Toon posts:

Upgraden? Zo ja, wat?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn huidige setup is een klein jaartje oud en ondertussen ben ik aan het kijken of het nodig/aangeraden is om te upgraden. De huidige setup is destijds opgesteld voor een kleine €600,- en heeft tot nog toe alles gedaan dat ik er van vraag, maar wellicht is het met het oog op toekomstige games verstandiger om te upgraden. De setup ziet er zo uit:
  • CPU AMD Phenom II X4 965 Black 3.4GHz Quad-Core Processor
  • CPU Cooler Cooler Master Hyper 212 EVO 82.9 CFM Sleeve Bearing CPU Coole
  • Motherboard ASRock 870 Extreme3 R2.0 ATX AM3+ Motherboard
  • Memory Corsair 8GB (2 x 4GB) DDR3-1333 Memory
  • Storage Seagate Momentus 500GB 2.5" 5400RPM Internal Hard Drive
  • Video Card Sapphire Radeon HD 6950 2GB Video Card
  • Power Supply Corsair Builder 500W 80 PLUS Bronze Certified ATX12V Power Supply
  • Optical Drive Sony AD-7280S-0B DVD/CD Writer
Ik heb een budget van €400 voor de upgrade. Op Reddit kreeg ik de aanrader om mijn Phenom te vervangen door een FX-8350 en om de 6950 te verkopen en een GTX 760 aan te schaffen.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 28-02 23:07

M2M

medicijnman

welke games gaat het om?

-_-

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 00:38
Misschien kun je een nieuwe gpu + ssd kopen. Deze zullen samen wel een flinke boost geven qua performance en loading times. CPU kan voorlopig nog wel een tijd mee. :)

GTA VI - All aboard the hype train!!

Verwijderd

Topicstarter
Ik kijk voornamelijk uit naar The Witcher 3, Splinter Cell: Blacklist, Watch Dogs en GTA V.

Verwijderd

Geen idee wat Reddit is (interesseert me ook niet) maar waarom twijfel je aan hun advies. En waarom denk je dat het advies van Tnet hier iets aan toevoegt? In het kort hadden ze het juiste antwoord idd. + een SSD erbij en je kunt weer verder.

• Teun.
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Ik zou de 8320 nemen en die eventueel overklokken naar de kloksnelheid van een 8320, en wat meer geld investeren in een videokaart. 760 zal niet alles op het hoogste aan kunnen als je wilt dat ie een paar jaar meegaat.

• Jfwiet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-02 11:03
Mijn mening is nog steeds dat de meeste games niet goed om kunnen gaan met veel cpu cores. Dus een 8 core processor is in dat geval minder handig dan een 4 core. Hoewel het natuurlijk om een andere techniek gaat denk ik niet dat je veel gaat winnen met een upgrade van CPU.

• Nightquest77
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08-07-2025
Verwijderd schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 10:50:
[...]

Ik kijk voornamelijk uit naar The Witcher 3, Splinter Cell: Blacklist, Watch Dogs en GTA V.
GTA:V is niet eens aangekondigd voor de PC, het is nog maar zeer de vraag of er überhaupt een PC-versie komt.

Wat die andere games betreft: niemand weet wat de systeem requirements zullen zijn, dus daar kunnen we geen advies over geven.

Aan je systeem valt vanalles te verbeteren, een SSD toevoegen zal het meest merkbare verschil opleveren.
Daarna zou ik de videokaart vervangen (die CPU is echt nog prima hoor) voor een goeie GTX760. Daarna is je budget op.

LR AWD | WIT | WIT | 19" - Order 27 SEPT - RN 10 OKT - VIN 28 NOV - SMS 20 NOV - Delivery - 27 Dec 14:30 Amsterdam

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 26-02 22:12
SSD:
Een SSD is in ieder geval interessant, daarvan worden niet alleen de opstart tijden korter maar ook het laden van maps en graphics gaat een stuk sneller. Zeker GTA V wil met die enorme map steeds gedeeltes gaan laden, en dan is het makkelijk als alles op je SSD staat i.p.v. HDD (ook qua lawaai!). Ik raad 240-256GB aan zodat je er ook al je games op kwijt kunt.

GPU:
Verder kan je GPU beter, hoewel hij helemaal niet slecht is. Je kan kijken of je nog zo'n zelfde expemplaar kan vinden en deze dan in Crossfire zetten, of je kan proberen je huidige GPU te verkopen en dan bijvoorbeeld een GTX 770 te kopen. Bij een Crossfire setup wil je wel een zwaardere voeding. Het moederbord ondersteund Crossfire.

RAM:
Als je er behoefte aan hebt kan je ook nog 2x4GB RAM bij prikken, hoewel 16GB RAM lang niet altijd nodig is. Wat je dan zelfs kan doen is 8GB als gewoon RAM instellen en de andere 8GB RAM als virual drive. Met de komst van de SSD is dat vaak niet meer nodig, maar als je zeker wilt weten dat er geen lag ontstaat bij het laden van game elementen van je schijf dan is dit een prima performance upgrade. Let wel: Bij sommige games zal dit 0 performance winst op leveren, terwijl bij andere dit best veel is. Bij bijvoorbeeld een betere GPU heb je bij elke game performance winst, maar bij zo'n set-up loopt het vrij ver uiteen.

Overig:
CPU kan nog prima even mee, net als je moederbord. Bij de volgende update wil je wellicht een moederbord met PCI 3.0 x16, maar dat komt dan wel. PCI 2.0 x16 vormt nog geen bottleneck bij de huidige videokaarten.

Budget:
Als ik je budget zie raad ik dit aan:
€150-200 besteden aan een goede SSD
€150-250 besteden aan een GPU upgrade (met eventueel krachtigere voeding in het geval van Crossfire)
Wat je overhoud besteden aan een paar extra latjes RAM, of als je dat niet nodig hebt wat anders leuks ervan kopen :)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de info! Ik ga overigens de komende vijf maanden studeren in Hong Kong en ik vroeg mij af of het verstandiger zou zijn om daar een aantal onderdelen aan te schaffen i.v.m. eventueel prijsverschil. Wat is jullie opinie daarover?

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Het is daar iets goedkoper, maar niet echt de moeite.
Over 5 maanden zijn prijzen natuurlijk zowiezo weer anders dan nu, hier en in hong kong.

Edit, je grootste winst kan je natuurlijk halen door het duty free te kopen, en het dan bij aankomst op schiphol "vergeten" aan te geven. Op die manier bespaar je de 21% btw die je hier in de winkel moet betalen.

[ Voor 43% gewijzigd door Reepje op 20-07-2013 21:36 ]

Pagina: 1