Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noshit
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-07 17:03
Ik heb een aantal jaren een Asus Eebox 1502. Dit is een simpele nettop met een Atom N270 processor en 2Gb intern geheugen . Ik draai Ubuntu 13.04, 64 bit.

Nu merk ik dat het ding de laatste tijd een beetje traag begint te worden naar mijn gevoel. Ik heb niet zoveel zin om een hele nieuwe PC te kopen want hij bevalt verder goed. Een geheugenuitbreiding is nog wel een optie en is ook betaalbaar. Zou bij deze configuratie een upgrade naar 4Gb intern geheugen zin hebben en merkbaar zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Die cpu blijft een behoorlijk traag beestje. Ik denk dat een SSD de meeste snelheidswinst brengt, maar een upgrade naar 4 GB kan inderdaad ook. Als het goed is heb je 2 SO-DIMM slots met 2 modules van 1 GB erin. Als je naar 4 GB gaat, moet je dus een setje van 2x 2 GB kopen. Kopers voor je oude 2x1 GB SODIMMs zal je moeilijk vinden (iedereen probeert met zijn oude laptop nl hetzelfde te doen, been there done that).

Je kan eerst ook proberen hem tweedehands te verpatsen en bv een pricewatch: MSI Wind Box DC100-017XEU kopen, dan heb je een 3x snellere cpu met 4 GB waar je weer iets langer mee vooruit kan.

[ Voor 11% gewijzigd door Dreamvoid op 19-07-2013 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 494461

Je kan dat geheugen wel gaan upgraden, maar de traagheid waar TS het over heeft zal je daar niet mee weghalen. Inderdaad als je de computer gebruikt voor wat standaard zaakjes, kan je er een SSD in doen. Dit zal je zeker merken met het openen van applicaties. Anders toch een nieuw mini-pctje kopen met een wat snellere CPU. De CPU is toch hetgene denk ik wat jou nou een beetje tegenhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:20
noshit schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 20:54:
Dit is een simpele nettop met een Atom N270 processor en 2Gb intern geheugen. Ik draai Ubuntu 13.04, 64 bit.
De N270 heeft toch helemaal geen 64bit ondersteuning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noshit
Als ik dit allemaal zo hoor vraag ik mij af of het de investering waar is. Een SSD heeft denk ik niet zo veel zin. Ik werk eigenlijk 100% online, bijna geen applicaties lokaal op de PC.

@Nielson: Ik heb toch echt Unbuntu 64 bits er op staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 494461

Hm, Nielson kijkt inderdaad nog een stukje verder. Inderdaad zou die CPU helemaal geen 64 bit ondersteunen. Hier staat het als bewijs.

Dan zou ik aan de hand van dit even een 32 bit OS installeren, kijken of je dan nog tevreden bent met de snelheid van het systeempje. Het is een beetje een gewoonte met de processors vandaag de dag om er van uit te gaan dat het 64 bit ondersteunt, maar de Atom is een oudje natuurlijk. Excuses x)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noshit
Ik ben vanmorgen maar eens begonnen om de 32 bits versie te installeren. Lijkt nu wel een stukje sneller te zijn geworden maar dat kan natuurlijk ook aan de schone installatie liggen. Ben benieuwd hoe dat de komende dagen zal ontwikkelen.

Wat zou meer effect op de performance hebben: een geheugen upgrade of SSD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
SSD waarschijnlijk, want vraag me af of je bordje uberhaupt wel meer dan 2 GB ondersteund. De meeste Atom's hebben door Intel een hele lage maximaal ondersteunde geheugenhoeveelheid gekregen. Bij de N270 zit de geheugencontroller nog niet in de cpu maar de 945GSE chipset waar deze vaak mee gecombineerd wordt ondersteund officieel ook max 2 GB.

[ Voor 3% gewijzigd door Nielson op 20-07-2013 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noshit
Volgens de specs van Asus zou er 4Gb ondersteund worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
Ah, 'k zie inderdaad dat je een Nvidia Ion ipv Intel chipset erin hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:49

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

noshit schreef op zaterdag 20 juli 2013 @ 11:13:
Volgens de specs van Asus zou er 4Gb ondersteund worden.
TS heeft al 2GB, dat is al vier keer zoveel als je hier roept...

Lijkt me sowieos dat je meer dan 512MB wilt anno 2013.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noshit
Wie heeft het over 512MB? Snap deze opmerking niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Mierenneukerij over Gigabit/Gigabyte.
Pagina: 1