27" 2560x1440 met GPU

Pagina: 1
Acties:

• Angilo
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 27-02 19:53
Beste,

Ik heb in het verleden eerder advies gevraagd over dual monitor setup vs 2560x1440. Ik kon een extra scherm van een vriend lenen waardoor ik de dual monitor setup heb kunnen testen. Dit is mij niet bevallen.
Ik wil een 27" scherm halen, met een nieuwe GPU. Huidig budget laat geen GPU toe, dus dit zal later moeten. Voorheen wilde ik niet gamen op mijn pc, vanwege een verhuizing heb ik een extra kamer voor thuiskantoor over dus wil ik 1 pc voor zowel werk als gamen.

Monitor
Hier wordt steevast de Dell U2713HM aangeraden, terwijl ik redelijk vaak over backlight bleeding lees. De foto's die ik gezien heb tonen dat het vrij erg is.
http://www.overclock.net/...acklight-bleed-acceptable

Ik heb gelezen dat dit een veel voorkomend probleem is bij de Dell.

Mijn vraag is, welk 27" scherm met 2560x1440 is het beste?
Budget: 500€

GPU
Ik wil kunnen gamen (BF3, BF4, LoL), het hoeft niet per se op 8xAA oid. High/Ultra zou leuk zijn.
Welke gpu komt hiervoor in aanmerking?

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09-2025

millman

6708Mhz @ -185c

Ik heb voor monitor geen ervaring, draai op een 27"1920x1080 schermpje die ik er mooi uit vind zien, maar ik weet niet beter. Wat gpu betreft, ik heb de afgelopen tijd een hoop gpu's versloneden en zit net een maandje met een 770 (na een 7870xt en een watergekoelde 7970 te hebben gehad). Op 1920x1800 draait deze zeer fatsoenlijke framerates op ultra, 4xAA tussen de 90-110 fps (fraps) Ik vermoed dat BF4 ook fatsoenlijk daar op draait. Voor 1920x1080 heb je aan een 7950 ruimschoots genoeg, maar lees ook even wat reviews.. voor resultaten van hogere resoluties

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-02 00:34

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Het is een stukje zwaarder aangezien je haast 1.8x zoveel pixels hebt.

Een HD7950 zal goed werken, je zal niet alles op de maximale settins kunnen draaien maar de hogere resolutie laat het er een stuk beter uitzien omdat je minder snel ziet dat je aliasing hebt.

• Angilo
Bedankt voor de replies. Met name de monitor heb ik vragen over. Qua GPU zijn veel benchmarks op te zoeken.

http://tweakers.net/benchdb/test/974

Alhoewel veel benchmarks aparte bewegingen vertonen. Zo doet de GTX770 het de ene keer heel veel beter dan de HD7970 en de andere keer niet. Ik weet niet voor hoeveel FPS ik moet zoeken, omdat altijd alles gemeten wordt op Ultra max AA. En als een hd7950 zou voldoen (+/- € 270) op ultra zonder AA en een GTX 770 (+/- €400) op ultra met max AA, dan vind ik dat geen 130€ extra waard.

Dus ik hoopte eigenlijk iemand te vinden die 2560x1440 speelt en dezelfde gedachte heeft als ik heb!

[EDIT] Ter indicatie, ik speel nu BF3 op een HD4870. Ik had een HD7870XT gekocht, maar die heb ik terug gestuurd omdat ik de meerwaarde vond tegenvallen. Ik speel nu 1920x1200 op high (verder geen AA, etc) en het verschil met Ultra + AA vond ik niet de meerprijs waard.

[ Voor 17% gewijzigd door Angilo op 20-07-2013 11:40 ]

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 28-02 16:38
Dat komt omdat Ultra standaard met 4x AA komt, en dus gaat een review niet adverteren met ULTRA SETTING TEST (zonder AA :')).
Het is heel simpel: boeit graphics niet zo veel, neem een 7970. Wil je altijd zo hoog mogelijk draaien, koop een GTX 770/780, gezien het laatste niet het geval is, koop een 7970. Bevalt het niet stuur je hem terug en koop je alsnog iets meer...
Een 7970 GHz editie vs een 7950 ga je overigens aardig goed merken, dus dat 'beetje' extra zou ik in ieder geval altijd wel overwegen.

