FM ontvangst in de auto

Pagina: 1
Acties:

• zzattack
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 28-01 21:41
Ik wil de FM ontvangst van mijn autoradio verbeteren. Te vaak krijg ik kortstondig een vrij harde ruis door het signaal waar andere setups een stuk beter signaal lijken te hebben. Met name in de buurt van hoogspanningsmasten hoor ik vrijwel alleen maar ruis. Rijd ik met andere auto's langs hetzelfde punt, dan bemerk ik hier vrijwel niets van.

Allereerst de setup. Ik heb een JBL 5-kanaals versterker aangesloten met 5mm² kabel en een goede Alpine radio als headunit. RCA kabels zijn goed afgeschermd, speakerkabel is 2.5mm² met in ieder geval een hele dikke isolatie. Eerlijk gezegd denk ik niet dat dit invloed hoort te hebben. Is allemaal DC en de coax kabel loopt hier niet eens langs.

De massapunten waar versterker en radio contact maken zijn beide goed opgeschuurd. Een flinke hoeveelheid koperdraad maakt goed contact met opgeschuurd chassis. Ik meet met de fluke slechts 0.01V potentiaalverschil tussen beide grondpunten. Chassisdeel waar de antennevoet contact maakt is ook goed opgeschuurd. Ik denk dus niet dat mijn probleem van massa-gerelateerde aard (haha..) is.

Op nog maar een open deur preventief terug dicht te trappen: fantoomvoeding? Heb ik. Sterker nog, ik heb de gehele voet vervangen voor een hirschmann. Na een paar weken m'n originele gepakt, omdat deze juist nog meer ruis leek te versterken. Verder heb ik met een tweetal andere headunits en andere sprieten precies hetzelfde probleem ondervonden.

Als laatste optie ga ik vanavond een stuk dikke hirschmann 75Ohm kabel leggen van de voet naar de radio en vastmaken met F-connectors, maar eerlijk gezegd heb ik weinig vertrouwen dat dit het verschil wel gaat maken. Iemand nog andere ideeën?

[ Voor 3% gewijzigd door zzattack op 17-07-2013 16:57 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-01 23:37

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Al zo'n magnetisch anti-storingsringetje om je antennekabel geprobeerd? :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

een ferrietkern bedoel je

maar ja dan nog je kan die 2 meter antennekabel wel high tec anti instraling blabla maken. Maar die antenne aan het einde vangt natuurlijk ook een boel rommel op.
Maar ja als de antennekabel stuk is ergens dan kan het wel een boel helpen.

ik weet eerlijk gezegd niet of dab een optie is of dat die er netzoveel last van heeft

[ Voor 87% gewijzigd door Fish op 17-07-2013 17:01 ]

Iperf

• zzattack
Ahja, goed idee, was ik ook nog van plan ja. Zijn deze van VGA kabels af te halen en te hergebruiken? Zo niet, adresje om deze te bemachtigen?

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ook al eens een andere radio geprobeerd? Het kan zijn dat de ontvangst prima is maar dat de radio onnozel doet.

• zzattack
Jep, een pioneer en een clarion. Weinig verschil gemerkt.

• zzattack
fish schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 16:58:
een ferrietkern bedoel je

maar ja dan nog je kan die 2 meter antennekabel wel high tec anti instraling blabla maken. Maar die antenne aan het einde vangt natuurlijk ook een boel rommel op.
Maar ja als de antennekabel stuk is ergens dan kan het wel een boel helpen.

ik weet eerlijk gezegd niet of dab een optie is of dat die er netzoveel last van heeft
nieuwe radio gaat 'm voorlopig niet worden

antennekabel vervang ik voor stuk hirschmann, maar heb ik weinig vertrouwen in..

wat voor impedantie zou de ferrietkern moeten hebben?
Pagina: 1