Win7 op HDD overzetten naar SSD

Pagina: 1
Acties:

• Inviscid
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-01 00:13
Hey allemaal,

ik heb (eindelijk) een SSD gekocht voor mijn desktop, en vroeg me af of het mogelijk is om Windows 7 'over te zetten' naar de SSD. De meeste topics, guides en andere adviezen die ik hier over kan vinden suggereren dat ik de mechanische drive opschoon en een image ervan naar de SSD kopieer. Er zijn hier echter twee problemen mee. Ten eerste staat er bijna een terabyte op de mechanische drive, dus dat verminderen naar de 128GB van de SSD gaat niet lukken. Ten tweede hoeven niet al mijn programma's en bestanden over gezet te worden naar de SSD, maar wil ik de HDD er naast blijven gebruiken voor massaopslag en programma's die geen boost nodig hebben van de SSD. Het liefst besteed ik niet het hele weekend(/de hele week) aan back-ups maken, Windows en software installeren, back-ups terugzetten en controleren of alles weer werkt.

Nu vroeg ik mij af of een slimme tweaker een manier weet om alleen de Windows installatie over te zetten. Liefst zodat alle programma's op de mechanische schijf gewoon blijven werken. Ik kan dan zelf een paar programma's die ik op de SSD wil hebben handmatig verwijderen en herinstalleren op de SSD.

Plan B is om een nieuwe installatie van Windows 7 op de SSD te zetten, niks te doen aan de HDD en hopen dat ik er mee wegkom. Ik weet niet of (en hoe) ik de Windows installatie van de HDD dan moet uitzetten/verwijderen of dat boot volgorde in BIOS aanpassen voldoende is. Daarnaast hoop ik dat ik vervolgens programma's geïnstalleerd op de HDD werkend kan krijgen door de 'repair' optie van de installaties te kiezen en/of door ze opnieuw te installeren in dezelfde directory.

Wie heeft er nog tips en ideeën hiervoor? Ik kan me niet voorstellen dat ik de eerste ben met dit probleem, maar tot nu toe kan ik er geen oplossing voor vinden...

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Verse install op je ssd en je progs opnieuw installeren. Windows overzetten op je ssd is in mijn ogen net zoiets als een audi met een ladamotor.
Dat je dan alles opnieuw moet installeren is dan maar zo.
Met een ssd ben je wel zo klaar met installen ;) dan je hdd als backup en opslag gebruiken.

Ohja, tijdens het installeren van windows de hdd uittrekken en later eerst de hidden partition eraf halen. (100mb groot)

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:01

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Nog een tip: gebruik "Easy Transfer" voor de zaken die je over wil zetten. Even ergens extern opslaan, Windows en programma's opnieuw installeren en het bestand weer "importeren".

Heb je al je instellingen, favorieten, snelkoppelingen, documenten etc. in 1x weer terug.

Specs

• SpiriTNL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 26-01 15:59
Heb je toevallig een Samsung SSD gekocht ?
Samsung levert namelijk een data migration tool.
Dus mocht je een Samsung hebben (het programma werkt allen met Samsung), kan je dit proberen.

• Inviscid
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-01 00:13
Was al bang dat ik opnieuw moest beginnen. Nu weet ik in ieder geval wat ik ga doen dit weekend... ;). Bedankt voor de tip voor EasyTransfer bvk. Zo te zien maakt het ook back-ups van opgeslagen spellen e.d. zodat ik die niet allemaal apart hoef op te zoeken en te back-uppen.

SpiriTNL: Ik heb een OCZ Vector. Zat verder geen software oid bij.

Bedankt voor de hulp allemaal.

• Hasosoft
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 29-10-2025
Heb zelf een maandje geleden EaseUS Todo Backup gebruikt om van een 128 naar 256G SSD te gaan, ging probleemloos nergens last van gehad gewoon inpluggen en alles werkt.

Kan me dus goed voorstellen dat het bij HDD->SSD ook prima zal werken.
Pagina: 1