Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PicoPSU verlengstuk

Pagina: 1
Acties:

• Rayne_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 25-11 13:52
Ik heb een MiniBox PicoPSU (150W) gekocht om een defecte Streacom PicoPSU in mijn Streacom FC5 case te vervangen. De kabel die naar de buitenkant van de case gaat om de adapter aan te sluiten is helaas iets te kort. Aangezien de kabel met 2 4-pin stekkers aan elkaar gekoppeld is (zie foto), heb ik geprobeerd om hier een 4-pin 12V verlengstuk tussen te plaatsen. Wanneer ik dit doe, start de PC niet meer op. Blijkbaar is het voltage te hoog (de verlengkabel wordt ook zeer warm). Zonder het verlengstuk werkt alles perfect. De adapter die ik gebruik is een 12V 120W adapter.

Men heeft mij voorgesteld om de PicoPSU niet rechtstreeks op het moederbord aan te sluiten, maar een 24-pin verlengstuk te gebruiken zodat de originele voedingskabel tot aan de buitenkant van de case komt. De PicoPSU hangt dan los in het midden van de case. Bestaat er geen betere oplossing?

Afbeeldingslocatie: http://resources.mini-box.com/online/PWR-PICOPSU-120/moreimages/picoPSU-120-big3.jpg

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Als die kabel warm wordt dan zijn de draadjes van het verlengstuk te dun.

[ Voor 4% gewijzigd door Raven op 19-07-2013 23:01 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:24

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Normaal zou zo'n verlengstuk toch wel wat vermogen moeten kunnen doorgeven.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Wat staat er op de draadjes van het verlengstuk? Om wat specifieker te zijn, wat is de AWG waarde?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:32
En: doe eens close-ups van beide kante van het verlengstuk en beide kanten van de pico-PSU vierpolige pluggen? Op het plaatje lijkt het alsof er wat rare splitsingen gedaan worden. Zou mij niet verbazen als dat een kortsluiting oplevert.

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 25-11 21:01
(jarig!)
Als je een soldeerbout hebt liggen kun je die witten en zwarte draad van de adapter kabel (voor het p4 plug deel) verlengen. Gebruik inderdaad dikke kabel want er loopt een grote stroom doorheen. Gebruik dan ook krimpkousjes en het geheel ziet er daarna ook goed uit.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

vanaalten schreef op zaterdag 20 juli 2013 @ 10:47:
En: doe eens close-ups van beide kante van het verlengstuk en beide kanten van de pico-PSU vierpolige pluggen? Op het plaatje lijkt het alsof er wat rare splitsingen gedaan worden. Zou mij niet verbazen als dat een kortsluiting oplevert.
Dat lijkt zo. De bovenste 2 (beide 12V) en de onderste 2 (beide ground) zijn met elkaar verbonden, is standaard bij die Picovoedingstekkers. Dus tenzij er een hele rare verlengkabel tussen zit, zou dat geen problemen moeten opleveren.

[ Voor 8% gewijzigd door Raven op 20-07-2013 11:14 ]

Oscar Wilde

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:24

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Start je pc nog wel op met een gewone voeding? Wel een leuke kast trouwens

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@hierboven: "Zonder het verlengstuk werkt alles perfect. " ;)

Oscar Wilde

• Rayne_
Ik heb 2 foto's gemaakt van de uiteinden die aan elkaar gekoppeld zijn:

Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/35bw8pz.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/qnv1o9.jpg

De verlengkabel heb ik gisteren teruggebracht, dus de AWG waarde weet ik niet. Het gaat om deze kabel.
Omschrijving:
Power Cable 4-pin Male/female
Length: 20 cm

* This cable extends the P4 power supply cable to the 4-pin mainboard by 20 cm
* 4-pin male / female

Op de kabel van de PicoPSU staat 18AWG 300V.

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:32
Ik snap niet dat dat niet gewoon gewerkt heeft. Met de combinatie lijkt mij niets mis en als kabel moet je wel behoorlijk dun zijn om dit niet aan te kunnen.

• Rayne_
Op de kabel die van het moederbord naar de PicoPSU gaat (geel-zwart) staat 22AWG. Deze kabel is ongeveer even dik als de verlengkabel die ik had. Volstaat het om een verlengkabel te gebruiken met 18AWG of lager?

