Als vervolg op vorige topic, met nu andere situatie, ook qua producten heb ik nog een paar vragen of voordat ik ga bestellen.
Huidige situatie:
Alles wifi via Ziggo's Cisco modem/router combi.
Plannen:
Ik wil alle computers bekabelen, mogelijkheden onderzocht, gaat lukken. Boven een extra AP voor bereik (erg slecht daar), en een NAS erbij.
Productlijstje:

Vragen:
Ik heb gekozen voor CAT6, afgeschermd. Verstandig? Ik woon hier nog wel 3 jaar, mijn ouders waarschijnlijk nog veel langer.
Ipv het 8-poort, dure, patchpanel, kan ik ook gewoon 3 extra opbouw patchpoorten kopen? Ik heb slechts 3 solid kabels nodig.
Zijn deze kabels allemaal geschikt?
Info over de keuzes:
- Linksys: We hebben een kortingsbon voor linksys producten
- 2x 15m kabel: we hebben naar mijn computer geen mogelijkheid door de muur/onder de grond. De kabel gaat via een switch bij TV (wel onder de grond) naar mijn computer. Tussen switch en computer is 15m, komt evt. nog een servertje bij, en 15m patchdraad is goedkoper dan 15m solid draad + 2 patchkastjes.
- 5m kabel is voor verbinding naar boven
- 2 switches: 1 voor bij de router, 5 verbindingen nodig, 4 beschikbaar (2 PC's, 1 NAS, 1 AP en andere switch), andere zit bij TV waar ik 5 apparaten heb om aan te sluiten
- routerkeuze: wifi AC dus goed voor langer gebruik, ook met glasvezel als we dat krijgen en met nieuwere apparaten de komende 3-5 jaar gok ik. (AP is minder belangrijk, enkel boven, dus kan wel met N toe)
- NASkeuze: hoort hier niet
Huidige situatie:
Alles wifi via Ziggo's Cisco modem/router combi.
Plannen:
Ik wil alle computers bekabelen, mogelijkheden onderzocht, gaat lukken. Boven een extra AP voor bereik (erg slecht daar), en een NAS erbij.
Productlijstje:
# | Product | Prijs | Subtotaal |
2 | Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB | € 76,85 | € 153,70 |
1 | Linksys SE2500 | € 27,80 | € 27,80 |
1 | Linksys SE2800 | € 38,99 | € 38,99 |
1 | Linksys WAP300N | € 50,22 | € 50,22 |
1 | Linksys Smart Wi-Fi Router AC 1750 HD Video Pro (EA6700) | € 146,- | € 146,- |
1 | Synology Disk Station DS212J | € 169,- | € 169,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 585,71 |

Vragen:
Ik heb gekozen voor CAT6, afgeschermd. Verstandig? Ik woon hier nog wel 3 jaar, mijn ouders waarschijnlijk nog veel langer.
Ipv het 8-poort, dure, patchpanel, kan ik ook gewoon 3 extra opbouw patchpoorten kopen? Ik heb slechts 3 solid kabels nodig.
Zijn deze kabels allemaal geschikt?
Info over de keuzes:
- Linksys: We hebben een kortingsbon voor linksys producten
- 2x 15m kabel: we hebben naar mijn computer geen mogelijkheid door de muur/onder de grond. De kabel gaat via een switch bij TV (wel onder de grond) naar mijn computer. Tussen switch en computer is 15m, komt evt. nog een servertje bij, en 15m patchdraad is goedkoper dan 15m solid draad + 2 patchkastjes.
- 5m kabel is voor verbinding naar boven
- 2 switches: 1 voor bij de router, 5 verbindingen nodig, 4 beschikbaar (2 PC's, 1 NAS, 1 AP en andere switch), andere zit bij TV waar ik 5 apparaten heb om aan te sluiten
- routerkeuze: wifi AC dus goed voor langer gebruik, ook met glasvezel als we dat krijgen en met nieuwere apparaten de komende 3-5 jaar gok ik. (AP is minder belangrijk, enkel boven, dus kan wel met N toe)
- NASkeuze: hoort hier niet
2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI