Toon posts:

Netwerk aanleggen probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben bezig met UTP kabel door het huis aan het leggen. Dit is de situatie:

Woonkamer KPN Experiabox --> UTP Kabel --> Digitus contact doos ---> cat5e naar andere Digitus contact doos in de andere kamer --> UTP Kabel --> AccesPoint.

Als ik nu een laptop rechtstreeks aansluit op de Digitus contact doos, heb ik wel internet en werkt het snel. Als ik de accespoint erop aansluit, krijg ik geen netwerk. Ik heb ook al geprobeerd een andere Router te pakken, die wel werkt in een andere ruimte in het huis, hier hoefde ik dus niets aan te veranderen, maar precies hetzelfde: geen netwerk. Als ik dan weer de laptop rechtstreek aankoppel, meteen netwerk.

Iemand enig idee waar dit aan kan liggen?

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Weet je zeker dat die accesspoint een accesspoint is, een geen router? Indien wel, dan *denk* ik dat de LAN zijde hetzelfde netwerksegment gebruikt als de WAN zijde, met als gevolg dat de router niet kan routeren.

Verwijderd

Topicstarter
Het is een sitecom WL330 , deze heb ik ingesteld als accesspoint.

Overigens heb ik precies hetzelfde gedaan naar een stal hier om daar internet te krijgen voor camera's. Dat is 100meter verderop, ik heb daar een Linksys Router neergezet, dhcp uitgezet en een static ip adres gegeven. Dat werkte probleemloos

[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2013 17:41 ]

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

kan verkeerd zijn aangesloten. afhankelijk van de netwerkkaart kan het dan niet goed, of net fout gaan

Heb je 1 van de onderste standaards aangehouden (dus a of b)
Afbeeldingslocatie: http://netcom4us.com/wp-content/uploads/2010/05/EIA_TIA-standards.png

[ Voor 3% gewijzigd door Fish op 18-07-2013 17:46 ]

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de B variant aangehouden in de LSA strook in de Digitus Wand contactdoos, de UTP kabels heb ik er 2 van bij gekocht, maar ook al andere geprobeerd.

Maar als het verkeerd is aangesloten, hoe kan het dan dat de Laptop het wel rechtstreeks doet, meerdere laptops zelfs geprobeerd, maar als ik een Router met dhcp uitgeschakeld en een static ip adres ingeef, niks het doet?

• Justin013
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:27
Verwijderd schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 17:48:
Ik heb de B variant aangehouden in de LSA strook in de Digitus Wand contactdoos, de UTP kabels heb ik er 2 van bij gekocht, maar ook al andere geprobeerd.

Maar als het verkeerd is aangesloten, hoe kan het dan dat de Laptop het wel rechtstreeks doet, meerdere laptops zelfs geprobeerd, maar als ik een Router met dhcp uitgeschakeld en een static ip adres ingeef, niks het doet?
Vast omdat de kabel op de verkeerde poort is ingestoken. De DHCP server is al uigeschakeld, steek de UTP kabel in een van de LAN poorten en log met een bekabelde laptop in op het IP adres dat je de AP gegeven hebt, controleer hierop wat er fout is. Als een laptop gewoon werkt op een UTP kabel, dan doet elk ander willekeurig ethernet apparaat dat ook.

Let op: bij de ene router kan de WAN poort prima functioneren als I/O tussen router en andere router, maar de meeste apparaten moeten gewoon via een LAN poort aangesloten worden. Dit omdat de router niet meer voor router speelt tussen de LAN en WAN interface, maar in de LAN zelf. De WAN pakt hij dan niet mee.

[ Voor 15% gewijzigd door Justin013 op 18-07-2013 17:57 . Reden: Extra info toegevoegd. ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal dat eens proberen.... zie geloof ik door de bomen het bos niet meer.

