Router en WiFi Extender zitten elkaar in de weg?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Errieseeka
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 28-07 17:12
Hoi allen,

Ik heb een irritant probleem. Ik heb zo'n kleine 2 weken geleden een WiFi extender gekocht (Linksys RE1000) zodat ik mijn WiFi-signaal ook tot in de schuur heb. Mijn router is een Netgear WNDR3700 en die reikte bij lange na niet de schuur. Ik dus die Linksys gehaald en geïnstalleerd. Verliep allemaal vlekkeloos. Nu heb ik overal op onze grond signaal zoals ik wil. Probleem is echter dat de twee apparaten elkaar in de weg zitten zodra ik in de woonkamer zit (of ergens waar beide signalen beschikbaar zijn). Zodra ik op mijn kamer zit, waar het signaal van de extender niet reikt, werkt internet zoals het hoort. Zit ik in de schuur, waar het signaal van mijn router niet reikt, werkt internet ook zoals het hoort. Ik heb dus een vrij groot gedeelte IN huis dat problematisch is.

Voorbeeld:
Als ik bezig ben met Whatsapp duurt het soms tientallen minuten voordat mijn bericht verzonden is, er blijft dus een klokje staan. Loop ik dan naar het uiteinde van de tuin dan blijft mn telefoon een tijdje moeilijk doen. In vliegtuigmodus zetten en weer uitzetten verhelpt het probleem.

Het probleem doet zich in principe bij elke app voor. Als ik de Tweakers app wil openen geeft hij soms ook aan "artikelen ophalen mislukt". Maar bij Whatsapp komt het het duidelijkst naar voren.

Is er iets wat ik eraan kan doen? De twee apparaten verder uit elkaar zetten is eigenlijk geen optie.

De router is overigens dualband 2,4 & 5,0 en de extender singleband 2,4. Ik kan in de problematische zone gewoon 5,0 gebruiken om om het probleem heen te werken maar dat is niet ideaal uiteraard.

[ Voor 6% gewijzigd door Errieseeka op 18-07-2013 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:17

lier

MikroTik nerd

Hoe heb je de extender ingesteld?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:29

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Inderdaad, heb je hem als repeater ingesteld en zo ja wat voor soort?

Wat je trouwens beschrijft klinkt als typisch probleem met WDS repeater. Repeater en AP zenden beide zelfde SSID uit. Als je devices eerder voor de repeater kiezen dan de AP ga je zelfs vlak naast je AP verbinding maken met de repeater, waardoor je daar allicht maar kwart van mogelijke performance overhoudt.

Dit is een van de vele redenen waarom ik repeaters kutdingen vind. In je device instellen dat hij liever de AP pakt is meestal lastig/niet te doen (tip: als het kan moet je het op basis van MAC-adres doen). Betere workaround is om geen WDS te gebruiken en de repeater dus een andere SSID laten uitzenden. Dan kun je gewoon instellen dat hij liever de SSID van je AP pakt en alleen als die niet aanwezig is schakelt hij over op repeater.

Nog betere oplossing: ipv dat ding als repeater te gebruiken een UTP kabel in z'n gat duwen en als tweede AP instellen. Dt verdubbelt op slag je performance via de RE1000.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-12-2024
Heb ik ook eens gehad met router en AP. Ik had het kanaal op beide apparaten hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

AP moet je zeker niet op zelfde kanaal zetten, repeater moet je juist per definitie wel op zelfde kanaal hebben. Hou die twee uit elkaar ;)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Errieseeka
De 2,4band van mijn Netgear staat op kanaal "Auto" terwijl de Linksys op kanaal "11" staat.

Ook staat de Linksys op "Automatsiche configuratie DHCP" ipv "Vast IP"

[ Voor 28% gewijzigd door Errieseeka op 19-07-2013 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Errieseeka
lier schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 09:29:
Hoe heb je de extender ingesteld?
Extender aan het stroom gehangen --> utp kabel erin en in mijn laptop --> 192.168.1.1 ingetikt in Chrome --> setup doorgelopen.
dion_b schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 10:08:
Inderdaad, heb je hem als repeater ingesteld en zo ja wat voor soort?
Gewoon de standaard setup doorgelopen.
dion_b schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 10:08:
Nog betere oplossing: ipv dat ding als repeater te gebruiken een UTP kabel in z'n gat duwen en als tweede AP instellen. Dt verdubbelt op slag je performance via de RE1000.
Dus als ik een lange kabel zou trekken en hem in zou stellen als tweede AP dan zou het beter werken? Waarom kan dat wel met een kabel en niet draadloos?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:17

lier

MikroTik nerd

Errieseeka schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 11:44:
Dus als ik een lange kabel zou trekken en hem in zou stellen als tweede AP dan zou het beter werken? Waarom kan dat wel met een kabel en niet draadloos?
Die vraag wordt prima (en meerdere keren) beantwoord in vergelijkbare topics op GoT O-)

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Errieseeka schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 11:44:
[...]

Gewoon de standaard setup doorgelopen.
Da's leuk en wel, maar tenzij iemand hier op de Linksys helpdesk werkt weten we niet wat die 'standaard setup' exact doet. Dus wederom de vraag: hoe is dat ding (via standaard setup) ingesteld?

Repeater zonder WDS?
Repeater met WDS?
Repeater met NAT?
Toch stiekem AP of iets anders?

"range extender" is een nogal nietszeggende marketingterm dat zelfs bij een en dezelfde vendor van spullen verschillende (default) mogelijkheden kan hebben :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Errieseeka
Ik heb geen idee wat al die termen betekenen en ik kan nergens vinden bij de setup hoe die precies is ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkDePoema
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 31-07 21:35
Misschien een beetje flauw (is niet zo bedoeld), maar misschien kunnen ze je hier helpen:
https://www.cbcomputerhulp.nl/nl/home.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Errieseeka
SUPER BEDANKT KNUL!!!
Pagina: 1