Freedos 1.0 installeren op oude pc met floppy

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascalboy
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 03-09 21:55
Hallo,
Ik heb freedos op een hele oude pc geinstaleert alleen na het herstarten als de installatie klaar is vind hij geen besturingssysteem en laat dus niks.
Dan blijf ik hangen bij dit scherm:
Afbeeldingslocatie: http://img600.imageshack.us/img600/7871/oq4h.jpg
Ik start op via een floppy want hij boot niet vanaf een cd. De CMOS batterij is leeg kan het hieraan liggen?
En zo ja hoe vervang ik hem er zit namelijk geen gewone c32 batterij in.

De installatie is bij mij zo verlopen:
  1. De pc start op
  2. Gaat booten vanaf een floppy
  3. Selecteer installeer freedos 1.0
  4. Zoekt files op de cd
  5. Ik formatteer de hdd
  6. Druk op installeer en moet nog een keer formatteren
  7. Na installateur herstarten
  8. Blijft hangen op bovenstaande foto :X
Weet iemand wat te doen?

Gr Pascal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:05
Bij stap 6 een formatteren na installatie leegt de harde schijf weer, dus dat lijkt de oorzaak. Kun je niet met het sys commando die harde schijf opstartbaar maken zonder de hele installatie te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascalboy
hoe bedoel je? hij geeft formatteren aan (nog een keer) en daarna installeer ik pas alles en herstart ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Wow, dat is een tijdje geleden dat ik een dergelijk opstartscherm heb gezien. Eerste wat mij opvalt en wat ik zou proberen is om de modus van je hdd te wijzigen. Ik kan mij herinneren dat ik daar eens wat mee heb lopen klooien. Check de opties in het BIOS en wijzig van LBA naar iets anders (kan me niet meer herinneren welke opties er zijn).

En 8GB hdd en 64MB ram, nice :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:42

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Werkte de computer voordat je FreeDOS installeerde?
Zitten de master/slave jumpers goed?
Kun je de HD in een andere computer testen?
Je kan ook proberen om de HD te installeren in een andere computer.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

wat voor batterij zit er dan in :?

vaak kun je ook nog een externe battrij aanluiten btw

[ Voor 45% gewijzigd door Fish op 17-07-2013 21:18 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascalboy
Ik heb de computer van een vriend gehad in zeer slechte staat. Ik hbe alles gerepareed kwa hardware en 2 jaar bezig geweest om een werkende muis en toetsenbord te vinden :+
De jumpertjes en de hdd zijn volgens mij goed. Inde bios kan ik niks opslaan want de batterij is leeg. Maar ik zie er geen zitten...
Ik ga morgen wel proberen om hem via een andere pc op de hdd te instaleren. (denk niet dat het werkt maar kan het proberen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23-09 09:25
Start nog eens op met de FreeDOS floppy, en zet met fdisk de juiste partitie eens actief :)
Waarschijnlijk is dat de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascalboy
Dat is hij al

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:46

Super_ik

haklust!

ik ben niet bekend met freedos, maar msdos 'installeerde' je door
code:
1
sys a: c:
te doen.

[ Voor 5% gewijzigd door Super_ik op 17-07-2013 21:41 ]

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascalboy
Ja maar ik krijg een knipperend streepje waar ik niks mee kan.
Ik heb zelf geen ervaring met dos, ik ben maar een 16 jarige jongen die er wat games op wil doen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

wacht je dan wel lang genoeg op een error ?

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascalboy
Als je wilt zal ik hem morgen 2 uur laten aan staan. Dan ga ik dat morgen proberen. heb toch nog een paar hdd's dus instaleer morgen freedos op een andere hdd op een andere pc en zet hem over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Laatst online: 22:22

DukeBox

loves wheat smoothies

Sure ? Wat geeft hij weer als je met fdisk checkt ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:55
afaik
fat 16 kan maar tot 2Gb adresseren.
Probeer de partitie op de disk kleiner dan 2 te houden?
neem de nieuwste dos (6.22) kan beter met cd-romspelers overweg, is mijn insteek.
Of installeer via Floppy een werkende DOS omgeving. en instaleer dan de cd api.
Daarna hoef je echt niet meer te formatteren dacht ik.

gewaarwordingshorizon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascalboy
Ja maar freedos is nieuwer toch.. (2006)
Ja weet het zeker dukebox: Afbeeldingslocatie: http://imageshack.com/a/img62/7346/tpom.jpg
(edit: wow slechte foto maar als je goed kijkt zie je het |:( )

[ Voor 20% gewijzigd door pascalboy op 17-07-2013 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:20

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Nee man, gewoon old skool ms-dos 6.22 d'r op knallen! :D

Dat waren nog eens tijden ... *zwijmel*. Lekker knutselen in de config.sys om een opstart menu te maken zodat je moest kiezen of je Doom wou spelen of Windows wou laden (in het ene geval moest je himem.sys laden en in het andere geval niet, geweldig, dat waren nog eens tijden).

Die sys a: c: heb ik ooit eens uitgevonden toen ik al 5 maanden van een floppy aan het booten was en ik opeens de geniale ingeving kreeg dat format a: /s ook wel eens kon helpen op de c: drive :+ (tipje...).

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascalboy
Oke maar hoe ga ik dat erop krijgen? ik heb hier 10 lege floppy's (thx kringloop :+ ) en wat cd/dvd 's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Format C:/? Geeft alle mogelijke commando's, ook hoe je de C: partitie actief kan maken zodat je pc hier van opstart. Freedos doet niet onder voor MS DOS 6.22 ;-)

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000

keur0000

Fdisk is een partitie aanmaken, daar begin je mee. En maak hem dan primair en actief. Daarna formatteren zoals boven beschreven, incl. Systeem overzetten.