Ik ben nu de LSA strook opnieuw aan het aansluiten.... op de stekker zelf staat de volgende kleur code:
*oranje-wit *oranje *groen-wit *groen *bruin-wit *bruin 8blauw wit *blauw

Maar ik heb m als volgt aangesloten zo stond het op het papier dat erbij geleverd werd:
*oranje-wit *oranje *groen-wit *blauw * blauw-wit *groen *bruin-wit *bruin

• Justin013
Verwijderd schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 18:02:
Ik zal dat eens proberen.... zie geloof ik door de bomen het bos niet meer.

Ik ben nu de LSA strook opnieuw aan het aansluiten.... op de stekker zelf staat de volgende kleur code:
*oranje-wit *oranje *groen-wit *groen *bruin-wit *bruin 8blauw wit *blauw

Maar ik heb m als volgt aangesloten zo stond het op het papier dat erbij geleverd werd:
*oranje-wit *oranje *groen-wit *blauw * blauw-wit *groen *bruin-wit *bruin
Tok, verkijk je alsjeblieft niet teveel op die kleuren, want het werkt gewoon, volgens die laptop. Als mijn tip niks uithaalt, ga dan controleren met een losse UTP kabel tussen je router en AP of de AP niet defect is.

Maar dat verwacht ik niet.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het nog een keer geprobeerd, ik heb de lsa stroken opnieuw erin gedaan met de oranje-wit etc... kleur code.

Laptop erin, bam internet, accesspoint erin , niks, ik krijg ook een 169,x.x.x adres, vervolgens andere router gepakt uit de stal, waarbij ik precies hetzelfde gedaan heb, zelfde resultaat geen internet. En deze werkt in een andere ruimte in precies dezelfde situatie wel!

Ik heb het Accesspoint als volgt ingesteld: Accesspoint, logisch, ik heb de DHCP uitgezet, ik heb het Accesspoint een vast ipadres gegeven, en de gateway ingesteld naar de Experiabox. De wandcontact dozen zitten op de gewone LAN aansluiting van de Experiabox, en niet op de WAN

Ik weet het niet meer, ben ten einde raad, de laptop doet het wel als ik deze direct aansluit, maar alle routers niet. Dit kan toch niet :S

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2013 18:43 ]

• Justin013
Verwijderd schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 18:41:
Ik heb het nog een keer geprobeerd, ik heb de lsa stroken opnieuw erin gedaan met de oranje-wit etc... kleur code.

Laptop erin, bam internet, accesspoint erin , niks, ik krijg ook een 169,x.x.x adres, vervolgens andere router gepakt uit de stal, waarbij ik precies hetzelfde gedaan heb, zelfde resultaat geen internet. En deze werkt in een andere ruimte in precies dezelfde situatie wel!

Ik heb het Accesspoint als volgt ingesteld: Accesspoint, logisch, ik heb de DHCP uitgezet, ik heb het Accesspoint een vast ipadres gegeven, en de gateway ingesteld naar de Experiabox.

Ik weet het niet meer, ben ten einde raad, de laptop doet het wel als ik deze direct aansluit, maar alle routers niet. Dit kan toch niet :S
Maar heb je de kabel nu in een LAN poort gestoken op je accespoint, of in de WAN poort?

Verwijderd

Topicstarter
In de LAN, want er zit alleen een Lan poort op, en de in de andere router die dus in de stal wel gewoon werkt, heb ik ook in de LAN poort geprikt

Ik vind het zo raar! Hoe kan het ene apparaat het nu wel dan en het andere niet :S

Update: nog even mijn NAS eraan gehangen, die doet het ook gewoon. Alleen de router/accesspoint niet.

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2013 19:01 ]

• Yarno
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 03-11 17:46
Knipperen de netwerklampjes wel (bij de kabel) bij zowel de router als bij de AP?

