Ik heb een poging gewaagd om mijn GPS signaal te verbeteren. Mijn G3S had veel moeite om signaal te krijgen en dan te houden. Ik heb een keer genavigeerd met mijn telefoon en zat toen constant 50 meter naast de weg.
Ik heb natuurlijk eerst wat softwarematige aanpassingen geprobeerd. Bijvoorbeeld het aanpassen van de gps.conf met behulp van fasterGPS zodat de Nederlandse tijdserver werd gebruikt. Helaas met weinig succes. De eerste hardware "hack" was het weglaten van de achterkant en de metalen sticker die daar op zit. Geen effect.
Na het lezen van ervaringen van Spekkie88 besloot ik zelf ook de antenne te verbeteren.
Eerst natuurlijk het verwijderen van het plastic achterkantje. Daarna heb ik met behulp van een schroevendraaier het grijze kunstof laagje weggekrast ter hoogte van de antenne aansluiting op de onderliggende printplaat. Ik heb toen een antenne uitgeknipt uit latoenkoper (koperfolie) volgens de specificaties van
deze Franse website. Die antenne was daarna heel makkelijk aan het weggekraste stukje vast te solderen. Het resultaat is te zien in onderstaande foto. Ik heb toen met een multimeter gecontroleerd of antenne en de batterijaansluiting met elkaar verbonden waren. Er zijn wat mensen die twijfelden of de antenne wel goed contact maakt met het moederbord maar dat bleek bij mij het geval te zijn.
Er was zeker een effect te merken maar ik had het gevoel dat het beter kon. Ik heb toen een wat langere antenne gemaakt en die vastgesoldeerd aan het uiteinde van de antenne die er al op zat (vorige foto). De verlenging ging horizontaal over de achterkant. Die maakte dus een bocht van 90 graden en ging vlak onder de camera door. Het resultaat was al stukken beter. Op dat moment hing de antenne er echter los erachter. Als ik hem met een plakbandje tegen de body aan plakte dan werd het signaal een stuk slechter. Blijkbaar zit er dus iets op die plaats in de telefoon dat het signaal stoort. Toen geprobeerd de antenne te veranderen en hem door te laten lopen naar beneden in plaats van de bocht te maken. Daar bleef het signaal steeds vrij goed, ook met de achterkant er weer op bevestigd.
Omdat er op dat moment al behoorlijk was getweaked aan de antenne heb ik de uiteindelijk vorm opnieuw uitgeknipt en bevestigd. Het resultaat daarvan is te zien in de onderstaande twee foto's.
Nadat ik er een plakbandje overheen heb geplakt werkt het geheel best prima. Een screenshot van signaalsterkte is in de volgende foto te zien. Ik stond buiten paar meter naast het huis. Niet een heel goed zicht van de horizon overal. Ik heb geen foto van signaalsterkte voor de mod want ik had geen signaal
[
Voor 3% gewijzigd door
Berendhoo op 07-09-2013 22:54
]