Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Kiezel
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-11 11:07
Ik wil de buitenmuur van mijn huis laten stukken en ik heb daarom prijsopvraag bij 3 stukadoors opgevraagd. Stukadoor 1 en 2 bieden me omstreeks hetzelfde bedrag een 2 en 3 laags stukwerk aan echter nummer 3 zegt dat een normale stuklaag ongetwijfeld gaat scheuren omdat de muur in slechte staat is. De muur muur bestaat uit 3 soorten stenen waarvan er 1 oud en verweerd is dus de zorgen lijken me niet ongegrond. Daarom biedt nummer 3 aan d.m.v. EPS isolatie en vervolgens stikotherm oid af te maken deze is echter 20% duurder. Dit zou moeten voorkomen dat er scheurvorming optreed na een aantal jaar plus dat er voordeel is van extra isolatie.

De huidige buitenmuur is als volgt opgebouwd: binnenlucht - 12mm gips - dampremmende folie - 90mm glaswol in houtskeletwand - ca. 3cm niet geventileerde luchtspouwspouw - steensmuur - buitenlucht

Nu ben ik bang dat als er nogmaals isolatie op buitenmuur word aangebracht je dubbel isoleert en er kans op condensatie in de spouw optreedt. Waardoor er eventueel vocht/schimmelproblemen na verloop van tijd zichtbaar worden aan de binnenzijde van de woning ondanks de dampremmende folie. Is dit gegrond of doet dit probleem zich helemaal niet voor? Of is het makkelijk te voorkomen door middel van wat open stootvoegen en roosters?

edit: folie achter gips en niet ventilerende muur

[ Voor 3% gewijzigd door Kiezel op 22-07-2013 23:39 ]

-=-

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-11 17:22
Ik dacht / denk dat je aan de buitenzijde wel kunt isoleren. Het dauwpunt breng je zo juist verder naar buiten toe. Als het effect heeft, lijkt het me een gunstig effect.
Verder vind ik het voor zo veel extra isolatie eigenlijk maar weinig extra geld. Goed mee gedacht van de betreffende aannemer.

Verwijderd

Rammel de constructie even in http://www.u-wert.net/berechnung/u-wert-rechner/ en je ziet al heel wat ;-)

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-11 22:03

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Achter de extra aangebrachte isolatie ventileren met buitenlucht lijkt me niet handig, daarmee doe je de extra isolatie weer mee teniet.

Een steensmuur ademt eigenlijk niet tenzij je er rooster in hebt zitten.

Aannemende dat je luchtspouw nu geventileerd is en na isoleren niet meer vind ik deze voorgestelde constructie risicovol. Want als je dauwpunt in de glaswol laag komt te zitten dan gaat die helemaal vol met vocht zitten (en daarbij zijn isolerende werking verliest) tenzij je dampremmende laag nog helemaal intact is.

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:31
Daarom is het ook zo belangrijk dat de spouwventilatie intact blijft.
De (dunne) laag isolatiemateriaal die tegen de gevel wordt aangebracht dient dan uiteindeljk alleen om werken van de gevel op te vangen.

[ Voor 12% gewijzigd door guapper op 20-07-2013 23:34 ]

• Tweaking_Deejay
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-09 08:29

Tweaking_Deejay

www.dj-erik.nl

Kiezel schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 22:07:
De huidige buitenmuur is als volgt opgebouwd: binnenlucht - dampremmende folie - 12mm gips - 90mm glaswol in houtskeletwand - ca. 3cm luchtspouwspouw - steensmuur - buitenlucht
Ik neem aan dat je dampremmende folie achter de gipsplaat zit ;)

"...We tell people who come to our concerts that they can tape the shows if they want. I think it is cool that people are so passionate about our music." -- Bono

• Kiezel
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-11 11:07
@mrsunnybluesky thanks heel handig, kende ik nog niet :). Hieronder de plaatjes.

@blissard @styno @guapper Het betreft nu een niet ventilerende muur. Echter de binnen isolatie is slechts een paar maanden geleden aangebracht dus over de huidige condensatievorming/problematiek valt nog weinig te zeggen. De beredenering dat het dauwpunt verder naar buiten word gelegt lijkt juist.

@ tweaking_Deejay Doet me een beetje aan Dexter denken ;). Aangepast uiteraard.

huidige situatie:
Afbeeldingslocatie: http://img189.imageshack.us/img189/2104/etyh.png

Met isolatie:
Afbeeldingslocatie: http://img96.imageshack.us/img96/4364/fm70.png

Het lijkt me er dus in ieder geval beter op te worden. Conclusie lijkt me dat ik de extra isolatie zonder problemen kan aanbrengen; toch?

-=-

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-11 19:51
Hier in de straat is het op precies die manier gedaan overal.
170 jaar oude huizen met wit stucwerk.

Het enige nadeel is dat wanneer er wat beschadigd, je piepschuim zien ipv baksteen.

TheS4ndm4n#1919

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 30-11 16:21
Yup, zondermeer doen, en je niet te veel zorgen maken.
Ik zou hier zelfs naar op zoek gegaan zijn voordat van binnen uit zou gaan isoleren, maarja dat is nu mostert na de maaltijd.

In de Alpenlanden wordt heel veel op deze manier gebouwd en geisoleerd. Dit is vele malen effectiever en levert minder problemen op, dan bij onze "mooie" nederlandse oplossingen met spouwmuur isolatie.

[ Voor 5% gewijzigd door yzf1kr op 23-07-2013 10:49 ]

https://www.facebook.com/hausbrandeck

• marz01
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-11 15:06
Ik zou de eps gelijk zo dik mogelijk er tegenaan plakken ipv de 50mm
Pagina: 1