Ik heb dit ook weleens gehad, bestelling gedaan voor een 'fantastische' prijs, met iDeal betaald en dan maar wachten...toen ik de volgende dag de mail ontving met de keuze voor annulering+stornering of bijbetalen tot het 'normale' prijsniveau, heb ik protest gemaakt hiertegen. Webwinkel verschool zich achter de AV etc.- maar voet bij stuk gehouden en de zaak voorgelegd aan de rechtsbijstand. Ik had gelijk volgens hen (scheelde een paar honderd euro), maar omdat een procedure te kostbaar was, kocht de rechtsbijstand mij uit (was net onder de vijfhonderd euro verschil.)
Ik had ook screenshots gemaakt vd pricewatch toen, er stonden nog 2 'andere' webwinkels met dezelfde prijs, er zat een klein prijsverschil tussen deze shops in de basisprijs en in de verzendkosten. Nu zag ik dus ook gelijk welke webwinkels van dezelfde partij waren
Dus het was niet zomaar een 'foutje' kon ik aantonen- dat is het nadeel voor deze shop geweest, om met meerdere winkels tegelijk te opereren, waarbij dezelfde fout optrad, los van zeer kleine prijsfluctuaties.
Later heb ik nog weleens zoiets gehad, maar dan met een tweedehands aanbieding, hier op de V&A.
Monitor net onder mijn neus verkocht aan een andere tweaker, terwijl al kenbaar gemaakt was dat ik hem voor een bepaalde prijs wenste over te nemen.
De moeite niet meer waard om een procedure voor te starten, maar feit is wel dat de verkoper fout zit, met deze wijze van handelen.
Op het moment dat een winkel/2e hands aanbieder waar dan ook iets te koop aanbiedt, doet deze eigenlijk een 'uitnodiging' tot aanbod. Dit verandert naar 'aanbod', op het moment dat jij kenbaar maakt, het goed te willen overnemen (mail-correspondentie, een order plaatsen+betalen- de webshop bijv.) en is er sprake van een verbintenis, waar beide partijen niet meer vrijblijvend onderuit kunnen komen. In de 'uitnodiging'-fase kan een aanbieder nog ervoor kiezen om met een andere koper in zee te gaan, dit is vrijblijvend.
Op het moment dat jij (ondubbelzinnig) te kennen geeft, een verbintenis aan te willen gaan- dan komt deze tot stond. Tot op dit moment kan er nog onderhandeld worden voor de voorwaarden van deze verbintenis.
Dus, als jij nog niet betaald hebt, of voor 'vooruitbetalen' gekozen hebt, dan heeft de verkopende partij soms nog ruimte (hangt van de situatie af!) om e.e.a. aan te passen. Zelf kan je namelijk ook zeggen in de verbintenis-fase, onder de voorwaarde zus-en-zo neem ik hem over, daarbij inbegrepen het prijsniveau.
Maar als jij reeds via iDeal betaald hebt, dan is de verbintenis bezegeld en kan ook een webshop er niet zonder meer onderuit. Als klant doe jij zaken met hen, met de achterliggende systemen, webwinkel-software, beveiliging, logistiek, in/verkoop etc. heb jij niks te maken. Dus wat de reden voor de prijsdifferentiatie is, maakt voor jou niet uit. Jij hebt goed X gekocht voor prijs Y en that's it.
Dus je had beter voet bij stuk gehouden, de aanhouder heeft gewonnen in dit geval.
(Voor de volgende keer dan maar.)