Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Afwezigheid exchange 2010 werkt niet extern

Pagina: 1
Acties:

• Hobby Home
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-11 09:51
Goeie dag allemaal,

Wij werken met exchange 2010 versie: 14.01.0218.013 op server 2008 R2
Als je afwezigheid insteld via webmail of outlook word deze intern in het netwerk wel verzonden, maar niet naar buiten.

Ik heb verschillende dingen gecontroleerd:

Onder Hub transport\remote domais\default\message format\
  • allow automatic replies is aangevinkt
  • allow automatic forward is aangevinkt
Reboot server uitgevoerd

Het is een nieuwe installatie van exchange 2010. enkele weken geleden geplaatst.

Email kan gewoon worden ontvangen en verzonden naar interne of externe adressen.

command: Get-webservicesvirtualdirectory | fl identity,internalurl,externalurl

result:

Identity : EXCH01\EWS (Default Web Site)
InternalUrl : https://mail.klantnaam.nl/EWS/Exchange.asmx
ExternalUrl : https://mail.klantnaam.nl/ews/exchange.asmx

Iemand suggesties?

• Hobby Home
Update: intern kan ik niet mail.klantnaam.nl benaderen, als ik hierover meer weet laat ik het meteen weten

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
In Outlook 2010 moet je specifiek opgeven dat je ook externen een OoO melding stuurt...

Is dat ook daadwerkelijk gekozen?

• Hobby Home
jazeker!
Ik verwacht dat het probleem in het benaderen van "mail.klantnaam.nl' zit, deze kan ik hier niet intern benaderen maar wel extern

• Linke Loe
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 28-11 07:57
Gebruik je iets van een POP-connector waarmee externe mail wordt opgehaald? In dat geval werkt out-of-office ook niet...

• Hobby Home
Niet het geval, mail word dmv. mx-record afgeleverd op Ip adres van klant.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Je hebt Exchange 2010 SP1 zonder rollups geinstalleerd, 14.1.218. Ik zou Exchange 2010 SP3 en daarna Rollup 1 voor Exchange 2010 SP3 eerst installeren, en dan kijken of het wel goed gaat, 14.3.146.
Hier zit namelijk wel het een en ander aan out of office fixes bij.

Verder zou ik ook checken of AutoDiscover en EWS vdirs goed geconfigureerd zijn. Krijg je nog ergens foutmeldingen (in Exchange nadat je logging hebt aangezet) ?

mail.bedrijf.nl intern laten resolven is niet zo lastig. Maak een nieuwe forward lookup zone met die naam en verwijs 'm naar het interne ip. Let wel op dat je niet de gehele zone bedrijf.nl aanmaakt, want dan moet je dus elke website of andere resource zowel op internet als intern aanmaken.

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Hobby Home
Het werkt nu wel!

Nadat ik forward lookup zone met "klantnaam.nl' heb toegevoegt, als Primary zone, (is dit juist)?

daar een A record aangemaakt (mail) en die doorverwezen naar exchange server, werkt het wel!

Probleem, Als ik nu naar mijn hotmail een mail stuur, komt deze meteen aan, beadwoord ik deze mail, dan word de mail niet of heel laat afgeleverd.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:27

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Hobby Home schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 12:25:
Nadat ik forward lookup zone met "klantnaam.nl' heb toegevoegt, als Primary zone, (is dit juist)?

daar een A record aangemaakt (mail) en die doorverwezen naar exchange server, werkt het wel!
Dat betekend wel dat alle andere externe dns-records voor de domeinnaam "klantnaam.nl" intern nu niet meer te resolven zijn, besef je dat wel...
Probleem, Als ik nu naar mijn hotmail een mail stuur, komt deze meteen aan, beadwoord ik deze mail, dan word de mail niet of heel laat afgeleverd.
En nu? Wat heb je zelf al geprobeerd, uitgesloten, aan logging doorgenomen en zelf getroubleshoot om dit probleem op te lossen? ;)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Hobby Home
heb een extra record A record aangemaakt, naam: www voor de "Ip website klant' nu kan men vanaf locatie ook op hun eigen website.

