Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CU2morO
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-08 11:56
Sinds kort een aantal reacties naar vacatures de deur uit gedaan. Bij een aantal reacties wordt er ter voorbereiding van het sollicitatiegesprek gevraagd om 'enkele voorbeelden van programmacode' in verschillende exacte bewoordingen.

Wat wordt er nou precies verwacht? Verschilt dit per werkgever of is er een 'standaard' die je als IT sollicitant aan moet houden? Verwachten ze één enkele class van misschien 1-2 A4'tjes, of een compleet project?

Vreemd genoeg kon ik niet veel vinden op Google of dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 02-10 17:42
Github link :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythio
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 27-09 18:24
Nog nooit gehoord dat dit is gevraagd, maar ik zit ook niet in de IT kant.

Kan me voorstellen dat ze willen kijken wat voor programmeer stijl iemand heeft en dat zie je het beste van broncode (veel/weinig commentaar, efficiente constructies, verdeling classes/functies, etc). Ik zou niet weten of ze iets "precies" verwachten.

Zou wel zorgen dat het 1) representatief is voor je normale werk (ga niet nu 3 dagen 1 a4tje helemaal perfect maken, want dan val je later door de mand) en 2) een stuk code is dat je uit kunt leggen, kunt verklaren waarom je dat stuk kiest en je dus ook best trots op bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikel
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Er lijkt me niets mis mee om de vraag te stellen wat ze precies willen zien, dan kun je in ieder geval voorkomen dat je iets heel anders inlevert dan verwacht wordt.

Ik verwacht dat ze dit vragen om iets te hebben om over te praten tijdens het gesprek. De werkgever verwacht door met jou in gesprek te gaan over de door jou aangeleverde code en door daar specifieke vragen over te stellen een beeld te krijgen van jouw kennis, capaciteiten, en mate waarin je in staat bent je ideeën uit te leggen. Het zal hem er niet zo zeer om gaan om te zien of jouw indentatiestijl overeenkomt met die van het bedrijf.

Belangrijk is dat je iets inlevert wat je zelf interessant vind, bijvoorbeeld wat stukken code uit een hobby project waarvan je zelf vind dat je daar een elegante oplossing voor een niet-standaard probleem hebt gevonden. Ga niet te veel op zoek naar wat je denkt dat ze willen zien, maar lever iets in waar jij zelf enthousiast over bent, dat komt altijd over in een gesprek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-10 16:16

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

CU2morO schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 20:29:
Sinds kort een aantal reacties naar vacatures de deur uit gedaan. Bij een aantal reacties wordt er ter voorbereiding van het sollicitatiegesprek gevraagd om 'enkele voorbeelden van programmacode' in verschillende exacte bewoordingen.

Wat wordt er nou precies verwacht?
Dat jij als programmeur met behulp van logisch nadenken, een beetje inlevingsvermogen en andere probleemoplossingstechnieken die je tot je beschikken hebt (zoals het vragen op dit forum) enigszins vage verzoeken binnen een redelijke termijn (hoe sneller hoe beter) kan beantwoorden met precies de juiste informatie die de opdrachtgever wil hebben, en ook kan beargumenteren waarom dit antwoord volgens jou een geweldig antwoord is.
Verschilt dit per werkgever
Ja.
of is er een 'standaard' die je als IT sollicitant aan moet houden?
Nee.
Verwachten ze één enkele class van misschien 1-2 A4'tjes, of een compleet project?
Probeer je een beetje in te leven in de mensen die je code ontvangen. Tip: er zijn niet veel mensen die voor hun lol enorme hoeveelheden code van sollicitanten doorlezen. Beperk je tot een paar klassen en geef er ook context bij, leg uit waarom je deze code mooi vind, omdat je een slim algoritme of patroon hebt geimplementeerd, duidelijke variable namen hebt gebruikt, welke codestandaarden je volgde etc.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curvemod
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-09 09:15
CU2morO schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 20:29:
Wat wordt er nou precies verwacht? Verschilt dit per werkgever of is er een 'standaard' die je als IT sollicitant aan moet houden? Verwachten ze één enkele class van misschien 1-2 A4'tjes, of een compleet project?

Vreemd genoeg kon ik niet veel vinden op Google of dit forum.
Er is geen standaard, stuur een stukje code op waar duidelijk jouw skills uit te halen zijn en waar je trots op bent. Dit kan bijvoorbeeld een slim algoritme zijn, of gewoon een fraai stukje OO code met een bepaald duidelijk doel. Een gigantische project gebaseerd op een standaard framework is geen goed idee, daar is niets aan te zien (zeker niet in korte tijd). Het doorsturen van een linkje naar je Github kan ook geen kwaad, daaraan is vaak al goed te zien waar iemand mee bezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is altijd prima om even te bellen of te mailen naar de werkgever om te vragen wat precies de bedoeling is.

*weg* dit valt onder spam en is dus niet de bedoeling.

[ Voor 50% gewijzigd door RoD op 27-08-2013 12:25 ]

Pagina: 1