Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

htpc, xbmc software vraag

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hello tweakers.

Ik heb een aantal vragen over htpc software waarvan ik hoop dat jullie mij kunnen ondersteunen. De situatie is als volgt. Ik heb nu ongeveer een jaar een htpc (xbmc/openelec) in combinatie met een nas (synology). En zoals ik jullie niet hoef uit te legen is dit een absolute verademing, het kabel-abonnement is inmiddels de deur uit, geen gemiste aflevering en/of de vraag bij welke aflevering ik een halve jaar geleden ben gestopt is allemaal verleden tijd en ik zou nooit meer iets anders willen.

Na het aanschouwen van al dat moois wil mij broertje en zijn vriendin ook wel een stukje van dit hemels genot voor in hun eigen paradijsje. Voor zo een laag mogelijk prijsje uiteraard. En in dat laatste stukje zit dan ook mijn vraag. Het hardware verhaal ga ik wel uitkomen, en zo niet dan zijn jullie er altijd nog voor wat advies. Maar de software...

Om de prijs zo laag mogelijk te houden (en tegelijkertijd zoveel mogelijk functionaliteit en gemak te behouden) wil ik de nas weg laten. Maar dat betekend dat de htpc ook de nas functionaliteit over moet nemen. SABnzbd, Sickbeard, Couchpotato, Autosub en/of vervangende software. Maar dat betekend ook Openelec niet gaat werken voor dit doeleind.

Wat zouden jullie adviseren dit geval?

Hieronder nog een aantal punten om rekening mee te houden.
- aansturing via meerdere android smartphones/tablet
- auto startup/shutdown programma (ivm zoeken naar nzb)
- een UI die in te stellen is voor gebruik door een leek
- films streamen naar android smartphones/tablet (binnen eigen wifinetwerk)
- snelle opstart tijd.
- niet bang om linux gebruiken, maar welk smaakje?

• Klojum
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-10 10:59
Een eerste insteek: XBMCbuntu met een Intel of Nvidia gpu.

XBMC op een volledige Ubuntu, met alle flexibiliteit die je wilt, zolang je maar geen AMD apu gebruikt. AMD drivers voor Linux zijn nog altijd ruk, al zou dat na 2 jaar eens bijgespijkerd worden. Vooralsnog heb je geen DTS-HD, TrueHD of LCPM bij AMD i.c.m. Linux.

Verwijderd

Topicstarter
@Klojum, bedankt voor het advies. ik ben bekend met de AMD problemen. gebruik zelf een A6 maar heb geen behoefte aan de benoemde audio formaats, omdat ik van mening ben dat een hoge kwaliteit stereo set meer waar voor je geld geeft dan een 5.1 of 7.1 systeem. maar dat is een hele andere discussie.

XBMCbuntu zie er veel belovend uit. (maar ben nog aan het inlezen)

ik kwam ook SABnzbd suite tegen. als ik het goed begrijp is het een add-on voor openelec wat alles wat ik eigenlijk nodig heb toevoegt. Zijn er mens die hier ervaring mee hebben. hoe ga je om met automatische zoeken?

op mijn nas werkt sickbeard geweldig maar couchpotato lijk niet altijd goed te werken. wat ik denk omdat geregeld meerdere films vind als ik een handmatige refresh doe welke niet gevonden worden door middels van de automatische zoek opdrachten. dus ik heb twijfels hoe dit gaat werken op een openelec machine waarvan ik niet kan garanderen dat deze op een bepaalde tijd aan staat.

Tevens zijn de programma niet bereikbaar op de xbmc machine zelf als ik het goed begrijp. (je bereikt ze via een webapp vanaf een ander apparaat) Zou dit misschien toch op een af andere manier mogelijk zijn. Een add-on of iets dergelijks. Puur omdat het voor een niet tweaker zo een raar concept is om te begrijpen dat je een programma niet kan aansturen vanaf het systeem waarop het staat geïnstalleerd. Zij hebben een android tablet (een Samsung Tab volgens mij) maar ik heb geen ervaring met android ik neem aan dat zij de programma hiermee zonder problemen moeten kunnen aansturen. Correct?

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:05

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je het specifiek hebt over SABnzb, CP en Sickbeard, dan werk je toch gewoon met een browser om ze te beheren? Dan maakt 't niet uit of je dat nou op je telefoon, tablet, laptop of de HTPC zelf doet. Ik heb vorige maand ook een HTPC gebouwd en hoewel ik alleen gebruik maak van XBMC, heb ik ook een gehele desktop omgeving beschikbaar om mee te kunnen GoT'en. M'n systeem bevat tevens 2x 3TB schijven om data op te slaan (moet nog automatische sync maken om 't van m'n PC te halen).

Ik heb dus geen moeite om via alt+tab XBMC te verlaten (maar nog wel te laten draaien voor muziek) en andere dingen te doen.

