Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-06 17:15
Zo, het is me vandaag gelukt om Rockbox op m'n iPod classic (6e generatie) te installeren. Ik heb deze iPod al jaren, maar ik was nooit echt tevreden met het geluid, vooral de EQ. De EQ implementatie van Apple is bijzonder slecht omdat je bij veel instellingen gelijk last krijgt van clipping waardoor je eigenlijk alleen maar fatsoenlijk kan luisteren met de EQ op flat of gewoon uit. Daardoor kreeg ik de muziek nooit volledig naar mijn smaak (ik heb de EQ meestal op een V stand, dus bass en treble wat benadrukt met de het midden gebied wat lager). Sowieso was het ook niet mogelijk om een custom EQ in te stellen op de iPod.

Dus onlangs heb ik Rockbox ontdekt. Dit is zeg maar een custom ROM voor de iPod (het wordt ook ontwikkeld voor veel andere MP3 spelers).

Grote voordeel is dat je nu gewoon veel meer audioformaten kan afspelen, zoals bijv. FLAC (wat ik zelf veel gebruik). En ik hoef nu ook niet meer iTunes te gebruiken, maar gewoon erin met het kabeltje en lekker kopiëren en plakken en ik kan gewoon een map structuur handhaven.

Verder kun je talloze instellingen aanpassen, zoals dus een custom EQ, pre-amp, trackgain/albumgain, dithering, compression, grootte van de anti-skip buffer, etc.

Nu kan ik weer enkele jaren vooruit met m'n iPod. Was al een tijdje opzoek naar een non-iPod MP3 speler waarmee ik FLAC kon afspelen en een HOGE capaciteit (m'n iPod is 120GB, perfect voor al die grote FLAC bestanden).

Nu een korte instructie voor mensen die hun iPod classic ook willen omtoveren. Het begint met het installeren van een bootloader, EmCORE. Die vind je hier: http://www.freemyipod.org/wiki/EmCORE

Een installatie wizard vind je hier: http://www.freemyipod.org/wiki/EmCORE_Installation/iPod

Uiteindelijk, na het volgen van al die instructies, moet je er ook een Rockbox ROM op zetten. De link op de EmCORE site zelf linkt naar een oudere versie van Rockbox voor de iPod (de Classic). Een recentere versie vind je hier: http://build.rockbox.org/data/rockbox-ipod6g.zip (deze build werkt voor alle iPod Classics, dus ook de 7e generatie).

Bezoek ook dit forum voor meer details: http://www.head-fi.org/t/...sic-rockbox-its-happening

Ik wilde dit ff delen hier, ik vind mijn iPod nu weer leuk :) Eindelijk kan ik genieten van een diepe bass op mijn iPod.

Edit: een nadeel van het installeren van Rockbox is dat al je iPod docks e.d. niet meer zullen werken met de gemodificeerde iPod. Opzich logisch, maar ik vermeld het er maar bij. Als je bijv. een iPod dock voor je autoradio hebt zal dat niet meer werken. Je zal dan een simpele audiokabel moeten gebruiken op de aux aansluiting. Of een autoradio gebruiken die USB mass storage mode ondersteunt, dat werkt dan weer wel :)

[ Voor 9% gewijzigd door Sakete op 20-07-2013 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autofan1985
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11-01-2024
Klonk heel interessant, maar daar ik mn ipod classic eigenlijk alleen maar voor de autoradio gebruik ben ik bang dat ik het met iTunes zal moeten blijven doen. :(
Wel leuk dat je dit deelt! Als ik mn ipod niet zoveel in de auto gebruikte had ik het vanavond nog geïnstalleerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:16

JT

VETAK y0

Grappig, custom roms voor een iPod had ik niet verwacht :) Leuk dat je het deelt.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-02 16:45

Killer

Hatseflats!

Sakete schreef op zaterdag 20 juli 2013 @ 16:22:
Zo, het is me vandaag gelukt om Rockbox op m'n iPod classic (6e generatie) te installeren. Ik heb deze iPod al jaren, maar ik was nooit echt tevreden met het geluid, vooral de EQ. [knip]
Dan kun je nu op naar je volgende project en een SSD inbouwen :+ Ik heb al een paar jaar RockBox op mijn IAudio X5 staan, maar dit apparaat begon zijn leeftijd te laten merken. De ingebouwde HDD begon bad-sectors te vertonen en de batterij hield het nog maar 20 min. vol.
Na wat zoekwerk naar een vervanger (die niet bestond: Ik wil veel opslag, fysieke knoppen, geen touchscreen en video interesseert mij niet) uiteindelijk besloten de X5 een opfrisbeurt te geven. Dus nieuwe accu erin en de HDD vervangen door een SSD.