Mailen via een g-mailadres gaat prima, het lijkt wel of er een vertaging op Hotmail zit. hierbij merk ik ook dat de vertraging met name bij het beandwoorden van een e-mail is.

Als ik afwezigheid instel via OWA werkt het wel, via outlook niet, ("kan server niet berijken")

logboeken nagelezen, maar deze geven geen extra informatie hierover.

wat kan ik extra kontroleren en hoe voer ik deze controlles uit ?

**zoveel informatie over me heen gehad vandaag, pfff 7(8)7

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:27

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Begin eens om de Exchange Best Practise Analyser te draaien en neem de gevonden errors eens door.

Voor wat betreft mailvertraging zou je in de mailheaders moeten kijken zodat je kunt zien waar de vertraging ontstaat.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 29-11 00:03
Mag ik vragen wie je als provider hebt? Ik heb bij meerdere klanten met een XS4ALL smarthost gehad dat XS4ALL out of office berichten blokkeerde. Je zier er niks van... Duurde bij mij erg lang voordat ik er achter was... Gelukkig stond voor de klant poort 25 open (waarschijnlijk alleen maar bij een zakelijke abonnement).

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

• Mental
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-10-2020
Hobby Home schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 16:12:
heb een extra record A record aangemaakt, naam: www voor de "Ip website klant' nu kan men vanaf locatie ook op hun eigen website.

Mailen via een g-mailadres gaat prima, het lijkt wel of er een vertaging op Hotmail zit. hierbij merk ik ook dat de vertraging met name bij het beandwoorden van een e-mail is.

Als ik afwezigheid instel via OWA werkt het wel, via outlook niet, ("kan server niet berijken")

logboeken nagelezen, maar deze geven geen extra informatie hierover.

wat kan ik extra kontroleren en hoe voer ik deze controlles uit ?

**zoveel informatie over me heen gehad vandaag, pfff 7(8)7
Dat is leuk, maar niet heel snugger.
Je kunt 2 dingen doen:

1. ipv de zone klantnaam.nl noemen hem direct mail.klantnaam.nl en daarin een enkele A-record zonder naam (dus de naam van de zone)
2. gewoonweg de interne webservices url aanpassen naar een interne fqdn van de server, splitdns is nergens voor nodig.

Heb je al eens de Test-OutlookWebserivces en Test-OutlookConnectivity gedraaid (in de Exchange Management Shell)? (op de CAS)

[ Voor 5% gewijzigd door Mental op 17-07-2013 22:10 ]

• Hobby Home
Onze ISP is idd Xs4all, maar afwezigheids email word nu wel afgeleverd. dus daar zit geen probleem.

Mental*

1. Goed idee! kreeg vandaag al telefoon dat ze niet op een subdomein konden komen, dus ga dit even testen en uitvoeren
2. interne webservices url kan ik niet aanpassen, aangezien wij een "single domain certificate' hebben. Als ik dat aan pas naar interne fqdn van de mailserver krijgen de gebruikers errors bij het openen van outlook.

Als ik via exchange "Best Practices Analyzer' uitvoer kom ik enkele fouten tegen

The subject alternative name (SAN) of SSL certificate for https://exch01.klantnaam.local/owa does not appear to match the host address. Host address: exch01.klantnaam.local. Current SAN: DNS Name=mail.klantnaam.nl, DNS Name=www.mail.klantnaam.nl.

The subject alternative name (SAN) of SSL certificate for https://exch01.klantnaam.local/Microsoft-Server-ActiveSync does not appear to match the host address. Host address: exch01.klantnaam.local. Current SAN: DNS Name=mail.klantnaam.nl, DNS Name=www.mail.klantnaam.nl.

nog niet gegoogled, kom hierop terug als ik meer informatie heb.