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 02-12 19:33
Kijk ook even of je in de stal wel contact krijgt met je AP, dan weet je of het aan je ap-intellingen ligt.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Verwijderd

Topicstarter
Lampje op de Experiabox knippert niet maar brand wel gewoon geel. Ik heb een Router nu van boven gepakt, deze werkt daar als switch dus ook DHCP uitgeschakeld Static IP Adres, niets aan verandert, als ik nu in een LAN poort utp kabel prik, en naar de laptop heb ik geen internet. Op deze "switch" brand het lampje op die LAN poort ook gewoon.

Ik kan de "switch" niet pingen of benaderen vanaf het netwerk! Ligt het dan toch aan de wand contactdozen?

Verwijderd

is de AP misschien kapot?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb er gewoon rj45 stekkertjes aangemaakt, nu werkt het in 1x! Lag dus aan de wand contact dozen.

Echter vraag ik mij nu dus af wat ik verkeerd gedaan heb? Want ik heb dezelfde kleur volgorde aangehouden als bij de RJ 45 stekkers, en dan met een punch tool de kabels erin gemaakt.

Iemand een verklaring waarom dat het met die wand contactdozen ertussen niet werkt? ( er ging dus een kabel van wand contactdoos naar wand contactdoos, en van daaruit utp kabels naar de 2 routers.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

de volgorde wil nog wel eens anders zijn in de dozen, (paar bij paar) staan er gaan kleurtjes of nummertjes bij de contacten ?

als je daar fout gaat, heb je sneller last van overspraak omdat de stoor singalen op de aderparen die elkaar opheffen niet meer op paren staan. maar op random draden

zie je dat de cijfers niet opeenlopend zijn ?

Afbeeldingslocatie: http://netwerkproducten.com/content/wandcontactdozen/cat5e-inbouwplaat.JPG
Justin013 schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 18:32:
[...]

Tok, verkijk je alsjeblieft niet teveel op die kleuren, want het werkt gewoon, volgens die laptop. Als mijn tip niks uithaalt, ga dan controleren met een losse UTP kabel tussen je router en AP of de AP niet defect is.

Maar dat verwacht ik niet.
De kleurtjes zijn heel belangijk !

edit: behalve als het een mooie vrouw is. die mag alle kleuren hebben :9

[ Voor 100% gewijzigd door Fish op 18-07-2013 20:53 ]

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
Hoi Fish,

Ik heb dus precies die contactdoos wat je op het plaatje stuurde. Ik heb de draden dus als volgt aangesloten van links naar rechts Oranje-Wit, Oranje, Groen-Wit, Blauw, Blauw-Wit, Groen, Bruin-Wit, Bruin. En daarmee werkte dus niets.

Dus volgens jou moet ik de draden van links naar rechts zo aansluiten als op het plaatje:
Oranje-Wit, Oranje, Groen-Wit, Groen, Bruin-Wit, Bruin, Blauw-Wit, Blauw

Klopt dat? Want op de beschrijving die erbij stond, heb ik de volgorde goed, maar op de wandcontact doos staat dus dat wat jij zei.

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 29-11 21:31
Als beide contactdozen maar dezelfde volgorde hebben (of A of B ). Dit klinkt mij in de oren alsof je je volgorde verkeerd hebt. Auto-negoating o.i.d. zal wel wel niet werken op je AP.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ze aan beide kanten hetzelfde aangesloten, Oranje-Wit, Oranje, Groen-Wit, Blauw, Blauw-Wit, Groen, Bruin-Wit, Bruin.

Maar ik heb 3 routers geprobeerd, allemaal van verschillende merken, daarin DHCP uitgezet en een vast ip adres gegeven, en geen 1 van de 3 deed het. En met een RJ45 stekker, deed het meteen.

Moet ik dan nu aanhouden wat er op de contactdoos zelf staat wat Fish zei: Oranje-Wit, Oranje, Groen-Wit, Groen, Bruin-Wit, Bruin, Blauw-Wit, Blauw? Want dan ga ik dat proberen.

