medewerkers er juist als eerste uit. Kan even lastig zijn om de eerste paar weken zonder die medewerker door te komen, maar uiteindelijk is de hele organisatie beter af zonder dat soort mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Uruk-Hai schreef op zondag 21 juli 2013 @ 17:53:
Fascinerend. Zo wil ik mijn documentatie ook nog eens gaan gebruiken. Hoe heb je je documentatie voor je vorige werkgever dan gepresenteerd tijdens je sollicitatie gesprekken zonder de indruk te wekken dat je niet discreet kunt blijven?

Ik heb namelijk een aantal foto's waarmee ik een voor/na portfolio kan maken.

Is dat een slim idee of kan ik zo'n fotoshoot beter achterwege laten als je bij een nieuwe werkgever gaat solliciteren?
Het ligt natuurlijk aan de situatie. Ik wist dat ze op zoek waren naar iemand die gestructureerd werkt en dit heb ik dan ook aangetoond. Je kan ook altijd kiezen om enkel de foto's te laten zien van "na" en pas de foto's van "voor" laten zien als ze er echt naar vragen. Ik heb bv. ook niet alles (meteen) van mijn werk laten zien, voor als ze nog niet meteen overtuigd waren. Het heeft ook niet veel nut te ver in detail te gaan in je documentatie zoals schema's.

Uiteindelijk ligt het er toch aan waar je solliciteert. Is het belangrijk dat jij dat werk doet bijvoorbeeld. Want in mijn huidige functie hoef ik geen schema's bij te houden van de bekabeling, dat doet onze handige harry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
Jeetje.

Ik ga ervan uit dat de voorganger van TS een baas had, en die moet natuurlijk ook hebben gezien dat hij zijn kennis niet deelt. Er is natuurlijk een reden om kennis niet te delen: je proberen onmisbaar te maken. Maar neen, deze kerel had ik toch danig het vuur aan de schenen gelegd.

Kennis verworven tijdens de werkzame uurtjes behoort primair toe aan de werkgever. Dat voor jezelf houden is in het beste geval slecht werknemerschap en mogelijk ook erger. In ieder geval is het een sterke benadeling voor het bedrijf waarvoor je werkt - en dat terwijl je werkgever toch wat? een halve ton per jaar? - over heeft voor je dienstverlening? Als ik zijn baas zou zijn geweest, deed de keuze zich toch wel voor: Kiezen of delen :)

Wat ik graag wil zeggen is dit: innovatie is alleen mogelijk wanneer werknemers hun kennis en kunde delen en onderling bespreken. Hoe onnozel je baan ook is, het kan altijd beter/goedkoper/sneller. Ik kan me voorstellen dat het niet voor iedereen is weggelegd om gestructureerd aan dat proces deel te nemen. Maar je er bewust aan onttrekken is bijna onvergevelijk...

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ircghost
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11:15

Ircghost

Honeybadger doesn't care!

Wij werken bij ons op kantoor met TopDesk voor de tickets die opgelost moeten worden en om terug te kijken naar soortgelijke incidenten voor oplossingen. Voor duidelijke informatie en flow-charts en database beheer gebruiken wij Sharepoint (http://office.microsoft.c...software-FX103479517.aspx).

[ Voor 5% gewijzigd door Ircghost op 21-07-2013 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PZOOO
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-04-2023
Kennis moet je delen.

Ik vertel mijn directe collega alles, als we een nieuwe manier van werken ontdekken dan leggen we elkaar dat zsm uit. Via professionele screenrecorders kun je zoiets bijvoorbeeld gelijk vastleggen als bewerkbare video en die laten genereren als handleiding. Maar goed, wij hebben geen tijd om ons druk te maken over interne politiek :) Ik denk dat ik mijn carriere ook anders bekijk dan de gemiddelde beheerder : ipv 'een baan' heb ik een gelegenheid om mijn ambities waar te maken (waaronder beheersen van nieuwe technologieen), hierdoor word ik steeds minder afhankelijk van een specifieke werkgever, omdat ik dat project ook bij een ander kan voortzetten.

ICT & Reizen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik deel zelf bijna geen kennis, omdat ik verwacht van mijn colleagues die al meedere jaren dezelfde functie (Binnen het bedrijf) bekleden inmiddels al weten wat ze doen, niets is vervelender dan mensen die constant met vragen naar je toe komen puur omdat ze niet pro-active zijn en eerst zelf naar het andwoord opzoek gaan onder de mom van "tijds gebrek om het op tezoeken" Ik noem dat lui en beschamend.

