Toon posts:

[Win7] Installatie verknoeid, nu melding 'Bootmgr ontbreekt'

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goedenavond,

Ik ben niet de eerste (en ook niet de laatste) met het euvel 'Bootmgr ontbreekt' tijdens een installatie, dus bij voorbaat excuus als dit issue al elders op het forum is besproken, maar ik kon het niet vinden.

Naast de bouw van een nieuwe pc vond ik dat m'n oude pc nog niet rijp was voor de sloop. Voor internet etc is het nog een prima machine - althans das mijn bescheiden mening. Het systeem draaide op XP Pro maar ik vond een overstap naar Win7 wel handig, vooral voor inlog op m'n werk. Het systeem draait met vier harddisks, allemaal tot de nok gevuld. Op de WD Raptor wil ik het besturingssysteem laten draaien, de data van deze schijf heb ik elders veiliggesteld en daarna geformatteerd (via usb op een Win7 systeem). Vervolgens ging het als volgt mis bij de installatie ...

Boot sequence aangepast naar 1 optisch en 2 harddisk, het systeem startte vanaf de Win7 dvd om vervolgens naar de installatie te gaan. De achtergrond was al geladen, dus so far so good. Het duurde echter wat te lang tot de volgende stap naar mijn idee, ik dacht aan een vastloper dus heb ik het systeem opnieuw gestart (reset). Daarna kwam de melding 'Bootmgr ontbreekt'. Het systeem reageert nu helemaal nergens meer op. Inmiddels heb ik al wat fora doorlopen, maar de geijkte oplossing is kennelijk om via de Win dvd te herstellen. Zover kom ik niet eens :(

Nu geloof ik dat de boel zelf verkloot heb, want bij wijze van test heb ik een andere schijf aangekoppeld waarna de installatie wél startte (iets meer geduld dan de eerste keer, grrrr). Nu probeer ik die Raptor weer geschikt te krijgen om Win te installeren. Zo heb ik bootmgr van de Win7 dvd erop gezet, dan kom ik iets verder, maar alsnog in een foutmelding (ik ben even kwijt wat de melding precies was, maar de vastloper werd veroorzaakt door een wijziging van software of hardware). Ik ben voor het moment door m'n inspiratie heen, dus weten jullie hoe ik uit deze penarie kan komen?

Systeem:
Mobo: DFI nForce 4 Ultra D (socket 939)
CPU: AMD 3700+
Ram: 2 x OCZ 512 DDR 400
Gpu: X800 Gto2
HD: WD Raptor 36GB 10000rpm, 3 x Seagate 7200rpm

Dit is m'n eerste post, hopelijk ben ik duidelijk genoeg en niet te lang van stof geweest. Alvast bedankt voor jullie reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kridri
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 27-08 12:56
Koppel alle hdd af behalve de raptor. Zet de boot priority op usb en dan op hdd. En boot dan opnieuw. En start setup

Als iedereen een klein beetje luier was, zouden er een heleboel problemen zo de wereld uit zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firebird_1979
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Je kan ook naar de recovery console gaan en "bootrec.exe /fixboot" intypen en kijken of dat werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Zulk soort dingen heb ik regelmatig kunnen oplossen door gebruik te maken van de Windows 7 repair disk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de snelle reacties :)

Ik heb de Raptor via usb aan m'n (werk)laptop gehangen en nog eens geformatteerd, verder heb ik bootmgr vanaf de Win7 dvd naar de schijf gekopieerd. Eigenlijk probeer ik deze schijf weer goed te krijgen en vervolgens weer aan m'n systeem te koppelen (de andere harddisks zijn idd afgekoppeld). Punt is dat ik niet tot de setup van Win7 kan komen, omdat m'n systeem dan al vastloopt. Recovery console / repair disk zijn volgens mij niet bereikbaar.

Is het überhaupt mogelijk om m'n schijf te fixen via usb op m'n laptop? Bijvoorbeeld door in cmd bootrec /fixmbr /fixboot /RebuildBcd uit te voeren?

Bedankt alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Ja, zet doormiddel van Windows 7 USB DVD Burning tool een iso van Win7 op je usb-stick en boot die. Dan heb je eigenlijk een Win7 installatiedvd op je usb stick. Klik dan op repair (of iets dergelijks) en je komt in de repairdisk sectie. Hierin kun je alle commando's uitvoeren.
Is bootmgr nog steeds pleite, kopieer doormiddel van de commandprompt de bootmgr van de usb-stick naar je systeem en voer dan een bootrec /fixmbr uit. (eventueel met een /all command erachter)

Ja, ervaring... heb genoeg familie en vrienden die niets van pc's/laptops weten, en zo leer je wel truukjes om zoiets snel op te lossen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Tnx Bart! Ik ga dat asap proberen, mn werklaptop is helaas zodanig dichtgetimmerd dat ik dat DVD tooltje niet mag downloaden. Als ik je goed begrijp maak ik van die usb stick een installatiedvd, waarmee ik kan booten en de Raptor herstellen.

Toch heb ik nog twee vragen ..

1) De boot sector van de Raptor is nog steeds verknoeid, dus ik vrees dat mn pc meteen weer gaat zeuren om die bootmgr. Of is er een verschil in opstarten via usb of dvd?

2) Is er een mogelijkheid om de Raptor te repareren voordat ik deze hd weer inbouw? De schijf hangt nu via usb aan mn laptop. Ik heb bootmgr erop gekopieerd, maar dat was onvoldoende (al kwam ik wel iets verder). Kan ik met wat tricks niet de mbr fixen, dus met de hd in een usb behuizing aan mn laptop?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Eigenlijk moet je de schijf in je systeem bouwen, en van daaruit de usb-stick booten en de bootmgr fixen.

Qua booten van dvd en usb is er geen verschil, alleen moet je moederbord dat ondersteunen (modellen van de laatste 5 jaar geen probleem)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De oorzaak blijkt uiteindelijk meer voor de hand te liggen .. zo dicht dat ik er telkens overheen heb gekeken. Kennelijk stond mn bios zo ingesteld dat mn usb toetsenbord geen stroom kreeg, daarom ook geen start vanaf dvd en daarom liep ie ook telkens vast ... nogal n00b ik weet het. Anyway, hartelijk dank voor jullie reacties!
Pagina: 1