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000

keur0000

Gebruik dos nog regelmatig, blijft toch in je kop zitten na al die jaren ...... ik word echt oud :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:20

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

keur0000 schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 22:21:
Gebruik dos nog regelmatig, blijft toch in je kop zitten na al die jaren ...... ik word echt oud :-)
Nee, jij wordt niet oud, de OS'en te nieuw :+ Da's iets heel anders :P

Novell enzo... och arme, als ik aan die tijd terug denk.

Vanaf een floppy moet je dus idd met fdisk een primary partitie maken, niet groter dan 2 GB, met fat16. Daarna dat ding met format c: /s bootable maken en rebooten, kijken of dat werkt. In principe kan je dan vanaf daar verder. MS-DOS 6.22 is volgens mij qua installatie 3x 1.44mb floppy, althans, de laatste keer dat ik het installeerde. En eerlijk is eerlijk, dat is al even geleden, maar ik gok dat ik die machine voor jou in 10 minuten fix :P

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Als het je toch alleen maar gaat om het runnen van games, wat doe je dan moeilijk? Installeer gewoon DOSBox op een nieuwere pc en gaan?

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascalboy
Das niet leuk, dan beleef je het niet zo. Maar hoe kom ik nou aan de files

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Booten vanaf diskette (floppies zijn hele andere dingen). Fdisk om op je hardeschijf ruimte te partitioneren. Daarna format c: /s gevolgd door sys a: c: zoals hierboven al gezegd. Je HD is dan bootable net zoals je diskette en bevat hetzelfde OS, klaar.

Maareh...dan beleef je het niet zo? DOSBox werkt precies hetzelfde als DOS zonder dat je daar zo'n oud barrel voor neer moet zetten. 8)7

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:55
Op een oude pc eerst de harde schijf definieren met zijn sectoren cilinders et al, doordat de batterij leeg is...
Maar als er stroom op blijft dan blijft hij werken.
kijk eens hier ,misschien helpt dat

gewaarwordingshorizon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Laatst online: 22:22

DukeBox

loves wheat smoothies

beascob schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 22:50:
Op een oude pc eerst de harde schijf definieren met zijn sectoren cilinders et al, doordat de batterij leeg is...
Het is een P1, daar gaat dat meestal al automatisch. Wees blij dat je niet met een MFM controller nog handmatig met edlin.exe de boel handmatig moet berekenen..

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

het scherm wat tie toont zou moeten staan MBR missing oid of geen gelding boot device dodo's nu is tie blank ?
kabel controleren (rood = pin 1) en bios moet goed ingesteld zijn op 3.5 inch floppy :) 1,44 ..
nog niks gezegt over HD settings :P

btw je doet jezelf een plezier door ide to sata of beter complete oplossing

geen gehanis met kapotte FD of trage disks .. trust me je doet jezelf een plezier zonder te kort te doen aan je "ervaring"

[ Voor 13% gewijzigd door vso op 18-07-2013 00:59 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascalboy
Oke ik heb een dos image gevonden , dus nadat ik windows 8.1 weer...... op mijn laptop hebt gezet ga ik dat als eerste testen met die stapen. En waarom zou ik er sata in doen als maar 2 pc's hier van mij dat hebben :P van de 10. (heb er niet het geld voor)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cjdijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-09 06:34

cjdijk

Hans favoriete radiostation

Hier iemand die nog veel met dos werkt. En nog veel van het dostijdperk afweet. Ik installeer namelijk vaak pc's met dual boot tussen dos en windows ( 98, 2000, xp. vista, 7 en 8 ). Die dos modus wordt dan gebruikt om een image van windows terug te zetten.

Wat ik mis in bovenstaande opmerkingen is het "fdisk /mbr". Dit zorgt voor het overschrijven van het master boot record. Nodig als je ooit een ander os dan dos hebt gehad op een harddisk. Maar ook vaak als de harddisk uit een andere pc komt.

Andere dingen als partitie aktief markeren (gaat meestal vanzelf bij aanmaken partitie met fdisk), en systeemfiles overzetten met "sys c:" (gaat vanzelf met "format c:/s") zijn al genoemd. Verder kan ik zeggen dat de 2GB limiet niet geldt voor fat32, vanaf dos 7.1 (geleverd met windows 98 se) geldt dus ook voor freedos.

Jouw oplossing wordt dus. Start op van floppy. Tik achtereenvolgens achter de "A: prompt" de volgende 2 regels gevolgd door enter (zonder de aanhalingstekens): "fdisk /mbr" en "sys c:". De eerste regel geeft overgens geen melding, die tweede meldt "systeem overgezet". Verwijder de floppy en herstart van harddisk.

En over die cmos batterij. Bij oude moederborden lijkt zo'n cmos batterij een beetje op een laag uitgevallen blauwe condensator. Deze zit vastgesoldeerd en is oplaadbaar (als hij nog goed is). Met daarnaast een 4 polige connector voor het kunnen aansluiten van een externe batterij (niet oplaadbaar). Vaak zit een jumper op de middelste 2 pootjes. Als je die eraf haalt wordt de interne cmos batterij ontkoppeld, en sluit je de externe cmos batterij op de buitenste 2 pootjes aan.

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascalboy
Nou het is nu geen non windows meer omdat het me gelukt is om er ms-dos op te zetten, nu nog effe uitvogelen hoe ik er een game op speel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-09 08:49
pascalboy schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 06:52:
Nou het is nu geen non windows meer omdat het me gelukt is om er ms-dos op te zetten
:? MS-Dos ≠ Windows

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

Pagina: 1