Je hebt het ook over een zo laag mogelijke prijs en geen NAS. Ga dus eerst kijken wat je kwijt bent aan de combinatie HTPC + NAS en vergelijk dat met wat je zou betalen voor puur een HTPC met dezelfde storage capaciteit. Dat laatste kan goedkoper uitvallen omdat je alleen de schijven maar nodig hebt, maar je moet ook letten op de rest van de hardware die je in zo'n HTPC nodig hebt (moederbord met genoeg SATA aansluitingen, voeding, etc).

Commandline FTW | Tweakt met mate

Verwijderd

Topicstarter
@Hero, je heb gelijk je beheerd dit programma met een browser. ik wilde alleen even bevestiging hebben omdat ik zelf geen ervaring heb met android.

Zoals je waarschijnlijk bewust bent bied openelec geen desktop omgeving. En eigenlijk vind ik dat ook wel een pretig idee. gezien zij beide een leek zijn op computer gebied. ze weten hoe een torrent werk maar vraag ze niet firefox plugin uit te schakelen. dus bij problemen mag ik de onbetaald helpdesk medewerker spellen. En bij Openelec kunnen ze weinig instellen dat niet eenvoudig te herstellen is. wat ik dus duidelijk een plus vind.

Als ik even de nate vinger er bij haal, zou ik zeggen dat een HTPC + Synolgy nas rond de 800euro zal zijn (mijn was 1200euro (groter nas)). Een HTPC met een SSD en een 3TB HD zal rond 500 euro uitkomen. (zie bijvoorbeeld de BBG van jan 2013 € 478,53)

Maar zoals ik al zij heb ik meer vraagtekens bij het software gedeelte dan de hardware.
Zoals al eerder gesteld zijn er mensen met ervaring met openelec in samenwerking met sabnzbd suite?
En als de media op de interne hardschijf staat van de htpc kan je dit "streamen" naar de android smartphones en/of tablet, en wat voor software zou je daarvoor aanbevelen.

• EJPostema
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
Ik heb voor mezelf een dergelijk systeem gebouwd oftewel een HTPC met NAS functionaliteit.
Op getrokken rond een pentium proc en een mini-itx. Als je wilt wil ik de specifieke specs wel posten, maar dat vind je niet belangrijk merk ik ;)
Ik kan bij mij thuis tegelijkertijd naar mijn tablet en pc streamen terwijl ik ook video via de HTPC/NAS afspeel. Werkt allemaal perfect al is het op android een beetje gekloot (komt door android zelf).

Voor software heb ik gekozen voor UBUNTU server. Misschien is dit voor jou ook wel makkelijk. Je kan dan de SSH port open zetten en thuis vanalles voor hun regelen ;). Via een script heb ik geregeld dat de HTPC automatisch naar XBMC boot, wel zo makkelijk en je broer kan dan niet heel veel kloten met het systeem.

CP/SB/SABnzbd zijn allemaal web based. Je broer kan dit dus allemaal bedienen vanaf een pc/tablet.

Als je van plan bent gebruik te maken van XBMC komt dat streamen wel goed en maakt het onderliggende OS wat minder uit. XBMCbuntu of mijn opzet die ik hierboven heb beschreven lijken me wel het best, omdat je daarmee wat makkelijker de functionaliteit kan uitbreiden.

Waarom wil je eigenlijk een snelle opstart tijd (en dus een SSD)? Dit lijkt me helemaal niet nodig voor een dergelijk systeem. Deze HTPC zou je tenslotte 24uur p.d. aan willen laten. Anders kunnen SB en CP hun werk niet doen.

Een goedkoper kleine SSD van 16gb of booten vanaf een USB stick zou wel voldoende moeten zijn (scheelt weer 100e)

Verwijderd

Topicstarter
EJPostema, bedankt voor je post erg helpzaam. als het niet te veel moeite is ben ik wel benieuwd naar de specs. het is altijd leerzaam om te zien wat iemand anders heeft gekozen en waarom. post of dm, wat voor jouw het makelijks is.

wat zijn bij jouw de opstart tijden met ubuntu server? bij mij staat de htpc zeker niet altijd aan. veel maar niet altijd. ook de nas niet. in mijn mening heeft het geen nut om deze aan te hebben als ik slaap of niet thuis ben. dus mijn nas heeft een powermanagement programma die uitschakeld op een bepaalde tijd tenzij hij aan het downloaden is of de htpc een verbinding heeft. een uur voordat ik thuis kom vanuit mijn werk gaat de nas automatisch aan. SB scant 7 min later naar nieuwe afleveringen. als ik dan vervolgens thuis kom start ik de htpc en binnen 30 seconden zie ik welke afleveringen vandaag voor mijn beschikbaar zijn. ideaal voor mijn situatie iedergeval.

een usb ipv een ssd is een optie waar ik zeker nog over zal nadenken. een 32/64GB is ook niet erg duur. de SSD zou meteen dienst kunnen doen als mirror voor de foto folder. zodat een disk crash niet metteen een data verlies is. ik weet dat een back-up systeem/procedure beter is, maar probeer dat meer eens geregeld te krijgen bij een leek. (en ze vinden het nooit het geld waard tot dat ze een keer een dataverlies meemaken)

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2013 15:31 . Reden: typo ]

