• Saints
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09-2023
Beste allemaal,

Hopelijk ben ik hier goed en kunnen jullie mij helpen want na een kleine week zoeken naar een nieuwe camera weet ik het niet meer...

Ik ben nl op zoek naar een nieuwe camera voor 300-400euro. Doel is om foto's te maken op vakantie (natuur en vergezichten) en van mijn pasgeboren zoon. Dus een bereik dichtbij en ver. We drukken het vaak af op Canvas doeken en in albums. Daarnaast op het toestel zelf vind ik het fijn om een zoeker te hebben. Op dslr's die ik geleend heb vond ik dat echt een uitkomst en gemakkelijk fotograferen. Ten slotte denk ik niet dat ik snel andere lenzen op m'n toestel zou zetten.

Ik heb zelf al gekeken naar een
- instap dslr (canon eos 1100d, goedkoop maar goed?/ of Nikon 3200d, prijzig maar erg goed)
- mirrorless (Panasonic dmc g3k, wel wat prijzig)
- bridge (nog geen idee)

Kortom:
Doel: portret- en natuurfotos
Cameravereisten: zoeker, verwisselbare lenzen hoeft niet per se
Budget: 300-400 euro (kit)
Type: ???

Alvast bedankt!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Wil je een optische zoeker (kijken door glas i.p.v. naar een schermpje), dan is een DSLR de enige keuze. Een instap-dslr met superzoom is dan gewoon een goede keuze. D3200 is wat nieuwer met betere ISO-prestaties, maar de 1100D is ook gewoon een prima camera waarbij je waarschijnlijk nauwelijks verschil met de D3200 merkt, maar wel budget overhoudt om voor een betere lens te gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door tobiasvs op 18-07-2013 12:28 ]

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

• Saints
Is het verschil tussen die eos1100 en 3200d echt niet zo groot? Ik lees op alle fora dat het echt immens moet zijn... Gaat mij om het feit dat die 100-120 euro prijsverschil dat waard is?

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:14

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Binnen de kleine upgrades die we uberhaupt slechts hebben binnen de DSLR wereld is de stap 1100d en D3200 wel significant te noemen (echt niet enorm, wel merkbaar). In absolute zin is het verschil erg klein.

De stap van compact naar 1100d is 20x groter dan de stap van 1100d naar D3200.

Mijn keuze zou wel uitgaan naar de D3200 denk ik, houd voor mij iets fijner vast en vind de kitlens van Nikon beter aanvoelen. Mocht je fotografie nu echt leuk gaan vinden en je wilt wat uitbreiden, dan is het fijn om de ruime keuze van Canon of Nikon te hebben.
Een optische zoeker vind ik zelf onmisbaar in fotografie. Ik zou niet graag via een electronisch lcd schermpje willen fotograferen.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• Sato
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19-01 11:50
Nikon D3100 of D5100 met 18-105 VR kitlens lijkt mij wel haalbaar met dit budget?
Nikon D3200 met 18-105 VR red je volgens mij niet met het budget.

Als je voor een DSLR kiest ongeacht of dat nu een Nikon of Canon is kan ik je wel adviseren om niet voor de 18-55 kitlens te gaan maar voor de 18-105 VR van Nikon of de 18-135 IS van Canon, Omdat je zelf al aangeeft bij de keuze voor een DSLR voorlopig geen andere lensen te kopen zul je van deze twee meer plezier hebben dan wanneer je al snel te weinig berijk hebt met de 18-55.

Sato Bricks op Rebrickable & Discord voor hulp met Stud.io

• Saints
Waarin zou ik zon grote lens moeten hebben? Wat is het nut daarvan? Is een enkele killend niet voldoende?

• leendertv
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-08-2022
Je wilt toch dichtbij en ver bereik?
Daarvoor moet je dus een lens hebben met meer zoom.
En als je bijvoorbeeld in een dierentuin ga fotograferen zul je merken dat 105mm nog erg weinig is.

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-10-2025
Saints schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 14:02:
Waarin zou ik zon grote lens moeten hebben? Wat is het nut daarvan? Is een enkele killend niet voldoende?
Omdat je zelf zei "bereik dichtbij en ver" tiens :)

Ofwel los je dat met 1 lens op --> 18-200 (wel al buiten je budget)
Ofwel met 2 lenzen 18-55 & 55-200 maar dan moet je wisselen en dat wil je ook niet.

Denk daarom dat het beter is om toch geen DSLR te nemen, je gaat altijd boven je budget gaan.

Ter vergelijking er zijn veel compact toestelletjes met 20x zoom die dan in vergelijking 18-1000mm doen (voorbeeld, om een idee te geven) als je dit bereik wil op een DSLR dan ben je heel veel geld kwijt.

[ Voor 16% gewijzigd door Inrage op 18-07-2013 14:08 ]

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:38

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Als hij met dat "dichtbij" doelde op portretten van zijn zoontje en met "ver weg" op landschapsfoto's (vergezichten is wat anders dan ingezoomde foto's van een klein vogeltje op 40 meter), dan is een 18-55 achtige kitlens natuurlijk een prima start.

Als hij inderdaad kleine voorwerpen op grotere afstand alsnog groot in beeld wil brengen, ja, dan kom je er inderdaad met een 18-55 niet.

[ Voor 4% gewijzigd door Orion84 op 18-07-2013 14:09 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• leendertv
Als je alleen zou gaan voor een DSLR met een standaard kitlens dan zou ik eerder voor een compact camera gaan met 'grote' sensor en lichtsterke lens.

