Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Migreren VMs van ESXi 3.5 naar ESXi 5

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zou graag met de VMWare Converter een tiental VMs willen migreren van een ESXi 3.5 omgeving naar ESXi 5. Probleem is dat de converter de hardware versie van de VM aan past van 4 naar 7/8. Als de VM opgestart wordt op de nieuwe ESXi omgeving dan installeerd Windows nieuwe NICs bv. Hierdoor verlies ik de NIC config. (Static IP etc) Heeft iemand tips om dit te voorkomen? Of is de enige optie het handmatig kopieren van de VM naar de ESXi 5 omgeving en zodoende de VM op versie 4 te laten. Dan booten, VMWare Tools upgraden en daarna de HW versie upgraden. Dit zou volgens de berichten wel goed moeten gaan. Ik zou het echter liever met de VMWare Converter willen doen.

Ik gebruik trouwens op dit moment de 5.0.1 versie van de converter.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:27

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Kun je na het converten (en voordat de VM boot) niet handmatig de HW versie naar versie 4 zetten?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-11 22:32
Question Mark schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 15:24:
Kun je na het converten (en voordat de VM boot) niet handmatig de HW versie naar versie 4 zetten?
Volgens mij heeft de conversie dan al plaats gevonden en het is mogelijk het terug te bouwen naar hw level 4, maar dat is niet eenvoudig en zou niet aanbevelen bij productie servers.

Volgens mij is het gebruik van vConverter niet verplicht en is het niet eenvoudiger in het geval van een SAN of NAS waarop de datastores draaien, de nieuwe host toegang verlenen tot de datastore en vervolgens:
- Mac-adres(sen) registreren
- VM uitschakelen en de VM registratie op huidige host/vcenter verwijderen
- Op nieuwe host VM registreren en eventueel verhuizen naar nieuwe datastore
- Mac-adres(sen) opnieuw instellen
Volgens mij ziet Windows dan geen nieuwe hardware en blijft je config intact. al durf ik er geen harde garanties dat dit het geval is. In het geval van DAS zal je na het verwijderen van de registratie alle VM bestanden moeten downloaden uit de datastore en vervolgens uploaden naar de nieuwe host.

Verder zou ik heel erg oppassen met updaten van VM-tools en hardware level in mijn ervaring zorgen deze namelijk ook dat er nieuwe nics worden gezien en is je config alsnog verdwenen en heb je drie opties:
- Blijven draaien op de huidige tools en hw level (wat in principe geen probleem is, je mist enkel de nieuwe features) tot de servers uitgefaseerd worden.
- Tijdens migratie door bittere pil heen bijten en config documenteren en vervolgens updaten en config opnieuw doen.
- Of (voorkeur) twee fase plan van maken , fase 1 migreren en als het stof is neergedaald fase 2 starten om de VMs te updaten met VM tools en hw level.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

squaddie schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 17:00:
[...]

Volgens mij heeft de conversie dan al plaats gevonden en het is mogelijk het terug te bouwen naar hw level 4, maar dat is niet eenvoudig en zou niet aanbevelen bij productie servers.
Het is gewoon een supported scenario... VMWare heeft er een KB-artikel over geschreven:

http://kb.vmware.com/self...playKC&externalId=1028019

Overigens vraag ik me af of tijdens de VMWare converter job geen HW versie op te geven is...

Edit:

Yep, zie de manual op blz 49. Je kunt optioneel de HW versie opgeven. Als je daar versie 4 opgeeft is er niets aan de hand :)

[ Voor 14% gewijzigd door Question Mark op 18-07-2013 19:52 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Verwijderd

Topicstarter
Question Mark schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 19:49:
[...]

Het is gewoon een supported scenario... VMWare heeft er een KB-artikel over geschreven:

http://kb.vmware.com/self...playKC&externalId=1028019
Deze actie zullen ook resulteren in nieuwe hardware, dus niet echt een optie.
Overigens vraag ik me af of tijdens de VMWare converter job geen HW versie op te geven is...

Edit:

Yep, zie de manual op blz 49. Je kunt optioneel de HW versie opgeven. Als je daar versie 4 opgeeft is er niets aan de hand :)
Als de destination een ESXi 5.x is, dan kun je alleen uit 8 of 9 kiezen. Dit omdat versies 8 & 9 volledige support op 5.x hebben. De Converter kiest zelf (helaas) dus al de juist hardware versie.

En het is inderdaad een omgeving met DAS squaddie. Ik heb een test VM gemaakt en deze handmatig overgezet. Dus, kopieren van de des betreffende VM folder van de oude naar de nieuwe host. Dan booten en VM Tools updaten. Dan restart en uitzetten en hardware versie upgraden. Alle hardware, voor zover ik kan zien, blijft dan behouden. Het ging me met name op de NIC configs, en deze blijven netjes zoals ze waren. Inclusief eventuele static IPs en namen van de NICs.

Ik kan ze ook prima op de oude VM Tools en hardware versie laten draaien maar dan blijf je alerts krijgen. Dit is net wat netter. Ook omdat ik het bij een klant moet doen.

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

Verwijderd schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 08:06:
[...]

Deze actie zullen ook resulteren in nieuwe hardware, dus niet echt een optie.

[...]

