Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Mijn wenslijst

Pagina: 1
Acties:

• Zinowor
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 19-03-2024
*Ik had deze topic in het verkeerde forum gepost, dus ik heb hem zelf maar even verplaatst naar hier.*

Hallo, ik ben nieuw op deze website, maar met behulp van tweakers.net heb ik mijn ultieme wenslijst kunnen samenstellen. Ik ben erg enthousiast over mijn wenslijst en ik speel nu al dagen met de gedachte hoe geweldig het gaat worden als ik deze wenslijst uiteindelijk heb omgetoverd in een desktop. Er zijn alleen een aantal onzekerheden.

Om te beginnen ben ik een noob die nog nooit een pc in elkaar heeft gezet en ben ik van plan deze setup zelf in elkaar te bouwen met behulp van online gidsen en eventueel een vriend die ook zijn eigen pc in elkaar gezet heeft. Verder weet ik niet zeker of de onderdelen die ik bij elkaar heb geselecteerd ook daadwerkelijk met elkaar in harmonie zullen functioneren. Ik heb mijn best gedaan om me in te lezen over de compatibiliteitsfactoren die hier van toepassing zijn, maar uiteindelijk komt het erop neer dat ik pas net kom kijken op het gebied van custom-built desktops. Daarom leek het mij een goed idee om naar de input te vragen van mensen met meer ervaring, voordat ik begin met geld te gooien.

Waar ik de pc voornamelijk voor zal gebruiken is om te gamen, maar aan de hand van mijn setup heb je dat waarschijnlijk wel kunnen raden. Verder zal ik hem ook gebruiken voor multimedia entertainment, maar daar houdt het ook bij op.

Indien je geen zin hebt om naar mijn wenslijst te kijken, hier is de setup die ik in gedachten heb.

Intel Core i7 4770K Boxed

Asus Z87-PLUS

Asus GTX780-DC2OC-3GD5

Cooler Master Storm Trooper (Closed)

BenQ XL2411T Zwart

Microsoft Windows 7 Home Premium SP1 (NL, OEM, 64-Bit)

Noctua NH-D14

Noctua NF-P14 FLX, 140mm

Corsair Vengeance Blue 16GB (2x8) 1600 MHz

Asus DRW-24B5ST Zwart

Seasonic Platinum Series 1000 Watt

Samsung 840 Pro 512GB

In de vorige topic kreeg ik het advies dat ik beter een 1600mhz geheugen kan kopen in plaats van de dominator 2400, omdat deze speciaal voor overclockers zijn. Maar in principe ga ik deze setup ook overclocken om een betere value te krijgen, alleen zal ik waarschijnlijk niet mijn geheugen zelf overclocken. Behalve dat ik via xmp ofzo de mhz tot ~2000mhz breng, omdat hij standaard waarschijnlijk in 1333mhz opereert. Of misschien is dat wat hij bedoelde met overclocken. :P

*Updated*

Verwijderd

Dat is indedaad overklokken! Dan is het een prima setje! En de overige tips al dorogenomen?
Mooi lijstje! Ik zou alleen de 1TB vervangen voor een 2TB schijf die beginnen namelijk weer behoorlijk te zakken in prijs! Als SSD zou ik gaan voor de iets snellere Samsung 840 PRO 128GB of OCZ Vector serie. Ook is je voeding veels te duur. Neem bv deze: pricewatch: Corsair CX750M. Ook is het geheugen speciaal voor overklokkers, dus als je dat niet gaat doen neem een setje 1600MHz 2x8GB dit kost de helft! sucsess!

p.s.: Tip: gebruik het update knopje als je iets wil toevoegen aan de laatste post!
?

• comitatus
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09-11 16:02
De prijs prestatie verhouding krijg je nooit uit een 2400mHz geheugenmodule. Dit zijn modules voor mensen die maximale resultaat uit benchmarks willen halen. Een 1600/1866 mHz is in vele vallen meer dan genoeg.

• Zinowor
Verwijderd schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 12:06:
Dat is indedaad overklokken! Dan is het een prima setje! En de overige tips al dorogenomen?

[...]
?
De overige tips heb ik in overweging genomen, maar het komt erop neer dat ik met dit systeem niet naar de prijs zal kijken. Echte kwaliteit is mijn nummer 1 prioriteit hier, met kwaliteit bedoel ik duurzaamheid en prestatievermogen.

