Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Vinden van Bottleneck

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een desktop PC mét redelijke goeie specs. (I7, 4GB ram etc).
Toch voelt het alsof deze pc enorm traag werkt.
Internet browsen gaat traag, mappen openen in verkenner traag.

Ik wil eens nader onderzoeken waar precies de oorzaak ligt want met de specs van de PC zou hij normaal veel "rapper" moeten aanvoelen. Volgens de windows prestatieindex is de harde schijf de "zwakste" component binnen het systeem.

Bestaat er 1 of adere tool die het volledig systeem kan scannen op eventuele bottlenecks?

• BasRR
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Harddisk zijn meestal volgens de WPI het zwakste onderdeel.
Voor een aantal benchmarks uit die specifiek 1 onderdeel testen.
Voor HDD: HDTune
Geheugen: PassMark
CPU: Cinebench
GPU: 3DMark

Vergelijk deze resultaten met reviews van jou onderdelen.
Door verschillende systemen en geïnstalleerde software kunnen de benchmarks een beetje verschillen,
maar zou het wel moeten opvallen als er iets niet goed functioneerd.

Een herïnstallatie van besturingssysteem kan ook helpen.

Verwijderd

Topicstarter
Oké, precies waar ik naar op zoek was! Enorm bedankt!

• Solomon
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-08 17:50
Heb je een SSD?

- If not: kopen, een i7 in je PC maar geen SSD is grote onzin
- If so: driverprobleem?

V&A aangeboden: LSI 9207-8i (IBM M5110) geflashed naar IT MODE

Verwijderd

Topicstarter
Neen geen SSD.
Driverprobleem is zeker mogelijk, de pc wordt ietwat verwaarloosd.

Ga starten met het checken van de verscheidene onderdelen & daarna kijken of alle driver up-to-date zijn.

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Geen SSD is gewoon een no-go tegenwoordig met zo'n systeem! Opstarttijden van seconden zijn dan vrij normaal.

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Mapper openen in verkenner is traag -> je HDD is de bottleneck.

CPU en geheugen gaan daar nooit in vertragen, tenzij je een atom van een paar jaar oud hebt misschien. Of een virus moet al je resources aan het opeten zijn. Kortom: erg onaannemelijk dat het iets anders is dan je HDD. :P

Inderdaad, SSD erin en alles is weer als nieuw (ter illustratie: het ging precies hetzelfde bij mijn core 2 duo).

[ Voor 16% gewijzigd door bwerg op 21-07-2013 11:28 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:08

Onbekend

...

Misschien ligt het niet aan het type van de harde schijf zelf, maar aan wat er omheen zit. Gefragmenteerd? Veel beschadigde sectors? Bekabeling slecht? Andere programma's die veel op de harde schijf bezig zijn zoals een antivirus programma?

Maar zoals herboven is vermeldt, een SSD geeft enorme snelheidswinst maar een harde schijf mag zeker niet traag lijken als je de verkenner opent.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 30-10 12:53

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Ik zou ook gewoon rekening houden met vervuiling.
Hierbij kun je denken aan malware en overige virussen maar ook grote cache's van je explorer e.d. Een grote geschiedenis van bijv chrome kan al leiden tot het trager lopen van chrome.
Daarnaast zoals boven aangegeven, fragmentatie en bad sectors.

Als je echt het gevoel hebt dat je systeem zwaar traag is, raad ik gewoon een herinstallatie van windows aan. Uiteindelijk kun je wel gaan lopen kutten maar dit kan zwaar tijdrovend zijn en er bestaat een kans dat je van alles mist. Een goede format en je zou weer goed verder kunnen.

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
herinstalleren met een ssd erin ja :)
met hdd wordt het nooit zo snel als met ssd en voor het gevoel nooit langer snel genoeg als een paar maand.

Nukezone FTW

Pagina: 1