Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:09

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Topicstarter
Als vervolg op vorige topic, met nu andere situatie, ook qua producten heb ik nog een paar vragen of voordat ik ga bestellen.

Huidige situatie:
Alles wifi via Ziggo's Cisco modem/router combi.

Plannen:
Ik wil alle computers bekabelen, mogelijkheden onderzocht, gaat lukken. Boven een extra AP voor bereik (erg slecht daar), en een NAS erbij.
Productlijstje:
#ProductPrijsSubtotaal
2Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 76,85€ 153,70
1Linksys SE2500€ 27,80€ 27,80
1Linksys SE2800€ 38,99€ 38,99
1Linksys WAP300N€ 50,22€ 50,22
1Linksys Smart Wi-Fi Router AC 1750 HD Video Pro (EA6700)€ 146,-€ 146,-
1Synology Disk Station DS212J€ 169,-€ 169,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 585,71

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Jfsq4362Opr1OxtgHKwcg4rU/full.png

Vragen:
Ik heb gekozen voor CAT6, afgeschermd. Verstandig? Ik woon hier nog wel 3 jaar, mijn ouders waarschijnlijk nog veel langer.
Ipv het 8-poort, dure, patchpanel, kan ik ook gewoon 3 extra opbouw patchpoorten kopen? Ik heb slechts 3 solid kabels nodig.
Zijn deze kabels allemaal geschikt?

Info over de keuzes:
- Linksys: We hebben een kortingsbon voor linksys producten
- 2x 15m kabel: we hebben naar mijn computer geen mogelijkheid door de muur/onder de grond. De kabel gaat via een switch bij TV (wel onder de grond) naar mijn computer. Tussen switch en computer is 15m, komt evt. nog een servertje bij, en 15m patchdraad is goedkoper dan 15m solid draad + 2 patchkastjes.
- 5m kabel is voor verbinding naar boven
- 2 switches: 1 voor bij de router, 5 verbindingen nodig, 4 beschikbaar (2 PC's, 1 NAS, 1 AP en andere switch), andere zit bij TV waar ik 5 apparaten heb om aan te sluiten
- routerkeuze: wifi AC dus goed voor langer gebruik, ook met glasvezel als we dat krijgen en met nieuwere apparaten de komende 3-5 jaar gok ik. (AP is minder belangrijk, enkel boven, dus kan wel met N toe)
- NASkeuze: hoort hier niet :)

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CAT6 is overkil. Cat 5e haalt makkelijk Gbit. Is snel zat. En afgeschermd is in een huis situatie niet nodig. In fabriekshallen waar ze veel frequentie regelaars hebben voor zware motoren... daar wel.

Lengte: maakt niet uit. Als je maar binnen 200-300 meter blijft.

Bij een AP met ac, let op of al je mobiele apparaten dat ook aankunnen. iPhonen, Samsungs etc.... check dat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:31

lier

MikroTik nerd

Volgens mij is de prijs van CAT6 niet zo veel hoger dan CAT5e, daarom eerder voor 6 kiezen (afscherming heb je inderdaad niet nodig). Even goed kijken naar het type kabel, loopt een topic op GoT over slechte kabel.

Voor een leuke prijs/pret verhouding ook eens naar MikroTik kijken (als je een klein beetje verstand van netwerken hebt!), erg fijne apparatuur!

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 20 juli 2013 @ 23:01:
CAT6 is overkil. Cat 5e haalt makkelijk Gbit. Is snel zat. En afgeschermd is in een huis situatie niet nodig. In fabriekshallen waar ze veel frequentie regelaars hebben voor zware motoren... daar wel.

Lengte: maakt niet uit. Als je maar binnen 200-300 meter blijft.

Bij een AP met ac, let op of al je mobiele apparaten dat ook aankunnen. iPhonen, Samsungs etc.... check dat!
Maakt niet uit lijkt mij. AC is 5Ghz, anders verbinden ze toch gewoon met N via 2,4Ghz?
Over kabel: Cat6 is tot 50m ook 10Gbps (volgens dion_b) en daarom dat gekozen. Bescherming zal ik niet doen :)

@lier: bewust gekozen voor deze shop, die (zeggen dat) testen elke kabel en garanderen 100% koper. Bij elke kabel staat een waarschuwing kijk uit voor CCA en ze hebben daarvoor een aparte categorie (aluminium is dat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-09 22:13
even een vraagje met betrekking tot je draadloos: Kun je momenteel ook lekker internetten via wifi in de tuin?