Het mag dus duidelijk zijn dat ik de voeding niet van plan ben te veranderen, ik heb er vrij lang over gedaan om tot een besluit te komen en die voeding staat enorm hoog aangeschreven en ik vind de prijs wel meevallen. Ik was eerst van plan om voor een SLI setup te gaan, waarbij ik een nog veel duurdere voeding moest kopen met minder kwaliteit als deze. Uiteindelijk had de GTX 780 mij een uitweg geboden en daarmee kon ik voor een betere, maar minder krachtige voeding gaan die een stuk minder kostte.

Ik kan eventueel de 2 TB versie kopen, omdat het maar 25 euro meer kost.

Verder heb ik wel besloten om voor de Samsung 840 Pro te gaan i.p.v de Intel 520. Goeie tip als ik zo naar de recensies kijk.
comitatus schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 12:23:
De prijs prestatie verhouding krijg je nooit uit een 2400mHz geheugenmodule. Dit zijn modules voor mensen die maximale resultaat uit benchmarks willen halen. Een 1600/1866 mHz is in vele vallen meer dan genoeg.
Maar met een computer zo krachtig als deze, is het dan niet zonde om een geheugen te hebben die qua prestatievermogen achter de rest aan moet lopen?

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Nee, geheugen loopt niet achter de feiten aan, verschil is in performance niet meer dan een 1-2%.. Mocht je toch snelle reepjes willen hebben, dan heb ik 2x4Gb 2800Mhz c11 geheugen liggen.. DM mij even als je hierover wilt onderhandelen, doe ze voor een tweakerprijsje weg..

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• Zinowor
millman schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 18:01:
Nee, geheugen loopt niet achter de feiten aan, verschil is in performance niet meer dan een 1-2%.. Mocht je toch snelle reepjes willen hebben, dan heb ik 2x4Gb 2800Mhz c11 geheugen liggen.. DM mij even als je hierover wilt onderhandelen, doe ze voor een tweakerprijsje weg..
Als die 1-2% een realistisch nummer is voor het prestatieverschil dan is het mogelijk geen extra 100 euro waard. Maar uiteindelijk heb ik wel het gevoel van "het is maar 100 euro", zou die extra 100 euro mijn pc niet wat meer "futureproof" maken? Dat ik na 1-2 jaar niet al zoiets heb van "nu moet ik alsnog die 100 euro (of 50 bij die tijd) uitgeven".

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Dan zou ik dat geld aan een snellere processor uitgeven, die je nu hebt is snel maar nu niet echt een hoogvlieger.

• Zinowor
Reepje schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 18:56:
Dan zou ik dat geld aan een snellere processor uitgeven, die je nu hebt is snel maar nu niet echt een hoogvlieger.
Ik zou echt niet weten wat een betere processor zou zijn voor mij. Voor het gamen is een i5 of een i7 niet echt van belang als ik het goed begrijp en de snelste i5 die ik kon vinden is de 4670k. Voor een i7 wordt dat waarschijnlijk de 4770k.

Echter als een i7 meer impact maakt op de game prestaties dan een 2400Hz geheugen, dan zou dat inderdaad het overwegen waard zijn.

Als je het hebt over AMD processors, dan moet ik er wel bij zeggen dat ik een Intel persoon ben. Dus ik zou een dergelijke processor alleen overwegen als deze echt beter is.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Nee, in het topsegment heeft AMD nog het nakijken

De processor die je nu hebt is zeker goed (en zou mijn voorkeur hebben). Maar je overweegt 100 euro aan extra duur geheugen uit te geven voor 1% winst (waar die winst dan ook gehaald mag worden).

Hetzelfde gaat op voor de processor. Wat wil een benchmark zeggen, of kijken we puur naar de fps van een game?

Zo moet je de benchmarks van passmark niet helemaal heilig nemen, want wat is er precies gebenched, maar een idikatie geven ze zeker wel. Als ik dan even naar de verschillende scores kijk:

i7-4770k staat op de 16e plaats met score 10153
AMD fx 8350 staat op de 37e plaats met een score van 9128
i5-4670k staat op de 81e plaats met een score van 7532

En in dat licht vind ik het een beetje vreemd dat je stelt "ik ga voor het beste" en daarom zelfs 100 euro extra voor snel geheugen wil uitgeven, terwijl je kan zien dat als dat geld in de processor gestoken wordt, dat echt wel meer dan 1% snelheidswinst zal opleveren.

• Zinowor
Het gaat me echt puur om de fps van een game. Algemene snelheid van mijn computer vind ik zeker fijn, maar dat is niet mijn hoogste prioriteit. De fps van een game is voor mij extra belangrijk, omdat ik een BenQ 120Hz monitor ga kopen en als ik niet genoeg fps kan genereren om dit beeldscherm tot zijn recht te laten komen is het wel erg zonde.

