Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annuh
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 31-07 23:54
Beste tweakers,

Voor een kennis moet ik een computer nakijken, de Acer x3400. Het probleem was dat de computer na 5 minuten uitviel. Met behulp van Speccy zag ik al gauw dat dit door de GPU werd veroorzaakt. Deze werd namelijk 90+ graden. Na de voorzichtig de kast te hebben schoon geblazen bleef te temperatuur stabiel rond de 47 graden. Vervolgens heb ik in de bios gekozen voor 'Restore to factory defaults'.

Sindsdien wordt de HDD (vrijwel) altijd niet herkent. Tijdens het opstarten verschijnt de melding 'insert boot media in selected boot device and press a key'. Het gekke is dat de DVD speler wél herkend wordt en heeel af en toe Windows toch wordt geladen, maar na een herstart werkt het niet meer.

Wat ik al geprobeerd heb:
  • De BIOS helemaal doorlopen, verschillende opties geprobeerd zoals AHCI en IDE
  • Andere harde schijf in de computer geduwd, werkte ook niet
  • Schijf in andere computer geduwd, schijf werkte perfect
  • Herinstallatie, maar hier worden ook geen schijven herkend
  • Linux Live CD's, falen ook allemaal omdat ze geen HDD kunnen vinden
  • Verschillende SATA aansluitingen op het moederbord geprobeerd
Ik ben bang dat het moederbord en/of de voeding de schuldige zijn. :'(
Kunnen jullie iets bedenken waarmee ik het systeem nog aan de praat kan krijgen? Of eventueel kan checken welk onderdeel de schuldige is?

Alvast bedankt!

(De reden dat ik dit topic in PMG plaats is dus omdat ik vermoed dat het moederbord de schuldige. Mijn excuses als dit de verkeerde categorie voor dit topic is.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Simpele test is om de HDD aan de werkende DVD /sata connector te koppelen met ook de stroom kabel hiervan (hoop dat het geen IDE DVD is). Dan moet zeker de schijf gevonden worden? Kijk anders is of er een BIOS update is voor het moederbord of vervang de Sata kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annuh
Verwijderd schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 17:29:
Simpele test is om de HDD aan de werkende DVD /sata connector te koppelen met ook de stroom kabel hiervan (hoop dat het geen IDE DVD is). Dan moet zeker de schijf gevonden worden? Kijk anders is of er een BIOS update is voor het moederbord of vervang de Sata kabel?
Dit heb ik gedaan. Helaas wordt de HDD dan ook niet herkent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als er geen BIOS update beschikbaar is kan je nog proberen of een flea power drain iets wil doen?
Powercycle or Drain the Flea Power

This is actually a very simple step that usually solves problems like No Power Issues and Blank Screens.

- Remove the battery and then disconnect the AC adapter if connected.
- Press and hold down the power button for 15 seconds then release it.
- Reinsert the battery and then reconnect the AC adapter.
- Turn on the computer.
source: Toshiba

Als dat niet helpt alle overtollige hardware los koppelen en nogmaals testen en de flea drain procedure opvolgen. Ander moet je misschien denken om het mobo te gaan vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 01-08 19:59

Nemesizz

Untouchable

Ik zit even raar te kijken naar
Vervolgens heb ik in de bios gekozen voor 'Restore to factory defaults'.
.

Je hebt de boel schoon geblazen, ok, maar waarom restore to factory defaults?
Wat je dan doet is eigenlijk hetzelfde als een CMOS reset, al je BIOS settings worden dan reset (en dat had in dit geval geen enkele nut).

Wat ik denk, is dat door je reset (aka factory defaults) je boot-priority is veranderd. Nu probeert de PC waarschijnlijk te booten van een apparaat dat geen bootable medium heeft (zoals een opstart diskette/cd).

Dus in je BIOS iets zoeken naar boot-priority (exacte naam wil nog wel eens verschillen per fabrikant/bios) en dan zorgen dat je HDD weer bovenin de lijst komt.

Dat ACHI en IDE gebeuren moet ook hetzelfde blijven als het was ten tijde van je Windows installatie.
Als je dat achteraf veranderd krijg je gewoon een BSOD (of als je automatisch herstarten aan hebt staan start de PC weer opnieuw op zonder dat je de BSOD ziet). Merk je wel gauw genoeg welke van de 2 werkt en welke niet.

Ik zou dat dus als eerste controleren voordat je onnodig moeilijk gaat doen met BIOS updates (zijn er 9/10 toch niet voor OEM's) of kabels vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annuh
Nemesizz schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 18:38:
Ik zit even raar te kijken naar
[...]
.

Je hebt de boel schoon geblazen, ok, maar waarom restore to factory defaults?
Wat je dan doet is eigenlijk hetzelfde als een CMOS reset, al je BIOS settings worden dan reset (en dat had in dit geval geen enkele nut).

Wat ik denk, is dat door je reset (aka factory defaults) je boot-priority is veranderd. Nu probeert de PC waarschijnlijk te booten van een apparaat dat geen bootable medium heeft (zoals een opstart diskette/cd).

Dus in je BIOS iets zoeken naar boot-priority (exacte naam wil nog wel eens verschillen per fabrikant/bios) en dan zorgen dat je HDD weer bovenin de lijst komt.

Dat ACHI en IDE gebeuren moet ook hetzelfde blijven als het was ten tijde van je Windows installatie.
Als je dat achteraf veranderd krijg je gewoon een BSOD (of als je automatisch herstarten aan hebt staan start de PC weer opnieuw op zonder dat je de BSOD ziet). Merk je wel gauw genoeg welke van de 2 werkt en welke niet.

Ik zou dat dus als eerste controleren voordat je onnodig moeilijk gaat doen met BIOS updates (zijn er 9/10 toch niet voor OEM's) of kabels vervangen.
toon volledige bericht
Correct, dit was inderdaad niet nodig geweest. Voor Hirens Boot CD had ik de boot-priority veranderd en ik wist niet zeker meer wat de oorspronkelijk priority was.
Maar de HDD wordt gewoon niet meer herkent, dus die kan ik ook niet instellen in de boot priority ;)

De flea power drain heeft ook weinig uitgehaald helaas :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:45

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dus kort samengevat heb je het volgende al gedaan:
- Andere SATA poort (geen effect);
- Andere SATA kabel (geen effect);
- Ander systeem (schijf werkt daar wel);
- Opstarten van Linux live CD (werkt, schijf wordt niet gezien);

Dan kan je nog wat anders proberen, en dat is je voeding meten. Andere voedingskabel in de HDD kan je ook proberen, maar als je de schijf al niet hoort/voelt aangaan, moet je gaan denken aan voeding. Check dus met een andere voeding.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annuh
Hero of Time schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 19:55:
Dus kort samengevat heb je het volgende al gedaan:
- Andere SATA poort (geen effect);
- Andere SATA kabel (geen effect);
- Ander systeem (schijf werkt daar wel);
- Opstarten van Linux live CD (werkt, schijf wordt niet gezien);

Dan kan je nog wat anders proberen, en dat is je voeding meten. Andere voedingskabel in de HDD kan je ook proberen, maar als je de schijf al niet hoort/voelt aangaan, moet je gaan denken aan voeding. Check dus met een andere voeding.
De schijf voel ik wel trillen, hij wordt echt alleen niet herkent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:45

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

En de CD/DVD drive wordt wel altijd gezien? Dus op elke poort kan je 'm steken en met een Live CD van opstarten? Dan eenmaal in Linux, zie je een /dev/sda oid?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Pagina: 1