Gaat het echter om Passwoorden/ IP addressen/ Network layouts waarvan geen documentatie is, dan leg ik dat netjes uit. Maar als men bijvoorbeeld vraagt Waarom een Public folder replicatie oid niet goed werkt dan verwijs ik ze naar google.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PZOOO
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-04-2023
En dat zou bij mij dus niet gauw gebeuren. Als iemand namelijk zo'n vraag moet stellen dan is er gebrek aan ervaring, training of documentatie. Een behulpzame collega helpt bij het verhelpen van het probleem op de korte termijn, voor de lange termijn kun je dan bekijken hoe je dat kennisgat vult. Misschien hebben jullie heel specialistische functies waar de rollen duidelijk verdeeld zijn, maar die van mij is zo breed als die maar zijn kan. Ik kán niet alles weten dus dat begrip toon ik ook naar anderen :)

ICT & Reizen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
TopDesk heeft ook een CMDB onderdeel voor registratie van assets en het een todo lijst noemen is wel heel kort door de bocht. Lees eens wat ITIL documentatie en staar je niet blind op een stagiair.

Ik probeer ook zo veel mogelijk kennis te delen en dat is ook in eigen belang, ik heb er niks aan als essentiele informatie alleen bij mij bekend is en ik op vakantie ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:58

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

De angst om jezelf overbodig te maken bij kennis delen is onterecht zolang je zelf ook kennis vergaart...

Dat is het hele idee van de kenniseconomie: kennis verzamelen en verspreiden en zo meerwaarde voor je werkgever (en de hele economie) genereren.

Als je zelf nooit nieuwe kennis vergaart en daarmee dus inderdaad jezelf overbodig maakt bij het delen ervan, is het volstrekt terecht dat je overbodig wordt. Je voegt namelijk niets (meer) toe. Maar er is geen functie waar dat 'normaal' is. Zelfs de minst uitdagende IT-functie heeft te maken met continu vernieuwende pakketten, nieuwe eisen vanuit gebruikers en nieuwe uitdagingen vanuit rest van wereld. Er valt altijd iets relevants te leren. Dan kun je volop kennis delen en jezelf zo nuttig maken, zonder dat je ooit bang hoeft te zijn dat je overbodig wordt.

Ik merk juist dat hoe vaker ik kennis deel, des te hogere profiel ik krijg, des te sneller management aan mij denkt als ze iets interessants hebben. Nu zit ik bij een engineering-afdeling, dus is kennis vergaren en delen juist kernbezigheid, maar al ben je schoffelaar, degene die een nieuwe stagair van de lokale VMBO kan uitleggen hoe te schoffelen heeft meerwaarde boven de schoffelaar die het zelf prima kan maar die kennis niet wil delen :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuddyMagical
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:45
Verwijderd schreef op maandag 22 juli 2013 @ 07:44:
Ik deel zelf bijna geen kennis, omdat ik verwacht van mijn colleagues die al meedere jaren dezelfde functie (Binnen het bedrijf) bekleden inmiddels al weten wat ze doen, niets is vervelender dan mensen die constant met vragen naar je toe komen puur omdat ze niet pro-active zijn en eerst zelf naar het andwoord opzoek gaan onder de mom van "tijds gebrek om het op tezoeken" Ik noem dat lui en beschamend.

Gaat het echter om Passwoorden/ IP addressen/ Network layouts waarvan geen documentatie is, dan leg ik dat netjes uit. Maar als men bijvoorbeeld vraagt Waarom een Public folder replicatie oid niet goed werkt dan verwijs ik ze naar google.
Ik moet eerlijk zeggen dat zo een houding bij mij niet in goede aarde zou vallen. Je bent een medewerker binnen een team en dat houd dus in dat mensen specialisaties hebben. Sommige onderwerpen zijn voor persoon A interessant en simpel terwijl persoon B net een iets andere interesse heeft waardoor een team ontstaat.
"Ga maar googlen" is voor mij een reden om met een teamlid een goed gesprek te hebben.

[disclaimer]Ik reageer nu puur op de laatste zin in de quote. Er kan best meer spelen waarbij de vragende partij een lui varken is en natuurlijk veranderd dat het verhaal. NOFI.[/disclaimer]

[Ontopic]
Kennis delen.

