MacBook LCD werkt alleen met een externe monitor

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-10 15:42
Op mijn bureau staat nu een MacBook (Late 2006, 13.3"/D1.83G/2x512/60/Combo) welke een last heeft van een vreemd probleem.

Ik kan alleen opstarten dmv een externe monitor. Op dat moment heb ik goed beeld op beide beeldschermen (LCD + Extern). Zodra ik de externe monitor loskoppel werkt het LCD scherm wel maar begint het enorm te knipperen!

Ik heb zojuist Mac OS X 10.6.8 opnieuw geinstalleerd (incl. alle updates) maar dat heeft het probleem helaas niet opgelost.

Iemand enig idee in welke richting ik dit zou moeten zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helox-in-a-box
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:35
Het knipperen wordt vermoedelijk veroorzaakt door een kapotte backlight. Daar kan een OS upgrade/reinstall niks aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

@Hierboven: lijkt me toch niet aangezien de TS aangeeft dat het met beide beeldschermen aangesloten wel correct werkt. Doet mij eerder denken aan de grafische chip, maar dan zou je eigenlijk het omgekeerde verwachten nl. wel goed zonder extern scherm, en problemen mét extern scherm er aan

@TS: NVRAM / PRAM reset al geprobeerd? http://support.apple.com/kb/ht1379
SMC reset zou ook nog wel kunnen helpen: http://support.apple.com/kb/ht3964

[ Voor 21% gewijzigd door Darkstar op 22-07-2013 16:54 ]

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icey
@ Helox-in-a-box. Het backlight lijkt niks mis mee te zijn, zodra ik een externe monitor aansluit werkt ook het interne scherm prima!

@ Darkstar. Zowel NVRAM/PRAM als SMC reset al uitgevoerd. Ik kreeg wel het opstar tgeluid terug maar helaas loste het niet dit probleem OP :(.

Een klein videotje:
https://www.dropbox.com/s/foao2hx1oswk1me/VIDEO0034.mp4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-10 20:11

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Defecte videokaart. Reflow doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Lijkt op een probleem met je loginwindow proces of WindowServer.

Probeer eens op te starten met alt ingehouden, dan kom je in de boot manager. Als dat wel goed werkt (dat is nog in UEFI zonder OS), dan heb je dus een probleem met je OS.

Als je het in EFI ook hebt kan je je OS dus uitsluiten (vooral na een PRAM/NVRAM reset), en er van uit gaan dat het een hardware probleem is. Kan je AHT draaien? (D inhouden bij opstarten, of als je je HDD ooit verwisseld hebt D inhouden terwijl je op start met de meegeleverde DVD er in)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sebastius schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 00:37:
Defecte videokaart. Reflow doen :)
Want?
Bij defecte videokaart verwacht ik het ook als de externe monitor is aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als ik m'n externe monitor eraan gooi, dan schakelt ie over naar AMD Radeon HD 6750M 1024 MB. Als dat bij jou ook zo is is de Intel HD Graphic kaduuk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-10 16:11
Verwijderd schreef op vrijdag 26 juli 2013 @ 13:47:
als ik m'n externe monitor eraan gooi, dan schakelt ie over naar AMD Radeon HD 6750M 1024 MB. Als dat bij jou ook zo is is de Intel HD Graphic kaduuk?
Deze modellen hebben geen 2e gpu erin zitten, dus dit is niet het geval, je kan het op een hele simpele manier uitsluiten, als dit echt te maken heeft met je grafische kaart.
Start een schermopname met quicktime, koppel je externe scherm af bij het opnemen, en kijk of quicktime het geflikker ook opneemt, als dit zo is > videokaart, zo niet dan wordt het verder zoeken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-10 15:47
Ik denk idd ook reflow maar is je Mac dat nog waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icey
joon schreef op vrijdag 26 juli 2013 @ 17:38:
[...]

Deze modellen hebben geen 2e gpu erin zitten, dus dit is niet het geval, je kan het op een hele simpele manier uitsluiten, als dit echt te maken heeft met je grafische kaart.
Start een schermopname met quicktime, koppel je externe scherm af bij het opnemen, en kijk of quicktime het geflikker ook opneemt, als dit zo is > videokaart, zo niet dan wordt het verder zoeken :)
Briljant! Quicktime heeft het probleem niet opgenomen. Met andere woorden; het is dus een hardware probleem.

Ik denk dat ik een VGA dummy ga maken d.m.v. drie transistoren. Zolang dat apparaat denkt dat er een externe monitor aanhangt werkt het beeld goed :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HerrJasper
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19-09 15:09
Misschien is het een idee om de displayport eens goed schoon te maken, bijvoorbeeld met een tandenborstel of een ragertje oid. Het ligt overduidelijk aan de poort, vergelijkbaar met een dockconnector op een iDevice die niet meet proper werkt als er teveel stof in zit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-02 21:08
vermoedelijk twijfeld je mac of er een monitor aanzit, wellicht door iets van troep in je aansluiting. Het flikkeren is misschien hetzelfde effect wanneer je een monitor aansluit en hij heel even gaat flikkeren. Als je er gewoon een display poort kabel insteekt, zonder dat er een monitor aanstaat, flikkerd het dan ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Die Mini-DVI uitgang is denk ik kapot, ik heb die ook eens kapot gehad op mijn MacBook (wel andere symptomen destijds) maar er is vast een connectieprobleem zodra er geen stekker in zit.
Pagina: 1