Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Roman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-11 08:20

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Hey beste mensen, ik heb weer eens een vaag probleem. Sinds gisteren zijn de licenties op de terminal clients verlopen. Dit zou bij een windows client geen probleem zijn, gewoon met regedit een sleutel weggooien en klaar. Maar dit zijn handhelds met Windows CE 5.0 erop.

De situatie: We hebben 2 servers waarop goederen geboekt worden via handheld, 1 op 2003 met Win CE 5 clients en 1 op 2008 met nieuwe Windows Mobile (weet niet exact welke versie erop).

Nu blijkt dus de 2003 server geen licenties te hebben, de 2008 wel (8 stuks). Bij een windows client hoed ik alleen de sleutel MSlicencing weg te gooien en dan werkt het weer. Dit heb ik ook op de handheld geprobeerd maar er komt telkens de melding dat de licentie verlopen is. Nu bij microsoft licentie aangemeld (blijkbaar heeft hier nog niemand daarmee gewerkt, maar we hebben 2 aanmeldcodes in de kast liggen, fijn. Dus dat wordt even wachten op Microsoft voor nieuwe licenties, volgens collega zouden die ook nog ergens moeten liggen, maar ja).

Maar tot die tijd hebben we maar 5 handhelds, nu wilde ik die andere ook weer aan de praat krijgen, ze moeten uiteraard verder werken. Zoals gezegd heb reed geprobeerd de reg sleutel weg te gooien, wat niet lukte. Kan deze of een andere truc op windows CE? Andere mogelijkheid is dat ik 3 van de 5 op de nieuwe server aanmeld (tenslotte zijn daar nog 3 licenties over), maar daar krijg ik dan telkens de melding "Because of a security error, the client could not connect to the remote computer. Verify that you are logged on to the network, and then try connecting again". Blijkbaar is in srv 2008 iets anders dat de oude clients. De versie van Remote Desktop Connection for windows CE is 1.1 (een of andere onkoppeling van versie 5.5 voor XP, configscherm is ook zo half afgesneden).

Wat ik nu dus wil is of dat de handheld het op de oude server zonder licentie of de nieuwe server met 2008 werken.

Heb inmiddels al een client gereset, maar die wil nu niet meer in de wifi omgeving komen. Das inmiddels opgelost, config file van de een ander toestel over gezet.

Google geeft ook niet echt een oplossing voor mijn probleem, bijna niets te vinden over windows CE met Terminal client op 2008.

/edit Microsoft gebeld: Resultaat activering van 2003 TS server wordt niet meer ondersteun... U dient minimaal 2008 aan te schaffen. :(

[ Voor 4% gewijzigd door Roman op 18-07-2013 11:28 ]

NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-11 22:19
Op die 2008 server staat zeker ook de license manager?
Heb je de mogelijkheid om een aparte license manager server aan te slingeren?
Die combi wil vaak niet lekker namelijk met oude RDP clients. Wanneer je de license manager installeerd dwingt hij certificate verificatie af voor clients die connecten naar die server. Zonder de license manager doet hij dat niet (tenzij je het insteld)

Computer says no

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:27

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Meekoh schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 11:38:
Heb je de mogelijkheid om een aparte license manager server aan te slingeren?
Die combi wil vaak niet lekker namelijk met oude RDP clients. Wanneer je de license manager installeerd dwingt hij certificate verificatie af voor clients die connecten naar die server. Zonder de license manager doet hij dat niet (tenzij je het insteld)
Wat bedoel je hier precies mee? Het is de TS-server die de license uiteindelijk geeft aan de client, de achterliggende infra is voor de client niet van belang...

@TS: waarschijnlijk staat je TS op "per device licensing"... Zet deze voor the time being even op "per user licensing"... ;)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Probleem is volgens mij dat de terminal licencing server niet geactiveerd is.

Ik ga dat per user nog even testen.... meld me zo weer.

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-11 22:19
Question Mark schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 11:43:
[...]

Wat bedoel je hier precies mee? Het is de TS-server die de license uiteindelijk geeft aan de client, de achterliggende infra is voor de client niet van belang...

@TS: waarschijnlijk staat je TS op "per device licensing"... Zet deze voor the time being even op "per user licensing"... ;)
Ik bedoel dat in server 2008 nieuwe security features zitten die officieel pas ondersteund worden vanaf RDP 6.1.
Oude clients 5.1 in TS zijn geval die maken connectie op de oude manier (old skool) zonder nieuwe features als certificate checks en pre-authentication.

Wanneer je de License Server installeert op dezelfde server als de TS server (of RD server hoe je het wilt noemen) dan worden de security settings voor RDP toegang op HIGH gezet. De server dwingt dan af dat Server authentication plaats vind door middel van een certificaat.
Die oude client snapt dat niet en krijgt de error die in de TS staat.

edit: Wij hebben hetzelfde met Mac's gehad. Daar duurde het nogal lang voordat Apple met een nieuwe versie van zijn RDP client kwam...

[ Voor 6% gewijzigd door Meekoh op 18-07-2013 11:58 ]

Computer says no

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Per user had het resultaat dat ze het nu weer doen. Nu maar af wachten tot morgen, goederen worden hier nachts geboekt.

Ik ga dat met de nieuwe server later proberen. Nu is belangrijk dat het loopt.

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Meekoh schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 11:56:
[...]
Die oude client snapt dat niet en krijgt de error die in de TS staat.
Maar dan zou het vanaf dag één al niet gewerkt hebben, en dat heeft het in het geval van TS wel.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Op de nieuwe server hebben de oude clients nog nooit gewerkt. Zoals gezegd we hebben een 2003 server met 5 oude widnows CE handhelds en een 2008 server met 5 andere handheld.

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Maar je probleem is toch dat de Windows CE machines ineens niet meer konden verbinden met de 2003 TS, tenminste zo interpreteer ik je topicstart.

Om die CE clients werkend te krijgen op die 2008 RDS server zul je wellicht aan security settings moeten sleutelen zoals Meekoh terecht aangaf. (en dat je dat ook probeerd had, heb ik even gemist in je TS) .

Overigens zou ik alle licenties direct op die 2008 license server installeren, en de 2003 TS laten verwijzen naar die 2008 license server.

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
De 2003 naar de 2008 laten verwijzen? Dat zou idd een goede oplossing zijn. Maar de 2003 server geeft aan dat de licentie server geactiveerd moet worden.

Zier er zo uit, alleen dan in het duits:

Afbeeldingslocatie: http://www.techotopia.com/images/8/82/Windows_server_2008_ts_licensing_manager.jpg
Plaatje schaamteloos van internet geplukt.

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Roman schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 13:48:
Maar de 2003 server geeft aan dat de licentie server geactiveerd moet worden.
dat snap ik, maar als je alle licenses vanaf de 2008 license server laat komen ben je de 2003 license server ook niet meer nodig...

Pagina: 1