Kennis voor je zelf houden is proberen een baan garantie te krijgen en maakt van jou een single point of failure. Wat als jij onder een bus komt of op het strand wordt bedolven onder een hoop zand van een Duitser die nog in het verleden leeft?
Ik wil dat iedereen in mijn team zo veel mogelijk documenteert en deelt. Hierdoor kunnen we er als team voor zorgen dat ons product blijft draaien en stabiel blijft. Als ik zie dat iemand dit niet doet wordt dit een specifiek doel voor die persoon. Een product waar maar één of twee personen de juiste kennis beschermen moet worden vervangen. Óf het product óf de personen.

[ Voor 19% gewijzigd door MuddyMagical op 22-07-2013 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Iblies schreef op zondag 21 juli 2013 @ 15:40:Op een gegeven moment moeten collega's wel weten wat ze ongeveer uitvoeren binnen een organisatie. Als dat niet zo is dan is er iets mis met het personeelsbeleid.
Wat officieel onder goed personeelsbeleid wordt verstaan is ook niet alles.

Ik wilde je vraag wel eerder beantwoorden, maar ik heb daar even over geaarzeld, want het antwoord lijkt op een rant (is niet zo bedoeld):

De organisatie op de school waar ik werk is in algemene zin samen te vatten met deze twee vragen:
  • Wie doet wat (denk aan: wie geeft leiding aan wie, mate van CAO naleving en heel ruim interpreteerbare functieomschrijvingen)? :(
  • Beleid? Welk beleid (je bent bij ons al gauw een genie als je werkbaar beleid voor een groep mensen kunt verzinnen)? :+
Dat kan twee effecten op personeel hebben, heb ik gezien:
  • Je wordt er een werkelijk slimmere werknemer van (of dat zo is merk je vanzelf aan welwillendheid van onze directie) ;)
  • Je wordt er een werknemer van die gelooft dat-ie er slimmer door is geworden, maar eigenlijk vooral eigenwijs is en graag wil dat anderen doen wat jij wilt, omdat je meent te weten wat voor iedereen het beste is |:(
Als je niet in het laatste soort werknemer wilt veranderen moet je leren grossieren in kleine succesjes.
Wie grote stappen wil zetten zie ik meestal uiteindelijk veranderen in een verbitterde werknemer.

In plaats van kleine stapjes te maken, kun je ook zijstappen maken. D.w.z. dat je dingen gaat doen op die school waar leerlingen een leukere schooltijd door krijgen. Een voorbeeld zijn bijzondere excursies organiseren of iets waar de kinderen hun bijzondere talenten in kunnen demonstreren.

Ik zit er op dit moment met mijn gevoelsleven tussenin, maar ik denk dat als ik er eenmaal weg ben, ik tevreden terug zal kijken en me zal voelen als iemand van de eerst genoemde categorie.

Bazen houden niet zo van werknemers die grote stappen willen zetten. Kleine stapjes mogen wel. Bazen zijn niet zo gauw bang voor een Pinkeltje in hun gelederen.

Wat bij ons aan personeelsbeleid dus niet goed is wordt dus gecompenseerd door heel menselijke bazen die in staat zijn om lager geschoold personeel gelijkwaardig te behandelen en naar hen te luisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Misschien moet je op zoek naar een fatsoenlijke competente manager en niet een 'baas' die blijkbaar angstig is voor alles wat zich in positieve zin onderscheidt :o

De enige persoon die bang is voor personeel wat grote stappen maakt is iemand die zelf onzeker is in z'n rol. Goede managers moedigen dat juist aan, zelfs als dat betekent dat de medewerker snel weer elders heen gaat. Ik heb nog steeds prima contact met de manager die mij destijds op 4 functieschalen lager dan m'n huidige functie aannam. Hij is nog steeds trots op me, en belangrijker, hij zit nog steeds prima op z'n plek (met paar extra verantwoordelijkheden in de tussentijd).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-10 23:54

JaQ

Zoijar schreef op zondag 21 juli 2013 @ 14:38:
Kennis delen op zich lijkt me vanzelfsprekend als je samen ergens werkt. Alles meteen vragen zonder eventjes zelf te zoeken of moeite te doen lijkt me dan weer ongewenst. Een ander hoeft niet je werk voor je te doen. Hier op tweakers zie ik dat ook vaak inderdaad; dan denk ik heb je nog nooit van google gehoord? Zoals met veel dingen is er ook hier een balans die gevonden moet worden.
Dit dus.

