Verwijderd

Topicstarter
Ik zou graag wat advies krijgen in de aankoop van nieuwe LCD TV van Samsung.

Op dit moment maak ik gebruik van een antieke 32" TV. Ik begin me steeds meer te irriteren aan het flikkerende beeld en het feit dat hij soms plots uitvalt. Tijd voor een nieuwe televisie dus.

Ik ben op zoek naar een 46" van Samsung die tussen de €1.000,- en €1.100,- mag kosten.

De Samsung UE46ES7000 uit de serie van 2012 sprak mij aan doordat er gebruik kan worden gemaakt van de zogenaamde evolution kit. Hierdoor kan de tv de komende jaren nog geupdate worden. Daarnaast is hij 800Hz. Nadeel is wel dat de bediening door middel van beweging een de touchremote in de serie van 2012 volgens verschillende reviews nog niet goed werkte.

Als ik binnen de zelfde prijsklasse naar de serie van 2013 kijk lijkt de UE46F6800 de beste keuze. Er is geen webcam aanwezig waardoor bediening middels beweging wegvalt, maar de touchremote zou wel erg goed werken. Daarnaast kan er geen gebruik worden gemaakt van de evolution kit en is hij 400Hz t.o.v. de 800Hz van het andere model. Tweakers heeft een review geschreven voor de UE46ES6800. Dit is het zelfde model alleen dan uit de serie van 2012. Tweakers beoordeelde de tv eerst goed maar later bleek dat er toch nog aardig wat minpunten te vinden waren. Zo bleek de tv ook in hogere maten last te hebben van bleeding. Eindoordeel van de review is later dan ook nog wat bijgesteld. Mijn vraag is dan ook of de minpunten van het model van vorig jaar t.o.v. die van dit jaar enigszins zijn aangepakt.

Er zal in de toekomst ook een PS4 op worden aangesloten. Een beetje input lag maakt desondanks niet veel uit aangezien ik FPS games enkel op mijn PC speel.

Wat lijkt volgens jullie de betere TV en waarom? Alvast bedankt voor jullie reacties!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-02 21:44
Elke paneel van een LCD tv is 100hz (kan niet meer zijn) in werkelijkheid, de rest is allemaal truckjes.
Sterker nog de beelden die uitgezonden worden zijn 50hz

Dus 800 of 400hz zou ik me het minste druk om maken, laat ik het zo zeggen.

[ Voor 26% gewijzigd door Mektheb op 17-07-2013 09:48 ]

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08:11
Ik denk dat in jouw prijsklasse een panasonic plasma tv een veel beter alternatief is. Bijvoorbeeld de P50ST60 van Pansonic. Deze zit qua beeldkwaliteit ver boven een gemiddelde LCD van die prijsklasse. Ook heeft ie geen last van backlight bleeding e.d.

Hier een review van de 42" variant:

http://www.avforums.com/r...TV-Review_551/Review.html
With 2D pictures, the Panasonic ST60B is simply sublime, offering up images of such outstanding accuracy and dynamic range that you’re left shaking your head at the sub £900 asking price. It’s an astonishing achievement for Panasonic and yet another reason we’d beg them to hang on to plasma tech just that bit longer; at least until OLED is truly ready for primetime. Best Buy – what else could it have been?
Hier de 50" variant in de prcewatch. Nog minder dan eur 1000

pricewatch: Panasonic Viera TX-P50ST60E Zilver

[ Voor 46% gewijzigd door Adlermann op 17-07-2013 09:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben me nu ook wat op plasma tv's aan het oriënteren. 50" is alleen wel te groot.. Daarnaast lees ik in een aantal reviews dat de input lag van de ST60 serie rond de 75ms ligt.. Dat is wel erg aan de hoge kant..

• Adlermann
Verwijderd schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 12:57:
Ik ben me nu ook wat op plasma tv's aan het oriënteren. 50" is alleen wel te groot.. Daarnaast lees ik in een aantal reviews dat de input lag van de ST60 serie rond de 75ms ligt.. Dat is wel erg aan de hoge kant..
Dan kom je hierop uit:

pricewatch: Panasonic Viera GT60 TX-P42GT60 Zwart

Qua beeldkwaliteit alleen overtroffen door de zt60 en vt60,

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
Mektheb schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 09:47:
Elke paneel van een LCD tv is 100hz (kan niet meer zijn) in werkelijkheid, de rest is allemaal truckjes.
Sterker nog de beelden die uitgezonden worden zijn 50hz

Dus 800 of 400hz zou ik me het minste druk om maken, laat ik het zo zeggen.
Dit is natuurlijk een beetje een onzinpost. Naast dat het niets zegt, is het ook nog eens niet waar.
Adlermann schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 13:23:
[...]