[ Voor 14% gewijzigd door Paprika op 20-07-2013 12:19 ]

• Jorick
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06:52
Ik ben in het bezit van een Dell U2711 en een GeForce GTX 760 en heb qua performance geen klagen. De spellen die ik op native resolutie draai speel ik meestal zonder MSAA omdat aliasing amper een issue is en qua performance maakt het een behoorlijk verschil. Een goede optie is FXAA omdat dit een veel goedkopere methode is om aliasing tegen te gaan met als nadeel dat het beeld iets softer wordt.

BF3 op ultra draait hier prima op native resolutie, zowel in single- als multiplayer. Overigens ziet 1920x1080 opgeschaald er ook nog prima uit en is zeker een alternatief voor spellen waar je liever een hogere FPS hebt.

Misschien nog wel iets om rekening mee te houden bij je zoektocht naar een goed scherm is inputlag. Op TFT Central zijn genoeg reviews te vinden inclusief metingen van de inputlag. De meeste 27" schermen met een 2560x1440 resolutie hebben een IPS paneel en die hebben doorgaans een hogere inputlag dan TN panelen en sommige mensen vinden dit hinderlijk.

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21-02 12:36
Heb een 2713hm icm een gtx680 is op het moment nog snel genoeg voor gamen op 1440p
Maar is echt zwaar voor je gpu deze resolutie

• Angilo
Dit soort berichten was ik naar op zoek. Top.
Een Gefore GTX 760 doet het voldoende zeg je?
http://www.pcper.com/revi...w-GK104-250/Battlefield-3
Ik zie inderdaad dat een GTX760 zich prima verhoudt tegenover de rest. Voor mij is de GTX770 in ieder geval zijn meerprijs niet waard (op basis van deze benchmark).

@goofy, hoe bevalt je 2713HM? Geen last van bleeding? Spatten de kleuren er van af?

Bedankt voor de link van TFT central.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-02 20:29

Nemesizz

Untouchable

@goofy, hoe bevalt je 2713HM? Geen last van bleeding? Spatten de kleuren er van af?
Even een algemene opmerking, maar bleeding kan per scherm verschillen.
Heb vaak zat schermen gezien van hetzelfde type (in het algemeen, niet specifiek het scherm dat je hier bedoeld) in de zelfde serie waarbij de een goed beeld geeft en de ander gruwelijke bleeding heeft.
Bij extreme back-light bleeding kun je overigens vaak je scherm ook RMA sturen.

Zelf heb ik een tijdje een Samsung 305T gebruikt met een reso van 2560x1200. Veel GPU's (dus ook de 'midrange') modellen kunnen vaak nog wel redelijke frame-rates halen met games op die resolutie.
Het enige waar je goed rekening mee moet houden is hoe je je game-settings insteld.
Het valt mij namelijk op dat veel mensen maar gewoon 'dom' alles op max zetten (dus ook dingen als MSAA direct op 8x of hoger soms) en dan klagen dat het spul niet goed draait. Terwijl als je settings een beetje tweaked je mooi beeld hebt én nog goede framerates. Bovendien ben je op zulke hoge resoluties vaak amper MSAA meer nodig (zelf hou ik helemaal niet zo van die hele hoge AA's, word het beeld vaak blurry van en kost veel te veel performance).

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21-02 12:36
Heb geen last van bleeding gelukkig, kleuren zijn geweldig ben er erg tevreden mee

• ETHART
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01-01 08:19
Ik had een 2713HM icm. een gtx680 en in skyrim had ik veel last van pop-up textures.

Nu heb ik een titan en nu kan ik heel ver kijken, ik weet alleen niet of dit komt door de monsterlijke gpu, de grote hoeveelheid geheugen of een combinatie van die twee.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 28-02 23:07

M2M

medicijnman

de popping textures kan best een driverissue zijn. De kans dat het aan de performance van je kaart ligt is klein, aangezien skyrim geen automatisch aanpassende engine heeft.

Daarnaast is zo'n titan wel een stukje lomper dan een "normale" 680.

In ieder geval wil je een GPU hebben met het liefst minimaal 3GB geheugen.

-_-

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:03

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Voor adviesvragen geldt:
Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!)

Move VB -> CAA

Oslik blyat! Oslik!

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Heb zelf ook de 2713HM icm gtx 780. Werkt als een trein :)

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 25-02 12:20
Ik heb een HD5870 icm 2711 en werkt ook prima. Geen issues met grafische performance

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

• Angilo
Inderdaad, met een onbeperkt budget en streven naar max FPS op max settings is een 680 of 780 goed. Voor mij is dat niet van toepassing en er honderden euro's meer tegen aan gooien vind ik onzinnig.
Pagina: 1