Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

PC bouwen voor ouders, kan dit mobo nog wel?

Pagina: 1
Acties:

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-04 17:33
Het geval:

Mijn ouders gebruiken nu nog steeds een P4 northwood op een Asus P4 533E mobo, die inmiddels ruim 10 jaar oud is. Opzich heeft het systeem prima gewerkt sinds ik het gebouwd heb, maar onlangs is de videokaart overleden, en het is afwachten tot er meer stuk gaat. Voorheen schoof ik wat oudere systemen die kant op, maar zo vaak wissel ik niet meer van hardware, en de huidige hardware met watercooling is denk ik niet bepaalt noob friendly.... Let wel, mijn beide ouders lopen richting de 70 jaar, dus het moet simpel.

Als ik eens wat aan het systeem moet doen, erger ik me toch mateloos aan hoe traag het eigenlijk is, en dat moet toch maar eens anders.

Nu had ik 2 jaar terug een NAS gebouwd voor externe backup met een Asus E35M1 moederbord. Dat is mini ITX, met een AMD dual core E-350 en Radeon HD 6310 IGP. Het geval is, dat deze NAS meer uit staat dan aan, en ik net zo goed een backup kan draaien op een externe USB HDD. De hardware daartegen lijkt me nog wel geschikt om een leuk systeem voor mijn ouders van te bouwen, maar qua specs, is dit nog wel een beetje rap?

Ik heb het systeem alleen gebruikt in combinatie met freenas 7.0 op een USB stick, dus ik heb geen flauw idee hoe dit bordje onder win7 presteerd. (ik wil mijn ouders win8 besparen, en mezelf de nodige telefoontjes)

Mijn ouders gebruiken de pc alleen maar voor wat office toepassingen, een beetje mailen en een beetje internetten. De pc gebruiken voor het afspelen van media is ze totaal vreemd. Ik zit er aan te denken er een SSD in te doen voor het OS, en de NAS zelf zit nu 6x 2TB hdd's in, dus daar kan ik ook wel eentje van missen. (waarschijnlijk niet nodig, maar toch)

Voor de rest wou ik er nog een DVD brander bij doen, en dan zijn paps en mams hopelijk voorlopig weer even klaar.

Mijn vraag is: Zou dit bordje een goede upgrade zijn, of kan ik beter wat anders ritselen?

Bij voorbaat dank! _/-\o_

Mn 3D printer blogje..

• Robin4
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-10 03:02
Heb je al eens over na gedacht om een ander os te gebruiken?
Voor dat soort taken kan je makkelijk met een linux distro af.Daarnaast betaal je geen licentie kosten en het draait veel sneller op wat oudere hardware.

http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ga niet aan Linux beginnen als ze nu Windows gewend zijn. Het zal waarschijnlijk niet veel sneller werken op oude hardware en alles zit compleet anders in elkaar.

Op zo'n E350 kun je vast prima Windows draaien, bespaar niet op 't geheugen in elk geval. Maar hoe dan ook zo'n ding is vlotter als een oude P4 northwood.

• Tokkes
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-12-2022
FiXeL schreef op zaterdag 20 juli 2013 @ 15:57:
Het geval:

Mijn ouders gebruiken nu nog steeds een P4 northwood op een Asus P4 533E mobo, die inmiddels ruim 10 jaar oud is.
Een bepaalde bank (of beter, de producent van hun automaten) in België heeft nog van die Pentium III 1.0GHz in hun statementprinters zitten en Northwoods met 512 MB of 1 GB geheugen, hangt ervanaf, en WinXP.

Die dingen vallen om een of andere reden sinds een paar maand, stuk voor stuk allemaal gewoon uit dienst (bsod's, spontane reboots), dus lang zal het waarschijnlijk niet meer duren vooraleer je last gaat hebben van (reeds) opgeblazen elco's en/of andere problemen. Daarbij zal die harde schijf in dat bakje ook wel flink op het eind van z'n latijn lopen.

Een redelijk dual core-tje van een jaar of 3-4 terug met een 2 a 4 GB aan geheugen en SSD, daarmee kunnen je oudjes nog een flink eind mee. Voor wat basis office/internet gedoe enzo volstaat dit echt ruimschoots, met een SSD kan je zo immens veel bereiken qua responsetimes, hetgeen de PC sowieso een veeeeeeeeeeeel snellere feel zal geven. Daarbij zullen je ouders best gewend zijn aan het wachten op de P4 dus elke verbetering zal welkom zijn :)
Moest je de stap naar Linux riskeren, ikzelf heb mijn grootouders voorzien van een RPi als computer. Kost quasi niets, verbruikt niets, hapt geen stof en kan je overal zetten zonder dat het in de weg staat, en zelfs meenemen als het moet. Okay, echt retesnel is het niet, maar goed, voor de uitslag van de duiven en het weerbericht/wat recepten is dit meer als genoeg. Ondertussen zijn er wel wat snellere alternatieven voor de RPi ook.