Dan kom je hierop uit:

pricewatch: Panasonic Viera GT60 TX-P42GT60 Zwart

Qua beeldkwaliteit alleen overtroffen door de zt60 en vt60,
Het perfecte model dunkt me.

• vinz98
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 07-02-2022

vinz98

Whatmovesyou? Tell me

Mijn vader heeft zo'n enorme dure versie gekocht van Samsung maar hij kan via de USB ingang niet eens een HD film kijken. Die speelt alleen maar sd af....
Dus of je daar op zit te wachten?

• Mektheb
Dimens schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 22:58:
[...]

Dit is natuurlijk een beetje een onzinpost. Naast dat het niets zegt, is het ook nog eens niet waar.
[...]

Het perfecte model dunkt me.
Owh dan heb ik mezelf wel erg raar laten inlezen, kan je me ergens een link van geven zodat ik mezelf in mijn gedachten kan corriseren ?.
Want ik dacht namelijk dat LCD panelen standaard tot 100hz gingen, omdat ze altijd verlichting hebben.
Dat de rest extra is om pixels meer te laten bewegen etc.
Dacht namelijk oprecht dat 400hz of 800hz bijna niets uitmaakt.

Maar dan zit er toch iets mis als ik je zo hoor, :+
( laat me graag informeren zodat ik me kan corrigeren )

[ Voor 9% gewijzigd door Mektheb op 18-07-2013 08:27 ]

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10:34

sjaool

Every life should have 9 cats

Dimens schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 22:58:
[...]

[...]
Leg dan eens uit waarom het niet waar is. Nu is jouw post net zo onzinnig. ;)

"When you grow up your heart dies"

• Dimens
Mektheb schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 08:15:
[...]

Owh dan heb ik mezelf wel erg raar laten inlezen, kan je me ergens een link van geven zodat ik mezelf in mijn gedachten kan corriseren ?.
Want ik dacht namelijk dat LCD panelen standaard tot 100hz gingen, omdat ze altijd verlichting hebben.
Dat de rest extra is om pixels meer te laten bewegen etc.
Dacht namelijk oprecht dat 400hz of 800hz bijna niets uitmaakt.

Maar dan zit er toch iets mis als ik je zo hoor, :+
( laat me graag informeren zodat ik me kan corrigeren )
Excuus dat ik nogal geïrriteerd reageerde. Er zit wel een klein beetje waarheid in wat je zegt, maar dan nog is het niet geheel correct. LCD panelen gaan tot 200Hz hier in Europa. (240Hz in Amerika) Meer Hz is mogelijk, maar brengt meer nadelen dan voordelen met zich mee.

Je hebt drie mogelijke soorten panelen. 50Hz (budgettelevisies), 100Hz (middenmotor) en 200Hz (high end). Aan de prijs kun je meestal al redelijk vertellen hoeveel Hz het paneel in de televisie is.

De geadverteerde Hz aantallen zijn inderdaad onzin en staan niet representatief voor het aantal Hz dat de televisie in werkelijkheid heeft. 800Hz PMR, 400Hz MCI, 200Hz CMR etc.., je kunt het ook absoluut niet vergelijken met elkaar. Dit zijn inderdaad marketingtrucs om te kunnen adverteren met meer Hz. Niet naar kijken dus.

En nu het leukste, 50Hz is in theorie 25Hz, 100Hz is 50Hz en 200Hz is 100Hz. Meer daarover HIER. Daar kun je een uitgebreide uitleg vinden over de techniek LCD.
vinz98 schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 23:37:
Mijn vader heeft zo'n enorme dure versie gekocht van Samsung maar hij kan via de USB ingang niet eens een HD film kijken. Die speelt alleen maar sd af....
Het is gewoon mogelijk om films met een hoge resolutie via een USB-stick af te spelen bij Samsung televisies. Als dat niet lukt, voldoet het formaat of een bepaalde codec in de container van de video niet aan de eisen van de televisie. Dan moet je dus iets anders qua video proberen of de video converteren.

• Adlermann
Dimens schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 12:52:
[...]

Excuus dat ik nogal geïrriteerd reageerde. Er zit wel een klein beetje waarheid in wat je zegt, maar dan nog is het niet geheel correct. LCD panelen gaan tot 200Hz hier in Europa. (240Hz in Amerika) Meer Hz is mogelijk, maar brengt meer nadelen dan voordelen met zich mee.