Ik deel alle kennis die ik heb, zonder dat ik daar enige angst bij heb dat anderen "mijn positie" kunnen (of gaan) claimen. Deze strategie heeft me nog nooit teleurgesteld. Er zijn ongetwijfeld vakgenoten met meer kennis van de materie, maar ik deel en presenteer er over. Zowel intern bij klanten als op (internationale) congressen. Betekent dit dat andere mensen dezelfde dingen bedenken en toepassen als ik? Nou nee... en dat is nu juist waardoor je niet bang hoeft te zijn om je kennis te delen. Je eigen creativiteit en gecombineerde kennis blijft altijd je waarde.

In 2006 ben ik door deze houding erkend als Oracle Ace, toen als 50e wereldwijd. Dat is een titel die aantoont dat ik niet bang ben om te delen wat ik weet (het zegt wat minder over de kwaliteit van wat ik weet, anderen beweren dat de kwaliteit op orde is. Of "anderen" gelijk hebben mag iedereen voor zichzelf beoordelen :) )

Uiteindelijk heeft deze houding er voor gezorgd dat ik door alle experts binnen het vakgebied serieus wordt genomen en altijd aan goede informatie en contacten heb als ik kennis zoek over een onderwerp. Ook heeft deze houding er voor gezorgd dat ik in de afgelopen 8 a 10 jaar nog nooit heb hoeven zoeken naar interessant werk. Ik heb zojuist een loondienstcontract getekend voor een salaris dat je zeer zelden in het grote salaris topic voorbij ziet komen, dus deze houding heeft mij ook geen windeieren gelegd. (een salaris dat kan concurreren met mijn freelance omzet).

Kortom: ik moedig iedereen aan om kennis te delen, maar zeker ook om iedereen die kennis deelt uit te dagen en te toetsen of de gedeelde kennis correct is. Er is weinig zo erg als een self-proclaimed guru met flauwekul statements, behalve dan een dichtgetimmerde collega die niets wil delen.

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterBlue
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:28
Inderdaad, uiteindelijk is het niet de kennis die je 'macht' geeft, maar je relaties met mensen. Als jij mensen helpt, helpen mensen jou ook. Omdat ze het willen, niet omdat ze het moeten.

Ik ben in mijn vak gegroeid, niet door de beste te zijn, maar door te werken met mensen die beter dan me zijn en van wie ik heb kunnen leren omdat ze niet bang waren kennis te delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dion_b schreef op maandag 22 juli 2013 @ 11:28:
De angst om jezelf overbodig te maken bij kennis delen is onterecht zolang je zelf ook kennis vergaart...

Ik merk juist dat hoe vaker ik kennis deel, des te hogere profiel ik krijg, des te sneller management aan mij denkt als ze iets interessants hebben. Nu zit ik bij een engineering-afdeling, dus is kennis vergaren en delen juist kernbezigheid, maar al ben je schoffelaar, degene die een nieuwe stagair van de lokale VMBO kan uitleggen hoe te schoffelen heeft meerwaarde boven de schoffelaar die het zelf prima kan maar die kennis niet wil delen :z
Leuke theorie, maar op een gegeven moment houdt het vergaren van kennis voor een deel op binnen je functie. De schoffelaar zal nooit meer kunnen groeien binnen dezelfde functie als ie alles al onder de knie heeft. De 10 jaar jongere schoffelaar die hij een paar jaar terug heeft getraint is op een gegeven moment veel goedkoper qua loon en net zo goed.
Natuurlijk kan de opper-schoffelaar teamleider worden, manager, etc. Sommige schoffelaars willen dat echter niet en sommige kunnen dat ook gewoon niet.
Zo is het in de IT ook. Ik leer zelf veel minder technische zaken sinds ik Team Leader ben. Ik leer meer management zaken. Dat is eigenlijk de enige groeikans na mijn rol nu. En dat maakt mij straks ook een betere teamleader dan iemand die net begint als team leader. Binnen dezelfde functie echter is het puur collegialiteit wat het delen van je kennis zinvol voor jezelf maakt.

Hoezeer je deze mening ook tegenstaat... Je moet me gelijk geven dat je werkt voor een baas met als grootste doel jezelf, je huis, je familie, etc... niet om je baas blij te maken. Anders hoefde je er geen 10.000-en euros per jaar voor je krijgen om elke dag weer op te komen dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Dat heeft een reden. Iemand die zelf zoekt en moeite doet leert daar uiteindelijk veel meer van. Je kan natuurlijk best handvaten en pointers geven waar de persoon mee uit de voeten kan. Ook als hij een oplossing vindt die niet goed is/beter kan, kan je hem best uitleggen hoe. Maar alles op een presenteer blaadje aangeven is IMHO niet de juiste manier om iemand wat te leren.