Resultaat: Waanzinnige accuduur, lekker snel en nog steeds de fantastische geluidskwaliteit van de IAudio, gecombineerd met alle features van Rockbox. Bij De IPod classic kun je dat ook doen. 128GB aan SSD goodness erin (en misschien een nieuwe accu) en je kent je classic niet meer terug. lekker snel en je doet waanzinnig lang op 1 batterij lading.
Autofan1985 schreef op maandag 22 juli 2013 @ 06:50:
Klonk heel interessant, maar daar ik mn ipod classic eigenlijk alleen maar voor de autoradio gebruik ben ik bang dat ik het met iTunes zal moeten blijven doen. :(
Wel leuk dat je dit deelt! Als ik mn ipod niet zoveel in de auto gebruikte had ik het vanavond nog geïnstalleerd!
Hoezo? Voor zover ik weet, blijft de audio uitgang gewoon actief en kun je hem dus nog steeds koppelen aan je autoradio. Volgens mij blijft ook de bediening gewoon werken. maar kijk maar eens rond op het forum van RockBox, daar zijn alle antwoorden op deze vraag wel te vinden. Ben je 'verlost' van ITunes en heb je alle features op je IPod die je je maar kunt wensen.

[ Voor 33% gewijzigd door Killer op 22-07-2013 10:42 ]

Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
Ik doe de SSD optie wel als de HD dood is. En dat zie ik tegen die tijd dan wel weer :) Maar ben nog steeds erg blij met Rockbox. Het vergt nog wel wat tweaking om geen clipping te krijgen als je de EQ gebruikt (maar met Rockbox kan je het tenminste nog tweaken, bij de gewone Apple software dus niet) maar als je dat eenmaal voor mekaar krijgt heb je wel gewoon mooi zuiver geluid. En de iPods produceren wel een mooie neutrale klank (zonder EQ uiteraard).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thefirstikke
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Net mijn iPod classic 5.5 uit het stof getrokken en rockbox erop gezet. Werkt super! Zes jaar geleden dat ding gekocht en vervolgens zelden gebruikt omdat het geluid wat eruit kwam erg ondermaats was (en veel clippen). Klinkt erg goed nu met FLAC, EQ is erg uitgebreid.

Nu nog de accu vervangen, want die is ver heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
Wellicht dat deze link behulpzaam is voor als je de iPod wil openen om hardware te vervangen:

http://www.ifixit.com/Gui...+Classic+Hard+Drive/564/1

Het is wel echt een gepiel om dat goed te krijgen en ik heb zelf daarvoor niet de juiste gereedschap in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autofan1985
Killer schreef op maandag 22 juli 2013 @ 10:38:
[...]

Hoezo? Voor zover ik weet, blijft de audio uitgang gewoon actief en kun je hem dus nog steeds koppelen aan je autoradio. Volgens mij blijft ook de bediening gewoon werken. maar kijk maar eens rond op het forum van RockBox, daar zijn alle antwoorden op deze vraag wel te vinden. Ben je 'verlost' van ITunes en heb je alle features op je IPod die je je maar kunt wensen.
Even een korte situatieschets hoe hij gekoppeld is: de bediening loopt via de radio (Alpine CDE-111RM) en gaat via de bluetooth-box (Alpine KCE-400BT) met een KCE-433iv naar mn iPod in het dashboardkastje. Naar mijn idee is dit dus gewoon een iPod dock voor mn autoradio. Via audio-out is geen optie, want dan zit ik steeds via de ipod te hannesen om wat anders op te zetten. Vind ik minder veilig tijdens het rijden dan via de radio, wat voor 90% op gevoel gaat. Via USB lukt niet, want hij vindt de 160 GB van mn iPod Classic teveel. Enige optie is dus via bovengenoemde oplossing, wat gezien onderstaande uitspraak van Sakete niet zou werken. Vandaar mijn reactie.
Sakete schreef op zaterdag 20 juli 2013 @ 16:22:
...

Edit: een nadeel van het installeren van Rockbox is dat al je iPod docks e.d. niet meer zullen werken met de gemodificeerde iPod. Opzich logisch, maar ik vermeld het er maar bij. Als je bijv. een iPod dock voor je autoradio hebt zal dat niet meer werken. Je zal dan een simpele audiokabel moeten gebruiken op de aux aansluiting. Of een autoradio gebruiken die USB mass storage mode ondersteunt, dat werkt dan weer wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
Hier een lijst me accessoires die met de Rockbox zouden moeten werken. Misschien dat het toch wel zou werken:
http://www.rockbox.org/wiki/IpodAccessories

Je kan het wellicht proberen. De originele Apple software kan je altijd weer erop zetten. Anderzijds, als je tevreden bent met de functionaliteit in je auto kan je het natuurlijk ook gewoon zo laten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autofan1985
Daar ben ik tevreden mee, alleen het updaten via iTunes wil ik heeeeeeeeel grag van af! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
Autofan1985 schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 14:02:
Daar ben ik tevreden mee, alleen het updaten via iTunes wil ik heeeeeeeeel grag van af! :D
Kan ik me goed voorstellen. iTunes is echt een gedrocht van een programma om muziek op je iPod te zetten. Gewoon copy/paste is véééééél makkelijker :) En ik kan daarbij m'n reeds bestaande mappenstructuur aanhouden, hoef niet apart playlists aan te maken e.d. in iTunes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trygve
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:26

Trygve

Redacteur
Leuk dat je het ook ontdekt hebt! Ik gebruik Rockbox op m'n Classic inmiddels bijna twee jaar. Bij die link van head-fi.org die je noemde heb ik destijds de instructies voor installatie etc nog geschreven :)

Ook leuk om even op themes.rockbox.org te kijken, de thema's van de iPod Video kun je gewoon gebruiken. Veel luisterplezier!
Pagina: 1