Ik heb nu inmiddels die benchmarks opgezocht van passmark en ik moet zeggen dat ik het knap vind dat een processor van 300 euro zich staande houdt tussen giganten. Ik heb het hier over de 4770k die 80 euro meer kost dan de 4670k. Ik weet niet precies wat die eenheden van de benchmark inhouden, maar een verschil van 25% vind ik wel groot. Ik snap dat het waarschijnlijk niet inhoudt dat de CPU 25% sneller is, maar alsnog, impressive.

Dus wat eigenlijk slimmer zou zijn is als ik een normale 1600Mhz geheugen koop en dan de 4770k cpu halen i.p.v de 4670k, of niet?

Ik moet er wel bij zeggen dat ook al had ik het erover dat geld in principe geen rol speelt, het moet wel een beetje normaal blijven. Ik ben juist blij dat mensen me erop wijzen dat ik voor minder kan gaan als het niet veel verschil zal maken. Daarvoor ben ik juist naar deze website gekomen. :D

[ Voor 13% gewijzigd door Zinowor op 19-07-2013 20:51 ]

• Pascalx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-10 09:37
Ik weet niet precies welke games je gaat spelen, maar realistisch gezien zal je als je 'slechts' één 780 hebt moeten kiezen tussen 120+ FPS als je dat belangrijk vindt, of tussen ultra high settings. De meeste nieuwe spellen halen op ultra 1080p met een 780 maximaal zo'n 100 FPS en de zwaardere games (MLN) zelfs minder.

Mijn eigen voorkeur gaat altijd uit naar grafische kwaliteit van spellen. Ik speel dan ook niet vaak met een FPS monitor aan in de games die ik speel.

Om 'nu' te investeren in 'later' door al €100,- extra voor een bepaald onderdeel uit te geven, terwijl het een luttele performance increase is, zou ik je niet aanraden. Je kan dit geld beter bewaren en dan écht later investeren in een nieuw component.

De technologische vooruitgangen gaan echt gigantisch snel, zo ben ik zelf zo'n 5 jaar geleden begonnen met mijn eerste eigen computer te bouwen, en intussen heb ik gemerkt dat de vooruitgang die bijna elke jaar geboekt wordt zo groot is dat het 't bijna niet waard is daar nu al extra voor uit te geven.

Succes met 't bouwen van je rig, je hebt daar een mooi verlanglijstje, maar weet hoeveel geld je uitgeeft en oriënteer je goed wat je ervan kan verwachten. Nieuwe games + 120FPS + hoge settings heeft over 't algemeen toch wel een SLI opstelling nodig.

Also; om antwoord te geven op je laatste vraag: De CPU zal in dit systeem echt geen bottleneck gaan vormen bij pcgaming. Correct me if i'm wrong, maar het verschil tussen een 4770k of een 4670k zal je dan ook niet gaan merken in de realiteit.

Groeten,

Pascal

PS: Zo heb ik deze week zelf de keuze moeten maken voor m'n broertje wat betreft de GPU. Hij speelt op een 29" (2560x1080) monitor. Geweldig ding, maar zijn huidige GPU kan dit niet aan. Hij wou daarom een nieuwe om zijn games weer goed op ultra te kunnen spelen. Ik twijfelen tussen een GTX770 of een GTX780... Uiteindelijk voor de GTX770 gegaan aangezien ik het 't niet waard vond voor hem om €200,- (50% meer) extra uit te geven voor slechts 20-30% meer FPS in games. Mocht hij niet tevreden zijn met zijn GTX770 kan hij altijd nog voor een tweede GTX770 gaan en alsnog meer FPS halen dan een GTX780.

Je betaald de hoofdprijs als je het beste van het beste wilt hebben, maar daar zijn de BBG's hier ook voor. Zo veel mogelijk Bang for Bucks zien te vinden. Want wat nú echt razendsnel is en wellicht €2000,- kost, is over 1 à 2 jaar al lang niet meer 'het snelst' - ondanks dat het dan waarschijnlijk nogsteeds voldoet -.

[ Voor 22% gewijzigd door Pascalx op 19-07-2013 21:05 ]

• Zinowor
De games die ik speel en zal spelen zijn Skyrim, World of Warcraft, Battlefield 4 en Elder Scrolls Online. En dan zijn er natuurlijk nog een aantal games waarvan ik nu nog niet weet dat ik ze ga spelen.

Maar goed, ik ben op een wellicht slim idee gekomen. Wat als ik nou alvast een voeding koop die een GTX780 DC2 OC SLI setup kan ondersteunen? Ondertussen speel ik gewoon een tijdje zonder SLI en zet ik wat geld weg om die later nog toe te voegen. Ik ben namelijk wel van plan om games in hun hoogste settings mogelijk met 120+ fps te spelen. Als dat niet gelijk kan, dan doe ik het gewoon zo.