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

F.West98 schreef op zaterdag 20 juli 2013 @ 23:26:
[...]

Maakt niet uit lijkt mij. AC is 5Ghz, anders verbinden ze toch gewoon met N via 2,4Ghz?
Belangrijker punt: ga er niet blind vanuit dat de apparaten die nu als "ac" verkocht worden ook daadwerkelijk 100% compatibel zijn met de standaard als hij later dit jaar daadwerkelijk vastgesteld wordt. Kan zomaar zijn dat de dingen die je nu koopt straks gewoon dure n-apparaten zijn met wat ac-achtige features maar geen interoperability met 'echte' ac spullen :o

Ik heb vooralsnog een erg lage dunk van de Broadcom BCM4360 die in de meeste pre-ac spullen zit. Het gaat daarbij vooral om onhebbelijkheden van de firmware/driver, maar of dat straks beter gaat worden is nog maar de vraag. Ik zou persoonlijk met ac wachten totdat er echt een standaard is en tweede/derde generatie chipsets beschikbaar zijn die zowel goed betaalbaar als stabiel en interoperabel zijn.

Heb natuurlijk al een RT-AC66U liggen, maar dat is puur voor testdoeleinden :z
Over kabel: Cat6 is tot 50m ook 10Gbps (volgens dion_b) en daarom dat gekozen. Bescherming zal ik niet doen :)
55m, en ik heb het ook maar van Wikipedia ;)
Wikipedia: Category 6 cable

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Topicstarter
@shure-fan: slecht/nauwelijks. De nieuwe router heeft beter signaal (lijkt mij), maar verder niet heel belangrijk (een echte Tweaker zit toch niet buiten ;) )
@dion_b: Leuke gimmick ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-09 22:13
nooit ergens vanuit gaan, ergo: misschien ook een idee om ergens aan de rand van je huis / tuin een ap te zetten

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Topicstarter
shure-fan schreef op zondag 21 juli 2013 @ 01:27:
nooit ergens vanuit gaan, ergo: misschien ook een idee om ergens aan de rand van je huis / tuin een ap te zetten
Die kan ik tzt altijd nog extra plaatsen; met een 7m patchkabeltje ben ik er. (onder de grond door is duurder en langere kabel nodig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkleingu2
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 29-07 10:56
Kan ik hier advies vragen?
Sinds twee dagen heb ik een managed switch waaraan 1 poort een xerox netwerk printer hangt die steeds blokkeerd. In de log file staat "Dos Attack: UDP packet with soure MAC equal to destination MAC received on the interface xx" Hang ik deze printer aan een andere poort blokkeert deze.
De firmware van de printer heb ik al ge-update. En als ik de dos beveiliging uitzet is het probleem verholpen.
Maar ja. De beveiliging uit zetten om een netwerk printer te laten werken, vind ik niet echt een oplossing.
Kan iemand mij verder helpen?

mvg Peter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giftcard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21-07 13:27
Peter, maak even een losse topic aan. Dit topic is voor F.West98 en zijn vraag over het netwerk..

"Secrets are only secrets if they are secret."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkleingu2
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 29-07 10:56
heb ik nu gedaan

• heckie
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 25-06-2024
Kwam toevalllig bij dit topic terecht omdat een Linksys WAP300N wil kopen. Mijn verbinding is op de eerste verdieping superslecht (nieuwbouwhuis) dus hier wil ik een AP ophangen.

Dus nu vroeg ik me af of je onderstaande opstelling in gebruik hebt genomen en wat je ervaring met de WAP300N hierin is.

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Topicstarter
Ik heb hem zéker in gebruik genomen. In de praktijk gebruik ik de WAP300N nauwelijks, omdat overschakelen niet automatisch gebeurt en hij niet 5- én 2,4Ghz ondersteunt. Ook omdat de router zelf sterk genoeg is heeft het weinig voordeel.
Misschien is het bij slecht bereik wel handiger...

Pagina: 1