Thermo/Hygrometer modden?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Candymirror
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-10 11:54
Ik zoek een manier om een relais te laten schakelen bij een in te stellen luchtvochtigheid. Nu kan ik natuurlijk een schakeling bouwen rond een luchtvochtigheidssensor maar aangezien die best wel prijzig zijn en kant en klare termo/hygrometers met display nauwelijks nog iets kosten, vraag ik me af of iemand wet of zo'n metertje makkelijk aan te passen is om er een relais mee te schakelen.

Iemand een idee?

Het doel is om de Centrale afzuiging in mijn woning op standje 3 te laten draaien zodra de luchtvochtigheid in onze badkamer boven een bepaalde grens komt. We hebben wel een 3 standen schakelaar, maar deze zit in de keuken en wordt nu eigenlijk altijd vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StapelPanda
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 07-10 17:43

StapelPanda

PB0MV

Als je een meter aan gaat passen koop je waarschijnlijk alleen het apparaat voor de interne sensor, deze zijn namelijk haast nooit aan te passen (er zit een zwarte blob met logica in).

Als je dan toch alleen voor de sensor gaat is dit waarschijnlijk een goedkoper alternatief: DHT11 (te koop onder andere hier: http://www.buyincoins.com/item/11619.html)

Deze zal je dan ergens in moeten bouwen met een microcontroller met een relais als uitgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:43

SA007

Moderator Tweaking
Houdt er ook sterk rekening mee dat die goedkope hygrometers redelijk belachelijk onnauwkeurig kunnen zijn, als je daarmee een be/ontvochtiger gaat aansturen kan je nog wel eens vreemde resultaten krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Candymirror
@Gieltjev; De DHT11 heeft volgens mij, als ik me goed heb in gelezen, seriele databus om de gevens uit te lezen. Dat betekend dat ik hier dan toch een arduino of iets dergelijks aan moet hangen om iets met de meet gegevens te kunnen aan sturen. Ik bouw dan toch liever een "analoge" oplossing rond bv een SHS-A3. echter zit deze ook rond de 8 Euri en ik dacht dat ik voor dat geld dan net zo goed een kant en klare electronische hygrometer (met display) zou kunne kopen en deze vervolgens modificeren. Of nog mooier, een goedkoop wireless exemplaar. Dan hoef ik ook geen kabel voor de sensor te leggen vanaf de centrale afzuiging naar de badkamer.

Misschien dat het LM393 shield voor Arduino wel bruikbaar is, deze levert volgens mij een analoge uitgangspanning afhankelijk van de luchtvochtigheid. Deze is nog wel redelijk budget.

Reden dat ik er niet teveel geldt aan uit wil geven is omdat ik dan liever een compleet nieuwe unit met ingebouwde of losse vochtsensor aanschaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonschong
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:20
Een oplossing via meting luchtvochtigheid is mi moeilijk om betrouwbaar te krijgen. Eenvoudiger en betrouwbaarder is een sensor op bijv. de warmwatertoevoer van de douche die stand 3 van de afzuiging activeert na 3 minuten warm water en een instelbare nalooptijd; eenvoudig met een Arduino en Dallas-sensor te maken.
Je zou ook een extra schakelaar kunnen maken in de badkamer die met een tijdrelais de hoogste stand activeert, parallel aan de bestaande standenschakelaar in de keuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StapelPanda
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 07-10 17:43

StapelPanda

PB0MV

Het kant en klare product wat je zoekt is een Hygrostaat, maar deze zijn verschrikkelijk duur.

@CandyMirror:
Je zult inderdaard een arduino er aan moeten hangen en een relais. Een arduino met sensor en je komt al snel op een euro of 20, dan nog inbouwen met voeding en dergelijke. Wil je het vervolgens draadloos maken heb je nog een 433Mhz zend/ontvanger nodig. Ik schat dat je om het een beetje knap te krijgen al snel rond de 50 euro zit.

Ter vergelijking, bij Conrad hebben ze een draadloze hygrostaat + schakelelement voor 70 euro:
- Hygrostaat (draadloos): http://www.conrad.nl/ce/nl/product/620347/
- Schakelelement (draadloos): http://www.conrad.nl/ce/nl/product/646494/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
SA007 schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 13:20:
Houdt er ook sterk rekening mee dat die goedkope hygrometers redelijk belachelijk onnauwkeurig kunnen zijn, als je daarmee een be/ontvochtiger gaat aansturen kan je nog wel eens vreemde resultaten krijgen.
Helemaal mee eens. Maar is de herhalingsnauwkeurigheid ook erg wispelturig? B.v. de ene keer schakelt hij bij 40% en zonder er iets aan te doen de andere keer bij 60 %. In dat geval heb je er uiteraard niets aan. Maar als hij consequent in z'n fout is, kun je hem gemakkelijk naar eigen bevinding" ijken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Candymirror
Ik ga het liefst niet voor een oplossing met een microcontroller. Daar heb ik geen ervaring in/mee. Bovendien vind ik dat onodige verspilling van capaciteit voor het geen wat ik wil. Feitelijk wil enkel schakelen op het moment dat de luchtvochtigheid boven een bepaalde waarde uitkomt en vervolgens weer uitschakeld op het moment dat de andergrens bereikt wordt. Een simpele schmitt trigger concreet opgebouwd zal hier ongetwijfeld voor voldoen.
Vraag is dan vervolgens wat als sensor moet gaan dienen? Ik dacht dat het niet zoveel uit zou maken of ik een losse sensor zou kopen of een kant klare termo/hygrometer zou aan passen. Blijkbaar zit er nog al wat kwaliteits verschil tussen de gebruikte sensoren. Dus het idee van een el-cheapo draadloos weerstation moet ik dus laten varen. Al helemaal omdat het onduidelijk is of ik in de onvanger wel ergens een referentiepunt kan/ga vinden waarop ik zou kunnen schakelen.

Brengt mij tot de volgende vraag. Resistieve sensoren hebben een beperkt bereik van ongeveer 20% tot 95%, maar hebben ook een behoorlijk logaritmische karakteristiek. Capacitieve censoren hebben daar in tegen een meer liniar verloop en een bereik van 0-100%

Ik vermoed dat een resistive sensor voldoende is voor mijn toepassing, maar is dat ook zo?

De kant en klare hygrostaten had ik ook al gevonden. Die zijn mij dusdanig duur dat ik dan liever een nieuwe centrale afzuiging koop met ingebouwde sensor en/of eventueel een draadloze 3 standen schakelaar voor in de badkamer. De huidige afzuiginstallatie is ook al wel weer een jaartje of 18 oud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 04:52

Sprite_tm

Semi-Chinees

Titelfixje: volgens mij wil je een thermo/hygrometer hebben ;)

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:50

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Kijk eens naar de HiH 4030/4031

Laatst 1 gekocht voor mijn in RC car telemetrie systeem. Sensortje kost wel een kleine 20 euro maar spuugt een analoog signaal uit. Comperatortje met een opamp erachter en je bent klaar.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Pagina: 1