Als de destination een ESXi 5.x is, dan kun je alleen uit 8 of 9 kiezen. Dit omdat versies 8 & 9 volledige support op 5.x hebben. De Converter kiest zelf (helaas) dus al de juist hardware versie.

En het is inderdaad een omgeving met DAS squaddie. Ik heb een test VM gemaakt en deze handmatig overgezet. Dus, kopieren van de des betreffende VM folder van de oude naar de nieuwe host. Dan booten en VM Tools updaten. Dan restart en uitzetten en hardware versie upgraden. Alle hardware, voor zover ik kan zien, blijft dan behouden. Het ging me met name op de NIC configs, en deze blijven netjes zoals ze waren. Inclusief eventuele static IPs en namen van de NICs.

Ik kan ze ook prima op de oude VM Tools en hardware versie laten draaien maar dan blijf je alerts krijgen. Dit is net wat netter. Ook omdat ik het bij een klant moet doen.
Heb gisteren nog een converter gedaan naar 5.1 en VM version 4 kon ik gewoon kiezen...

Verwijderd

Topicstarter
Welke converter versie heb je gebruikt? Ik kon in 5.01 alleen 8 of 9 kiezen.

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

De manual die ik eerder gepost heb (over de VM hardware versie) gaat over versie 5.1 van de standalone converter. Die is vrij te downloaden, probeer het eens zou ik zeggen.. :)

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

5.1 inderdaad. net nog even gekeken, tijdens het volgen van de stappen kan ik van een VM met server 2008r2 momenteel hw versie 9 een convert maken naar een hw versie 4. lijkt mij dat van een 3.5 naar een 5.1 dat dus ook moet werken.

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:59

Ethirty

Who...me?

Is het niet zo dat de converter ook het MAC adres aanpast of het type NIC omzet? Dan herkent Windows inderdaad nieuwe devices.

Misschien een optie om de machines alleen te moven van 3.5 naar 5.x en dan booten. Als VMware dan vraagt wat je gedaan hebt geeft je aan "moved" ipv "copied" (dat genereert ook nieuwe MAC adressen). Dan lijkt het me dat je NIC info intact blijft.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Verwijderd

Topicstarter
Question Mark schreef op maandag 22 juli 2013 @ 15:40:
De manual die ik eerder gepost heb (over de VM hardware versie) gaat over versie 5.1 van de standalone converter. Die is vrij te downloaden, probeer het eens zou ik zeggen.. :)
Manual van 5.0 had dezelfde tekst. Dit staat ook op dezelfde blz:
The Virtual machine version drop-down menu lists only the virtual hardware versions that are
compatible with the destination location.
Daarom is het selecteren van HW 4 niet mogelijk helaas. Op zich snap ik dat niet aangezien 5.x prima overweg kan met HW 4.
Oid schreef op maandag 22 juli 2013 @ 16:00:
5.1 inderdaad. net nog even gekeken, tijdens het volgen van de stappen kan ik van een VM met server 2008r2 momenteel hw versie 9 een convert maken naar een hw versie 4. lijkt mij dat van een 3.5 naar een 5.1 dat dus ook moet werken.
Vanmiddag er nog even 5.1 op gezet. Maakt geen verschil. Als je een VM gaat moven naar een 5.1 host, kun je alleen maar kiezen uit 8 of 9 HW versie.
Ethirty schreef op maandag 22 juli 2013 @ 16:36:
Is het niet zo dat de converter ook het MAC adres aanpast of het type NIC omzet? Dan herkent Windows inderdaad nieuwe devices.

Misschien een optie om de machines alleen te moven van 3.5 naar 5.x en dan booten. Als VMware dan vraagt wat je gedaan hebt geeft je aan "moved" ipv "copied" (dat genereert ook nieuwe MAC adressen). Dan lijkt het me dat je NIC info intact blijft.
Ik heb inderdaad nu gewoon de folder van de VM van 3.x naar 5.x verplaatst. Aan de inventory toegevoegd en geboot. Belangrijk is dat eerst de VM tools geupdate worden. Daarna kun je rustig de HW versie bijwerken. Dan blijft alles werken. Ander MAC maakt verder voor de NIC config niet uit. Wel voor eventueel DHCP adres natuurlijk. Dus ik kies inderdaad dat ik hem gemoved heb.

Ik gebruik de converter er dus verder niet meer voor.

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2013 22:41 ]

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Thx voor de feedback. Erg nuttige info! d:)b

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Kennelijk gooit de converter dus ook bij een ESXi->ESXi migratie de interne "hardware" overhoop. Handig om te weten mocht het ooit nodig zijn.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

De move methode heeft ook mijn voorkeur. Het voordeel is dat je minder problemen hebt. Daarnaast doe ik het liever als volgt:

Mount de ESX volumes op de nieuwe Hosts. Daarna vanaf de console gewoon de folder met cp commando kopieeren naar je nieuwe volume. Dan de kopie opnieuw registreren en dan ben je klaar. Dan werk je met een kopie, werkt het dan kan je de bron weggooien.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Dan kan je net zo makkelijk de datastore browser gebruiken om je VM's te kopiëren toch? Scheelt je weer ssh enablen aangezien de console op ESXi standaard uit staat.

#team_UTC+1

Pagina: 1