• Cyberamp
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 27-11-2024

Cyberamp

Multithreaded Tweaker

Volgens mij wek je eerder vragen op dan suggesties met je posting. Aangezien je budget erg laag is, zijn er al vrij weinig kit dslr opties om uit te kiezen. Tweedehands is evt. ook een optie als je iets 'hogers' wil.

Topicstarter 1e WTF topic; Huisje boompje beestje; Adamoland#2244

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:58
Ik zal ook even mijn twee centjes erbij pleuren;
- instap dslr (canon eos 1100d, goedkoop maar goed?/ of Nikon 3200d, prijzig maar erg goed)
- mirrorless (Panasonic dmc g3k, wel wat prijzig)
Budget is krap voor een instap dslr. Omdat je zelf al aangeeft ook aan een bridge camera te denken gaan de meesten hier er (terecht) vanuit dat je voor de DSLR optie een langere lens zal willen (dus met "meer zoom").
Een instap dslr heeft meestal een kit lens van rond de 18-55. Het micro 4/3 systeem heeft iets kleinere sensoren en komen dan met 14-42mm kitlenzen, wat ongeveer op hetzelfde neer komt.

Ik ga ervanuit dat die milimeters je weinig zeggen, maar 18mm is groothoek (vrij veel in beeld) en 55mm is ongeveer "portretlengte".
Daarmee kan je bijvoorbeeld in een dierentuin dus heel weinig.
De meeste standaard compactcamera's zitten al rond een bereik wat je op een instap dslr met 18-180mm kan vergelijken. Een 18-135mm is dus geen overbodige luxe (en in in het geval van Canon ook nog eens een prima lens - maar buiten budget).
- bridge (nog geen idee)
Bridge camera's zijn alleen interessant als je echt gebruik wil maken van het superzoom bereik. Viewfinders zijn electronisch, dus je kijkt door de zoeker naar een beeldscherpje - weinig verschil met het scherm achterop.

Ik zou in jou geval kijken naar de premium klasse van compact camera's, zoals bijvoorbeeld een Panasonic LX7, Canon G15 (of S110) of Samsung EX2F (of Sony RX100, Fuji X10 of X20 maar die komen ietsje duurder uit).
Dat zijn prima camera's aan de onderkant van je budget, maar wel erg complete camera's, die ook zeer lichtsterke lenzen hebben. Dat laatste compenseert de kleinere sensor een beetje.

Bij een budget spiegelreflex met kit lens ga je niet HEEL veel beter uitkomen qua fotograferen met weinig licht, aangezien je dan ook nog een trage lens hebt (die dus weinig licht doorlaat).

[ Voor 6% gewijzigd door TweakMDS op 18-07-2013 15:35 ]

• Saints
Als ik de posts hierboven samenvat is het een eos 1100d (meer uitbreid mogelijkheden en betere kwaliteit foto's) of een bridge toestel i.e. Een powershot (meer zoom, wat een pre is).

Ik twijfel misschien nu nog meer. Maar de keuze valt mi tussen de
-eos 1100d (binnen budget en met verwisselbare lenzen. Ben nu niet van plan meerdere lenzen te gebruiken maar geeft me iig wel de mogelijkheid)
-powershot g15 (groot zoombereik maar iets mindere prestaties)
-powershot sx50 (beter toestel dan g15 volgens snapsort vergelijker)

Vraag vanuit mij is nu of ik met een powershot ook foto's op Canvas kan laten afdrukken zonder dat het korrelig en lelijk word. Iemand een idee?

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:58
Snapsort vergelijkt puur op specs, dus een bridge camera zal er wellicht iets beter uitkomen zonder dat die persé "beter" is. Hangt er maar net vanaf waar je naar op zoek bent. Ik kan je wel meegeven dat een zoombereik van 50x (24mm tot 1200mm equivalent) vrij drastisch is, en qua lengte in de praktijk misschien zelfs overkill.

Om je nog meer opties te geven:
Qua bridge camera's is de Panasonic FZ200 (pricewatch: Panasonic Lumix DMC-FZ200 Zwart) op dit moment the one to beat, en heeft ook een iets conservatiever zoom bereik, wat de beeldkwaliteit wel ten goede komt. Komt ook erg goed uit de reviews maar is net iets boven je budget (en dan heb je nog geen reserve batterij en SD kaartjes).

Ik denk dat voor wat je zoekt een 1100D met 18-135mm lens de beste keuze zou zijn, maar die past helemaal niet in het budget. Wellicht is een goeie compact dan een betere optie.
Let er ook op dat een compact met een korter bereik (bijvoorbeeld de G15 of een van de andere die ik genoemd heb) vaak betere prestaties bij weinig licht hebben, zodat je die ook binnen zonder flits kan gebruiken.

Je dilemma over welk type camera kan ik helaas niet oplossen...

[ Voor 8% gewijzigd door TweakMDS op 18-07-2013 18:33 ]

• jesper86
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

• leendertv
Saints schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 18:00:
-powershot sx50 (beter toestel dan g15 volgens snapsort vergelijker)
Snapsort moet je echt niet gebruiken... heb je niks aan.
De SX50 heeft misschien meer zoom en meer functies, maar de G15 heeft een grotere sensor en een lichtersterkere lens. Dus betere kwaliteit foto's.
Bijvoorbeeld veel beter voor situaties met weinig licht (binnen).
Pagina: 1