• warcow
  • Laatst online: 25-11 21:01
(jarig!)
Brengt die p4 kabel wel de kabels op de juiste plek? Ik kan mij voorstellen dat die het gebeuren kortsluit. Kijk dus of er niet een gele kabel van de p4 naar zowel de witte als zwarte gaat van de normale kabel. Hetzelfde voor de zwarte kabel van de p4 stekker...

En daarnaast of het witte deel van de picopsu ook uitkomt op het witte deel van de adapter plug deel. Een fout hiermee is snel gemaakt.

• Rayne_
@warcow: Ik heb dit gecontroleerd, alle kleuren werden correct met elkaar verbonden, zowel met de verlengkabel als wanneer de 2 uiteinden rechtstreeks met elkaar verbonden zijn.

• Rayne_
Op de site van BitFenix heb ik de volgende informatie gevonden: Intel ATX-4 pin extension 45 cm 4-pin male to 4-pin female 18AWG(34/0.18)

Zou deze kabel werken? pricewatch: BitFenix 4 Pin ATX12v Extension 45cm white

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

18AWG is max ~6 ampère, hoeveel ben je van plan er doorheen te jagen? ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Raven op 25-07-2013 18:41 ]

Oscar Wilde

• Rayne_
De adapter die eraan hangt is 120W, dus 10A. Als 18AWG max. 6A toelaat zijn te kabels die aan de PicoPSU hangen toch ook niet voldoende? De PicoPSU kan 150W aan, dus in principe max. 12,5A.

• thespeed
  • Laatst online: 00:02
Destijds heb ik er ook problemen mee gehad met de PicoPSU 160XT (met 192W adapter).
Toen heb ik op meerdere forums gelezen dat de ronde adapter plug die je hebt afgebeeld het vermogen niet kan leveren.
Aan mijn adapter zit de onderstaande plug en de afgebeelde verloopstekker.

Afbeeldingslocatie: http://resources.mini-box.com/online/PWR-ACDC-12V-16A-192W/moreimages/ACDC-12V-16A-192W-b3.jpg

Je zou aan de adapter ook een vierkante P4 stekker kunnen maken, alleen die kun je dan niet mooi afwerken in de kast.
In mijn Antec ISK300-65 heb ik het ronde gat wat groter geboord/geveild en toen kon ik de verloopplug er netjes inzetten.

http://www.mini-box.com/12v-16A-AC-DC-Power-Adapter

Houd er wel rekening mee, dat je een zwaardere adapter nodig hebt dan wat de PICOPSU zelf is.
Om het volledige vermogen van 150W te kunnen trekken.
Misschien heb je hier wat aan.

[ Voor 7% gewijzigd door thespeed op 25-07-2013 23:10 ]

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Rayne_ schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 20:12:
De adapter die eraan hangt is 120W, dus 10A. Als 18AWG max. 6A toelaat zijn te kabels die aan de PicoPSU hangen toch ook niet voldoende? De PicoPSU kan 150W aan, dus in principe max. 12,5A.
Dat vroeg ik niet ;) Jij noemt nu wat de adapter maximaal kan leveren, ik vroeg wat er daadwerkelijk door de kabels heen getrokken gaat worden.

Maar ja, de kabels kunnen de PicoPSU en adapter inderdaad niet bijbenen als je het maximale eruit wilt halen.

[ Voor 11% gewijzigd door Raven op 26-07-2013 09:53 ]

Oscar Wilde

• Rayne_
@Raven: sorry, verkeerd begrepen dan. Ik weet niet wat het effectieve verbruik van het systeem is. Ik heb de hardware eens ingegeven bij een aantal PSU calculators, maar het resultaat varieert van 50 tot 150W. Dit is de hardware die ik gebruik:

- Asus F2A85-M pro
- AMD A10 5700
- 2 x 4GB RAM
- Western Digital Green 1TB HDD
- Crucial M4 128GB

Voorlopig draait het systeem al een aantal dagen zonder problemen met de originele (18AWG) kabel van de PicoPSU. Ik denk dat ik het er dus maar op zal wagen om die BitFenix verlengkabel te proberen.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ik denk dat die resultaten wel kloppen, idle zal het inderdaad 50w of misschien wel lager zijn, maar als je er een stresstest op los laat zal het wel aardig wat hoger worden.

Oscar Wilde

Pagina: 1