Je hebt drie mogelijke soorten panelen. 50Hz (budgettelevisies), 100Hz (middenmotor) en 200Hz (high end). Aan de prijs kun je meestal al redelijk vertellen hoeveel Hz het paneel in de televisie is.

De geadverteerde Hz aantallen zijn inderdaad onzin en staan niet representatief voor het aantal Hz dat de televisie in werkelijkheid heeft. 800Hz PMR, 400Hz MCI, 200Hz CMR etc.., je kunt het ook absoluut niet vergelijken met elkaar. Dit zijn inderdaad marketingtrucs om te kunnen adverteren met meer Hz. Niet naar kijken dus.

En nu het leukste, 50Hz is in theorie 25Hz, 100Hz is 50Hz en 200Hz is 100Hz. Meer daarover HIER. Daar kun je een uitgebreide uitleg vinden over de techniek LCD.
[...]
Het is toch gewoon een specificatie van de frame-interpolatie? Maar ik weet dat niet zo heel zeker, ben niet zo thuis in LCD-hz aangezien ik ver weg blijf van lcd-tvs :)

• Mektheb
Dimens schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 12:52:
[...]

[...]

Het is gewoon mogelijk om films met een hoge resolutie via een USB-stick af te spelen bij Samsung televisies. Als dat niet lukt, voldoet het formaat of een bepaalde codec in de container van de video niet aan de eisen van de televisie. Dan moet je dus iets anders qua video proberen of de video converteren.
Geen probleem :)!, bedankt voor de uitleg ga me er is in verdiepen.

• sjaool

sjaool

Hier een interessant stuk over refresh rates en wat voor invloed dit heeft op de beeldkwaliteit.

• Adlermann
sjaool schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 16:54:
Hier een interessant stuk over refresh rates en wat voor invloed dit heeft op de beeldkwaliteit.
Dat is precies wat hierboven ook naar verwezen wordt :)

Alelen andere link, zelfde informatie.

• sjaool

sjaool

Zit toch wel een beetje verschil in hoor. Het Engelse stuk is op bepaalde punten wat kritischer maar komt in principe op hetzelfde neer.

Het is vooral belangrijk om de beeldkwaliteit in de gaten te houden en niet voor bepaalde marketingtermen te vallen. Zoals b.v. dat meer Hz ook meteen beter zou zijn. Daarom is het lezen van die stukken toch redelijk belangrijk om jezelf een mening te vormen.

Het allerbelangrijkste is natuurlijk dat je zelf de beeldkwaliteit gaat beoordelen. Het is lang niet altijd handig om dit in de winkel te doen maar het is natuurlijk erg lastig om elke televisie thuis neer te gaan zetten. ;)
Bij dit laatste doel ik vooral op het verschil tussen een plasma en LCD, aangezien mensen in een winkel vaak vallen voor de "overdreven" beeldscherpte en flitsende kleuren van een LCD. Een plasma is in mijn ogen namelijk is veel beter qua kleurweergave. Scherpte kan je over discussiëren. Hou je van een CRT-achtige weergave dan kun je gewoonweg niet om plasma heen.

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Laat je niet teveel leiden door de gadgets die op zo'n TV zitten, het meeste is waardeloze meuk waar je weinig mee kunt: de webcam is slecht (en wat moet je er mee), de bewegingsbediening werkt slecht (het werkt, maar je moet er wel héél erg je best voor doen), de apps in de Samsung Hub zijn over het algemeen volkomen waardeloos (een aantal terugkijk-apps daargelaten).
Die Evo-kit lijkt aardig, maar die focussed vooral op deze functionaliteit en kost een lieve 300 euro.
Wat op mijn 46ES7000 méér dan prima werkt is HD-filmmateriaal (blueray-kwaliteit, 3d noem maar op, mkv, mp4. Het enige dat ie niet speelt is ISOs) via mijn NAS middels de standaard DLNA-functionaliteit, streaming over het netwerk dus, of vanaf USB... Geen enkel probleem.
Timeshift + opnemen op een externe 320Gb werkt ook perfect.

Let op: NIet alle USB-apparatuur is perfect compatible..

Tot slot: je kunt uren gaan discussieren of Hz, Mhz, pixels en weet ik veel wat. Wordt je niet wijzer van. Ga naar de winkel, zoek een TV die mooi beeld geeft en koop die.
Voor mij was dat een Samsung.