Binnen een bedrijf zal je daar ook nog wat makkelijker mee om gaan dan hier, want op het werk moet natuurlijk ook gewoon productief gewerkt worden. Hier op de site draait het ook meer om het discussie platform. Als er alleen makkelijke vraag/antwoord topics zouden zijn, zou het niet interessant zijn voor de mensen die de kennis hebben om te antwoorden, aangezien die verder geen nut van de site hebben ( Die hoeven immers de vragen niet te stellen ;) ).
Ik maak me namelijk wel zorgen over de kwakkelende economie. Ik ben een beetje bang dat dat het effect kan gaan hebben dat mijn collega's de kennis die ik uit collegialiteit heb uitgedeeld, tegen me kunnen gaan gebruiken, uit een soort hoge nood van "ik vind je heel aardig, maar ik vind mijn baantje belangrijker".
Die angst had mijn voorganger volgens mij ook, maar veel sterker. Hij liet zich er echt door leiden.

Ik draag graag kennis uit naar andere mensen op het moment dat dat nodig is, ondertussen leer is zelf weer nieuwe dingen bij. Juist het overdragen van de kennis en het daarbij sturen van mijn collega's maakt mij waardevoller voor het bedrijf, dus in die zin is het zelfs positief voor mijn positie. Als je bang bent dat het documenteren/overdragen van je kennis de noodzaak voor jouw werkzaamheden wegneemt moet je misschien eens gaan kijken of je jouw werkzaamheden niet kunt verplaatsen naar het documenteren/uitzoeken van zaken in plaats van het zelf op grote schaal uitvoeren, uiteindelijk zal dat dan veel meer toegevoegde waarde voor een bedrijf hebben. Het is natuurlijk wel de vraag of die rol mogelijk is binnen je huidige organisatie of niet.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 30-09 16:49
kennis delen is juist het belangrijkste wat er is binnen een bedrijf. Wil je je diensten kunnen continueren dan zal ook je opvolger de know-how moeten hebben van allerlei zaken. als elke keer weer het wiel opnieuw moet worden uitgevonden dan schiet dat niet bepaald op.

Daarom vind ik je insteek ook meer dan goed. Wat dion_b ook aangeeft is het ook belangrijk nieuwe kennis op te doen en die in de loop der tijd ook weer te delen. Zo ontstaat er een goed proces van ontwikkeling. Niet alleen voor jezelf maar organisatie breed.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Verwijderd schreef op vrijdag 26 juli 2013 @ 02:31:
Hoezeer je deze mening ook tegenstaat... Je moet me gelijk geven dat je werkt voor een baas met als grootste doel jezelf, je huis, je familie, etc... niet om je baas blij te maken. Anders hoefde je er geen 10.000-en euros per jaar voor je krijgen om elke dag weer op te komen dagen.
Bekijk het eens van de andere kant: Waarom zou mijn baas mij die tienduizenden euro's betalen als ik hem niet "blij" maak? Wil ik dat geld waard zijn, en niet volgend jaar werkeloos zijn, dan zal ik toch iets moeten doen waar hij "blij" van wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

koentjuh1987 schreef op vrijdag 26 juli 2013 @ 08:58:
kennis delen is juist het belangrijkste wat er is binnen een bedrijf. Wil je je diensten kunnen continueren dan zal ook je opvolger de know-how moeten hebben van allerlei zaken. als elke keer weer het wiel opnieuw moet worden uitgevonden dan schiet dat niet bepaald op.

Daarom vind ik je insteek ook meer dan goed. Wat dion_b ook aangeeft is het ook belangrijk nieuwe kennis op te doen en die in de loop der tijd ook weer te delen. Zo ontstaat er een goed proces van ontwikkeling. Niet alleen voor jezelf maar organisatie breed.
Vanuit het bedrujf gezien wel ja. Mijn punt is dat iedereen zichzelf en de familie boven de baan stelt of zou moeten stellen. Dat verklaart mensen die kennis achterhouden. Doe er zelf niet aan mee, het is nu z3lfs een belangrijk onderdeel van mijn baan, maar ik snap het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op vrijdag 26 juli 2013 @ 02:31:
[...]