• EJPostema
Dit zijn mijn specs. Als je de hardeschijven weg denkt, is de prijs zeer netjes. Er kan overigens erg veel geld bespaard worden op de kast. Maarja die staat in mijn tv meubel. Ik wilde iets moois en iets dat 6 schijven kan opbergen. Zijn die wensen er niet en zijn minder schijven voldoende dan kan dat erg veel geld schelen. Transcend maakt overigens ook SSD's van 8/16/32 gig die ook echt niet duur zijn, zou je ook kunnen overwegen. Levert weinig snelheidswinst maar het OS staat dan niet op hardeschijf dus die kunnen in spindown

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G2020 Boxed€ 52,45€ 52,45
1Asus P8-H77-I€ 84,-€ 84,-
2Western Digital Red WD30EFRX, 3TB€ 124,89€ 249,78
1Fractal Design Array R2 Mini ITX NAS Case€ 113,74€ 113,74
1Sandisk Extreme USB 3.0 Flash Drive 32GB Zwart€ 34,99€ 34,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 534,96

Maak je gebruik van usenet of torrents? Ik neem aan dat je torrents gebruikt? Ikzelf gebruik usenet en met die takedowns tegenwoordig wil je zo snel mogelijk een aflevering binnen hengelen ;). Ook gebruik ik de server nog voor andere doeleinden (owncloud etc), dus ik wil dat mijn server altijd aanstaat. Maargoed dat is een persoonlijke overweging natuurlijk.

Opstart tijd weet ik niet. Maar naar ubuntu server start hij vrij snel op. Daarna duurt het 5-10 sec voordat het script in werking gaat en logt de server automatisch in waarna xbmc opstart. Gok op circa 45 sec. En dan zit je dus in XBMC. Al met al wel te overzien denk ik.

Ik denk dat voor jou Ubuntu server met XBMC (vergelijkbaar aan mijn setup) of XBMCbuntu de beste keus is.

Wat dan het beste is is denk ik persoonlijk. Uiteindelijk is het grootste verschil dat Ubuntu server een headless omgeving is en xbmcbuntu wel een desktop omgeving heeft.

Beide systemen kunnen overigens automatisch opstarten naar XBMC, wat alles makkelijk maakt voor je broer en kans op gekloot met het systeem zelf minimaliseert.

Voordeel van XBMCbunutu
-XBMC werkt 'out of the box'

Voordeel van Ubuntu server
- Headless server, dus iets lichter voor het systeem

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je kan mijn signature bekijken voor mijn HTPC specs. Mijn was totaal, door mijn winkel keuze, zo'n €1.000,-. Een paar onderdelen zijn wat duurder dan je zelf kan nemen, zoals de voeding en het moederbord. Deze heb ik gekozen door wat ik met m'n HTPC wilde doen. Stil, mogelijk passief (is niet gelukt) en dual-LAN. In totaal had ik, met m'n onderdelen, al €100-€150 kunnen minderen door winkelkeuze. Nog eens ~ €100-€200 op onderdelen.

Verwijderd

Topicstarter
Hero, EJPostema bedankt voor jullie posts. (is er iets van een mod systeem waarbij ik op een of andere manier wat karma jullie kant op kan sturen want ik waardeer jullie advies, en hulp) ik zal zeker ubuntu server overwegen.

als er nog mensen zijn met ervaring met sabnzbd suite (de add on voor openelec) zou ik jullie menig en gebruikerservaring hierover graag horen.

p.s. ik gebruik usenet

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ubuntu Server bevat geen GUI, dus als je hier aan denkt om te gebruiken voor de HTPC van je broer, kan je dat beter snel uit je hoofd zetten. Het is toch de bedoeling dat 't systeem aan de TV hangt, en kan streamen naar mobiele devices? Er is niets wat je met Server meer kan dan met een GUI versie zoals Xubuntu, of XBMCUbuntu.

• EJPostema
Hero of Time schreef op zaterdag 20 juli 2013 @ 16:47:
Ubuntu Server bevat geen GUI, dus als je hier aan denkt om te gebruiken voor de HTPC van je broer, kan je dat beter snel uit je hoofd zetten. Het is toch de bedoeling dat 't systeem aan de TV hangt, en kan streamen naar mobiele devices? Er is niets wat je met Server meer kan dan met een GUI versie zoals Xubuntu, of XBMCUbuntu.
Met behulp van xinit kan je XBMC op je tv toveren. Het kan dus wel, al ligt een XBMCbuntu misschien iets meer voor de hand.

Ik draai dit overigens nu al een tijdje zonder problemen en met veel plezier. De reden waarom ik voor deze opzet koos is omdat je een GUI nooit echt gebruikt op een TV (iig ik was dat niet van plan) je beheert alles via SSH of een webinterface.
Je hebt met ubuntu server echt een hele minimale versie van ubuntu draaien en is daarom wat zuiniger en lichter voor het systeem.

Er is voor beide systemen wel iets te zeggen trouwens. Ik beweer niet dat mijn setup beter is dan XBMCbuntu of andere oplossingen. Denk dat dat vooral een persoonlijke overweging/keuze is
Pagina: 1