Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Topicstarter
Beste heren (en eventuele dames?),

Wij zijn inpandig een dataroom aan het bouwen met in het begin een 8-tal 19" racks. Nu willen wij graag de verschillende servers monitoren binnen 1 programma. Dus in 1 oogopslag willen wij middels grafiekjes bijvoorbeeld kunnen zien hoe hoog de load is van de losse servers, temperaturen, SMART statussen van HDD's enz enz. Ik kom eigenlijk alleen bij Kiwi uit als ik op google zoek.

Free servermonitoring lijkt alleen gegevens te verzamelen van 1 server, of vergis ik mij hier in? Heeft iemand nog andere aanraders?

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• Nulnulnix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-09 11:26

Nulnulnix

BOFH

PRTG van Paesler

We have just one world, but we live in different ones...

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

• Mr_x007
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-11 18:11
Nagios voor monitoring en munin voor grafiekjes. Voor beide zijn een hoop plugins verkrijgbaar en makkelijk zelf plugins voor te maken

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:27

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Voordat dit een simpel opsomtopic gaat worden:

Wat zijn je eisen precies?
  • Welke OS-en wil je monitoren?
  • Welke applicatie wil je monitoren?
  • Welke vormen van alerting wens je?
  • Hoe redudant moet je monitoring uitgevoerd worden?
  • Wat is je budget?
  • Etc.
Verder zijn dit soort topics op Tweakers al vaker voorbij gekomen. Neem die topics ook even door zou ik zeggen :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• barry457
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-11 13:43
Nagios, gratis.
Wij hebben Opmanger van ManageEngine. Wat simpeler in te richten, alleen wel licentie.

• Tomaszke
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 05-07-2021
centreon + centreon-engine, gratis (kan ook icm licentie + support)

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Topicstarter
Wow, heren, voorlopig genoeg info! Ik zal andere topics ook even doornemen. Voor de goede orde, het hoeft zeker geen freeware te zijn! Alvast bedankt, ik zal nog een en ander verduidelijken als ik meer weet over OS en welke systemen. THNX!!

Verwijderd

Ik ben zelf erg te spreken over Kaseya. Ook handig als je patch management etc wil implementeren.

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-11 14:26
Ik werk sinds kort bij een bedrijf waar we PRTG gebruiken en ik ben er erg over te spreken. Je zult dan wel al gauw over moeten naar een betaalde versie gezien de limieten.

Mijn ervaringen met Nagios waren ook goed, maar voordat je dat fatsoenlijk hebt draaien ben je enorm veel tijd kwijt. Dat kon overigens ook met mijzelf te maken hebben, tevens is dat alweer 5 jaar geleden.

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

millman schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 11:44:
Alvast bedankt, ik zal nog een en ander verduidelijken als ik meer weet over OS en welke systemen. THNX!!
Zou dat niet de allereerste stap moeten zijn? Dat je voordat je Google aanslingerd, of voordat je gaat vragen naar monitoringsoftware, dat je eerst een goed nagaat wat je precies wilt? ;)

Ik gok dat er minstens 100 monitoringpaketten zijn op de markt. Ik wil voorkomen dat dit een opsomtopic van die 100 gaat worden. Hoe concreter jij wordt, des te gerichter antwoord gegeven kan worden en des te intressanter kan het topic gaan worden.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Topicstarter
Ok, ik heb een en ander niet goed begrepen van mijn werkgever.. Het blijkt te gaan om gecentraliseerde raid-uitlees software.

We hebben 10x OS raid (onboard intel of adaptec chips) en een aantal storage servers met een externe raidkaart (PCI-X) van LSI en Aweka. Die PCI-X kaarten kunnen wel via SNMP rapporteren, maar hebben allemaal een eigen software p[akket en worden serverside uitgelezen. De onboard raid kunnen blijkbaar helemaal niet rapporteren? Wij willen de smart statussen van alle HDD's direct uit kunnen lezen via 1 scherm. Zijn daar mogelijkheden voor?

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
millman schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 13:38:
Ok, ik heb een en ander niet goed begrepen van mijn werkgever.. Het blijkt te gaan om gecentraliseerde raid-uitlees software.

We hebben 10x OS raid (onboard intel of adaptec chips) en een aantal storage servers met een externe raidkaart (PCI-X) van LSI en Aweka. Die PCI-X kaarten kunnen wel via SNMP rapporteren, maar hebben allemaal een eigen software p[akket en worden serverside uitgelezen. De onboard raid kunnen blijkbaar helemaal niet rapporteren? Wij willen de smart statussen van alle HDD's direct uit kunnen lezen via 1 scherm. Zijn daar mogelijkheden voor?
Als je HP hardware hebt kan dat via HP-SIM en bij Dell via OpenManage Essentials.

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Als ze via SNMP uit te lezen zijn kun je dat met bijna elk monitoringpakket doen en desgewenst triggers aan bepaalde (fout) statussen hangen. Zelf vind ik Zabbix wel prettig werken en die is ook gewoon opensource.

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Topicstarter
Niet alle controllers zijn SNMP uit te lezen/rapporteren. de intel/adaptec OSraids niet, en die willen wij ook centraal monitoren..

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
millman schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 13:55:
Niet alle controllers zijn SNMP uit te lezen/rapporteren. de intel/adaptec OSraids niet, en die willen wij ook centraal monitoren..
Geven de controllers wel hun status door aan het operating system wat er op de machine draait? Dan zou je het via die weg kunnen doen, bijvoorbeeld bij Windows door het uitlezen van de Event Log met een tool (bijvoorbeeld System Center Operations Manager in de Windows wereld).
Voorbeeld:
Wij gebruiken zelf alleen Dell servers en hebben het management pack van Dell in onze SCOM omgeving geladen en zo monitoren we al onze servers. Op iedere server staat de Dell OpenManage Server Administrator en daar kijkt het Dell Management Pack naar (want die rapporteert ook naar de event log). En als iets is met een RAID controller krijgen wij meteen een melding in onze SCOM console en ondernemen we daarop actie.

Wees dus iets specifieker hoe je servers zijn ingericht en wat er op draait dan kunnen we je van een beter advies voorzien.

[ Voor 34% gewijzigd door Turdie op 18-07-2013 14:30 ]

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Topicstarter
Ik heb het even nagevraagd, het gaat om Supermicro systemen. Wij hebben kiwi Syslog al draaien om een en ander uit te lezen en te rapporteren, wellicht dat we met die Event log icm System center operations manager wel vooruit kunnen. Ik ga eens lekker klooien met de benoemde progs, alvast bedankt!!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

millman schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 13:38:
De onboard raid kunnen blijkbaar helemaal niet rapporteren?
Geen idee, wat verteld je manual/support je hierover? wij kunnen de vraag in elk geval niet voor je beantwoorden aangezien je totaal niet meld welk type onboard Raid gebruikt wordt, in combinatie met welk OS/software/drivers

Oftwel: wees concreter en geef ook aan wat je zelf allemaal geprobeerd hebt en waar je tegenaan loopt. Het lijkt erop dat je voorlopig allemaal vragen dumpt zonder dat je genoeg info over je omgeving en/of inrichting geeft. Dan kunnen wij simpelweg niet antwoorden... En bovendien wordt er eigenlijk wel iets meer eigen inzet verwacht dan wat je tot nu toe hebt laten zien... Let wel even op beide zaken.

Pagina: 1