Het vreemde is dus dat als ik een NAS of Laptop direct aansluit dan krijg ik vrijwel direct netwerk, af en toe ook geen netwerk, maar ff kabeltje opnieuw erin prikken en dan deed ie weer. Maar met de Router ertussen, werkte niks! Dat kan dus komen doordat ik de kleur volgorde niet goed heb? En dus de volgorde op de contactdoos gebruiken zoals die op het plaatje staat wat Fish zei?

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2013 22:02 ]

• jasper1989
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-12 13:01
Verwijderd schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 21:56:
Ik heb ze aan beide kanten hetzelfde aangesloten, Oranje-Wit, Oranje, Groen-Wit, Blauw, Blauw-Wit, Groen, Bruin-Wit, Bruin.

....

En dus de volgorde op de contactdoos gebruiken zoals die op het plaatje staat wat Fish zei?
Voor men werk sluit ik ook soms verschillende type wandcontact doosjes aan op elkaar en volg altijd de kleurcode op het wandcontactdoosje zelf, deze zal het "intern" wel in de goeide volgorde steken. Dus bij dit doosje:

Als je kan moet je even op de laptop die wel werkt een kijken of hij veel dropped rx/tx heeft. Wijst veel op kabel problemen
in linux zie je het met ifconfig, weet het even niet meer met windows

Verwijderd

Topicstarter
Hoi Jasper,

Ok bedankt... ik ga het morgen even uitproberen, nu tijd voor een biertje :)

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Verwijderd schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 21:31:
Hoi Fish,

Ik heb dus precies die contactdoos wat je op het plaatje stuurde. Ik heb de draden dus als volgt aangesloten van links naar rechts Oranje-Wit, Oranje, Groen-Wit, Blauw, Blauw-Wit, Groen, Bruin-Wit, Bruin. En daarmee werkte dus niets.

Dus volgens jou moet ik de draden van links naar rechts zo aansluiten als op het plaatje:

Klopt dat? Want op de beschrijving die erbij stond, heb ik de volgorde goed, maar op de wandcontact doos staat dus dat wat jij zei.
Je ziet 2 reeksen een a en een b. de b is eigenlijk de standaard in Europa.

feitelijk heeft de aansluiting met kleurtjes niet dezelfde volgorde als de rj45 erachter. dat is dus even verneukeratief. maar het corrosponderende pinnummertje staat wel bij de kleur kijk maar goed
mij, en nog een biertje erbij

[ Voor 11% gewijzigd door Fish op 18-07-2013 23:28 ]

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
Ik snap wat je bedoeld, als ik de Nummering volg, kwam je op dezelfde kleurcode uit als die in een UTP kabel. Maar hoe kan het dan dat de Laptop en NAS het wel doen, en een router niet op de manier hoe ik het aangesloten had?

Komt dit vaker voor bij wand contactdozen, dat deze anders zijn? Want in de beschrijving die erbij zit, staat zelfs een verkeerde kleurcode dan. Wel verwarrend vooral met die beschrijving erbij dan.

[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2013 09:25 ]

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:55

lier

MikroTik nerd

Is de apparatuur die je gebruikt wel Gigabit/MDIX?
Want anders kan het zo zijn dat je een cross cable nodig hebt om de router/accesspoint aan te sluiten.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Verwijderd schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 09:23:
Ik snap wat je bedoeld, als ik de Nummering volg, kwam je op dezelfde kleurcode uit als die in een UTP kabel. Maar hoe kan het dan dat de Laptop en NAS het wel doen, en een router niet op de manier hoe ik het aangesloten had?

Komt dit vaker voor bij wand contactdozen, dat deze anders zijn? Want in de beschrijving die erbij zit, staat zelfs een verkeerde kleurcode dan. Wel verwarrend vooral met die beschrijving erbij dan.
Dat kan doordat niet alle netwerkkaarten hetzelfde zijn. Maar wel goed werken wanneer jij je aan de regels houd.

Normaal heb je een singaal rx of tx beide op een eigen aderpaar paar aangesloten.