[ Voor 8% gewijzigd door Stefke op 18-07-2013 17:16 ]

• Adlermann
Het is makkelijk: geil je erg op hz-en en daardoor dus op motion resolutie. Dan moet je altijd een plasma kopen :)

• Dimens
Adlermann schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 13:33:
[...]

Het is toch gewoon een specificatie van de frame-interpolatie? Maar ik weet dat niet zo heel zeker, ben niet zo thuis in LCD-hz aangezien ik ver weg blijf van lcd-tvs :)
Bedoel je hiermee de geadverteerde Hz of het aantal Hz van het paneel? Dat laatste is inderdaad het geval. LCD heeft namelijk geen Hz zoals plasma en CRT maar heeft een eigenlijk Hz van 0. Dit wil zeggen dat het continue is en het geen trillingen heeft. LCD reageert op veranderingen. Dat wil zeggen dat een LCD scherm eigenlijk het aantal Hz heeft van de framerate wat er naar het paneel wordt gestuurd. Zijn dit 30 frames, is de televisie 30Hz. Zijn dit 100 frames, is de televisie 100Hz.

Mocht je dus een film kijken op een budget televisie zonder beeldinterpolatie, is de televisie eigenlijk 24Hz. Heb je een 100Hz LCD paneel in je televisie zitten, is de televisie eigenlijk, doorgaans, 48Hz. Bij een 100Hz televisie wordt namelijk maar 1x beeldinterpolatie uitgevoerd waardoor de film van 24 beelden er 48 krijgt en dus veranderd het beeld van je LCD televisie 48 keer wat wij dus 48Hz noemen.

Het leuke met games op een console is dat de meeste games doorgaans 30 FPS gebruiken. Maar het signaal wat je binnen krijgt is 60Hz dus lijkt het logisch dat de televisie ook 60Hz aan beelden laat zien. Dat is dus niet zo.
Je console stuurt elke frame van die 30FPS namelijk twee keer door. Van die 60Hz die de televisie binnen krijgt, zijn 30Hz identiek aan de andere 30Hz. Geen vernieuwing dus en daar doet het LCD paneel dus niets mee. Op dat moment is het paneel dus 30Hz.
Adlermann schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 17:19:
Het is makkelijk: geil je erg op hz-en en daardoor dus op motion resolutie. Dan moet je altijd een plasma kopen :)
Hz op LCD en plasma zijn zeer verschillend. Je kunt dus eigenlijk niet zeggen dat als je geilt op Hz, je plasma moet nemen. Je kunt eerder zeggen dat plasma zonder beeldinterpolatie een hoge bewegingsresolutie kan halen waar LCD dit, zonder technieken als beeldinterpolatie en pixel overdrive, niet kan. Het aantal frames van 24p content hoeft dus niet verdubbeld te worden om een hoge bewegingsresolutie te behalen.

• Dimens
stefijn schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 17:15:
Tot slot: je kunt uren gaan discussieren of Hz, Mhz, pixels en weet ik veel wat. Wordt je niet wijzer van. Ga naar de winkel, zoek een TV die mooi beeld geeft en koop die.
Voor mij was dat een Samsung.
Dit is eigenlijk het meest stomme wat je kunt doen. De werkelijke beeldkwaliteit kun je in een winkel niet beoordelen. Althans, in winkels zoals BCC, Media Markt Saturn etc.. Naast dat de televisie op een stand staan waar vrijwel alle beeldinstellingen op hun max staan, spelen er teveel dingen mee die de beeldkwaliteit beïnvloeden. Omgevingslicht, ruimte, emotie etc.. Wat in een winkel eruit ziet als een goede televisie, kan thuis ineens erg tegenvallen. En ook andersom wat bij plasma veel voorkomt.

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Nee, de Saturn e.d. is geen goede plek om dat te beoordelen.

• Adlermann
Dimens schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 17:41:
[...]

Hz op LCD en plasma zijn zeer verschillend. Je kunt dus eigenlijk niet zeggen dat als je geilt op Hz, je plasma moet nemen. Je kunt eerder zeggen dat plasma zonder beeldinterpolatie een hoge bewegingsresolutie kan halen waar LCD dit, zonder technieken als beeldinterpolatie en pixel overdrive, niet kan. Het aantal frames van 24p content hoeft dus niet verdubbeld te worden om een hoge bewegingsresolutie te behalen.
Dat staat er toch ook in de vorm van predicaat logica, als je hz in lcd belangrijk vindt, dan vindt je blijkbaar dus motion resolution belangrijk, dus moet je een plasma nemen.
Pagina: 1