Over de voeding gesproken, hoeveel watt zou ik nodig hebben voor zo'n SLI setup? Gelukkig is Nvidia niet zo'n watt monster als AMD, dus misschien zou ik aan 850w genoeg hebben.

*Edit*

Er werd door Guru3d minimaal 800 watt geadviseerd met een SLI setup van de GTX780 DC2 OC, maar dat als je gaat overclocken het watt verbruik best kan oplopen en dat het slim is om wat van een marge over te laten. Dus ik ga voor een 1000w psu, die maar iets van 20 euro duurder is. Oh well.

Overigens, kan iemand mij uitleggen wat het verschil is tussen Boxed, Fanless Boxed en Tray? Ik zat naar een processor te kijken via tweakers, maar ik zag 3 versies van dezelfde processor en er is sprake van een prijsverschil dus ik vroeg me af wat het verschil nou is. Een snelle google search gaf me niet het antwoord dat ik zocht, dus misschien weet iemand het hier.

[ Voor 30% gewijzigd door Zinowor op 20-07-2013 02:16 ]

• arens77
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 26-10 20:25
Boxed: de stock intel koeler is meegeleverd.
Tray: alleen de cpu (waarom die duurder is weet ik niet)
Fanless boxed: zonder de stock koeler

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Met een single kaart oplossing 120hz scherm willen voeden is absoluut zinloos. Wil 120Hz zin hebben moet je minimaal ook 120FPS halen.. In de meetste games red een titan dat nog niet.. Je zou dus op low instellingen moeten gamen wil je 120FPS krijgen.

Ik persoonlijk speel liever op ultra met een 60hz scherm dan low op een 120hz scherm

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• Zinowor
arens77 schreef op zaterdag 20 juli 2013 @ 09:13:
Boxed: de stock intel koeler is meegeleverd.
Tray: alleen de cpu (waarom die duurder is weet ik niet)
Fanless boxed: zonder de stock koeler
Ah oke, bedankt voor de uitleg.
millman schreef op zaterdag 20 juli 2013 @ 11:35:
Met een single kaart oplossing 120hz scherm willen voeden is absoluut zinloos. Wil 120Hz zin hebben moet je minimaal ook 120FPS halen.. In de meetste games red een titan dat nog niet.. Je zou dus op low instellingen moeten gamen wil je 120FPS krijgen.

Ik persoonlijk speel liever op ultra met een 60hz scherm dan low op een 120hz scherm
Ik ben me hier bewust van, daarom ga ik met mijn setup alvast voorbereidingen treffen om later nog voor een SLI setup te kunnen gaan. Ik denk dat een Asus GTX 780 DC2 OC SLI geen problemen moet hebben om 120 fps te genereren, zelfs met ultra settings.

• Pascalx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-10 09:37
Skyrim:
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img196/5421/4xn2.png

World of Warcraft:
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img534/2593/6i1.gif

Battlefield 3:
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img62/2975/oj5t.png

Zoals je ziet hebben WoW en Skyrim geen probleem 120+ FPS te halen met SLI GTX780. Battlefield 3 heeft 't echter een stuk zwaarder en scaled heel raar t.o.v. de 760 en de 770 in (tri)SLI. Ik zou gewoon voor één GTX780 gaan en kijken hoe tevreden je hiermee bent. SLI draaien kan inderdaad altijd nog, maar niet elk spel (zie de rare schaling met BF) gaat goed om met SLI.

[ Voor 37% gewijzigd door Pascalx op 20-07-2013 16:21 ]

• Zinowor
Die benchmark voor BF3 is inderdaad een beetje vreemd, ik hoop dat het wat beter werkt voor BF4.

Maar goed, wenslijst is weer updated.

Andere monitor, andere geheugen, andere processor, geen HDD meer en nu een grotere SSD.

Ik ben wat duurder uit nu, vooral door de SSD, maar ik denk dat ik mijn toekomstige pc nu voor ogen heb.

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:30
Ik dacht dat voor bijna alle games een I-5 4670 voldoende was omdat er (bijna) geen games zijn die HyperThreading ondersteunen?

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:31
Bijna alle games ondersteunen HT, echter zie je vaak geen verschil tussen de i5 en i7 omdat de i5 al geen bottleneck is.
In de toekomst zal de processor wellicht wel een keer de bottleneck worden (als je de videokaart upgrade), en dan kan de i7 zomaar wel sneller zijn.
Pagina: 1