Concurrentievervalsing door Apple en Intel?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jefrey Lijffijt
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 26-09 22:07
De nieuwe MacBook Air is leverbaar sinds 10 juni dit jaar. Nou viel het mij op dat de mobiele Haswell cpu's met Intel HD 5000 of hoger nog niet op de markt zijn, afgezien van de MacBook Air. De cpu's zijn te herkennen aan het suffix 50, 58 of 88, bijv. i5-4250U, of i7-4650U zoals in de Air (bron: wikipedia). Er is voor deze lijn cpu's nog niet eens een release-date bekend gemaakt door Intel, alleen dat het derde kwartaal 2013 zou zijn. Ik heb ook nog geen enkele aankondiging gezien van een laptop met een dergelijke cpu. Het lijkt mij duidelijk dat er hier een flinke deal is gesloten tussen Apple en Intel. Of dit legaal is laat ik graag terzijde (of over aan Neelie), mij bevalt deze deal niet. Het is niet de bedoeling om een anti-Apple flamewar te starten, maar ik ben benieuwd naar (onderbouwde) meningen hierover.

[Ik ben er niet helemaal zeker van dat dit het goede subforum is voor deze discussie, als de mods vinden van niet, voel je dan vrij om het te verplaatsen.]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit fenomeen zie je volgens mij bijna elk jaar al is het meestal maar 1/2 maanden voor de 'stand alone' release en meestal betrof dit dan de standaard Windows systeem builders en niet Apple. Zo worden de grootste afnemers altijd als eerste voorzien van een nieuwe voorraad en daarna pas komt de losse verkoop op gang....Dus koop een Apple en installeer er Windows op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdkleijn
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05-10 14:22
Op zich is er niets illegaal aan de constructie, Apple heeft als grote (constante) afnemer meer inspraak in het ontwikkel traject bij Intel. Zo zijn zij ook in staat nieuwe producten eerder af te nemen, denk bv. aan de Thunderbolt ontwikkeling. Dat is ook begonnen als samenwerking tussen Intel en Apple.

In dit geval speelt ook mee dat de desbetreffende CPU's bga zijn, en dus direct op het moederbord gesoldeerd moeten worden. Losse verkoop valt dan gelijk af, wellicht springen andere OEM's niet direct in?

Overigens vraag ik me af waar je naartoe wilt met je vraagstelling, samenwerkingsverbanden zijn in meer sectoren normale zaak. (Denk aan Volkswagen - Skoda)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-04 19:54
Vraag is of non-Intel-Apple organisaties kunnen aantonen dat er door hun verlies is geleden doordat de CPUs van Intel in de Apple zo een keuzebeslisser is geweest bij het kopen van een ultrabook. Ik denk dat dit nog moeilijk wordt, want de gemiddelde koper zal niet zeggen dat hij juist deze PC gekocht wegens de nieuwe Intel CPU. Echter, misschien wel omdat de accuduur aanzienlijk langer was. Hmm.

"That was left handed..." - JJH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jefrey Lijffijt
@vdkleijn: Het gaat mij er niet om dat ze niet voor individuele consumenten te koop zijn, want het gaat inderdaad om vastgesoldeerde BGA processors, daarnaast zie je zelfs op tweakers erg weinig verhalen over mensen die hun eigen laptop in elkaar zetten. Het gaat mij erom dat Asus, Samsung, Dell etc. deze processors blijkbaar ook nog niet kunnen kopen bij Intel. Waar ik naar toe wil met mijn post is dat het wellicht echte concurrentievervalsing is, vergelijkbaar met bijvoorbeeld het Windows-Internet Explorer schandaal. Dat werd al als illegaal beschouwd terwijl het niet eens een samenwerking was, maar juist omdat Microsoft monopolist is op het gebied van operating systemen. Maar ik vraag me oprecht af of andere tweakers deze mening deling, of er geen probleem in zien.

@Jouke74: Het lijkt mij helder dat Apple hierdoor een concurrentievoordeel heeft, Intel is de-facto monopolist op het gebied van mid- en high-end processors en er zijn geen vergelijkbare processors op de markt.

@larsiano: Ik heb zeker liever MacOS dan Windows, maar belangrijker, liever een scherm met een IPS/PLS paneel dan een TN paneel, en de prijs voor een 13" Air met 8GB RAM en 256 GB SSD is niet echt redelijk in mijn ogen (1350+ euro voor een laptop met een TN-paneel... Dell XPS 12 heeft FHD IPS met touch en een i7 voor hetzelfde geld, XPS 13 heeft FHD IPS en kost 350 euro minder).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdkleijn
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05-10 14:22
@Jefrey Lijffijt
Wie zegt dat andere oem's geen toegang hebben? Wellicht is hun R&D wel langzamer met ontwikkelen?
Feit is dat met de (publiek) bescihkbare informatie geen goede discussie hierover kan worden gevoerd, en wat mij betreft dus ook een zinloze discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkselFris
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-10 21:17

OkselFris

Rabarber, Rabarber, Rabarber

Bij alle laatste releases van Intel chipsets zie je dit. De release van een nieuwe Macbook of Mac lopen aardig in lijn en waar Apple schijnbaar voor een korte periode een exclusieve positie heeft.
In een eerder geval was hier zeker wel een afspraak tussen Intel en Apple, kan zijn dat dit nog steeds zo is.
Daarnaast kan het een bewuste strategie van Apple zijn om zo snel mogelijk over te stappen op in dit geval Hashwell. Het is geen geheim dat Apple zuinigere processors wil en verwacht, meer dan Intel kan bijbenen.
Apple had er dus alle belang bij om Hashwell zo snel mogelijk met hun ultrabook te leveren.
Concurrentie vervalsing zou het zijn als Intel een dominante positie had op de GPU markt, maar dat is volgens mij niet het geval.