• Mental
Je kunt altijd nog een 2e website instellen in IIS en de bindings aanpassen naar de hostnames.
Die 2e website die je bind op exch01.klantnaam.local kun je dan voorzien van een selfsigned certificate / een interne pki certificaat.

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:59

Ethirty

Who...me?

Ik lees zo snel niks over of je de instelling heb gecontroleerd of Exchange überhaupt externe OoO toelaat.

Daarnaast zie ik nog veel meer mis met de server. Je SSL certificaat match niet met de config (of is zelfs helemaal onjuist: mail.klantnaam.nl als primaire en autodiscover.klantnaam.nl als SAN naam) en je interne DNS werkt niet goed.

Heb jij de config zelf gedaan of is het door een externe partij gedaan? Indien laatste, heb je hen al gevraagd het op te lossen? Krijg het gevoel dat er veel schort aan de basis inrichting van de server, maar dat kan aan mij liggen.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

why www.mail.klantnaam.nl? wat was het idee daarachter?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Mental
Ethirty schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 21:25:
Ik lees zo snel niks over of je de instelling heb gecontroleerd of Exchange überhaupt externe OoO toelaat.
Ben ik ook wel benieuwd naar.
Daarnaast zie ik nog veel meer mis met de server. Je SSL certificaat match niet met de config (of is zelfs helemaal onjuist: mail.klantnaam.nl als primaire en autodiscover.klantnaam.nl als SAN naam) en je interne DNS werkt niet goed.
Eh? zou je een klein beetje kunnen toelichten op basis waarvan je die conclusie trekt? autodiscover.domein.ext is geen verplichte dns name namelijk; je hebt meerdere manieren om autodiscovery in te richten. Hoe je erbij komt dat zijn interne dns niet goed werkt is me al helemaal onduidelijk.
Heb jij de config zelf gedaan of is het door een externe partij gedaan? Indien laatste, heb je hen al gevraagd het op te lossen? Krijg het gevoel dat er veel schort aan de basis inrichting van de server, maar dat kan aan mij liggen.
Strak plan, al ben ik bang dat de inrichting zelf gedaan is zoals het wel vaker gebeurt tegenwoordig onder het principe 'het werkt toch?' .. totdat het niet meer werkt ;)

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Mental schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 20:58:
[...]

Eh? zou je een klein beetje kunnen toelichten op basis waarvan je die conclusie trekt? autodiscover.domein.ext is geen verplichte dns name namelijk; je hebt meerdere manieren om autodiscovery in te richten. Hoe je erbij komt dat zijn interne dns niet goed werkt is me al helemaal onduidelijk.
Op basis van zijn BPA resultaten en zijn pogingen om een interne DNS zone aan te maken. Laten we het er op houden dat ik een voorstander van het inrichten op best practices ben en er besluipt me gewoon het gevoel dat er mee mis is dan we op kunnen maken uit de info die we hebben.

Ik kan er uiteraard helemaal naast zitten. In dat geval mijn excuus als ik dingen roep die niet juist zijn :)

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• Mental
Ehm, die bpa resultaten zijn opzich wel te verwachten hoor; zolang de externe dns naam maar overeenkomt met het certificaat is er niets aan de hand.
Sterker nog, de meeste exchange inrichtingen werken op die manier.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Je wordt de laatste tijd geadviseerd om je interne en externe naam gelijk te trekken, omdat .local namen niet meer in een SAN certificaat mogen. Als je dat goed doet zal bpa daar ook niet meer over struikelen.

#team_UTC+1

• Mental
Dan nog hoef je geen splitdns aan te houden maar kun je toe met 2 instances van je webservices met 2 verschillende certificaten; of dat handig is, niet echt.
Best practices van ms snijden meestal wel hout maar dit gaat nergens over imho.
Pagina: 1