Leuke theorie, maar op een gegeven moment houdt het vergaren van kennis voor een deel op binnen je functie. De schoffelaar zal nooit meer kunnen groeien binnen dezelfde functie als ie alles al onder de knie heeft. De 10 jaar jongere schoffelaar die hij een paar jaar terug heeft getraint is op een gegeven moment veel goedkoper qua loon en net zo goed.
Natuurlijk kan de opper-schoffelaar teamleider worden, manager, etc. Sommige schoffelaars willen dat echter niet en sommige kunnen dat ook gewoon niet.
Zo is het in de IT ook. Ik leer zelf veel minder technische zaken sinds ik Team Leader ben. Ik leer meer management zaken. Dat is eigenlijk de enige groeikans na mijn rol nu. En dat maakt mij straks ook een betere teamleader dan iemand die net begint als team leader. Binnen dezelfde functie echter is het puur collegialiteit wat het delen van je kennis zinvol voor jezelf maakt.

Wat jij beschrijft is een dead-end job. Als je daarin terecht komt moet je op zoek naar nieuwe uitdagingen - je kunt inderdaad niet verwachten continu te groeien in een rol wat gewoon z'n max bereikt heeft.

Maar...

Al dan niet doorgroeien binnen een functie staat geheel los van kennis delen. Ook al blijf je tot je pensioen (en/of je erbij neervalt) exact hetzelfde werk doen tegen zelfde beloning, er zal steeds nieuwe kennis voor nodig zijn die jij je eigen moet maken en die anderen ook nodig hebben. Je kunt trouwens altijd inhoudelijk doorgroeien, alleen niet altijd binnen dezelfde organisatie. Ik heb het geluk in een grote multinational te werken waardoor ik nog prima doorgroeimogelijkheid heb zonder management in te moeten. M'n vriendin werkt bij een klein bedrijfje. Veel leuker enzo, maar ze heeft nu al d'r top daar bereikt. Zij zal dus op zoek moeten naar nieuwe werkgever om te groeien - wat ze ook langzaamaan aan het doen is.

Ik werk trouwens niet om m'n baas blij te maken (ik heb een manager, een hond heeft een baas, maar dat terzijde...), maar omdat ik zelf iedere dag iets uitdagends wil. Anders trek ik het niet om decennia lang richting kantoor te moeten :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben zelf erg van het kennis delen, vind het gewoon leuk om mensen wat bij te brengen, zeker mensen die net komen werken.

Echter, heb precies het omgekeerde meegemaakt bij collega's. Erg vervelend. Daar valt echt niet mee samen te werken.

In principe is een goede manager verantwoordelijk dat er wel iets van openbare documentatie is op de werkvloer, hij kan de 'lastige gevallen' hierop aanspreken tijdens een beoordelingsgesprek. Helaas zijn deze lastige gevallen wel slimmer dan vandaag en kunnen 2 gezichten trekken, 1 niet zo'n collegiale naar zijn directe collega's en 1 zeer vriendelijke naar de manager. Manager ervaart alleen de laatste en ziet dus niet de misstanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

smesjz schreef op maandag 22 juli 2013 @ 09:39:
TopDesk heeft ook een CMDB onderdeel voor registratie van assets en het een todo lijst noemen is wel heel kort door de bocht. Lees eens wat ITIL documentatie en staar je niet blind op een stagiair.

Ik probeer ook zo veel mogelijk kennis te delen en dat is ook in eigen belang, ik heb er niks aan als essentiele informatie alleen bij mij bekend is en ik op vakantie ben.
Dit. TopDesk is een tool, het is de policy die hem al dan niet nuttig maakt. Nu heb je in plaats van een centrale kennisbank alle informatie verspreid over diverse (soorten) documenten.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.e.s
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:32
Ik deel altijd mijn kennis, schrijf regelmatig documentatie en doe suggesties hoe we het beter kunnen delen. Gelukkig doen mijn directe collega's dit ook (ondanks dat sommige externen zijn). Behalve de continuiteit van je dienstverlening garanderen, helpen bij de verdere ontwikkeling van (jonge) collega's en als handige back-up voor je zelf (hoe had ik die change 1,5 jaar geleden toch doorgevoerd). Kun je kennis ook gebruiken om je zelf te profileren binnen het bedrijf. Je geeft met kennis senioriteit aan op bepaalde onderwerpen en je maakt je zelf in positieve zin zichtbaar binnen het bedrijf.

Kortom altijd doen!
Pagina: 1