Werkstation geen DNS server van DHCPv6

Pagina: 1
Acties:

• w4rguy
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-05 12:23

w4rguy

Team Manager NAB Racing

Topicstarter
Ik zit met het volgende probleem. Ik heb in mijn netwerk een pfsense router. Ben vandaag begonnen met het instellen van een ipv6-tunnel die ondertussen werkt (yay).

Er is echter één probleem. Ik heb één werkstation die GEEN DNS-server wil slikken van de DHCP-server. Andere systemen (ook met hetzelfde besturingssysteem) slikken de dhcp-server wel. Zodra ik de DNS-server statisch invoer werkt het gewoon. Ook kan het werkstation de DNS-requests voor IPv6 afhandelen over het IPv4 verkeer. Pingen over IPv6 gaat ook prima, het is alleen DNS.

Wat ik uit kan sluiten:
De config van de server werkt goed. Andere werkstations en servers draaien prima zonder ook maar iets in te hoeven stellen.
Netwerkverkeer en resolving gaan prima, zodra de dns-query over IPv4 kan gaan werkt ook resolving van IPv6.

Wat is vastgesteld:
Het lijkt op een client-side-issue. Allen deze windows7 bak heeft problemen met het slikken van de DNS-server. Het IP-adres komt prima binnen. Het lijkt alsof hij ergens gewoon weigert de DNS-server te accepteren. Het werkstation waar de problemen op plaatsvinden heeft McAfee geïnstalleerd staan. Een ander werkstation (waar het wel op werkt) heeft ook McAfee er op staan, daar lijkt het dus niet vandaan te komen.

Waarom dan deze post?
Nou, misschien dat iemand een tip kan geven of ervaring heeft met dit soort problemen. Ik zie even door de bomen het bos niet meer en begrijp er geen flikker van. Ik hoop dat iemand een frisse blik kan geven op dit issue.

**edit**
Als ik op mijn laptop bekabeld kijk krijg ik ook geen DNS-Server door. Ga ik echter bekabeld op het netwerk dan krijg ik weer wel een DNS-Server binnen. De desktop waar de problemen op bevinden zijn weer juist bekabeld (op dezelfde switch als waar de laptop aan ging).
Als ik een nslookup doe terwijl ik geen DNS-Server heb krijg ik reactie van het volgende ip: fec0:0:0:ffff::1

[ Voor 11% gewijzigd door w4rguy op 19-07-2013 01:37 ]

All-Round nerd | iRacing Profiel

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:33

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Lijkt inderdaad client side te zijn.
Ik weet wel dat Windows 7 geen RDNSS snapt en zodoende de instelling niet overneemt, maar de DNS "suggestie" van DHCPv6 zou hij toch wel moeten begrijpen en overnemen.

Waar dit precies aan ligt weet ik niet. Ik werk hier nog met radvd waardoor het hier enkel met RDNSS gaat en Win7 daar gewoon niets mee kan. Die gebruikt dan het IPv4 adres van de lokale DNS. Werkt trouwens wel prima hoor: Je kunt keurig AAAA (IPv6) records opvragen van een DNS server met een IPv4 adres. Je hebt dus geen DNS server op IPv6 nodig om AAAA records op te vragen.
Jouw situatie lijkt me dan ook niet problematisch. Maar het zou wel leuk zijn om het opgelost te krijgen? ;)

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• w4rguy
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-05 12:23

w4rguy

Team Manager NAB Racing

Topicstarter
Precies. Het is namelijk zo, biij TransIP staat een server die we voor een evenement aan het voorbereiden zijn om op IPv6 te draaien. Dan is het handig als ik IPv4 uit kan schakelen en zo kan forceren te communiceren over IPv6, als een proof of concept. Wat ik zou kunnen doen voor het testen is statisch de DNS-server invoeren maar goed ... als automatiseerder jeukt het dan toch dat het niet werkt :P

All-Round nerd | iRacing Profiel