Je hebt altijd, en zeker over lange lentes overspraak. het singaal van de ene draad in de kabel word opgevangen door de andere draad.
De truck zit hem dan ook in de spoed van de windingen. De spoed op paar 1 is anders dan op paar 2 die is waar anders dan 3, idem voor 4. De overspraak die de op kabel op (bijv) 10 cm ontstaat is dan precies het tegenovergestelde van de overspraak op 20 cm. waardoor de eigen overspraak weer word onderdrukt. dit effect houd je over de hele lengte van de kabel. gegarandeert tot 100 meter.

Wikipedia: Twisted pair

Zo heeft netwerkkaart 1 een hogere gevoeligheid voor overspraaak als netwerkkaart 2 en dan kan het misgaan

[ Voor 3% gewijzigd door Fish op 19-07-2013 13:44 ]

Iperf

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
lier schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 09:28:
Is de apparatuur die je gebruikt wel Gigabit/MDIX?
Want anders kan het zo zijn dat je een cross cable nodig hebt om de router/accesspoint aan te sluiten.
@lier,
Cross-cable is een fenomeen dat al heel lang niet meer nodig is bij netwerk-apparatuur. Behalve bij een rechtstreekse verbinding tussen twee computers, maar ook daar schijnt het naar verluidt bij de modernste netwerkkaarten niet meer nodig te zijn. Alle netwerk-apparatuur zoals routers, switches etc. is al langer dan 10 jaar autosensing. Gewoon straight aanhouden dus, d.w.z. beide kanten eender, met de juiste kleurvolgorde. Maar dat laatste is dacht ik in het voorgaande al voldoende duidelijk gemaakt. Schema a of b maakt niet echt uit, maar b schijnt voor straight een lichte voorkeur te hebben. Geen idee waarom.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:55

lier

MikroTik nerd

Ik begin oud te worden :X

Eerst het probleem, dan de oplossing

• webcamjan
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:20
Techneut schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 14:16:
[...]

@lier,
Cross-cable is een fenomeen dat al heel lang niet meer nodig is bij netwerk-apparatuur. Behalve bij een rechtstreekse verbinding tussen twee computers, maar ook daar schijnt het naar verluidt bij de modernste netwerkkaarten niet meer nodig te zijn. Alle netwerk-apparatuur zoals routers, switches etc. is al langer dan 10 jaar autosensing. Gewoon straight aanhouden dus, d.w.z. beide kanten eender, met de juiste kleurvolgorde. Maar dat laatste is dacht ik in het voorgaande al voldoende duidelijk gemaakt. Schema a of b maakt niet echt uit, maar b schijnt voor straight een lichte voorkeur te hebben. Geen idee waarom.
Ben ik niet helemaal met je eens.
De basis van de stelling klopt wel maar de praktijk laat soms heel wat anders zien.

Eigen ervarin en eigen spullen.
Een 5Ghz p2p link van een A-merk is aangesloten met POE en deze werkt perfect ook op grotere afstanden ect ect.. Maar deze moet wel met een cross-cable aangesloten worden tussen switch en injector anders werkt het niet.
Na een switch wissel van 16p/100 naar 16p/1000mbit was dit zo en dat alles terwijl deze switches wel auto zijn, rara hoe kan dat.
Tv aangesloten op een 100mbit switch werkt perfect, aangesloten op een 1000mbit switch en werkt niet, zet ik er een 100mbit switch bij tussen werkt het wel weer en alle kabels zijn in orde. rara...

Theorie en praktijk gaan niet altijd samen en dan is toch maar even proberen vaak wel de handeling die de oplossing brengt.

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
De basis van de stelling klopt wel maar de praktijk laat soms heel wat anders zien.
Tja, overal heb je blijkbaar uitzonderingen. Maar hiervoor is nou juist die autosensing ontwikkeld en zo'n uitzondering zal ongetwijfeld verklaarbaar zijn, maar een uitzondering is het.
Misschien is het de POE die de autosensing verstoort?
Pagina: 1