To crash with a Volvo is extremely safe..... if you’re sitting in a Saab

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07:44

Fiber

Beaches are for storming.

Jefrey Lijffijt schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 14:42:
[...] Het gaat mij erom dat Asus, Samsung, Dell etc. deze processors blijkbaar ook nog niet kunnen kopen bij Intel...
Ik denk dat die bedrijven de nieuwe Haswells best kunnen kopen en zelfs al wel gekocht hebben, maar ze zijn waarschijnlijk gewoon iets minder snel om er een laptop om heen te bouwen. Mijn advies: Gewoon nog even wachten, dan komen ze vanzelf.

[ Voor 4% gewijzigd door Fiber op 18-07-2013 20:27 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• interlude
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10-10 21:08
Ik denk dat het wel meevalt.

Maar de volgende die zegt ''Apple loopt achter op hardware'' is niet goed wijs ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-10 20:11

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Maar: waarom zou het niet mogen? Niet netjes, okee, maar als ik als fabrikant er voor kies om met 1 klant in zee te gaan, dat moet ik toch zelf weten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BombaAriba
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-09 00:16

BombaAriba

Ondertitel

Weten we wel of Dell etc niet ook al de nieuwe cpu's aangeboden hebben gekregen maar geweigerd hebben? Onder het mom van eerste de oudere modellen eens zien te verkopen en daarna maar overstappen omdat ze anders allemaal met inventory zitten die ze niet kwijt kunnen. Doordat ze(de pc-fabrikanten) dat allemaal doen hebben ze ook geen probleem met de concurrentie omdat niemand achter loopt.

Of wie weet zijn ze al druk bezig in de fabrieken om de nieuwe Haswell laptops te maken maar hebben ze er nog niet genoeg om het product te introduceren. Ze moeten immers wel een aardige voorraad opbouwen om te zorgen dat ze niet gelijk met een tekort zitten bij de introductie.

Zonder bedrijfsgeheime informatie valt hier simpelweg alleen over te speculeren.

We can believe what we choose. We are answerable for what we choose to believe. -John Henry Newman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boyd
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 30-09 20:35
Mijn nieuwe XPS 12 die gisteren geleverd is heeft een Haswell i7 en HD5000 videokaart hoor..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-10 16:11
Hier een stukje over hetzelfde maar dan bij de volgende generatie Macbook Pro's
http://www.macrumors.com/...ocessors-for-macbook-pro/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jefrey Lijffijt
De XPS 12 heeft een i7-4500U met HD 4400 graphics, geen HD 5000. De 4400 heeft slechts half zo veel execution units.

Dat stukje van macrumors is wel interessant. Apple staat wel bekend om de sterke integratie en controle van de supply chain, maar dat de samenwerking met Intel zo goed is dat ze processors twee maanden eerder dan de rest verkopen [1] en binnenkort zelfs custom-made processors in hun laptops gaan stoppen is toch best bijzonder.

[1] De Air is nu twee maanden op de markt en er zijn nog steeds geen andere laptops met HD 5000 of hoger op de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boyd
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 30-09 20:35
Nogmaals... Mijn Dell XPS 12 is geleverd met een HD5000 videokaart en een Core i7-4650U.

Ik weet dat er op de site nu alleen een HD4400 staat, maar ik heb gewoon de HD5000 geleverd gekregen... Het is misschien wel iets later dan de Macbook Air, maar valt eigenlijk ook wel mee..

[ Voor 70% gewijzigd door Boyd op 06-08-2013 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Jefrey Lijffijt schreef op dinsdag 06 augustus 2013 @ 11:54:
maar dat de samenwerking met Intel zo goed is dat ze processors twee maanden eerder dan de rest verkopen \[1] en binnenkort zelfs custom-made processors in hun laptops gaan stoppen is toch best bijzonder.
Het is niet nieuw. De MBA ontleent zijn hele bestaan aan de innige samenwerking tussen Apple en Intel. De eerste Air kreeg een speciale processor van Intel die je ook in geen enkel andere machine tegenkwam. Ook was Apple de eerste met de Nehalem. Inmiddels is het allemaal standaard processoren die Apple afneemt en zie je ook dat anderen nog wel eens de eerste zijn. Apple was namelijk niet de eerste met Haswell. Kijk maar eens goed naar de huidige productlijn en hoe het in het verleden is gegaan. Apple heeft 2 of 3 van die exclusieve dingen gehad, voor de rest lopen ze achter op de rest of gelijk met de rest. Op dit moment is de MBA de enige met Haswell, de rest zit aan de Ivy Bridge of ouder (Mac Pro). Upgrades hiervan wordt verwacht eind dit jaar, net als voor de concurrentie. Concurrentievervalsing...ook al wring je het in de meest vreemde bochten, in de buurt komen zul je er niet. Er zijn teveel voorbeelden die dat tegenspreken.

Rondom Apple zijn vele geruchten. Het bedrijf is een blackbox en dat zorgt nou eenmaal voor een grotere hoeveelheid geruchten. Ze zullen er ongetwijfeld ook wel gebruik van maken. Niets leeft zo erg bij mensen als het merk Apple vergeleken bij de overigen. De meesten geruchten zijn niet waar. We zullen moeten afwachten of dit gerucht het zoveelste onware gerucht is of niet.
Pagina: 1