GoTBF3 Race topic! -- Battlelog - Battalion'44 Servers :10Slots Wartide 213.32.98.194:7777 - TDM = 213.32.98.194:7781

• FiXeL
Linux zou een optie kunnen zijn, maar zoals TERW_DAN al aangeeft, om ze op die leeftijd nog een ander OS te laten leren... En ohja, dan moet ik zelf ook over op linux. :+ Qua geheugen zit het wel goed, er zit nu 8GB aan geheugen op het bordje dus dat is meer dan zat.

Ik zal vanmiddag eens windows op een HDD klappen, en kijken hoe het beestje reageert. (heb geen SSD voorhanden)

Iig, bedankt voor de reacties!

[ Voor 4% gewijzigd door FiXeL op 21-07-2013 09:29 ]

Mn 3D printer blogje..

• F55
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-09 22:04

F55

Heb zelf win8 op een Asrock E350M1 4 GB mem met een SSD 60 GB draaien.
Kan alles wat je voor je ouders nodig hebt en snel genoeg, kan ook makelijk HD afspelen.
Laag verbruik en erg stil ook, dus zeker even proberen.

• FiXeL
Ik zie mn ouders nog niet zo snel een HD film downloaden en afspelen op dit ding.. :+ Verder dan wat klaverjassen op de pc komt mn moeder niet qua multimedia, en pa bemoeit zich nauwelijks met de pc ondanks dat ie best wel een tech geek is. (sleutelt vrolijk om in oude refox versterkers e.d.)

Het verbruik zal ook zeker een pluspunt wezen, zijn mijn ouders denk ik ook wel blij mee gezien de de laatste jaren toch wel moeite hebben met de stijgende kosten van het dagelijkse leven. (gepensioneerd)

Goed om te weten dat het op een Asrock E350M lekker draait, ken het bordje niet, maar het is geloof ik vergelijkbaar, dank je!

Ik ga zo maar eens deze spulletjes bestellen:

#ProductPrijsSubtotaal
1BitFenix Prodigy Wit€ 65,30€ 65,30
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 37,95€ 37,95
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 89,-€ 89,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 192,25

De oude NAS behuizing is wat minder geschikt, gezien deze niet over een 5,25" bay beschikt. Niet dat je een optische drive vaak gebruikt, maar het concept dat tegenwoordig alles wel te downloaden is, is denk ik wat te hoog gegrepen voor mijn ouders. :P Een ouwe DVD brander heb ik nog wel, en de oude Fractal design case kan wel weer doorverkocht worden, net als de 6x 2TB schijven die erin zitten. (of ik hou er een paar, zodat er altijd eentje bij hun systeem in kan, en mijn toekomstige bakken) Voor wat mijn ouders met de pc doen, denk ik dat ze met alleen de SSD voldoende opslag hebben, in de oude pc zit geloof ik nu een 160 GB schijf, en ik heb ze nooit horen mekkeren over te weinig schijfruimte. :)

Mn 3D printer blogje..

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
FiXeL schreef op zaterdag 20 juli 2013 @ 15:57:
Mijn vraag is: Zou dit bordje een goede upgrade zijn, of kan ik beter wat anders ritselen?
Is op zich een prima (goedkope) upgrade, wat ook een zinnig upgrade setje is met iets meer toekomst, is een Celeron G1610 + B75 bord + 4 GB + SSD. Maar goed, dan moet je weer nieuwe hardware kopen, terwijl dit nog op de plank ligt. Een E-350 is werkbaar, zal rond 1.5x sneller zijn dan die P4, en de SSD helpt natuurlijk ook.

[ Voor 25% gewijzigd door Dreamvoid op 22-07-2013 11:50 ]

• Vicros
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02-06-2021
Ik heb exact hetzelfde moederbord voor mijn emulator pc en daar draait Windows 7 prima op.
Ik gebruik echter ook een Pico PSU van 80W , dit is misschien ook een goed idee voor de pc van je ouders aangezien de voeding van 300W niet op de volle efficiëntie zal draaien.

pricewatch: Mini-box picoPSU 90 + 80W Adapter Power Kit

• FiXeL
Een Pico psu had idd gekund, en zou ook wat efficienter zijn, maar het bitfenix prodigy kastje accepteerd standaard formaat voedingen die elke computerboer wel op de plank heeft liggen. (mocht die ooit stuk gaan, dan kan pa zo een nieuwe halen en die erin zetten) de be quiet! Pure Power L7 300W is idd wat overkill, maar de lichtste ATX form factor voeding die ik in de pricewatch kon vinden met een goede beoordeling.

Iig, de onderdelen zijn al besteld en zullen waarschijnlijk morgen op de stoep verschijnen. :)

Mn 3D printer blogje..

Pagina: 1